Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@15:27:21 GMT

چه کساني بايد سنجش تراکم استخوان بدهند؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۴۶۹۳

چه کساني بايد سنجش تراکم استخوان بدهند؟

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: افرادي که بيش از سه ماه داروي کورتن مصرف مي کنند، بايد از نظر پوکي استخوان مورد ارزيابي قرار گيرند.

دکتر محمدرضا مهاجري تهراني روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا، افزود:افرادي که دچار برخي از بيماري هاي غدد درون ريز مانند پرکاري غدد فوق کليه، پرکاري تيروئيد و لاغري شديد هستند هم بايد از نظر تراکم استخوان مورد سنجش قرار گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پوکي استخوان بيماري مربوط به استخوان هاست. در اين بيماري اصطلاحا استخوان ها متخلخل مي شود. ساختار ميکروسکوپي استخوان ها به صورت لانه زنبوري است. منافذ و خانه هاي استخوان پوک بسيار بزرگ تر از استخوان سالم است. در اين حالت استخوان ها به تدريج جرم و چگالي خود را از دست مي دهند و بسيار حساس و شکننده مي شوند.
متاسفانه اين بيماري هيچ علامت اوليه اي ندارد و زماني بروز مي کند که يکي از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) مي شکند؛ به همين دليل به آن بيماري خاموش گفته مي شود.
وي ادامه داد: افرادي که داراي سابقه فاميلي پوکي استخوان يا سابقه شکستگي بر اثر اين بيماري نيز هستند بايد پيش از 65 سالگي، سنجش تراکم استخوان را انجام دهند تا در صورت ابتلا، اقدامات درماني لازم براي آنان انجام شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران به زنان بالاي 65 سال و مردان بالاي 70 سال هم توصيه کرد که ارزيابي لازم براي پوکي استخوان را انجام دهند تا قبل از شکستگي ناشي از پوکي استخوان، اقدامات پيشگيرانه انجام شود.
وي سن را مهم ترين عامل در بروز پوکي استخوان بيان کرد و گفت: هرچند سن را نمي شود متوقف کرد اما با اقدامات پيشگيرانه، مي توان از بروز اين بيماري جلوگيري کرد.
** نقش لبنيات در پيشگيري از پوکي استخوان
فوق تخصص غدد و متابوليسم با بيان اينکه مصرف کلسيم از ابتلا به پوکي استخوان پيشگيري مي کند، افزود: با مصرف روزانه حداقل دو ليوان شير و يک فنجان ماست مي توان از پوکي استخوان جلوگيري کرد.
مهاجري، حداقل کلسيم مورد نياز روزانه هر فرد را بين 1000 تا هزار و 500 ميلي گرم اعلام کرد و افزود: هر ليوان شير بين 250 تا 300 ميلي گرم کلسيم دارد که با مصرف حداقل دو ليوان شير و يک فنجان ماست بخش عمده اي از کلسيم مورد نياز بدن تامين شده و تا حدود زيادي مي توان از بروز پوکي استخوان پيشگيري کرد.
وي به کساني که اين مقدار لبنيات را مصرف نمي کنند، توصيه کرد که مکمل کلسيم استفاده کنند. هر قرص کلسيم حاوي حدود 500 ميلي گرم کلسيم است.
مهاجري اظهار کرد: علاوه بر کليسم، ويتامين D و تحرک بدني در افزايش ذخيره سازي توده استخواني نقش عمده دارد و به همين دليل تحرک بدني کافي و مصرف روزانه ويتامين D به همراه استفاده مناسب کلسيم به مردم توصيه مي شود.
** پوکي استخوان قابل درمان است
مهاجري با اشاره به اينکه پوکي استخوان قابل درمان است، گفت: اگر اين بيماري خاموش، بموقع تشخيص داده شود حتي بعد از شکستگي هم مي توان اين بيماري را درمان کرد.
وي اظهار کرد: خوشبختانه امروزه روش هاي درماني خوبي در دسترس مردم است و با اين روش هاي درماني، مي توان از شکستگي دوباره استخوان ها براثر اين بيماري جلوگيري کرد.
مهاجري به تاثير ورزش در پيشگيري از پوکي استخوان اشاره کرد و گفت: براساس مطالعه انجام شده، دانش آموزان با انجام ورزش هايي که به پا فشار مي آورد نسبت به ساير کودکان از تراکم استخواني بيشتري برخوردار هستند.
وي تاکيد کرد که براي پيشگيري از پوکي استخوان ورزش هايي مانند واليبال، بستکتبال و دوميداني که به پا فشار مي آورد، موثر است.
علمي 1201 ** 1776
خبرنگار: عبدالکريم جبارپور** انتشار: ليلا خطيب زاده
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!

 در عصری زندگی می‌کنیم که همگان به دنبال راه‌حل‌های فوری و ساده برای دستیابی به اهداف خود هستند، و این نگرش در زمینه‌های پخت‌وپز، درمان و بهداشت نیز قابل مشاهده است. به ادعای برخی، استفاده از چربی‌سوز‌ها می‌تواند ظرف مدت یک هفته به آب کردن چربی‌های شکمی و بهبود تناسب اندام کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، بسیاری از افراد چاق، به ویژه زنان، از نگاه دیگران به خود به عنوان فردی چاق دچار ناراحتی و نگرانی می‌شوند. این چربی‌سوز‌ها به عنوان یک راه حل مؤثر و طبیعی برای کاهش وزن تبلیغ می‌شوند و علاوه بر این، برخی از خواص استثنایی دیگر این محصولات شامل بهبود عملکرد مغز و حافظه، بینایی و شنوایی نیز است.

بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رابطه مستقیمی میان مصرف بالای کلسیم و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند.

لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. همیشه به جای لبنیات پرچرب، لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب تهیه کنید. اگر روزانه سه وعده لبنیات بخورید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید، حتما به راحتی به هدف چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن تان می‌رسید.

خواص چربی سوزی پنیر پارمیزان

کم‌کالری و پرکلسیم بودن این پنیر هورمون‌های چربی‌سوز بدن را فعال می‌کند. از آنجا که این پنیر بیش از هر ماده‌ی لبنی دیگری پروتئین دارد، با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. هر روز ۳۰ میلی‌گرم از این پنیر را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید.

tags # رژیم لاغری سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • نمرهِ عملکرد شورای شهر را مردم باید بدهند
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • سرمربی پرسپولیس یک شهر ایران را دوست ندارد!
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟