Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- وال استریت ژورنال نوشت: اردن؛ متحد مهم آمریکا در خاورمیانه؛ در همسایگی و اما مصون از دو جنگ سوریه و عراق و اولین ذینفع و ذیضرر از نتیجه جنگ سوریه؛ دارد خود را آماده درو کردن ثمرات بازگشت ثبات به دو کشور عراق و سوریه می کند.

'یاروسلاو تروفیموف' کارشناس مسائل خاورمیانه و دیدگاه نویس وال استریت ژورنال در مطلبی در این روزنامه می نویسد:
در هیاهوی چند سال جنگ و جدال خونین در دو کشور سوریه و عراق که البته امروز رو به فروکش گذارده است؛ حقیقتا حیرت آور است که کشور اردن در همسایگی هر دو؛ توانسته است جان سالم به در برد و خونی از دماغ هیچیک از شهروندانش نریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جالب اینجاست که نتیجه پایانی جنگ سوریه هرچه باشد؛ هیچ کشوری به اندازه اردن از آن سود و یا زیان نخواهد دید.
حدود 1.3 میلیون سوری در پادشاهی 10 میلیونی اردن زندگی می کنند و اگر جنگ در سوریه به اتمام برسد بسیاری از ایشان به وطن بازخواهند گشت.
تا زمان ظهور 'داعش' در سال 2014 در عراق؛ دو کشور اردن و عراق ارتباط تجاری باشکوهی با هم داشتند که خیزش داعش آن را قطع کرد.
' ایمن صفدی' وزیر خارجه اردن در مصاحبه ای به این مسئله اشاره کرده و گفته است: 'عراق شریک تجاری اصلی ما بود و ما آن را از دست دادیم. سوریه هم راه عبوری صادرات ما به اروپا بود و آن را هم از دست دادیم و امروز در شرایط ناخوشایند اقتصادی بسر می بریم'.
اما علائمی به چشم می خورد که این انزوا رو به انتهاست.
اگر مرزها دوباره گشوده شود و کار بازسازی کشورهای جنگزده منطقه به خصوص سوریه به هم جامعه بین الملل آغاز شود ؛ آنگاه اردن هم که یکی از متحدان کلیدی آمریکا در منطقه است؛ امیدوار است منافع سرشاری از قبل آن نصیبش شود.
اردن به خصوص نیازمند یک جرقه اقتصادی است. رشد این کشور به طور خالص 2.3 بوده است و کشور هم اکنون در حال اجرای برنامه ریاضت اقتصادی است که 'صندوق بین المللی پول' آن را پیشنهاد داده است. به موجب این برنامه نرخ مالیات بر درآمدها افزوده شده است.
پیروزیهای اخیر عراق بر داعش در استان ' الانبار' واقع در غرب این کشور سبب باز شدن باب تجارت با اردن از طریق تنها پاسگاه مرزی میان دو کشور شده است. این گذرگاه از اوت 2015 بسته شده بود و اردن و عراق آن را باز کردند .
اما فعلا این گذرگاه ناامن و خطرناک است و جریان تجارت در آن فقط کسری از دوران طلایی و شیرین تجارت میان دو کشور است.
'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق هفته گذشته از اردن دیدار کرد و علاقمند به توسعه همکاریهای اقتصادی میان دو کشور است. یکی از این طرح های برنامه ریزی شده ساخت یک خط لوله نفتی است برای صدور نفت عراق از طریق بندر 'عقبه' اردن در ساحل 'دریای احمر'.
همزمان مذاکرات سه جانبه ای هم میان رژیم سوریه ؛ شورشیان سنی مذهب سوریه و کشور اردن در مورد بازگشایی گذرگاه مرزی ' نصیب' در مرز میان اردن و سوریه جریان دارد. اگر این گذرگاه باز شود که به گفته مسئولان امر به ظن قریب به یقین در آینده نزدیک حتما چنین خواهد شد؛ اردن می تواند یک بار دیگر جاده زمینی تجارت میان سوریه و لبنان باشد. آنگاه به گفته کارشناسان امر؛ این گذرگاه تاثیری مثبت بر روی اقتصاد و فضای تجاری اردن خواهد داشت.
نظر به همین چشم انداز است که اردن البته خیلی محتاطانه؛ به دنبال توسعه مناسبات با دمشق است.
البته اردن بسیار دست به عصا در این زمینه حرکت می کند چون هرگز نمی خواهد مرتکب کاری شود که حامیان سنتی اش شامل عربستان و سایر پادشاهی های حاشیه 'خلیج (فارس)' را از خود برنجاند. این پادشاهی ها تمام هم و غمشان در منطقه معطوف به مقابله با ایران است.
با شروع قیام ' بهار عربی' در سال 2011 و آغاز اعتراضات و سپس جنگ در سوریه؛ اردن تا حدودی تابع اردوگاه عربستان بود که هدفش مقابله با ایران و حمایت از شورشیان عرب سنی مذهب در مقابل رژیم مورد حمایت ایران در سوریه بود. البته امان در حمایت از اپوزیسیون سوریه اینقدر همانند سایر حامیان این نیروها جلو نرفت. بر خلاف آمریکا، عربستان و یا ترکیه؛ اردن روابط دیپلماتیکش را با رژیم سوریه حفظ کرد و حتی اجازه پروازهای مستقیم میان امان و دمشق را داد.
و اما امروز که رژیم ' بشار اسد' به لطف کمک روسیه و اردن دارد حاکمیتش را در بخشهای وسیعی از خاک کشور تثبیت می کند؛ اردن این تحولات را یک فرصت برای خود می داند نه یک تهدید.
بقاء رژیم سوریه که با قیمومیت روسها انجام گرفت در امان نتیجه ای بسیار بهتر از یک سوریه تکه پاره شده و آشوب زده و به غوغا افتاده است ، مشابه لیبی.
' زائد نوایشه' مفسر سیاسی در امان می گوید:' جنگ سوریه از بعد استراتژیک تمام شده است و بحث سقوط رژیم سوریه هم به تاریخ پیوسته است'.
او می افزاید:' حالا ؛ این به نفع ماست که یک رژیم با ثبات و سکولار بر دمشق حاکم باشد . آلترناتیو ممکن، خیزش اسلام سیاسی با تفکر و روحیه جهادی است'.
وی تاکید کرد:' اردن؛ سکوی پرش برای آزاد سازی فلسطین است'.
شورشیان سوریه هم این تغییر شرایط را به رسمیت شناخته اند.
' تلاس سلامه' فرمانده یکی از گروههای شورشی عرب سنی مذهب که در مرز اردن فعال است به نام ' شیرهای شرق' در باب این موضوع می گوید: ' تا آنجا که به اردن مربوط می شود؛ آنچه که از همه بیشتر برای اردن اهمیت دارد این است که مرزهایش امن باشد؛ آنگاه امان هم بعد از پایان جنگ طرف کسی را می گیرد که بر سوریه حاکم شده است'.
اردن با همکاری با روسیه و آمریکا کمک قابل توجهی به بدست آمدن توافق آتش بس میان شورشیان و رژیم سوریه در شرق این کشور کرده است. در این منطقه صلح به نحو چشمگیری حاکم است . بدیهی است که اردن هم امیدوار است که این روند به بازسازی اقتصادی سوریه و بازگشت بعضی از پناهجویان سوری شود.
'صفدی' وزیر خارجه اردن می گوید:' این آتش بس گام اول به سمت ساخت منطقه تنش زدایی است. این وضعیت شرایط منطقه را عادی خواهد کرد و فرصتهایی برای کار کردن مردم بوجود خواهد آورد. ما امیدواریم این وضعیت گامی باشد به سمت برقراری آتش بس در سرتاسر خاک سوریه'.
اروپام**1591**1908

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۰۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها

به گزارش "ورزش‌سه"، از ساعت 17:30 دقیقه چهارمین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا میان دو تیم ویتنام و ازبکستان برگزار می‌شود، تا حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شود. دیگر بازی نیمه نهایی هم میان دو تیم تایلند و تاجیکستان برگزار می‌شود.

اما نکته قابل توجه اینکه با توجه به اینکه ازبکستان میزبان جام جهانی 2024 به شمار می‌رود، در صورتی که این تیم بتواند ویتنام را شکست بدهد و با صعود به نیمه نهایی به مانند ایران، تایلند و تاجیکستان سهمیه بگیرد، یک سهمیه دیگر برای آسیا باقی خواهد ماند که باعث می‌شود مسابقات پلی آف میان 4 تیم حذف شده افغانستان، قرقیزستان، عراق و ویتنام شکل هیجان انگیزی به خود بگیرد و حتی نفس گیرتر از رقابت‌های نیمه نهایی و فینال شود.

بر این اساس و در صورت پیروزی ازبکستان در آخرین دیدار مرحله نیمه نهایی، ویتنام عنوان بازنده این مسابقه روز جمعه در یکی از مسابقات پلی آف به مصاف قرقیزستان می‌رود و دیگر مسابقه پلی آف هم میان عراق و افغانستان برگزار خواهد شد. درنهایت برای تعیین پنجمین سهمیه فوتسال ایران در آسیا همزمان با دیدار فینال و رده بندی شاهد نبرد حساس برنده پلی آف یک و دو هم خواهیم بود.

البته تمام این احتمالات به پیروزی ازبکستان در بازی آخر مرحله یک چهارم بستگی دارد که از دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • رأی الیوم:حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب