Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:21:10 GMT

ماموریت سخت سفیر جدید آمریکا در روسیه

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۷۳۳۳

ماموریت سخت سفیر جدید آمریکا در روسیه

مسکو - ایرنا - جان هانتسمن سفیر جدید آمریکا در حالی ماموریت خود در روسیه را آغاز کرده است که روابط دو کشور بشدت تیره است، تا حدی که بین آنها بسته های تحریمی مبادله شده است.

هاتسمن فرماندار پیشین ایالت یوتا، ماموریت بسیار دشواری را برعهده گرفته است و با توجه به شرایط کنونی از جمله تحریم های دو کشور علیه یکدیگر و جنگ دیپلماتیک، شکست و ناکامی این ماموریت گریزناپذیر به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*** شکست ماموریت سفرای قبلی
ماموریت سفیران آمریکا در روسیه در یک دهه اخیر از دوره دوم حکومت بوش پسر با تیره شدن روابط دو کشور همواره دشوار بوده و این وضع باعث شکست ماموریت سفرای قبلی به ویژه مایکل مک فول و جان تفت شده است.
شکست ماموریت مک فول حتی به حدی بود که روسیه پارسال از دادن روادید سفر به وی خودداری کرد و سفیر پیشین آمریکا با ناراحتی و سرخوردگی از این اقدام مسکو انتقاد و ممنوعیت سه ساله سفر خود به روسیه را نامطلوب خواند.
مایکل مک‌فول سفیر آمریکا در مسکو از سال 2012 تا 2014 و مشاور 'باراک اوباما' در مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا بود و از طرف دولت روسیه متهم به تلاش هایی شده بود که عاملی برای تیرگی روابط دو کشور شد.
وی از جمله با مخالفان دولت روسیه ارتباط برقرار کرده و آنها را علیه دولت این کشور تحریک می کرد و سازمان های اطلاعاتی روسیه این اقدامات مشکوک و ضددولتی سفیر آمریکا و همکارانش را رصد می کرد.
پس از وی جان تفت سفیر آمریکا در روسیه شد که به پدر انقلاب های رنگی معروف بود که وی نیز پاییز امسال ماموریت خود را در مسکو با شکست در اجرای این طرح پایان داد.
زمان مسئولیت تفت در روسیه، بدترین دوره روابط به شمار می رود و برای نمونه سال 2016 که مسکو دفاتر دو سازمان اجتماعی آمریکایی دارای تجربه راه اندازی انقلاب های رنگی را به دلیل تلاش برای انجام فعالیت های غیرمعمول بست، واشنگتن این اقدام را ضربه ای به دموکراسی خواند.
وی از سال 1996 تا 1999 به عنوان معاون سفیر آمریکا در مسکو حضور داشت و سپس سال 2000 با سمت سفیری به لیتوانی اعزام شد و تا پیش از فروپاشی (سال 1991) از جمهوری های شوروی وقت بود.
از نگاه کارشناسان، تفت در دور کردن لیتوانی از مسکو و تبدیل این کشور به متحد نظامی سیاسی ضد روسی غرب و ناتو نقش مهمی داشت.
اما مهمترین نتیجه دوران مسئولیت های سیاسی وی در سفارت خانه های کشورهای مختلف، اواخر سال 2013 و اوایل 2014 رخ داد که سفیر آمریکا در اوکراین بود.
در این دوره حکومت وقت اوکراین به ریاست جمهوری ویکتور یانوکوویچ که پس از برگزاری یک انتخابات مورد تائید از نظر نهادهای اروپایی روی کار آمده بود، در برابر اعتراض ها و تجمع های خیابانی مورد حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا نتوانست مقاومت کند و سقوط کرد.
در دوره سفیری جان تفت در روسیه، آمریکا از سال 2014 چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی علیه روسیه وضع و صدها نفر از مقامها و شهروندان روس در این فهرست ها گنجانده شدند.
اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای غربی دیگر همپیمان آمریکا نیز از این سیاست های ضد روسی واشنگتن پیروی و با این کشور در اجرای تدابیر ضد روسی هم آواز شدند.

*** جنگ دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا
جنگ دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا از اواخر پارسال آغاز شد.
«باراک اوباما» دسامبر سال 2016 به بهانه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، 35 دیپلمات روسی را از آمریکا اخراج و دو ساختمان دیپلماتیک روسیه در این کشور را تعطیل کرد. در آن زمان پوتین با رد هر گونه دخالت در انتخابات آمریکا بشدت به اقدام اوباما اعتراض کرد اما از پاسخ فوری خودداری و ابراز امیدواری کرد ترامپ این خط مشی را تغییر دهد.
این اوضاع تا مردادماه گذشته بین دو کشور ادامه داشت، اما با تصویب قانون جدیدی در کنگره آمریکا برای تحریم روسیه، ایران و کره شمالی کاسه صبر روسها و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور لبریز شد.
روسیه در آن زمان اعلام کرد که شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک این کشور و آمریکا باید برابر شده و به 450 نفر برسد و بر اساس آن کارکنان اضافی آمریکایی باید از این کشور اخراج شوند.
تقابل مسکو-واشنگتن با اخراج بیش از 750 دیپلمات آمریکایی از خاک روسیه جدیتر شد و به باور برخی تحلیلگران تحولات اخیر دو کشور را به رودرویی مستقیم حتی تا مرز جنگ پیش می برد.
تیرگی در روابط روسیه و آمریکا، با توقیف دو ملک دیپلماتیک آمریکا در مسکو شامل یک ویلای دیپلماتیک و انبار وابسته به سفارت افزایش یافت.
روسیه به دنبال این اقدامات دولت آمریکا، سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو مرکز کنسولی این کشور را در نیویورک و واشنگتن در 11 شهریور ماه بست.
یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهوری روسیه نیز تصمیم آمریکا برای تعطیلی این مراکز دیپلماتیک را غصب املاک و اموال خواند.
وی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: توقیف اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا به غصب زورمندانه املاک شباهت دارد.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان دستیار ولادیمیر پوتین نوشت: آمریکا بار دیگر املاک دیپلماتیک روسیه را توقیف و سرکنسولگری را تعطیل می کند. بِدین ترتیب پنج مرکز توقیف و غصب می شود. این املاک مصونیت دیپلماتیک دارد که از طرف واشنگتن نادیده گرفته می شود.
دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآوری کرد، یک مرکز کنسولی دیگر در نیویورک توقیف شد که ساختمان آن اجاره ای بود.
وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای با تقبیح این اقدام آمریکا اعلام کرد که درهای املاک توقیف شده دیپلماتیک این کشور در آمریکا توسط ماموران اطلاعاتی شکسته و ساختمان ها نیز اشغال شده است.
این جنگ دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا پایان نیافته و به احتمال زیاد مسکو شمار بیشتری از دیپلمات های آمریکایی را اخراج کند زیرا مقامهای روس به این نکته اشاره کرده اند که 150 نفر از دیپلمات های روس در امریکا در مرکز نمایندگی این کشور در سازمان ملل فعالیت می کنند و به روابط دیپلماتیک دو کشور ارتباطی ندارند.

*** تحریم های متقابل روسیه و آمریکا
آمریکا از سال 2013 که قانون ماگنیتسکی حاوی نخستین بسته برای تحریم روسیه را وضع کرد تاکنون، بر این کشور چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی در باره مساله اوکراین اعمال کرده و شماری از مقامها و شهروندان روسی را نیز تحریم کرده است.
با اصرار آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای غربی همچون کانادا نیز به تحریم های ضد روسی پیوستند که بر روابط مسکو با این کشورها تاثیر منفی شدیدی گذاشته است.
دولت روسیه از سال 2014 تحریم هایی را علیه این کشورها وضع کرده که ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ازجمله این تحریم ها است.
آخرین مورد تحریم های روسیه و غرب دیروز جمعه رخ داد و آمریکا از تنظیم فهرستی خبر داد که در آن نام شرکت های بزرگ روسی برای اعمال تحریم های جدید گنجانده شده است.
خبرگزاری ایتارتاس در مورد محتوای این فهرست نوشت: این فهرست بزودی منتشر می شود و نام شرکت های تسلیحات بزرگ روسی همچون کلاشینکوف، روس آبارون اکسپورت، ایژماش، آنتی آلماز (تولیدکننده سامانه های پدافند موشکی) و کشتی سازی «آدمیرالتیسکی ورفی» در آن گنجانده شده است.
روسیه نیز همزمان با تحریم های جدید آمریکا علیه این کشور، کشورهای غربی و آمریکا را درمورد صادرات برخی محصولات مصرفی و خوراکی خود تحریم کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: در فهرست تحریم های جدید روسیه که بر آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال شده است، فراورده های گوشتی شامل گوسفند، بز، اسب، روغن حیوانی و خوک زنده گنجانده شده است.
با این وصف و وضع کنونی روابط روسیه و آمریکا، جان هانتسمن سفیر جدید آمریکا بختی برای موفقیت ماموریت خود ندارد و این دوره نیز مانند دوره های سفرای قبلی به شکست می انجامد.
کارشناسان بر این باورند هر چند که هانتسمن در مراسم ارائه استوارنامه خود به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین اعلام کرد که برای احیای اعتماد بین دو کشور تلاش خواهد کرد، اما با توجه به تنش های شدید در روابط دوجانبه و انتقادات مقامهای روس و آمریکایی که به مشاجره از راه دور شباهت دارد، بسیار بعید است که وی بتواند در ماموریت خود موفقیتی کسب کند.
اروپام*391**1479
ناشر:حسن سالک رضائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

به گزارش ایرنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشور‌های عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدید‌های امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفتگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفتگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشور‌های فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشور‌های دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین