Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@11:01:06 GMT

توپ انتقال قدرت در زمین پارلمان اقلیم

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۹۵۶۶

توپ انتقال قدرت در زمین پارلمان اقلیم

هر چند بارزانی با کناره گیری از قدرت و تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرده ولی به این شرط که برادر زاده‌اش ریاست آن دولت را به عهده داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق قرار بود امروز برگزار شود. اما این نشست بار دیگر به تعویق افتاد. هنوز زمان برگزاری نشست آینده پارلمان اقلیم اعلام نشده ولی محافل سیاسی و غیر رسمی اقلیم کردستان اعلام کردند: در نشست آینده پارلمان درباره وضعیت ریاست اقلیم که از سال 2005 به این سو در اختیار مسعود بارزانی است، تصمیم گیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال، مشاور رسانه ای رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم در پایان ماه جاری میلادی خاتمه می یابد. کفاح محمود بدون اشاره به در خواست برخی گروه های سیاسی کرد برای کناره گیری بارزانی از قدرت مدعی شد او از دو سال قبل تصمیم گرفته بود خود را نامزد پست ریاست اقلیم کردستان نکند. این ادعا در حالی مطرح شد که در برخی محافل سیاسی و رسانه ای خبرهایی درباره کناره گیری زود هنگام بارزانی از سمتش به گوش می رسد.

در همین حال، برخی پایگاه های خبری اقلیم کردستان اعلام کردند: پارلمان این اقلیم در صدد تصویب تفویض موقت اختیارات ریاست اقلیم کردستان به سه نهاد حاکمیتی دولت، پارلمان و دستگاه قضایی اقلیم است. گویا گروه ها و جریانات سیاسی کرد در این زمینه به توافق اصولی و نهایی نرسیده اند و به همین دلیل، نشست امروز پارلمان به تعویق افتاد. به هرحال، انتقال قدرت بارزانی به دیگر نهادهای اقلیم نیازمند مجوزهای قانونی است که در پارلمان به تصویب می رسند. ممکن است تا به توافق رسیدن گروه های سیاسی در این زمینه، شاهد کشمکش هایی بین آنها باشیم. با وجود این، وضعیت اقلیم کردستان به گونه ای نیست که گروه های مزبور بتوانند به این کشمکش ها زیاد ادامه دهند .

آنچه مسلم است، در نشست آینده پارلمان اقلیم سرنوشت انتقال قدرت مسعود بارزانی به دیگر نهادها روشن خواهد شد. شاید سه3 نهاد حاکمیتی یعنی دولت، پارلمان و دستگاه قضایی بیشترین شانس را در این زمینه داشته باشند. باید منتظر بود و دید گروه های سیاسی کردی چگونه در این زمنیه تصمیم گیری می کنند و به توافق می رسند.

به هرحال، امروز آخرین روزی است که مسعود بارزانی بر صندلی ریاست اقلیم تکیه می زند اما او همچنان رهبری حزب دموکرات کردستان را به عهده خواهد داشت. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم، برنامه ها برای کنار گذاردن بارزانی از ریاست اقلیم از قبل، چیده شده بود. در حقیقت، برنامه برکناری او از قدرت پس از شکست طرح استقلال اقلیم کردستان کلید خورد. گفته می شود بغداد یکی از شروط آغاز مذاکرات خود را با اربیل نبود مسعود بارزانی در راس قدرت در اقلیم قرار داده است. گروه های سیاسی کرد که مخالف بارزانی و برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم بودند، پس از شکست این همه پرسی، دست به کار شدند و درخواست هایی برای کناره گیری بارزانی و تشکیل دولت نجات ملی ارائه دادند. هر چند که بارزانی با کناره گیری از قدرت و تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرده ولی به این شرط که نچیروان بارزانی ( برادر زاده اش) ریاست آن دولت را به عهده داشته باشد.

به هر حال، چنانچه تحولات اقلیم کردستان به سمت و سویی حرکت کنند که نچیروان بارزانی ریاست دولت آینده این اقلیم را به عهده بگیرد، این بدان معناست که مسعود بارزانی همچنان در ساختار سیاست و قدرت اقلیم نفوذ خواهد داشت البته با این تفاوت که اندکی از دایره نفوذش کاسته شده است . شاید این همان چیزی باشد که با چراغ سبز بغداد، کردها خواهان آن هستند. یعنی حفظ موقعیت سیاسی و شخصیتی مسعود بارزانی با کاستن اندکی از قدرت و نفوذش.

حال باید دید بغداد چقدر با نبود بارزانی در سمت ریاست اقلیم کردستان همراهی خواهد کرد. آیا حضور ش را در اقلیم تحمل می کند. سرنوشت بحران اربیل – بغداد به کجا منجر خواهد شد؟ این پرسش ها را تحولات آینده پاسخ خواهد داد.

نویسنده: عباس سیدمیر جمکرانی

انتهای پیام/

R7969/P36447/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد

به گزارش "ورزش سه"، انتقال جود بلینگام از دورتموند به رئال در تابستان گذشته نهایی شد. انتقالی که برای رئال موفقیت تمام عیار بود. رئال برای خرید بلینگام 103 میلیون یورو هزینه کرد اما بر اساس بندهایی در قرارداد، این رقم به 134 میلیون یورو نیز خواهد رسید. طبق قانون ارزش بندهای موجود در قرارداد نمی تواند از 30 درصد رقم کل انتقال بیشتر باشد.

آاس امروز نوشت که بر اساس تعداد گل ها، تعداد دقایق حضور بلینگام در زمین، تعداد جام های کسب شده با رئال و هر موفقیت فردی دیگر مثل قرار گرفتن در تیم منتخب یوفا و فیفا و کسب جوایز انفرادی، برای دورتموند سود خواهد داشت.

جود در اولین فصل حضورش در رئال توانسته در 36 بازی در همه رقابت ها 21 گل  بزند. او بعد از فده والورده، رودیگر و رودریگو، چهارمین بازیکن با بیشرین دقایق حضور در زمین بوده و با زدن 17 گل در لالیگا شانس آقای گلی دارد. او را یکی از شانس های مسلم کسب توپ طلا نیز می دانند و هر کدام از این افتخارات تیمی و شخصی به معنای واریز پول به حساب دورتموند است. رئال اگر قهرمان لالیگا و لیگ قهرمانان شود دیگر بعید است کسی جز بلینگام به این جایزه ارزشمند برسد.

با این اوصاف، اصلا بعید نیست تا یکی دو سال دیگر ارزش واقعی انتقال جود به رئال 31 میلیون یوروی دیگر اضافه شده و به 134 میلیون یورو برسد.

دیگر خبرها

  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟
  • بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد