Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@16:10:04 GMT

آمانو و گام هاي هماهنگ ايران و آژانس

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۱۰۸۷

آمانو و گام هاي هماهنگ ايران و آژانس

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سفر مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران در حالي صورت مي گيرد که آمريکا به عنوان عضوي از اعضاي گروه 1+5 شديدترين محدوديت ها را عليه جمهوري اسلامي ايجاد کرده است. سفر مدير کل اين نهاد راستي آزما به تهران که به زودي انجام مي شود با اين پيام همراه است که آژانس - نه آمريکا - نقش داور را در اجراي برجام ايفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، همکاري هاي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي همان طور که پيش از توافق هسته اي وجود داشت و به برجام منتج شد در پسابرجام نيز به همان سرعت و دقت قبل تداوم يافته است. به طوري که گزارش هاي «يوکيا آمانو» مدير کل اين نهاد همواره از پايبندي ايران به برجام حکايت مي کند.
از زمان توافق تا کنون که بيش از دو سال مي گذرد، آمانو هشت گزارش درباره اقدامات برجامي ايران منتشر ساخته که بدون استثنا در همه آنها از همکاري سازنده تهران با آژانس قدرداني به عمل آمده و تاکيد شده که جمهوري اسلامي به اين توافق پايبند بوده است.
باوجود اينکه سه گزارش اخير آژانس پس از ورود «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا به کاخ سفيد انتشار يافته اما دولت جديد آمريکا طرح هاي گوناگوني را براي بي تاثيرسازي گزارشات آژانس در ذهن دارد.
** پرده گشايي از توطئه هاي آمريکايي
به موازات افزايش هماهنگي بين ايران و آژانس از توطئه هاي دشمنان جمهوري اسلامي به ويژه آمريکا عليه برجام کاسته مي شود. از اين رو آمانو بارها به ايران سفر کرده و با مقامات عالي رتبه کشور ما ديدار و گفت وگو داشته است. سفر کنوني وي به تهران نيز در ادامه همين راه با هدف گسترش همکاري ها و جلوگيري از کارشکني هاي احتمالي انجام مي گيرد.
مقامات آمريکايي ابتدا تلاش کردند تا با متهم نمودن ايران به نقض روح توافق، متحدان اروپايي را با خود همراه کنند اما از رسيدن به اين هدف ناکام ماندند. سران بروکسل با واکنش هاي مجزا و همچنين يکپارچه، تاکيد کردند که حتي در صورت خروج ايالات متحده از برجام، آنها به توافق متعهد و پايبند خواهند ماند.
«فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با اشاره به مهر تاييد آژانس بر پاي فعاليت هاي هسته اي صلح آميز و در چارچوب ايران، تاکيد کرده که «برجام يک توافق دوجانبه نيست و به هيچ کشوري تعلق ندارد و رييس جمهوري هيچ کشوري نمي‌تواند به آن پايان بدهد.»
پس از اين مرحله، مقامات کاخ سفيد هر کدام به طريقي، آژانس بين المللي انرژي اتمي را نشانه رفتند تا شايد تغييري در گزارشات سازمان مذکور ايجاد شود و برنامه اتهام زني به ايران موجه تر جلوه نمايد.
به عنوان نمونه، «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل پيش از انتشار هشتمين گزارش آژانس راهي وين شد و با آمانو راجع به تحرکات منطقه اي و آزمايشات موشکي ايران صحبت کرد. چند روز بعد، آژانس با انتشار هشتمين و به عبارتي آخرين گزارش مثبت خود درباره ايران نشان داد که تلاش هاي سران واشنگتن راه به جايي نبرده است.
در اين گزارش انتشار يافته در اوايل شهريورماه، آمده بود که «ميزان کل اورانيوم کم-غني شده ايران در تاريخ 21 آگوست (30 مرداد) 88.4 کيلوگرم بوده و سطح غني سازي انجام شده بر روي اين ميزان اورانيوم نيز تنها 3.67 درصد است.» همچنين ميزان کل آب سنگين در دست ايران نيز 111 تن گزارش شد که اين ميزان کمتر از محدوديت وضع شده از سوي آژانس يعني ميزان 130 تن است که در توافق هسته اي به آن اشاره شده است.
** برخورد تير آمريکا به سنگ
به رغم تکاپوي مقامات آمريکايي در ماه هاي گذشته براي تغيير نگرش مقامات آژانس و به خصوص شخص آمانو اما آنها تا کنون از هدف مورد نظر بسيار فاصله دارند. علاوه بر تداوم گزارشات مثبت آژانس از عملکرد سازنده ايران، آمانو در جريان ديدارها و نشست هاي خود نيز پيوسته از اقدامات تهران در پيشبرد برجام سخن به ميان مي آورد.
اينک آمريکايي ناتوان از تغيير موضع مسوولان آژانس در قبال اجراي برجام از سوي ايران، در مقام داور ظاهر شده و اين نهاد راستي آزما را به نقص بازرسي از کشور ما متهم مي کنند. مقامات کاخ سفيد مدعي اند که علاوه بر بازرسي کامل و همه جانبه آژانس از تاسيسات هسته اي ايران، بايد چنين بازرسي از مراکز نظامي هم صورت گيرد.
به تازگي (چهارم آبان) 13 نفر از نمايندگان کنگره با نامه اي که به نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل نوشتند در اقدامي نمادين خواستار تقويت بازرسي ها از ايران شدند. اين در حالي است که مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي اواخر مهرماه در ديدار با «ژان ايوس لو دريان» وزير امور خارجه فرانسه تاکيد کرد: ما زمان کافي براي مشاهده تغيير در نگرش ايراني ها نداشته ايم. اما آنها محتاط هستند و ما اقدامات کنترلي و راستي آزمايي خود را بدون هيچ مشکلي ادامه مي دهيم.
کارشناسان آژانس پيش از توافق با ايران بارها ضمن ورود به کشور ما از نقاط به اصطلاح مشکوک بازديد به عمل آوردند. حتي ايران براي اثبات حقانيت و صلح آميز بودن فعاليت هاي خود، تاکنون دو بار اجازه بازديد از سايت پارچين را داده است. همين همکاري ها بستر را براي اعتماد آژانس و تاييد پايبندي ايران به برجام هموار کرد.
کارشناسان آژانس اما در صورتي اجازه بازديد از مکان هاي مشخص نشده را دارند که از شواهد و استدلال کافي براي متهم کردن برنامه هسته اي ايران بهره مند باشند. امروز آمريکا با اعمال فشار بر آژانس اهداف سياسي خود را دنبال مي کند. آنها به خوبي از حساسيت برنامه هاي نظامي و موشکي ايران آگاه اند و اين توطئه با هدف تغيير برنامه بازرسي آژانس و اختلاف افکني بين ايران و اين نهاد معتبر بين المللي صورت گرفته است.
پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شکوهي نسب **انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد

یکی از مسئولان اسرائیل تایید کرد که هیئتی از سرویس اطلاعات مصر برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل وارد تل‌آویو شد.

به گزارش ایسنا، وبسایت عبری واللا امروز جمعه به نقل از یکی از مسئولان اسرائیل گزارش کرد هیئتی از سرویس اطلاعات مصر به منظور انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا وارد اسرائیل شد.

دیگر رسانه‌های اسرائیلی هم ضمن اعلام ورود این هیئت، گزارش کرد دیدارهای این هیئت با مقامات ارشد نهادهای امنیتی اسرائیل در مورد حمله زمینی ارتش این رژیم به شهر رفح واقع در جنوب غزه و نیز مذاکرات برای آزادی اسرا شروع شده است.

روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز به نقل از یکی از وزیران اسرائیل بدون افشای نام وی نوشت: احتمال دستیالی به توافق با میانجیگری مصر و پیشنهاد لغو عملیات در رفح وجود دارد.

این روزنامه نوشت: یشنهاد مصری‌ها به اسرائیل شامل آزادی ۲۰ گروگان در ازای آتش‌بس سه هفته‌ای و توقف عملیات برنامه‌ریزی شده اسرائیل در رفح است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی هم به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش کرد: اراده بزرگی در مذاکرات برای دستیابی به توافق وجود دارد و این آخرین فرصت قبل از عملیات رفح است.

پیشتر، رسانه‌های عبری زبان فاش کرده بودند که سرلشکر «عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر امروز در راس یک هیئت امنیتی به تل‌آویو سفر می‌کند تا درباره طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس در نوار غزه گفت‌وگو کند.

وبگاه خبری آمریکا «آکسیوس» هم گزارش کرد: اسرائیل به هیئت امنیتی مصر تصریح کرد که آماده است فرصت نهایی را برای دستیابی به توافق در مورد تبادل اسرا بدهد و در صورت عدم پیشرفت در این مذاکرات، به رفح حمله خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله