Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دقیق که بنگریم، "ترین"‌ها در توالی انباشت سرمایه هستند.

اختصاصی طرفداری- کریستیانو رونالدو که پردرآمدترین ورزشکار اروپا است، در نطق دریافت جایزه مرد سال فوتبال جهان خود از خانواده، باشگاه و هم تیمی‌های خود تشکر کرد. درست در همین زمان، کاسمیرو در مادرید، همراه خانواده خود شام می‌‌خورد. می‌کوشیم علت خانه نشینی کاسمیرو در مادرید و نطق رونالدو در لندن را به چالش بکشیم و بررسی‌ کنیم که چرا جوایز مرد سال جهان و توپ طلا، جوایزی "فردگرا" و "نابرابر" است و هیچ هم سویی با فوتبال که ورزشی اساساً "جمعی‌" است، ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌های ورزشی وبسایت‌های دنیا از طرفداری گرفته تا گاردین، در فصل جوایز شخصی تبدیل به بازار شام دعوا‌های هواداران نامزد‌های توپ طلا می‌‌شود. علاقه‌مندان به نامزدهای توپ طلا یا مرد سال جهان، تلاش می‌‌کنند معیار‌های توپ طلا را طوری تعریف کنند که نامزد آنها نمره بهتری بگیرد. از ارجعیت گل‌های بیشتر بر جام‌ها گرفته تا اهمیت گل‌ها و تعداد جام ها. غریبه‌ها هم به این بحث رنگ تازه‌ای می‌‌زنند و به رای دهندگانی که به وضوح دنبال کننده جدی نیستند و گاهًا رای‌های با مزه‌ای می‌‌دهند، اشاره می‌کنند.

بدنه جدید فیفا که تلاش می‌‌کند مانند دولت خودمان نه سیخ را بسوزاند نه کباب، در سیتم جدید خود هم خبرنگاران حرفه‌ای را در تصمیم گیری خود دخیل کرده است و هم کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های ملی‌. اما نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که هیچ اعتدالی به سمت اکثریت مردم متمایل نشده است و تاریخ گواه می‌‌دهد قدرت جایی‌ برای ریش سفیدی قائل نیست. سیاست‌های فیفا در ادامه سیاست‌های قبلی است و روپوش رفرم، به آنجا رسیده است که زمان، تعداد تیم‌ها و مکان تورنمنت‌ها را همچنان اسپانسرها مشخص می‌کنند.

از انتقاد‌ها به نحوه برگزاری و اسامی برندگان که بگذریم، به سوال جدی تری بر می‌خوریم. تعریف ما از "بهترین" چیست؟

فیفا و مجله فرانس فوتبال هیچگاه تعریف مشخصی از برتری رونالدو بر کاسمیرو نداده‌اند. آمار‌های فیزیکی‌ به ما نشان می‌‌دهد که مهاجمان هیچگاه بیشتر از هافبک‌های دفاعی نمی‌‌دوند و درگیری آنها در طول بازی بسیار کمتر است. شاید از ظرافت صحبت شود و ضربه آخر. در این صورت، دروازه‌بانان را همواره باید در لیست ۳ نفر برتر سال قرار دهیم زیرا این ظرافت و انعطاف بدن آنها است که در هر بازی تیم را بار‌ها از شکست نجات می‌‌دهد. دریافت‌های آسان بوفون معمولا دیده نمی‌‌شود اما tap-in های رونالدو دائما آپدیت می‌‌شود و لیست گل‌های وی سه‌ رقمی‌ می‌‌شود. علاوه بر مشخص نبودن تعریف "برتری"، تعریف "زیبایی" هم توسط سرمایه و قدرت دستخوش تغییر شده است که قبلا در یادداشتی جداگانه به آن پرداخته شده است.

حالا تصویر بزرگ‌تر را ببینیم. اساساً چرا باید هدف غایی فوتبال که "ترکیبی‌" و "گروهی" است را با جایزه‌ای "شخصی‌" و "فردگرا" سنجید؟

 اگر به نظریه مُثُل افلاطون دقیق شویم و فرض کنید که تجسمی کامل از یک دروازه بان و یک مهاجم وجود دارد و ما تنها تلاش می‌کنیم تقلیدی از آن کمال باشیم، در آن صورت اگر رونالدو و بوفون هر دو در یک سال بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند، این جایزه به احتمال بالای ۹۰ درصد به رونالدو خواهد رسید. پس در شرایطی کمی‌ برابر تر باید بگوییم که انتخاب یک فرد به عنوان "بهترین" یک ظلم پنهان در خود دارد و باید حداقل این جایزه به ترکیب برتر سال برسد.

حتی همین ۱۱ نفر برتر هم با پرسش‌های بزرگی‌ روبرو می‌‌شود از جمله اینکه سیستم این ترکیب چیست؟ به عنوان مثال اگر شما سیستم را ۴-۳-۳ تعریف کنید، وینگر‌ها نسبت به هافبک‌های کلاسیک شماره ۱۰ شانس بالاتری خواهند داشت. ابهام بزرگ دیگر این که در شرایطی برابر، جایزه‌ بهترین بازیکن هر پست به بازیکنی اهدا می‌‌شود که در لیگ و یا تیم بهتری بازی می‌‌کند حتی اگر آمار‌ها دو بازیکن کاملا با هم برابر باشد. شما حتی اگر همان کمال افلاطونی را در تاتنهام ارائه بدهید، باز هم به سایه رونالدو خواهید باخت. نیازی به تکرار نیست که تعداد بازیکنان در این تیم برتر از هر لیگ هم، مخدوش است.

از ابهامات دیگر که بگذریم باید به توپ طلا به شکل "نمادی" از نئولیبرالیسم هم نگریده شود. فعالیت "جمعی" و "تودهای" یک تیم فوتبال که همگی‌ از امکانات برابر استفاده می‌‌کند(در مقایسه با هم تیمی‌ها و نه تیم مقابل)، ذاتا مفهومی است سوسیالیستی است و توپ طلا این کمون را هرمی‌ شکل می‌‌بیند و هدف غایی در نوک این هرم یا همان مهاجم تیم نهفته می‌‌شود. گفتمان نئولیبرال در صنعت هم معتقد به این اختلاف است و مدیریت یک کارخانه حق داشتن دستمزدی چند برابر دارد حتی اگر ساعت کار او هم کمتر و هم منعطف تر باشد.

بالاتر اشاره کردیم که "مزد کار" کاسمیرو هیچگاه نمی‌‌تواند پایین تر از مزد یک مهاجم باشد چون نه در میزان فعالیت و نه در ظرافت آن، تفاوت چندانی وجود ندارد و اساساً نمی‌‌توان ادعا کرد که توپگیری‌های کاسمیرو و یا کانته آسان تر از شوت زنی‌ رونالدو است. همچنین مدیریت کارخانه و رونالدو هر دو حق گرفتن مرخصی از کار اصلی‌ را دارند و یک دروازه بان یا کارگر، به سختی می‌‌تواند حتی یک روز وظایف خود را تعطیل کند. این نادیده گرفتن طبقات و پست‌های پایین تر در تولید سود و گل و تنها تشویق کردن نوک هرم چه در صنعت و چه در فوتبال، نه تنها به این فعالیت گروهی کمک نکرده است که سبب دل سردی اکثر مدافعان و دروازه بانان شده است و جایزه‌ای که ادعا می‌‌شود مشوقی است برای ارائه بازی بهتر، تنها سیرکی است به مضحکی انتخاب شدن هر ساله مدیران یک کارخانه به عنوان حقوق بگیر برتر سال!

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۳۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه لقمانی گفت: پرونده قاچاق سه هزار کیلوگرم هیزم به ارزش ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال در شعبه سوم بدوی ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز یاسوج رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه پس از بررسی مدارک موجود در پرونده و به دلیل ارائه نشدن مدارک قانونی، تخلف انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط هیزم کشف شده، متهم را به پرداخت ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم و برای خودرو حامل هیزم قاچاق نیز، حکم به پرداخت ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال معادل ارزش هیزم قاچاق صادر کرد و در مجموع متهم به پرداخت ۱۹ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد. محکوم شد.

لقمانی گفت: شعبه همچنین مالک هیزم های قاچاق را به پرداخت ۱۹ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی افزود: ماموران منابع طبیعی و آبخیزداری با کشف هیزم قاچاق از یک کامیون، پرونده این تخلف را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

کد خبر 6093336

دیگر خبرها

  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • محکومیت صبا آذرپیک با شکایت مجلس و برخی نمایندگان | جزئیات حکم
  • ادین ترزیچ: فقط در صورت صعود شایسته تعریف و تمجید هستیم
  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • هشدار؛ این پیامک‌ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است | تصویر پیامک را ببینید
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • این پیامک ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است/ تصویر پیامک را ببینید
  • (ویدیو) تعریف متفاوت محسن هاشمی از فائزه، مهدی و میرحسین موسوی
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم