Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا - مدیر حوزه های علمیه کشور، اسلام مبتنی بر سیاست را کامل ترین تفسیرها و قرائت ها از این دین و آیین الهی دانست و گفت: در این نوع قرائت از اسلام مبحث گفت و گو و تعامل جایگاه جدی و اساسی دارد.

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز چهارشنبه در گردهمایی سالانه اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در قم، اظهار داشت: در دنیای اسلام و جهان امروز شاهد قرائت ها و تفسیرهای گوناگونی از اسلام هستیم، که مجموعه این قرائت ها در سه قرائت کلی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: اسلام غیر سیاسی، غیر انقلابی و غیر جهادی و همچنین قرائت سختگیرانه و متحجرانه که اوج آن در داعش نمود عینی دارد، دومین قرائت موجود از اسلام به شمار می آید.
اعرافی یادآور شد: قرائت دیگری که وجود دارد نیز در آن اسلام، دینی سیاسی، اجتماعی، مبارز و عدالتخواه است و در عین حال مساله جهاد به خوبی تعریف شده است و در این نوع تفسیر از اسلام تعامل و گفت و گو ارزش و اهمیت فراوانی دارد که همان اسلام ناب و قابل دفاع نیز است و برای تبیین آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به فعالیت های دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: مبانی کار این دانشگاه مطابق همین تفسیر به گونه ای است که نه از سهم اجتماعیات ، سیاسیات و عدالختخواهی و مبارزه می کاهد و نه در دام تعصب های بی جا و تحجر قرار می گیرد.
دانشگاه ادیان و مذاهب در سال 1375 با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تاسیس شد و در حال حاضر تعداد 300 دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری در آن تحصیل می کنند.
اعرافی خاطرنشان کرد: این گفتمان حاوی مجموعه ای از مفروضات و منطق است که نگاه حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی نیز بر آن متمرکز است، از این رو این موضوع چون مبنای مشترک در همه حوزه هاست نیاز به کار مستمر و مداوم در مقام تحقیق، نظریه پردازی، اشاعه و ترویج دارد.
امام جمعه موقت قم تاکید کرد: باید از قم نظریه های جامع و دقیق در همه قلمروهای ادیانی، مذاهبی و علوم اجتماعی با رویکرد فرهنگی و دینی و به طور خاص با رویکرد علوم اسلامی و به طور خاص با نگاهی که مرتبط با مکتب اهل بیت و منطق و گفتمان انقلاب اسلامی است، برای همگان ارایه شود.
وی افزود: با توجه به این که برآورده نمودن این انتظار و پاسخگویی به آن کار سنگینی است، استادانی که بیشتر در ردیف چهره های ارزشمند حوزه و دانشگاه محسوب می شوند، باید افق بلند و انتظار کلان تمدنی و راهبردی که از قم داریم را مد نظر قرار دهند و برای آن تلاس کنند.

** رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این گردهمایی با اشاره به بیش از 2 دهه فعالیت این دانشگاه افزود: روند رشد و پیشرفت دانشگاه ادیان و مذاهب دور از انتظار بوده است و در آغاز کار برای مسئولان به هیچ وجه قابل تصور نبود که تا این حد از استقبال در جهان و داخل کشور رو برو شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب قم به عنوان تنها دانشگاه ادیان و مذاهب در جهان است و در مجموع فعالیت های آن نیاز مردم جهان بویژه ادیان مختلف به گفت و گو را وسعت بخشیده، هر چند این وسعت از نظر کمی چندان مهم نیست، بلکه به لحاظ کیفی حائز اهمیت است.
وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی هنوز 100 فارغ التحصیل در مقطع دکتری نداشته، ولی دانش آموختگان آن در اکثر نهادهای موثر کشوری مشغول به فعالیت شدند.
نواب، گفت و گو را منطق اصلی مکتب تشیع توصیف کرد و افزود: سیره امامان نشان می دهد هیچ وقت در این مکتب، فکر و فرهنگی جز همزیستی مسالمت آمیز وجود نداشته است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۷۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، متن پیام تسلیت آیت الله اعرافی بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت بانوی ماجده و پارسا حاجیه خانم حائری(ره) موجب تأسف گردید.

ضمن ابراز همدردی فقدان آن بانوی گرامی را به خاندان مکرم مصاب و بیوت بلند پایه مرحوم آیت الله العظمی حائری (قدس سره) و حضرت امام خمینی (اعلی اله المقامه) تسلیت عرض نموده، از خداوند غفور ودود برای ایشان، والد معظم و فقیدشان حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری(قدس سره) و همسر شهید ارجمندشان حضرت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی(ره) علو درجات و وصول به مقام رضوان الهی و برای بازماندگان، بهروزی, عزت و پاداش نیک الهی را مسئلت می نمایم.

علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد