Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:15:34 GMT

دولتی‌کردن فعالیت‌های خیریه به نفع جامعه نیست

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۱۷۵۸

دولتی‌کردن فعالیت‌های خیریه به نفع جامعه نیست

رئیس مجمع خیّرین سلامت مشهد گفت: دولتی‌کردن فعالیت‌های خیریه به نفع جامعه و خیّران نیست.

علی‌رضا کلاهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه «خیّرها آدم‌های موفقی هستند که از جنبه‌های مختلف می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند»، افزود: اینکه فکر کنیم خیّر یعنی کسی که صرفاً پول می‌دهد، تصور درستی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیّرها آدم‌های باهوشی هستند و به دلیل توانمندی‌های اجتماعی و فردی، بهره‌مندشدن از فکر و ایده این عزیزان در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه «خیّرین میزبان نیستند»، افزود: آدم‌های خیّر در حوزه‌های مختلف و با توجه به نیاز ارگان‌ها و سازمان‌ها، خودشان را می‌رسانند و کمک می‌کنند و بعد هم می‌روند.  امیدواریم مجمع خیّرین سلامت به جای آنکه در حوزه درمان و بیماری وارد شود، به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم در بخش ارتقای سطح رفاه وارد شویم. 

رئیس مجمع خیّرین سلامت مشهد با اشاره به اینکه «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به‌طور متوسط روزی دو پیوند کبد در آن صورت می‌گیرد»، تصریح کرد: اگر هر پیوند، 100 میلیون هزینه داشته باشد، حدود 60 میلیارد تومان هر ساله هزینه برای پیوند کبد صورت می‌گیرد، در صورتی که اگر مداوای درست انجام شود، سالانه حدوداً 325 میلیون تومان هزینه صرف بیماری‌های کبدی می‌شود.

وی با بیان اینکه «به گفته متخصصان در کشور کبد چرب، آمار بالایی دارد»، اضافه کرد: برای همین دوراندیشی‌هاست که می‌گوییم فکر خیّرین بالاتر از آن وجوهی است که کمک می‌کنند. هدفمان این است که در حوزه‌های مختلفی که مخصوصاً با هدف پیشگیری باشد ورود پیدا کنیم.

کلاهان ادامه داد: برخی فکر می‌کنند خیّر یعنی آدم سن‌بالایی که در آخر عمر خود به کمک‌کردن می‌پردازد، در صورتی که در این حوزه جوانان فعالی داریم. خوشبختانه با تشکیل شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیّرین سلامت استان که اولین مجمع خیرین سلامت به این شکل در کشور بود، توانسته موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه «زن نقش اساسی در سلامت جامعه دارد»، اظهار کرد: سلامت خانواده با زن است، چه زن شاغل یا  خانه‌دار. زنان ذائقه غذاخوردن کودک و همسر خود را تعیین‌ می‌کند. جامعه سالم هم منتج از خانواده سالم است، بنابراین نقش زن خیلی مهم است.

کلاهان اظهار کرد: وقتی کارنامه‌های خوبی وجود داشته باشد و کسی که فعالیت می‌کند نتیجه تلاشش را ببیند، افراد تشویق می‌شوند حضور بیش‌تری در کارهای خیر یابند. ما به‌طور مستقیم از کسی درخواست نمی‌کنیم وارد کار خیر شود. تلاش ما اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌هاست، چرا که کار خیر اجباربردار نیست.

رئیس مجمع خیّرین سلامت مشهد با اشاره به اینکه ما در سطح کشور با 80 هزار خیّر ارتباط داریم، توضیح داد: خیّران به استان یا جغرافیای خاصی تفکیک‌پذیر نیستند. ممکن است یک انسان از صدها کیلومتر دورتر به کمک انسانی دیگر بشتابد. 

وی با اشاره به اینکه درخصوص حوزه بین‌الملل به دنبال یک شبکه ارتباطی جدی‌تر هستیم، افزود: امیدواریم بتوانیم از خراسانی‌ها و ایرانی‌هایی که در اروپا یا هرکجای دیگر دنیا زندگی می‌کنند، ارتباط بیشتری بگیریم. این اتفاق دارد در استان‌های دیگر ما مانند کرمان، فارس و... صورت می‌گیرد.

کلاهان تصریح کرد: فرمایش مقام معظم رهبری این است که خیرین را به سمت‌وسوی دولتی‌کردن نبریم؛ ولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده در قالب معاونت اجتماعی در بدنه دولت، تشکیلاتی را ترتیب داده و خیرین مختلف در حوزه‌های مختلف و از جمله سلامت را زیر پوشش خود قرار داده است که این امر باعث سردرگمی خیّران شده است.

وی با اشاره به اینکه از یک‌طرف فرمان و قدرت دست وزارت‌خانه است، از طرف دیگر خیّرینی هستند که دوست ندارند مستقیم وارد کار دولتی شوند و ترجیح می‌دهند به‌طور خصوصی زیر نظر پروتکل‌های دولتی فعالیت‌ کنند، اظهار کرد: این امر باعث به‌وجودآمدن پراکندگی شده است که اصلاً به نفع جامعه و خیّران نیست. 

کلاهان افزود: همیشه دولت‌ها به خاطر چارچوب‌هایی که دارند، در ارایه نقشه‌ها و راه‌ها کندتر از مردم بوده‌اند. به همین دلیل، خیّرینی که نیت کرده و علاقه‌مندی از خودشان نشان داده‌اند، کمی دچار دل‌سردی می‌شوند. انتظار خیّران از دولت این است که وظایفش را سریع‌تر انجام دهد.

وی گفت: درخصوص هپاتیت، ما در ماه‌های گذشته چند نشست داشتیم و دوستان جهاددانشگاهی نقشه‌راهی را در این زمینه نشان دادند که بتوان در مراکزی که به‌نحوی درگیر هپاتیت هستند، مثل زندان‌ها و مراکز وابسته به بهزیستی، ورود کرد و آزمایش‌های لازم را انجام داد و پیش‌بینی‌های درمانی نیز صورت گیرد.  همین امروز خیرین مجمع سلامت تقبل کردند که هزینه‌های آزمایش زندان تربت‌جام و قوچان را پرداخت کنند. البته پیشنهاد دادیم که این کار با کمک‌ آزمایشگاه‌های جهاددانشگاهی صورت گیرد.

رئیس مجمع خیّرین سلامت مشهد با بیان اینکه معمولاً خیّرین تمایل دارند آثار کارهایی که انجام می‌دهند، سریع دیده شود، اظهار کرد: جهاددانشگاهی مجموعه‌ای است که کار تحقیقاتی و زمان‌بر انجام می‌دهد و ما برای مجاب‌کردن خیّران برای انجام کارهای زمان‌بر کار سختی را داریم. باید به خیّرین توضیح دهیم اگر فلان‌دستگاه درباره تست آزمایش ژنتیک خریداری شود، چه میزان از معلولیت کاهش می‌یابد، تا آنان را با اتکاء به آمار موجود وارد این نوع کارهای خیرخواهانه کنیم. تعامل جدی خود را با جهاددانشگاهی شروع کردیم و منتظر هستیم تفاهم‌نامه کلانی با جهاد اتفاق بیفتد.

کلاهان افزود: ما به‌عنوان مجمع خیرین سلامت، رسانه‌ها را خیّر می‌بینیم. رسانه‌ها یک ضلع مثلث برای انجام امور خیریه است؛ چه در شفاف‌سازی و ارایه مطالب و چه بابت تسهیل کار. ما اولین انجمن خیرین و رسانه را مطرح کردیم و در دفتر مجمع خیرین سلامت جلسه گذاشتیم و قرار شد که یک اجماع‌نظری در این خصوص صورت گیرد. مدیران مسئول رسانه‌ها دعوت شوند و در یک کار و روند کارشناسی‌شده فعالیت‌های این انجمن را پیگیری کنیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به سلامت روان نیروهای وظیفه باید توجه ویژه‌ای شود

محمد پر دل معاون هماهنگ کننده امداد و بهداد فراجا در آئین گرامیداشت روز روانشناس  با تبریک هفته سلامت و روز نهم اردیبهشت روز روانشناس اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در راستای فعالیت روانشناسی خدمات خوبی را به جامعه هدف ارائه کنیم.

او تصریح کرد : شبکه بهداشت روان هر جا که پلیس است  حضور دارد و در همین راستا  دفتر سلامت روان بهداشت و روان افتتاح شده و در تمامی استان ها به فعالیت می‌پردازند.

پردل گفت:  به اقداماتی که در حال حاضر  انجام می دهید اکتفا نکنید و برای توسعه آن تلاش کنید.

معاون هماهنگ کننده امداد و بهداد فراجا بیان کرد:  به حوزه روانشناسی نیروهای وظیفه باید توجه ویژه‌ای شود و افرادی که دارای مشکل هستند به سربازی اعزام نشوند.

او  با عنوان اینکه اگر  فرد دارای اختلال به سربازی اعزام شود هر اتفاقی که رخ دهد برگردن ما است، تصریح کرد:  با مسئولیت پذیری و تعهد اخلاقی باید در مراحل مختلف سلامت روان سرباز توجه شود.

پردل با اشاره به اینکه کنترل رفتاری و روحی نیروهای وظیفه در مرحله آموزش به دلیل اینکه  وضعیت زندگی فرد تغییر می کند بسیار حائز اهمیت است، افزود: در این مرحله روانشناس باید حتما دقت و نظارت کند و وقت بگذار  که  در صورت بروز مشکل اعلام کرده و  وضعیت آنها را رصد کند.

معاون هماهنگ کننده امداد و بهداد فراجا بیان کرد: در حوزه استخدامی نیز باید اختلالات انطباقی و شرایط روحی افراد برای حضور در پلیس، سپاه و ارتش توجه شود و در غیر این صورت مانع ورود افراد شوند.

او  گفت: روانشناسان به گروه های مختلف فراجا از  جمله نظام وظیفه، نیروهای قراردادی و استخدامی ها و بازنشستگان خدمات ارائه می کنند و مورد سنجش قرار می دهد.

پردل بیان کرد : دفاتر سلامت باید به مراکز امن به نیروها و خانواده هایشان تبدیل شود و فعالیت ها به گونه ای انجام شود که افراد به این مراکز اعتماد کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • افزایش حضور روانشناسان در بخش‌های مختلف پلیس
  • قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند
  • به سلامت روان نیروهای وظیفه باید توجه ویژه‌ای شود
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است