Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین الملل: اظهارات قبلی تیلرسون با واکنش متعدد و بعضا تند عراقی ها مواجه شد، سخنگوی نخست وزیری عراق به این سخنان پاسخ داد و تاکید کرد، الحشد الشعبی یک نیروی بسیج مردمی عراقی است و هیچ نیروی نظامی خارجی جز در سطح مستشاری در عراق حضور ندارد و مستشاران نظامی نیز پس از غلبه بر داعش، خاک عراق را ترک خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بولتن نیوز، حتی تصویر ویدئویی که تاکنون بارها از تلویزیون شبه دولتی العراقیه بازپخش شده است، نشان می دهد که شخص حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در دیدار روز بعد خود با تیلرسون در بغداد، به صراحت از الحشد الشعبی و عراقی بودن و شجاعت ها و ایثارگری های آنان دفاع می کند.

اما تیلرسون که دولت متبوع او متهم به حمایت و تحریک پنهانی مسعود بارزانی برای برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه در کردستان عراق است، روز گذشته بار دیگر ادعاهای قبلی خود را مبنی بر حضور نیروی نظامی غیر عراقی (ایرانی) در عراق تکرار و به عراقی ها توصیه کرد، از ایران دور و به عربستان نزدیک شوند!

جمله ای که رسانه های عراقی آن را به نقل از تیلرسون خطاب به عراقی ها نوشتند، قابل تامل به نظر می رسد.

از وزیر خارجه آمریکا نقل شده که گفته، عراق باید در برابر آنچه که او 'نفوذ ایران' خواند، بایستد.

وی همچنین خطاب به عراقی ها گفت: 'شما چه سُنی باشید چه شیعه، عرب هستید، فارس نیستید.. من فکر می کنم که سعودی ها مایلند روابط خود را با عراقی ها از سر بگیرند، بین سعودی ها و عراقی ها رابطه ای برادری و قبیله ای کهن وجود دارد.'

وی درعین حال باردیگر مدعی شد که آمریکا از بغداد و اربیل برای رسیدن به 'عراقی فدرالی، دمکراتیک و یکپارچه حمایت می کند' و از دوطرف خواست از درگیری بپرهیزند و به گفت وگو روی بیاورند.

برخی ناظران، سخنان وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با سفر منطقه ای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل قوای مسلح این کشور (به عربستان، مصر، اردن و سپس ترکیه و ایران) نشانگر نگرانی شدید مقامات آمریکا از خروج عراق از بحران های امنیتی، جنگ با داعش، بحران تجزیه طلبی و به تازگی حضور هر چه قوی تر در عرصه سیاست خارجی در منطقه و عرصه بین المللی است.

به باور این ناظران، اکنون که طرح داعش برای چند تکه کردن عراق به خط پایان رسیده و پروژه جدایی طلبی مسعود بارزانی و مشاوران غربی اش نیز به شکست انجامیده است، مقامات آمریکایی با این اظهارات هم می خواهند حس عداوت ذاتی خود را با ایران به نوعی اقناع کنند و هم به تصور خود خط جدیدی را برای اختلاف افکنی در میان نیروهای سیاسی، نظامی و دینی موثر در عراق ترسیم کنند و حال که دو قطبی های سنی – شیعه و کُرد – شیعه آنان بی نتیجه مانده است، دو قطبی عرب – فارس را بار دیگر مطرح کنند.

درحالی که مقامات دولت عراق بویژه شخص حیدرالعبادی نخست وزیر، تاکید می کنند که خواهان تقویت روابط با همه کشورهای همسایه هستند و روابطشان با یک طرف به منزله دشمنی با طرف دیگر نخواهد بود، تاکید همزمان تیلرسون به ضرورت دوری عراقی ها از ایران و نزدیکی به عربستان به جای خود و یادآوری به آنها که برادران واقعی شما چه کسانی هستند، محل تامل است.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان

آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

آخرین دیدار امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند ۱۴۰۲ در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در اولین دیدار خود صبح امروز به وقت بانجول با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر دیدار و گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/عراق با بازیکن مس رفسنجان به المپیک رسید
  • صعود عراق به المپیک برای نویدکیا گران‌ تمام شد