Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@05:23:43 GMT

حکم قسم دروغ؛ آيات و روايات

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۷۰۱۳

حکم قسم دروغ؛ آيات و روايات

خبرگزاري آريا - اگر به مقدسات در مکالمات روزمره قسم بخورد و قسمش دروغ باشد، همانند قسم دروغ به اسم پروردگار، داراي حرمت و عذاب اخروي خواهد بود...
به گزارش جام نيوز، روايات و آيات پيرامون مال حرام و اثراتي که در اجتماع مي گذارد همواره مد نظر اهل تحقيق و دقت و خبرگزاري هاي مسلمان بوده و بواسطه اين منابع به جامعه هشدار مي دهند که در اين مجال به برخي از آنها مي پردازيم:
باشگاه خبرنگاران جوان مقوله اثرات قسم خوردن آورده است:
امام علي (ع) درباره اثرات قسم خوردن فرمودند: اياکُمْ وَ الْحَلْفَ فَاِنَّهُ ينْفِقُ السِّلْعَةَ وَ يمْحَقُ الْبَرَکَةَ
از قسم خوردن بپرهيزيد، چرا که کالا را تلف مى ‏کند و برکت را از بين مى ‏برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کافى، ج. 5، ص. 162، ح. 4
سايت اسلام کوئست نيز اينچنين به اين امر مهم پرداخته است:
آثار و عواقب قسم دروغ
1. از امام محمد باقر (ع) نقل شده که فرمودند: در کتاب علي (ع) آمده: قسم دروغ و قطع رحم موجب اين مي شود که خانه ها از اهلش خالي شوند (کنايه از ويراني خانه ها يا فقر و تنگدستي صاحبان آنها است؛ يعني خانه ها خالي از رزق و برکت مي شوند) و موجب سنگيني رحم مي شود؛ يعني انقطاع نسل. [وسائل الشيعه ، ج 23 ، ص 202 . چاپ اول، ناشر مؤسسه آل البيت (ع) لإحياء التراث. قم . سال 1409‏]
2. از امام جعفر صادق (ع) روايت شده: هر کس سوگند ياد کند در حالي که مي داند دروغ است با خدا مبارزه کرده است.[وسائل الشيعه ، ج 23، ص 203]
3. در حديثي قدسي نيز از قول خداوند متعال چنين نقل شده است: کسي که مرا در معرض سوگندهاي دروغ قرار مي دهد به رحمت من نمي رسد.[وسائل الشيعه ، ج 23 ، ص 268]
4. از امام جعفر صادق (ع) روايت شده که او از پدران بزرگوارش و آنان از پيامبر (ص) روايت کرده اند که در حديث مناهي يکي از عواقب قسم دروغ را غضبناک بودن خداوند متعال هنگام ملاقات با بنده برشمرده است مگر اين که توبه کند.[وسائل الشيعه ، ج 23 ، ص 267]
پايگاه اطلاع رساني بيتوته نيز از زاويه حقوقي اين مقوله را مورد بررسي قرار داده است:
تبعات قسم دروغ از ديدگاه حقوقي
مطابق ماده 649 قانون تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده، هر کس در دعواي حقوقي يا جزايي که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ ياد نمايد به شش ماه تا دو سال حبس‌ محکوم خواهد شد.
همچنين وفق مفاد ماده 650 همان قانون، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمي شهادت دروغ بدهد (چون شاهد، قبل از اداي شهادت بايد قسم بخورد جز حقيقت چيزي نگويد، از اين رو وقتي شهادتش دروغ باشد طبيعتاً قسم او نيز دروغ خواهد بود.) به سه ماه و يک روز تا دو سال حبس و يا به يک ميليون و پانصد هزار تا دوازده ميليون ريال جزاي نقدي محکوم خواهد شد.
علاوه بر مجازات‌هاي ذکر شده براي کسي که قسم دروغ خورده، اگر قسم دروغ يا شهادت دروغ او سبب اثبات اتهام و ايجاد آسيب بدني، جاني يا خسارت مالي به سبب اجراي حکم براي شخصي شود ولي پس از اجراي حکم، دليل اثبات کننده جرم باطل گردد، مانند آن‌که در دادگاه مشخص شود که مجرم، شخص ديگري بوده يا اين‌که جرم رخ نداده است به استناد ماده 163 قانون مجازات اسلامي، کساني که ايراد آسيب يا خسارت مذکور، مستند به آنان است، اعم از ادا کننده سوگند، شاکي يا شاهد حسب مورد به قصاص يا پرداخت ديه يا تعزير مقرر در قانون و جبران خسارت مالي محکوم مي‌شوند.
گفتني است؛ سوگندي اعتبار دارد که يکى از اسماي خداوند متعال باشد؛ مثل خدا يا اللّٰه، همچنين اگر به برخى از اوصاف خداى سبحان قسم بخورد که معمولاً از آن صفت خداى سبحان اراده مى‌شود، يا قرينه‌اى به کار ببرد که مراد او را بفهماند، قسم صحيح است. بنابراين قسم به مقدسات ديگر مثل قرآن و پيامبر و ائمه اطهار (عليهم السلام) احکام قسم را ندارد؛ (رساله توضيح المسائل (فاضل لنکراني ره)، ص 489) يعني اگر با اين اسم‌هاي مقدس قسم بخورد چيزي بر عهده او نمي‌افتد و واجب نيست به قسمش وفا کند. همچنين اگر قسم خود را شکست بر او کفاره قسم واجب نمي‌شود.
البته، اگر به اين مقدسات در مکالمات روزمره قسم بخورد و قسمش دروغ باشد، همانند قسم دروغ به اسم پروردگار، داراي حرمت و عذاب اخروي خواهد بود. براي نجات از عذاب اخروي و بخشيده شدن گناه قسم دروغ، چه به اسم خداوند باشد چه به مقدسات ديگر، بايد توبه و استغفار نمود.
برخي احکام قسم را نيز در اين کليپ مشاهده نماييد:

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاوی: دروغ می‌گویند، غرامت نمی‌خواستم

ژاوی در نشستی خبری با لحنی تند گفت هرگز به دنبال گرفتن غرامت از بارسا نبوده است. او عنوان کرد از ماندن در بارسا هیجان‌زده‌ است و به بازیکنان هم اعلام کرد اعتماد دکو و لاپورتا را دارد و اینکه هیچ تغییری در کادر مربیگری‌اش ایجاد نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، ژاوی هرناندس در نشستی خبری گفت: سعی می‌کنم مختصر بگویم چرا نظرم را تغییر دادم. همه احساس من را نسبت به بارسلونا می‌دانند و همیشه سعی کرده‌ام بهترین کار را برای بارسلونا انجام بدهم. همه ما معتقدیم که این پروژه باید ادامه پیدا کند. می‌بینم که پروژه هنوز تمام نشده و باید ادامه یابد. همیشه سعی می‌کنم بهترین کار را برای باشگاه انجام بدهم و آنها دلیل تغییر تصمیمم هستند.

او در ادامه گفت: با دکو و هواداران رابطه خوبی داریم. این باعث می‌شود در برخی موارد تجدید نظر کنیم. معتقدم اگر برخی از جزئیات را به‌درستی مدیریت کنیم، به موفقیت های بزرگ نزدیک‌تر خواهیم شد.

یکی از خبرنگاران از ژاوی پرسید که آیا این درست است که او اگر تیم را ترک می‌کرد از باشگاه غرامت می‌گرفت؟ سرمربی بارسا پاسخ داد: این درست نیست. همه می‌دانند اگر تابستان امسال می‌رفتم صفر یورو دریافت می‌کردم. همیشه گفته‌ام پول باقیمانده از قراردادم برای مربی بعدی است. کسانی که این را می‌نویسند قصد دارند به من صدمه بزنند. امروز یکی از فشرده‌ترین تمرین‌های این فصل را داشتیم و به بازیکنان گفتم که برای ماندن هیجان‌زده‌ام و به آنها گفتم که اعتماد دکو و لاپورتا را دارم. این چیزی است که به آنها گفتم. هیچ تغییری در کادر مربیگری من ایجاد نخواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ژاوی: دروغ می‌گویند، غرامت نمی‌خواستم
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • وحید امیری: امیدوارم اتفاقات فوتبالی در زمین رقم بخورد
  • تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات