Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «کمال قليچدار اوغلو» رييس حزب مخالف جمهوري خلق ترکيه، برگزاري انتخابات زودهنگام محلي را در اين کشور خواستار شد.
طرح موضوع انتخابات زود هنگام محلي ازسوي بزرگترين حزب مخالف دولت ترکيه در شرايطي مطرح مي شود که در روزهاي اخير اخبار متعددي مبني بر استعفاي اجباري برخي از شهرداران حزب حاکم در ترکيه مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از اين رو "کمال قليچدار اوغلو" در مقام رييس مهمترين حزب مخالف دولت اين کشور با طرح موضوع برگزاري انتخابات زودهنگام محلي، قصد دارد رييس جمهور اين کشور را به چالش بکشاند. اين موضوع به ويژه از آن جهت اهميت دارد که اردوغان طي سال هاي به قدرت رسيدن حزب عدالت و توسعه چه در مقام نخست وزيري و چه در مقام رياست جمهوري ترکيه ،همواره از اهرم و ابزار انتخابات زود هنگام براي تثبيت و تحکيم موقعيت شخص خود و حزب متبوع خويش استفاده کرده است.
«کمال قليچدار اوغلو» رييس حزب مخالف جمهوري خلق ترکيه
تاکتيکي که اين بار به نظر مي رسد رهبران اپوزيسيون آن را دستمايه فعاليت هاي مدني و مبارزات سياسي خود قرار داده اند، تا ازاين رهگذرحزب حاکم و رهبران آن را به چالش بکشند.
اما اين سئوال مطرح است که چرا موضوع برگزاري انتخابات زود هنگام از سوي "قليچدار اوغلو"يک ماه پس از اظهارات صريح "بن علي ييلديريم" Binali Yıldırım نخست وزيرترکيه مبني بر اينکه انتخابات در ترکيه مطابق تقويم برنامه انتخاباتي برگزار خواهد شد واکنش نشان داده است.
به موجب اين تقويم، انتخابات محلي در ماه مارس سال 2019 و انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه در اکتبر همان سال برگزار خواهد شد لذا واکنش توام با تاخير رهبر حزب اپوزيسيون ترکيه به تاکيد بن علي ييلديريم مبني بر رعايت زمان بندي انتخابات، قدري تامل برانگيز است. بويژه که وي به صراحت تاکيد کرده بود که هيچ انتخابات زودهنگامي در کار نخواهد بود ازاين رو، ملاحظه يک ماه رييس حزب مخالف جمهوري خلق ترکيه در واکنش به تاکيدات نخست وزير اين کشور، توجه محافل سياسي را به خود جلب کرده است و برخي محافل سياسي تامل "قليچدار اوغلو" را ناشي از نگراني وي از شکست ديگر در انتخابات زودهنگام مي دانند بويژه که همواره حزب حاکم در تمامي انتخابات هاي زود هنگام پيروز عرصه انتخابات در ترکيه بوده است.
برخي معتقدند رييس حزب اپوزيسيون در انتظار نتايج افکار سنجي حزبي در مناطق مختلف کشور بوده است تا با وزن کشي سياسي جديد در عرصه تحولات سياسي و اجتماعي ترکيه وارد مبارزه سياسي با دولت شود. برخي معتقدند "قليچدار اوغلو" با آگاهي از تصميم دولت در برکناري شهرداران وابسته به حزب حاکم، منتظر فرصتي بود تا با طرح موضوع انتخابات زودهنگام، مقام هاي ترکيه به ويژه شخص "رجب طيب اردوغان" رييس جمهوري اين کشور را به چالش بکشد به ويژه که به زعم "قليچدار اوغلو" با برکناري انبوه شهرداران ترکيه در مناطق مختلف، عملا دولت اردوغان حتي به نمايندگان دولت و حزب حاکم در مقام شهرداران مناطق چندان اطمينان خاطري ندارد.
"رجب طيب اردوغان" رييس جمهوري ترکيه
علت اين بي اعتمادي هرچه باشد پذيرفتن انتخابات زودهنگام وحتي نپذيرفتن آن چالش جدي براي شخص اردوغان خواهد بود چراکه نپذيرفتن آن به معني تمايل رييس جمهوري ترکيه به حاکميت اقتدارگرايي و فاصله گرفتن از اصل دموکراتيک در انتخابات زود هنگام محلي است و پذيرفتن آن با توجه به نارضايتي عمومي به معني نگراني از شکست در انتخابات محلي خواهد بود که مي تواند نقطه پاياني برسال هاي حکومت و حاکميت حزب عدالت و توسعه درترکيه باشد. به ويژه که مجموعه برگزاري انتخابات و همه پرسي ها در ترکيه انگيزه مردم اين کشور را به مشارکت سياسي به حداقل رسانده است.
علاوه بر اين پيروزي کمرنگ اردوغان در موضوع همه پرسي قانون اساسي ترکيه اين نگراني نزد دولت مردان ترک تقويت کرده است که رقباي حزبي آنان در پي استفاده از همان ابزار و اهرمي هستند که ايشان با استفاده از آن توانستند براي نزديک به 15سال کرسي هاي تصميم گيري، قانونگذاري و نهادهاي اجرايي را از پايين ترين سطوح خود تا عالي ترين آن از آن خود کنند. 113/112
نويسنده: اميرحسين اسدالله منفرد
بيشتر بخوانيد:
احتمال برگزاري انتخابات زودهنگام ديگري در بريتانيا/ تحليل

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ترکیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست همسایگی ایران دارد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، کایهان ترکمن‌ اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران که در راس هیئتی پارلمانی به کشورمان سفر کرده است، با دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص روابط و همکاری‌های فی مابین دو کشور گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات با ابراز خرسندی از دیدار با نمایندگان مردم شریف و مسلمان ترکیه اظهار داشت: ملت ترکیه جایگاه و سهم شایسته ای در گسترش تمدن و فرهنگ اسلامی و اشاعه اخلاق و ارزش های انسانی داشته اند و امروز هم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین نقش موثر دارند.

امیرعبداللهیان جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران را ویژه دانست و نقش آفرینی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در ایجاد ثبات پایدار در منطقه غرب آسیا را کلیدی ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تمجید از نقش گروه های دوستی پارلمانی دو کشور در ارتقای مناسبات دوجانبه، تقویت دیپلماسی پارلمانی و تعاملات مستمر نمایندگان مجالس دو کشور را در پیشبرد دیپلماسی رسمی حائز اهمیت توصیف کرد.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه و توافقات صورت گرفته در هشتمین نشست شورای عالی همکاری های دو کشور، روند مناسبات در حوزه های مختلف را رو به رشد ارزیابی نمود و اظهار داشت: اراده روسای جمهور دو کشور گسترش مناسبات بویژه در بعد اقتصادی در راستای منافع مشترک دو ملت است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در بحران غزه، تصمیم رییس جمهور ترکیه در قطع مناسبات تجاری با رژیم صهیونیستی را اقدامی موثر و ارزشمند عنوان نمود.

کایهان ترکمن‌ اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از حسن میزبانی کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره یاور مظلومان بوده و در تحولات اخیر غزه و فلسطین شاهد حمایت موثر دولت و ملت ایران از مردم مظلوم فلسطین هستیم و این رویکرد از نظر ما درخور تقدیر و تشکر است.

وی در ادامه حمله تروریستی رژیم اسراییل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را قویا محکوم نمود و تاکید کرد برای کاهش تنش در منطقه توقف نسل کشی در غزه ضروری است.

کایهان در ادامه با اشاره به روند روبه رشد مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه و توافقات انجام شده در نشست اخیر روسای جمهور دوکشور در آنکارا، بر حمایت پارلمان ترکیه از ارتقای مناسبات دو کشور، رفع موانع موجود و تسریع در اجرای توافقات مشترک تاکید کرد.

در این دیدار آقایان متین ارگون، دوغان بکین، بنیامین بزگیک و خانم زحل کاراکوچ دورا اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکیه و آقای عادل نجف زاده، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استراتژی جدید برادر محسن؟ / رای اصولگرایی به رضایی برای زدن قالیباف
  • دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه
  • امیرعبداللهیان: ترکیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست همسایگی ایران دارد
  • جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • دیدار هیات پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران