Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:44:58 GMT

همگرایی ایران و عراق در رویارویی با طرح شوم دشمنان

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۸۶۵۷

همگرایی ایران و عراق در رویارویی با طرح شوم دشمنان

تهران- ایرنا- سفر نخست وزیر عراق به ایران مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفت؛ سفری که مهمترین اهداف آن هماهنگی میان دو کشور در رویارویی با طرح های شوم دشمنان و افزایش همکاری های سیاسی و امنیتی تعبیر شده است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در راس هیاتی بلند پایه چهارشنبه گذشته با استقبال «محمد شریعتمداری» وزیرصنعت، معدن و تجارت وارد تهران شد و صبح روز پنجشنبه چهارم آبان ماه مورد استقبال رسمی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


العبادی پس از نشست دوجانبه با معاون اول رییس جمهوری با حضرت «آیت الله خامنه ای» رهبر معظم انقلاب دیدار کرد و در ادامه با دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
رسانه های عربی به تحلیل اهداف ها و نتایج سفر حیدر العبادی به ایران پرداختند. در ادامه، به مهم ترین محورهای تحلیلی در برخی رسانه های عربی نگاهی خواهیم داشت.

** توصیه های دلسوزانه رهبر انقلاب به مسوولان عراق
روزنامه «الحیات» چاپ لندن، صفحه های عربی شبکه خبری «روسیا الیوم» و «یورونیوز» با تمرکز بر دیدار حیدر العبادی با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب توصیه های رهبر انقلاب به مردم و مسوولان عراق را به طور ویژه در کانون توجه قرار داد.
به نوشته تارنمای شبکه خبری روسیا الیوم، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق حمایت ایران از دولت عراق در دفاع از وحدت و حاکمیت این کشور را مورد تاکید قرار دادند.
«عمر هواش» خبرنگار این رسانه به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نوشت: وحدت طیف های مختلف مردم عراق و حمایت دولت عراق از نیروهای داوطلب مردمی و جوانان مومن و شجاع عراق راز پیروزی های اخیر علیه تروریست ها و حامیان آن است. همچنین رهبر انقلاب، عراق را کشور مهم و تاثیر گذاری در جهان به شمار آورد و بر حمایت ایران از دولت عراق در توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه تاکید کرد.
از سوی دیگر حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به نیرنگ آمریکایی ها هشدار داد و گفت آمریکایی ها داعش را به وجود آوردند اما توسط دولت و مردم عراق شکست خوردند و اکنون آنان تظاهر می کنند که با تروریسم مبارزه می کنند. اما بی شک آنان هرگاه فرصتی داشته باشند از این فرصت برای وارد کردن ضربه به عراق استفاده خواهند کرد.
به نوشته تارنمای یورونیوز، حضرت آیت الله خامنه ای به حیدرالعبادی توصیه کرد در نبرد علیه داعش به آمریکا تکیه نکند. او همگرایی را برجسته ترین عامل پیروزی مردم عراق در برابر تروریست ها و پشتیبانان آن به شمار آورد و اعتماد به آمریکا را برای آینده عراق زیانبار به شمار آوردند. حیدر العبادی هم در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای گفت برای تقویت وحدت مردم عراق تلاش می کنیم و نمی پذیریم که کشور ما با خطر تجزیه روبرو شود.
به نوشته روزنامه الحیات، حضرت آیت الله خامنه ای از اقداماتی که بغداد در دفاع از حاکمیت و وحدت عراق در پیش گرفته است حمایت کرد. همچنین ایشان به حیدرالعبادی توصیه کردند که در نبرد علیه داعش به آمریکا اعتماد نکند. رهبر انقلاب اسلامی همگرایی را بزرگترین عامل پیروزی مردم عراق در برابر تروریست ها و پشتیبانان آن به شمار آورد و اعتماد به آمریکا را برای آینده عراق زیان بار به شمار آورد.

**سفری با هدف مقابله با چالش جدایی طلبی اقلیم کردستان
روزنامه های «البناء» لبنان، «الحیات» چاپ لندن و تارنماهای «ارم نیوز» امارات، «الفجر» مصر و خبرگزاری رسمی کویت «کونا» و خبرگزاری عراقی «براثا» سفر حیدر العبادی به ایران و دیدار او با مقام های جمهوری اسلامی را تلاشی برای رویارویی با طرح های دشمنان و نشان دهنده هماهنگی دو کشور در این زمینه به شمار آوردند.
به نوشته روزنامه البناء، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در طرح خود برای استقلال کردستان عراق ضربه کمرشکنی دریافته کرده اند. به طوری که «هربرت ماکماستر» مشاور امنیت ملی آمریکا از تحرک پرشتاب ایران در این زمینه احساس سردرگمی و ناامیدی کرده است. ایران با جذب کردها به سوی خود این طرح دشمنان را ناکام گذاشت و گروه داوطلب مردمی هم به سرعت برای ناکام گذاشتن این طرح به کرکوک روانه شد. با این پیروزی که آمریکا آن را در فهرست شکست های خود قرار داده است حیدر العبادی با سفر به ترکیه و ایران برای ارزیابی طرح های آینده برای پایان دادن به همه آثار این طرح تلاش کرد.
تارنمای ارم نیوز سفر حیدر العبادی به ایران در چارچوب سفرهای منطقه ای وی را تلاشی برای جلب کمک ها برای آبادسازی عراق و هماهنگی تلاش ها برای رویارویی با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به شمار آورد و نوشت نخست وزیر عراق با سفر به ترکیه و ایران برای رویارویی با نتیجه همه پرسی استقلال کردستان که ماه گذشته برگزار شد، تلاش می کند. بغداد، آنکارا و تهران این همه پرسی را تهدیدی برای امنیت ملی خود به شمار می آوردند.
به نوشته خبرگزاری رسمی کویت، مسوولان عراق دستور کار سفر حیدر العبادی به ایران را بررسی روابط دوجانبه و پیامدهای همه پرسی کردستان عراق اعلام کرده اند. این همه پرسی خشم تهران، آنکارا و بغداد را به دنبال داشته و سبب تقویت هماهنگی آنها علیه اربیل شد.
مقام های ایران برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان را بخشی از طرح های رژیم صهیونیستی به شمار آورده اند.
(آیت الله )«محمد محمدی(گلپایگانی ) » مدیر دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه گفته است آمریکا و اسرائیل برای تاسیس اسرائیل دوم در اقلیم کردستان عراق برنامه ریزی می کردند.
خبرگزاری براثا در بخشی از گزارش خود درباره دیدار حیدرالعبادی با روحانی نوشت: روحانی در این دیدار حمایت ایران از وحدت سرزمینی عراق و پشتیبانی از دولت و مردم این کشور را اعلام کرد. روحانی آمادگی ایران برای همکاری در بازسازی عراق را اعلام و همکاری ایران و عراق را به سود مردم منطقه به شمار آورد.
به نوشته تارنمای الفجر، عبادی در ایران تقویت روابط ایران و عراق را نه تنها برای دو کشور بلکه برای سراسر منطقه، امنیت و ثبات و شکوفایی آن مهم دانست و خواستار همکاری و تبادل منافع مشترک برای خدمت به مردم و پایان دادن به دخالت هایی شد که سبب ویرانی شده است.
روزنامه الحیات به نقل از رسانه های رسمی ایران نوشت: سفر حیدرالعبادی به ایران زمینه تقویت روابط دوجانبه میان ایران و عراق را فراهم می کند و عراق پس از رهایی از گروه های تروریستی تندرو، دورنمای برقراری روابط با کشورهای منطقه را بررسی می کند.

پژوهشم **9278**1601**خبرنگار: اصغر یوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز دوشنبه در نشست با فرماندهان فراجای استان لرستان، اظهار داشت: استان لرستان، استانی امن و فعال با مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه تعامل مردم و پلیس، عامل موفقیت پلیس است، افزود: تحقق اهداف و مأموریت‌های نیروی انتظامی در سایه تعامل مردم با پلیس محقق می‌شود و در این راستا بر اساس گزارش‌های اعلام شده در لرستان فرایند خوبی وجود دارد.

استاندار لرستان با اشاره به تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و صحنه‌هایی که از خشونت پلیس علیه دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکا منتشر شده است، افزود: رفتار پلیس آمریکا نسبت به دانشجویان، استادان و فیلسوفانشان بدترین رفتار انسانی است و این در حالی است که جامعه امنیتی ما با حضور مردم ایجاد امنیت می‌کنند.

کد خبر 6091973

دیگر خبرها

  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  • لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو