Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله هادوی تهرانی امروز ششم آبان ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با اشاره تعبیر «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» گفت: مفهوم این آیه به معنای نفی مسئولیت اجتماعی افراد در عرصه اجتماعی نیست.وی افزود: مثلا امر به معروف و نهی از منکر یک امر اجتماعی است و بدون جامعه، این مقوله محقق نمی‌شود، ولی این وظیفه بر دوش آمر به معروف و ناهی از منکر است و اینکه فرد امرشده و  نهی شده آیا ترتیب اثر می‌دهد یا خیر بر دوش خود اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه عنوان کرد: وظیفه پیامبران هم این بود که مردم را به دین خدا دعوت کنند ولی اینکه مردم می‌پذیرند یا نه بر دوش خود آنان است.هادوی تهرانی بیان کرد: شرایط اجتماعی ما طوری شده که هر اتفاقی در کشور بیفتد گردن اسلام و دین می‌اندازند حتی مسایلی که ربطی با احکام دینی هم ندارد آن را به دین و نظام مربوط می‌کنند.این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: دشمنان دانا و دوستان نادان تصویری از مسایل ایجاد می‌کنند تا دین را امری منفی، کهنه و تاریخ گذشته معرفی کنند مثلا امر به معروف از نقاط پیشرفته و بسیار مثبت اسلام است که برخی آن را خشن و بد جلوه داده‌اند.وی بیان کرد: در کشورهای غربی نیز همین بحث امر به معروف و نهی از منکر در قالب کنترل عمومی به شدت دنبال می‌شود و مردم در بسیاری از امور اجتماعی دگران دخالت دارند و این در حالی است که همین فرهنگ‌ها را از ما گرفته‌اند.وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» به داستان قضاوت حضرت داود(ع) و  آزمون الهی در این مورد گفت: علمای تفسیر بحث کرده‌اند که این های که بر داود(ع) وارد شده‌اند بشر بوده یا فرشته، که علامه طباطبایی معتقد بودند این‌ها فرشته هستند و اگر داود(ع) خطا کرده چون قبل از گوش کردن به ادله طرف شکایت، حکم صادر کرده است البته مفسران معتقدند این مسئله با عصمت ناسازگار نیست.هادوی تهرانی بیان کرد: هدف از بیان این داستان نیز این است که خداوند مصائب انبیاء گذشته را برای پیامبر بیان فرمود تا صبر پیامبر در مقابل مصائب بیشتر شود و ما هم با ذکر مصائب اهل بیت(ع) می توانیم صبرمان را بیشتر کنیم و این روش، روش تربیتی قرآن است.وی با اشاره به معجزه قرآن تاکید کرد: مطالب قرآن، جهانی و جاودانه است و مخاطب آن عقول همه انسان‌ها است.هادوی تهرانی عنوان کرد: بعد از کاریکاتورهای موهن در دانمارک، اجلاسی برگزار شد و یک فرد اندیشمند، در این اجلاسیه تاکید کرد که اگر قرار است یک الگو برای پیاده شدن آموزه‌های عیسی(ع) ارایه کنیم در زندگی پیامبر اسلام وجود دارد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۴۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • با نواده پژو ۴۰۵ معروف آشنا شوید /عکس
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم