Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مادريد- ايرنا - مصوبه پارلمان محلي کاتالونيا مبني بر استقلال اين ايالت از اسپانيا، واکنش کشورهاي مختلف را بر انگيخت و دولت اسپانيا را بر آن داشت تا براي نخستين بار در اين کشور رئيس و معاون دولت محلي، اعضاي دولت، مشاوران و مديرکل پليس کاتالونيا را برکنار و با انحلال پارلمان محلي، خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام ايالتي‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا، پارلمان محلي ايالت کاتالونيا بعد از ظهر جمعه پس از تصويب استقلال اين ايالت از دولت محلي خواست ضمن اعلام استقلال از اسپانيا، براي تشکيل مجلس موسسان کاتالونيا اقدام کند.
نمايندگان سه حزب شهروندان، سوسياليست و مردمي به نشانه اعتراض، پيش از راي گيري صحن علني پارلمان را ترک کردند. راي گيري نيز بر خلاف هميشه محرمانه انجام شد تا از تعقيب قضايي نمايندگان به دست محاکم اسپانيا پيشگيري شود.
بر اساس نتيجه اين راي گيري، 70 نماينده به اين طرح راي مثبت، 10 نفر راي مخالفت (اعضاي پودموس) و 2 نفر هم راي سفيد دادند.
به اين ترتيب پارلمان محلي ايالت کاتالونيا رسما استقلال اين ايالت را اعلام کرد.
مجلس سناي اسپانيا هم که روز جمعه جلسه داشت، دقايقي پس از تصويب استقلال کاتالونيا، با 214 راي مثبت در مقابل 47 راي منفي، اعمال ماده 155 قانون اساسي را به تصويب رساند.
مجلس سنا در حالي‌ تشکيل جلسه داد که لايحه روز شنبه گذشته دولت اسپانيا براي اعمال ماده 155 قانون اساسي اين کشور عليه ايالت کاتالونيا در مجلس سناي اسپانيا تصويب شد.
بر اساس مصوبه کميسيون تخصصي مجلس سناي اسپانيا، مقرر شد ماده 155 قانون اساسي به صورت تدريجي عليه کاتالونيا اعمال شود تا به يکي از خواسته هاي حزب سوسياليست اسپانيا از دولت اين کشور در ازاي حمايت از اين روند پاسخ داده شود.
«ماريانو راخوي» نخست وزير اسپانيا با پشتيباني مجلس سنا براي اجراي ماده 155 قانون اساسي‌ پس از برگزاري يک نشست فوق العاده هيأت وزيران و در حالي‌ که 5 ساعت از اعلام اين استقلال گذشته بود، واکنش نشان داد .
وي به «کارلس پوجدمونت» رئيس دولت محلي کاتالونيا اعلام کرد که با توجه به اختيارات خود، پارلمان کاتالونيا را منحل و خواستار برگزاري انتخابات پارلمان محلي در 21 دسامبر(30 آذر ) مي‌ شود .
وي گفت ضروري است که حق بيان به شهروندان کاتالونيا داده شود تا در مورد آينده خود تصميم بگيرند.
راخوي اضافه کرد که دولت نمي‌ خواهد حتي يک دقيقه نيز همزيستي‌ مسالمت آميز در کاتالونيا را به تعويق اندازد و به همين دليل بايد هر چه زودتر انتخاباتي آزاد و قانوني که بتواند دموکراسي را به ايالت کاتالونيا بازگرداند، برگزار شود.
نخست وزير اسپانيا گفت، دولت تصميم گرفته تمامي سفارتخانه هايي‌ که کاتالونيا خود سرانه در خارج باز کرده را تعطيل و نمايندگان کاتالونيا در بروکسل و مادريد را نيز برکنار کند.
راخوي گفت دولت از دادگاه قانون اساسي‌ درخواست کرده که اعلام استقلال از سوي پارلمان کاتالونيا را باطل کند.
دادستاني کل اسپانيا نيز سران منطقه کاتالونيا را به شورش متهم و اعلام کرد قرار قضايي عليه رئيس منطقه کاتالونيا صادر خواهد کرد.
اعلام يکجانبه استقلال کاتا لونيا در حالي اعلام شد که کشورهاي مختلف از جمله آمريکا ، آلمان ، انگليس و فرانسه و سازمان هاي مانند اتحاديه اروپا ، سازمان ملل و ناتو با آن مخالفت کردند.
«امانوئل مکرون» رئيس جمهور فرانسه از حمايت کامل خود از دولت مرکزي اسپانيا خبر داد.
آلمان اعلام کرد برلين جدايي منطقه کاتالونياي اسپانيا را به رسميت نمي‌شناسد
دفتر نخست وزيري انگليس اعلام کرد لندن جدايي منطقه کاتالونيا را به رسميت نمي شناسد و در آينده نيز به رسميت نخواهد شناخت.
رئيس کميسيون اروپا «ژان کلود يانکر» نسبت به `شکاف‌هاي بيشتر` در اتحاديه اروپا و بحران جدايي کاتالونيا هشدار داد.
وزارت امورخارجه آمريکا با صدور بيانيه اي از اقدامات قانوني دولت اسپانيا حمايت کرد و کاتالونيا را بخش جدايي ناپذير اين کشور دانست.
«دونالد توسک» رئيس شوراي اروپا با رد اين استقلال، تاکيد کرد که دولت اسپانيا تنها مخاطب شوراي اروپا است.
«آنجلينو آلفانو» وزير امور خارجه ايتاليا در بيانيه اي اشاره کرد ايتاليا اعلام يکجانبه استقلال را به رسميت نمي‌ شناسد و نخواهد شناخت زيرا اقدامي وخيم و خارج از چارچوب قانوني است .
بنا بر اين گزارش ، کاتالونيا بخشي خودمختار با 7 ميليون و 523هزار نفر جمعيت در شمال شرق اسپانيا است که خواستار استقلال از دولت مرکزي است.
اين بخش به لحاظ مالي، بانکي و امور بندري مهمترين بخش خودمختار اسپانيا است و حدود 20 درصد توليد ناخالص ملي اسپانيا از اين منطقه حاصل مي شود.
جدايي‌خواهان کاتالونيا معتقدند جدايي اين ايالت از دولت مرکزي به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانيا از اين منطقه است و 25 درصد توريست‌هاي اسپانيا نيز مقصدشان کاتالونيا مي باشد.
همچنين معتقدند سهمي که کاتالونيا از دولت مرکزي مي‌گيرد 15 ميليارد يورو کمتر از سهمي است که کاتالونيا به خزانه مرکزي مي‌پردازد.
ايالت کاتالونيا در روز يکم اکتبر (9 مهر) يک همه پرسي‌ برگزار کرد که از برخلاف قانون اساسي اسپانيا و غيرقانوني اعلام شد و دادگاه قانون اساسي اسپانيا در 7 سپتامبر اين همه پرسي را معلق کرد ولي حکومت کاتالونيا اعلام کرد حکم دادگاه براي کاتالونيا معتبر نيست.
در همه پرسي مذکور 90 درصد راي دهندگان به استقلال اين ايالت راي مثبت دادند.
در جريان اين همه پرسي‌ درگيري هايي‌ ميان نيروهاي امنيتي که مانع از راي گيري شدند و راي دهندگاني که اصرار بر انداختن راي خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزديک به 850 مجروح بر جا گذاشت .
بروز اين چالش ، باعث شد که کشورهاي مختلف از جمله جمهوري اسلامي ايران ، نسبت به آن موضع گيري کرده و مخالفت خود با اين جدايي را اعلام کنند.
«بهرام قاسمي» سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برخي تحرکات و ناآرامي ها در ايالت کاتالونياي اسپانيا گفت: اسپانيا يکي از شرکاي مهم سياسي و اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در اروپاست؛ ما تحولات اين کشور و ايالت کاتالونيا را با دقت پيگيري مي کنيم و دقيقا تحت بررسي داريم.
وي تصريح کرد: ايران در چارچوب مواضع اصولي خود به يک اسپانياي متحد، يکپارچه و دمکراتيک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگي ملي و احترام به موازين قانون اساسي اسپانيا است.
قاسمي اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران لزوم تمکين به حاکميت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پيگيري مطالبات از طريق قانوني،مسالمت آميز، و گفت وگو را مورد تاکيد قرار مي دهد و بر اين باور است که منافع همه مردم اسپانيا، ثبات سياسي و رشد اقتصادي آن کشور، از طريق يکپارچگي و هم افزايي ملي، بيشتر و بهتر تامين مي شود.
اروپام *1*491**شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش فدراسیون فوتبال به تغییر نام استقلال!

احسان اصولی درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است.

احسان اصولی درباره زمان تشکیل جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم‌های مختلف رده‌های ملی اظهار داشت:

ابتدا اجازه دهید مکانیزم انتخاب سرمربی را توضیح دهم. مجید جلالی در حوزه فنی و کارشناسی گزینه‌ها را بررسی می‌کند و پیشنهادات را از طریق دبیرکل فدراسیون فوتبال به هیئت رئیسه ارائه می‌دهد و در نهایت هیئت رئیسه بر اساس داده‌ها به تصمیم نهایی می‌رسد. بنابراین، تا زمانی که مصوبه هیئت رئیسه نباشد، هیچ انتخابی در کار نخواهد بود. ممکن است گزینه‌هایی از سوی شخص رئیس فدراسیون فوتبال پیشنهاد شود و به تصویب برسد و در دستور کار قرار بگیرد، اما ساز و کار انتخاب سرمربی به همین شکلی بود که توضیح دادم.
وی افزود:

نزدیک به دو ماه است که وقتم را برای فوتسال گذاشته بودم و خدا را شکر منجر به قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا شد. کوچک‌ترین مسائل را هم کنار گذاشته بودم و درگیر فوتسال بودم و از جزئیات انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی خبر ندارم. جا دارد از جلالی و تیم‌شان تشکر کنم شکل علمی و سیستماتیک به دستورات داده‌اند و چرایی و دلایل‌ها را در پیوستی در متغیر‌ها بیان می‌کنند که خیلی ارزشمند است. در اولین جلسه هیئت رئیسه، احتمالاً موضوع انتخاب سرمربیان تیم‌های رده‌های مختلف ملی دستور کار قرار می‌گیرد. ضمن اینکه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال همراه ما با تیم ملی فوتسال بود و ان‌شاء‌الله در اولین فرصت خروجی و تصمیمات هیئت رئیسه را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
«فکر می‌کنم یک هفته تا ۱۰ روز دیگر جلسه هیئت رئیسه برگزار شود.» عضو هیئت رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال با بیان این جمله تصریح کرد:

برای ما مهم است که تکلیف سرمربیان تیم‌های نوجوانان و امید مشخص شود. جلالی و تیم‌شان قطعاً برنامه‌های راهبردی و چشم اندازی که ترسیم کرده‌اند را در هیئت رئیسه مطرح خواهند کرد.
اصولی در خصوص اینکه برنامه تیم ملی فوتسال تا پیش از شروع جام جهانی برگزاری چند دیدار تدارکاتی خواهد بود، گفت:

فیفادی زیادی نداریم. یکی از فیفادی‌ها قبل از شروع مسابقات و دیگری تیرماه خواهد بود. با نظر وحید شمسایی تأکید بر این بود که لیگ ۵، ۶ هفته برگزار و سپس تعطیل شود. حدود ۴۰ روز قبل از اعزام تیم ملی به جام جهانی اردو‌ها تشکیل می‌شود. برای این فاصله، دنبال مذاکره هستیم تا با تیم‌های بزرگ بازی کنیم. گفتگو‌های اولیه انجام شده است. باید ببینیم در قرعه‌کشی در کدام گروه قرار می‌گیریم. طبیعی است با تیم‌هایی که همگروه خواهیم شد نمی‌توانیم بازی کنیم.
رئیس کمیته فوتسال در مورد اینکه ایران در سید یک قرار دارد و آیا امکان برگزاری دیدار تدارکاتی با برزیل وجود دارد یا نه، خاطرنشان کرد:

مذاکره با برزیل در شهریور ماه سال گذشته انجام شده بود و این مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه نهایی برسیم.
وی درباره اینکه تکلیف استفاده از سیستم کمک داور ویدویی VAR در لیگ برتر به کجا رسید، به تسنیم گفت:

دستگاه‌هایی که وارد ایران شده است، مستقر بوده و داوران در هتل آکادمی در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. یک مقدار باید روی بحث هماهنگی بین باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و ... پیگیری شود و به نتیجه برسد.
عضو هیئت رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال در رابطه با حساسیت ۶ هفته پایانی لیگ برتر خاطرنشان کرد:

چارچوب و آیین‌نامه‌هایی در بحث اجرای مسابقات و همینطور منشور اخلاقی آن وجود دارد و هر کسی تخطی کند طبق ساز و کار تعریف شده رکن قضایی که مستقل هستند، برخورد می‌شود. در کنار این، سازمان و فدراسیون فوتبال هشدار‌ها و راهنمایی‌ها را خواهد کرد. اگر مربیان، بازیکنان و هواداران با علم بر چارچوب تعریف شده حرکت کنند، شاهد تخطی نخواهیم بود، اما اگر خطایی صورت بگیرد، ساز و کار رکن قضایی فدراسیون فعال می‌شود، همانطور که در چند هفته اخیر شاهد ورود ارکان قضایی به چند پرونده بوده‌ایم.
اصولی در خصوص جدایی حمید مطهری از کادرفنی تیم ملی و بحث حضور افشین قطبی گفت:

در رابطه با دستیاران سرمربی تیم ملی، شخص امیر قلعه‌نویی معرفی می‌کند و ما نظر نمی‌دهیم و فقط در مورد خود سرمربی ورود می‌کنیم. تا این لحظه کسی معرفی نشده است.
وی در واکنش به بحث تغییر نام باشگاه استقلال به «استقلال خلیج فارس» عنوان کرد:

خیلی به این مسائل ورود نمی‌کنیم، اما می‌دانیم تغییر نام هر باشگاهی ضوابطی دارد. باشگاه استقلال در تهران ثبت شده و برای تغییر نام باید از کمیسیون ماده پنج اداره کل ورزش استان مصوبه بگیرند.
عضو هیئت رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال در پایان گفت:

با توجه به قهرمانی تیم ملی فوتسال جا دارد تقدیر و تشکر ویژه‌ای از دولت، وزیر ورزش و دیگر ارکان داشته باشم. رئیس جمهور با صدور پیام‌شان ما را دلگرم کردند، همینطور آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیام دلگرم کننده‌ای دادند. از نمایندگان مجلس، وزرای محترم، دستگاه‌های قضایی و نیروی مسلح نیز تشکر می‌کنم. این قهرمانی ماحصل زحمات دستگاه‌های مختلف بود و ارکان مختلف کمک کردند تا این قهرمانی مایه دلخوشی مردم شود. ان‌شاء‌الله با همین حمایت جلو می‌رویم تا بتوانیم در جام جهانی نیز مردم را خوشحال کنیم.

 

منبع:طرفداری 

دیگر خبرها

  • واکنش فدراسیون فوتبال به تغییر نام استقلال!
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • (ویدئو) اولین واکنش وزارت ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال
  • ببینید | اولین واکنش وزارت ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال
  • واکنش وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • هشدار فیفا به محرومیت رئال، بارسا و تیم ملی اسپانیا
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • واکنش تند فجر‌ی‌ها به حکم ‌کمیته انضباطی
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند