Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@01:31:25 GMT

معرفت حسین(ع)، فلسفه عظیم اربعین

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۰۲۰۳

معرفت حسین(ع)، فلسفه عظیم اربعین

همه ساله درآستانه اربعین حسینی عاشقان و دلدادگان آن امام همام برای زیارت حضرت سید الشهدا(ع)راهی سرزمین عشق می شوند که البته اصل معرفت به این زیارت از مهم ترین اصول است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از نافع ،در آیین سوگواری؛اربعین، گذرچهل روز از یک حادثه و پاسداشت آن است تا در دفتر خاطره ها گرد فراموشی نگیردواز یادها نرود،اما برای رخداد بی مرگ عاشورا، اربعین و تکرار هر ساله آن، حکایت دیگری است از عشق و دلدادگی شیعیان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

 

همه ساله درآستانه اربعین حسینی عاشقان و دلدادگان آن امام همام برای زیارت حضرت سید الشهدا(ع)راهی سرزمین عشق می شوند که البته اصل معرفت به این زیارت از مهم ترین اصول است.

 

در همین رابطه گفتگویی ترتیب دادیم با یکی از اساتید دانشگاه و کارشناسا حوزه مذهبی که در ادامه به آن پرداخته شده است.

 

زیارت اربعین از خصایص سید الشهدا است

محمد وفایی بصیر،استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مذهبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سید الشهدا از ویژگی های منحصر به فردی برخورداراست،گفت:از جمله این خصایص؛وجود شفا در تربت ایشان واستجابت دعا در زیر قبه آن حضرت است.

 

وی درادامه با بیان اینکه از دیگر خصایص حضرت اباعبدالله زیارت،اربعین می باشد،اظهار کرد: اگرچه اربعین اول،برای سایر ائمه نیز وجود دارد اما اربعین های متوالی تنها مخصوص حضرت سیدالشهدا است که تا زمان ظهورحضرت مهدی(عج) هم به عنوان یکی از شعائر دینی مورد اهتمام شیعیان می باشد.

 

وفایی بصیر در خصوص فلسفه اربعین توضیح داد:برای پرداختن به فلسفه اربعین در ابتدا باید به این سوالات پاسخ داد که آیا اربعین به معنای عزداری حسینی است؟!آیا این روز برای بزرگداشت آن حضرت است؟آیا پرداختن به این مهم به دلیل زیارت جابر ابن عبدالله انصاری در این ایام است؟آیا این مهم به زیارت قبر حضرت در بازگشت اسرای کربلا مربوط است؟

فلسفه اربعین زیارت سیدالشهدا است

وی درادامه بیان کرد: در این خصوص در یک کلمه میتوان گفت؛فلسفه اربعین زیارت سید الشهدا است که در این رابطه امام حسن عسکری میفرمایند :شیعه دارای پنج نشانه است که از جمله این نشانه ها سجده برتربت سید الشهدا وخواندن زیارت اربعین می باشد.

 

 

روزاربعین روز جهانی زیارت سید الشهدا است

وفایی بصیر در دامه با اشاره به این که باید تاکید کرد که روز اربعین روز جهانی زیارت سید الشهدااست عنوان کرد: در این روز باید به زیارت معروف به اربعین که در مفاتیح و سایر کتب دعا به آن اشاره شده است پرداخت ودر صورت امکان توجه به صد لعن وصد سلام نیز دارای اهمیت است.

 

وی ادامه داد: البته پرداختن به صد لعن وصد سلام برای کسانی است که با عقل و بالاتر از آن با دل خود متوجه ساحت مطهر حسینی باشند که اگر اینگونه نباشند باید به همان یک مرتبه اکتفا نمود.

 

وی با بیان اینکه؛برای امام حسین (ع) مطابق کتب شریف کامل الزیارات،حدود سی زیارت کوتاه، متوسط و طولانی نقل شده است که خوب است زائرین محترم قبل از زیارت اربعین معرفت بیشتری نسبت به این امور پیدا نمایند تا کیفیت زیارتشان بالا رود.

 

این کارشناس مذهبی درادامه با بیان اینکه اهل معرفت به سالکان کوی حسینی فرموده اند که از عاشورا تا اربعین چهل شب یا روز سید الشدا را با یکی از زیارت های مستند به معصوم زیارت نمایند گفت:البته عامه مردم باید دراین کار وسع و ظرفیت خود را مدنظر قرار دهند.

 

سید الشهدا را از راه دور هم می توان زیارت کرد

وی همچنین با بیان اینکه البته امام حسین (ع) را از راه دور و از اقصی نقاط عالم نیز می توان زیارت کرد افزود: اساس مطلب این است که انسان کسب معرفت نماید وبا اخلاص و توجه کامل به این عبادت بزرگ بپردازد.

 

چرا باید معصومین را زیارت کنیم؟

وفایی بصیر در ادامه با بیان اینکه شناخت و معرفت الهی بدون معرفت معصومین که از مظاهر جمال وجلال خداوند هستند امکان پذیر نیست خاطر نشان کرد:در همین باب امام رضا(ع) در زیارت جامعه صغیره اشاره فرموده اند که" هر کس معصومین را شناخت به تحقیق که خدای تبارک و تعالی را شناخته وکسی که این ها را نشناخت نسبت به خدای عزوجل جاهل است و هرگز او را نخواهد شناخت".

 

 وی تصریح کرد: خداوند مجرای شناخت خود را از طریق اهل بیت عصمت وطهارت قرار داده و براین اساس کسی که خدا را نشناخته به عبادت بپردازد عبادت او نه تنها مقبول نیست بلکه بدون معرفت و رجوع به ائمه این اعمال صحیح نیزنخواهد بود.

 

وی با بیان اینکه عده ای باعبادت های بی روح و بی مغز تنها خود را به زحمت می اندازند عنوان کرد: البته نباید این نوع عبادات نیز ترک شود بلکه اصلاح اعمال مذکور دارای اهمیت است.

 

زیارت به چه معناست؟

وفایی بصیردرادامه با اذعان به اینکه زیارت به معنای ارتباط با معصوم(ع) است بیان کرد: همان گونه که ارتباط با خداوند تعالی ازواجبات است ارتباط با معصومین که از مظاهر علم وقدرت و رحمت الهی میباشند نیز واجب است  وچنانچه ارتباط انسان با خدا قطع شود هلاک اتفاق می افتد و قطع ارتباط با ائمه و به ویژه امام زمان(ع) نیزخسران دنیا وآخرت را به دنبال دارد.

 

زیارت سید الشهدا یکبار در طول عمراز واجبات است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زیارت ائمه اطهاروبه ویژه سید الشهدا از نزدیک در صورت امکان یکباردرتمام عمر واجب و زیارات مکرر مستحب است گفت:همان گونه که در کامل الزیارات به نقل از امام صادق(ع) آمده است"کسی که عمدا زیارت قبر سید الشهدا را (یکبار در تمام عمر) ترک کند اهل جهنم است" و این نوع سخن امام نشانه این است که ترک زیارت حضرت جایز نیست.

 

زیارت ائمه اطهار با عزاداری ملازم نیست/اربعین روز زیارت سید الشهدا است

این کارشناس مذهبی همچنین بار دیگر با تاکید براینکه اربعین سید الشهدا روز عزاداری برای آن بزرگوار نیست بلکه در این روزبه زیارت آن حضرت و ارتباط مستقیم با ایشان باید اکتفا کرد گفت: بنابراین باید دانست که زیارت ائمه اطهار با عزاداری ملازمه ندارد وزیارت مختص ماه محرم نیست بلکه در هر زمان میتوان معصومین(ع) را زیارت کرد.

 

وی افزود:از آنجا که در روز عاشورا مجال زیارت وجود ندارد و کلا به عزاداری پرداخته می شود، اهل بیت (ع) روز اربعین را برای زیارت آن بزرگوار قرارداده اند.

 

زیارت از نزدیک برای واجدان شرایط است

محمد وفایی بصیر درادامه سخنان خود با بیان اینکه البته زیارت از نزدیک برای واجدان شرایط است در حالی که زیارت از دوروظیفه ای همگانی است خاطرنشان کرد: متاسفانه مطلبی که بسیاری از مردم به آن توجه ندارند اینکه بانداشتن شرایط لازم نیزمبادرت به رفتن به عتبات عالیات میکنند که این حرکت از نظر فقهی جایز نیست.

 

این کارشناس مذهبی همچنین با بیان اینکه بهتراست افرادی که شرایط لازم را ندارند به زیارت از دوراکتفا کرده وپس از کسب شرایط لازم به زیارت از نزدیک بپردازند گفت: درهرحال زیارت چه از دوروچه ازنزدیک اگر از روی معرفت و اخلاص باشد مقبول درگاه الهی است.

 

وی ادامه داد: نسبت به زیارت ائمه اطهار،سی گروه اند که شرایط لازم را ندارند که از جمله آنها می توان به کسانی که ازنظر جسمی مشکل حاد دارند اشاره کرد،چرا که گاها حضوردراماکن شلوغ موجب تشدید بیماری این افراد و احیانا خطر جانی برای آنها می گردد.

 

وی همچنین بابیان اینکه کسانی که توان پیاده روی ندارند و یا پیاده روی برای آنان مضر است نیز نباید بدون وسیله به زیارت حضرت بروند گفت:افراد کهن سال ، کودکان و معلولان نیز که توان شرکت در چنین مجامعی را ندارند باید به زیارت از دور اکتفا کنند.

 

مسئولین دولتی به بهانه زیارت حقوق مردم را تضییع نکنند

وی در نهایت تصریح کرد:مسئولان حکومتی و دولتی نیز که بارفتن آنها کار های مردم و دولت معطل می ماند محقوقشان تضییع می شود باید به زیارت از دور بسنده نمایند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۰۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فرودگاه عظیم ۳۵ میلیارد دلاری با ۴۰۰ گیت در دبی

فرودگاه بین المللی «آل مکتوم» دبی با ترمینال‌های جدید و ظرفیت پذیرایی از ۲۶۰ میلیون مسافر در سال به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل خواهد شد. طرح‌ها شامل ۴۰۰ گیت هواپیما، پنج باند و ارتباطات حمل و نقل عمومی بهبود یافته برای کاهش آثار آلایندگی کربن است.

به گزارش روزیاتو، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، به‌تازگی (۲۸ آوریل ۲۰۲۴) به طراحی نهایی پایانه‌های مسافربری جدید در فرودگاه بین المللی آل مکتوم چراغ سبز نشان داد.

کشور امارات در حال آماده‌سازی زمینه برای رشد هرچه بیشتر بخش هوانوردی دبی در ۴۰ سال آینده است.

طرح ۲.۵ میلیارد دلاری اولین استادیوم زیر آب جهان با سقف شیشه‌ای در دبی

فرودگاهی با بیشترین گنجایش در جهان

بیشتر مسافرینی که به دبی سفر می‌کنند به فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB) وارد می‌شوند. این فرودگاه در سال ۲۰۲۳ تعداد ۸۶.۹ میلیون مسافر را به خود دید.

با این حال، دبی ورلد سنترال (DWC) که با نام فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم نیز شناخته می‌شود، به سرعت در حال رشد به‌عنوان یک مرکز مهم مسافری و باری است. با تایید طرح‌های نهایی و ساخت و ساز در حال انجام، وضعیت فرودگاه DWC رفته رفته تکامل خواهد یافت.

حاکم دبی فاش کرد که پنج ترمینال مسافربری که برای ساخت آن‌ها بودجه ۱۲۸ میلیارد درهمی (۳۵ میلیارد دلاری) در نظر گرفته شده است، در نهایت ظرفیت مسافری فرودگاه را به ۲۶۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌دهد که درنهایت عنوان «بزرگترین گنجایش جهان» را برایش به ارمغان خواهد آورد.

او همچنین اشاره کرد که فرودگاه DWC پنج برابر بزرگتر از فرودگاه بین المللی فعلی دبی خواهد بود و قرار است طی ۱۰ سال به تدریج تمام فعالیت‌ها از DXB به تاسیسات جدید انتقال یابد.

بر اساس این اطلاعیه، فاز اولیه این پروژه قرار است در همین بازه زمانی تکمیل شود و ظرفیت پذیرش ۱۵۰ میلیون مسافر در سال را دارد.

۴۰۰ گیت هواپیما

دبی چشم‌انداز‌های بلندپروازانه‌ای برای فرودگاه DWC خود دارد. با برنامه‌ریزی برای ساخت ۴۰۰ گیت هواپیما، پنج باند موازی، یک سیستم جابجایی خودکار برای مسافران، و یک مرکز حمل و نقل یکپارچه، این فرودگاه آماده است تا شاهد توسعه چشمگیری باشد.

پیش‌بینی می‌شود که این فرودگاه در مجموع ۷۰ کیلومتر مربع مساحت داشته باشد و سالانه ظرفیت حمل ۱۲ میلیون تن بار را خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • طرح فرودگاه عظیم ۳۵ میلیارد دلاری با ۴۰۰ گیت در دبی
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • کسب علم با معرفت همراه باشد
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد