Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیره پورملائی در گفت‌وگو با خبرنگار امتداد در چابهار اظهار داشت: تمساح پوزه کوتاه تالابی یا به زبان بلوچی “گاندو” یک گونه جانوری خجالتی، محتاط و ترسو است که با کمتر از 3000 سر جمعیت در دنیا در خطر انقراض و نابودی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: زیستگاه اصلی این گونه جانوری کشورهای جنوب شرق آسیاست و چیزی بالغ بر ۴۰۰ سر تمساح نیز در ایران و در محدوه رودخانه‌های سرباز، باهوکلات چابهار و کاجو زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پورملائی زیستگاه حفاظت شده تمساح پوزه کوتاه در محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز به وسعت 465 هزار و 181 هکتار است که در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

وی تاکید کرد: در این منطقه حفاظت شده  که علاوه بر تمساح، گونه‌های جانوری دیگری نیز زیست می‌کنند، 2 پاسگاه محیط‌بانی تنها با  2 نفر نیروی مستقر، کار حفاظت را انجام می‌دهند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سرانه عملیات حفاظت از گونه‌های جانوری در دنیا بر اساس هر 5 هزار هکتار مناطق حفاظت شده یک نفر است و این درحالی است که هم اینک در منطقه حفاظت شده گاندو تنها 2 محیط بان هر کدام 233 هزار هکتار را حفاظت می‌کنند.

پورملائی تصریح کرد: برای حفاظت از این گونه جانوری نیاز به حداقل  12 نیرو، امکانات و تجهیزات زنده‌گیری تمساح و همچنین تامین خودروهای مناسب است.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ عبدالرحمن زحمتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.
معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.
روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.
وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

به علت نبود آگاهی ،بسیاری از نوزادان وحوش از چرخه طبیعت خارج می‌شوند
معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.
لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.
در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه پستانداران زیست می‌کنند.

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان