Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس فراکسيون «المواطن» پارلمان عراق بيان کرد که جدايي اقليم کردستان موجب تزلزل امنيت و ثبات در کل منطقه مي شود و اقدامات قانوني بايد در برابر عوامل ايجاد اين فتنه صورت گيرد.
خبرگزاري مهر، گروه بين الملل- محمد فاطمي‌زاده: روز سوم مهرماه 1396، برابر با 25 سپتامبر 2017 ميلادي، همه پرسي جدايي اقليم کردستان از کشور عراق برگزار گرديد که نتيجۀ آن، رأي موافق شرکت کنندگان به اين جدايي بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته نتيجۀ اين همه‌پرسي، از اول کار، مانند روز روشن بود و کسي گمان نمي‌کرد که مسئولان اقليم، همه‌پرسي‌اي را برگزار کنند که نتيجه‌اش خلاف ميل و هدف خود آن‌ها باشد! نتيجه‌اي که با توجه به پيش‌زمينه‌هاي برگزاري اين همه‌پرسي و هدف برگزارکنندگان آن، پر واضح بود.
عليرغم افزايش مخالفت هاي بغداد و کشورهاي همسايه عراق با جدايي اقليم کردستان و تجزيه عراق، همه پرسي جدايي کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شد. ناظران معتقد هستند جدايي احتمالي اقليم نفع و صرفي براي مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوري محصور در خشکي و با ضعف ژئوپليتيک و عدم شناسايي از سوي جامعه بين المللي در سرزمين پر منازعه خاورميانه ظهور خواهد کرد.
در اين راستا خبرنگار مهر گفتگويي با «حامد الخضري» رئيس فراکسيون «المواطن» در پارلمان عراق انجام داده که در ادامه مي آيد.
*روند مبارزه با تروريست هاي داعش و نابودي کامل اين گروه تکفيري و همچنين بازسازي مناطق آزادشده را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ در خصوص مرحله پساداعش نيز توضيح دهيد.
به لطف الهي و تلاش جوانان عراقي و همچنين مجاهداني که فرمان جهاد کفايي مرجعيت ديني براي مقابله با تروريست هاي داعش را لبيک گفتند، امروز عراق در زمينه سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي قوي تر از گذشته شده است.
همچنين از سوي طرف هاي منطقه اي و بين المللي نيز مورد حمايت بي سابقه قرار دارد. از سوي ديگر داعش که مورد حمايت و پشتيباني تسليحاتي، اقتصادي، رسانه اي و فتواهاي گمراه کننده کشورها و سازمان هاي مختلف بود، شکست خورد. فقط بخش کوچکي از داعش در غرب عراق باقي مانده است و قهرمانان عراقي در نيروهاي مسلح و الحشد الشعبي آماده نابودي داعش در اين مناطق طي مدت کوتاهي هستند.
*تحليل شما از برگزاري همه پرسي اقليم کردستان و اختلافات ايجاد شده ميان رهبران کُردي چيست؟ آيا امکان مجازات و تحت پيگرد قراردادن «مسعود بارزاني» طبق قانون اساسي وجود دارد؟
برگزاري همه پرسي در اقليم کردستان اشتباهي تاريخي بود که ضرر آن بيش از همه متوجه کُردها خواهد بود. اين همه پرسي مخالف قانون اساسي عراق بود و به صورت کامل رد شده است. عليرغم مخالفت پارلمان و دادگاه عالي با آن باز هم اجرا شد. بيشتر ملت هاي جهان و سازمان ملل و شوراي امنيت و جامعه بين المللي نيز با آن مخالفت کردند ولي متاسفانه مجريان اين همه پرسي به اين مواضع و سخن ها توجهي نکردند و خواسته کشورهاي همسايه و منطقه را هم اجابت نکردند.
تمام عراقي ها نيز با اين همه پرسي و جدايي اقليم کردستان مخالفت کردند؛ حتي در ميان رهبران و مردم کُرد نيز اختلافاتي در قبال اين همه پرسي به وجود آمد که به سادگي هم رفع نخواهد شد. اقدامات قانوني بايد در برابر عوامل ايجاد اين فتنه صورت گيرد. زيرا عراق را در معرض خطرات و احتمال بروز جنگ داخلي قرار داد.
*اخيرا رهبر معظم انقلاب فرمودند که استقلال اقليم کردستان به معناي تشکيل «اسرائيل دوم» در منطقه است. به نظر شما علت حمايت صهيونيست ها از اربيل و تلاش براي تسليح نظاميان اقليم کردستان چيست؟
حمايت رژيم صهيونيستي از تاسيس يک کشور کُردي در شمال عراق بر هيچ کس پوشيده نبود و روشن بود. مقامات صهيونيست اين همه پرسي را تاييد کردند، رفت و آمدهايي ميان مقامات اقليم و رژيم صهيونيستي صورت گرفت و در چندين مناسبت نيز پرچم اسرائيل در اربيل بالا رفت.
اسرائيل و حاميان آن در صدد تجزيه کشورهاي منطقه هستند و اين موضوع محدود به عراق نمي شود. بر همين اساس نيز به دنبال تضعيف اين کشورها از طريق ايجاد جنگ هاي داخلي در آن هستند. امام خامنه اي نيز با اين سخن خود که استقلال اقليم کردستان به معناي تشکيل اسرائيل دوم است، دقيق ترين نکته را فرمودند.
*نقش آيت الله سيستاني را در حل اختلافات پيش آمده پس از برگزاري همه پرسي اقليم کردستان و ايجاد وحدت ميان عراقي ها چگونه ارزيابي مي کنيد؟
مرجعيت عالي ديني در مقاطع حساس و پيچ هاي سرنوشت ساز نقش مهم و تاثيرگذاري داشته اند و ايشان سوپاپ اطمينان و امنيت براي تمام گروه ها و اقشار مردم عراق هستند. مرجعيت ديني عراق مورد احترام همگان هستند و مواضع واقعا صادقانه اي داشته اند؛ به عنوان مثال مواضع ايشان در زمينه نگارش قانون اساسي و به همه پرسي گذاشتن آن براي حمايت از روند سياسي و خاموش کردن آتش فتنه تاريخي.
فتواي جهاد کفايي ايشان براي مقابله با گروه هاي تروريستي نيز نقش زيادي در نجات عراق از سقوط به دست اين گروه هاي تروريستي داشت. مرجعيت ديني عراق در قبال موضوع همه پرسي اقليم کردستان نيز توصيه هاي مهم داشتند و همه را به رجوع به قانون اساسي و دادگاه عالي در صورت بروز اختلاف فراخواندند.
*علت هجمه ها عليه الحشد الشعبي و متهم کردن اين گروه به مداخله در تحولات اقليم کردستان و عمليات کرکوک چيست؟
تلاش براي اتهام زدن به قهرمانان الحشد الشعبي امري طبيعي است. زيرا الحشد الشعبي در ممانعت از تجزيه کشور و کسب پيروزي در برابر تروريسم نقش داشت. الحشد الشعبي در بيرون راندن داعش و نابودي آن و همچنين خنثي کردن نقشه دشمنان عراق درسال 2014 مشارکت داشته است.
به همين دليل نيز از سوي کشورهاي حامي تروريسم مورد تهمت قرار گرفت. زيرا با طرح و نقشه اين کشورهاي دشمن براي تجزيه عراق و انفصال و جدايي اقليم کردستان مقابله کرده بود. زيرا جدايي اقليم کردستان موجب تزلزل امنيت و ثبات در کل منطقه مي شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری

به گزارش «نماینده»، سید علی یزدی خواه نماینده مردم، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خبر داد که در آن به تصمیمات برای تقسیمات جدیدی کشوری و تعرض به یکپارچگی شهرستان ری اعتراض شده است. متن این نامه که به امضای جمعی از نمایندگان تهران رسیده به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر وحیدی
وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ همانگونه که استحضار دارید، ملک ری یکی از کهن ترین شهرهای جهان با قدمت بیش از ۸ هزار سال بوده و شیخ البلاد و عروس جهان اسلام با هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی خود با تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به عنوان قبله تهران معرفی گردیده است.

پیرو اخبار واصله در خصوص طرح تشکیل استان های تهران غربی و شرقی، تاکید می گردد طرح مذکور به هیچ وجه نباید منجر به جابجایی محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش های پنجگانه ... ری گردد.

هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده سیاسی کنونی، علاوه بر صدمه به هویت و تاریخ این شهرستان، خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مادی و معنوی مردم ولایت مدار شهرستان ری وارد و موجبات اعتراض شدید اهالی و ساکنین را فراهم می آورد.

لذا تقاضامند است دستور فرمائید از هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری احتراز و قبله تهران بدون کوچکترین خدشه و به صورت یکپارچه در حریم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حفظ گردد و جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

بدیهی است با توجه به مطالبات مردمی جهت تحقق این مهم، از همه اختیارات و ظرفیت های قانونی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد گردید.

/

دیگر خبرها

  • اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری
  • ضرورت حفظ یکپارچگی شهر ری در تقسیمات کشوری
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد