Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@07:23:19 GMT

پيشنهاد‌هاي خانم مددکار

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۷۶۴۳

پيشنهاد‌هاي خانم مددکار

خبرگزاري آريا - مجازات به جاي حبس، قانوني است که در چند سال گذشته جاي خود را در قوانين قضايي و حقوقي کشور باز کرده و مي‌کوشد با نگاهي جديد و متناسب با جرم، سزاي عمل را در نظر بگيرد. در اين قانون تازه، همه جرايم اجتماعي با تنبيه فرد خطاکار از طريق حبس و رفتن به زندان مواجه نمي‌شود و درخصوص جرايمي که کمتر آسيب‌رسان بوده‌اند، قاضي حکم به عملي جايگزين براي جبران خطاي فرد مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تازه‌ترين سريال اجتماعي شبکه يک، دست به روي همين موضوع گذاشته و کوشيده با روايت داستاني اپيزوديک، به اين جرايم و راه‌هاي جبران‌شان بپردازد؛ عملي که در کنار آگاهي‌بخشي به مخاطبان، باعث آگاه‌تر شدن برخي از قضات کشور هم خواهد شد و مي‌تواند آنها را به پيگيري و ادامه مسير اين قانون ترغيب کند.
محکومين اين روزها در 30 قسمت در حال توليد براي شبکه يک سيماست و ليلا زارع، حسين محجوب، سيدمهرداد ضيايي، ساناز سماواتي، سپيده خداوردي، پژمان بازغي، سيروس گرجستاني، محمد فيلي، مريم کاوياني، نيما شاهرخ‌شاهي، کامران تفتي، مريم سعادت، شبنم قلي‌خاني، علي انصاريان و علي شادمان‌فر از جمله بازيگران اين مجموعه هستند.
انبوه پرونده‌هاي قضايي
تعدادي ميز چوبي، صندلي‌هايي پلاستيکي براي مراجعان و شماري پرچم و کتاب‌ها و پرونده‌هاي پراکنده روي ميزها، نشانه‌هايي گواه بر اين مدعا هستند که سريال محکومين در اين مکان در حال فيلمبرداري است. سراي محله المهدي واقع در يکي از محلات غرب تهران، اين روزها ميزبان گروه توليد اين مجموعه نمايشي است و عوامل براي اين که وقت دادگاه‌ها را نگيرند، خود دست به بازسازي لوکيشن دادگاه و مجتمع قضايي‌ در اين سراي محله زده‌اند. البته محکومين از آنجا که مجموعه‌اي اپيزوديک است، از لوکيشن‌هاي گوناگون تشکيل شده و داستان‌هاي مختلفش در فضاهايي جداگانه فيلمبرداري مي‌شود؛ با اين حال اين دادگاه و مجتمع قضايي به عنوان اصلي‌ترين لوکيشن قسمت‌هاي مختلف مجموعه و در واقع حلقه وصل داستان‌هاست. فضاي اين سراي محله و فرم اداري بودن ساختمان آن و وجود اتاق‌هاي متعددش هم به کمک آمده و در ترسيم دقيق اين فضا عوامل را ياري رسانده است.
وقتي به پشت صحنه محکومين مي‌رسيم، گروه تازه کار روزانه‌شان را آغاز کرده‌اند و پس از چينش دقيق وسايل و تجهيزاتشان، با فرمان کارگردان (سيدجمال سيدحاتمي) شروع به فيلمبرداري مي‌کنند. در اين اپيزود، سيدمهرداد ضيايي در نقش يک فروشنده دارو، دارويي تاريخ مصرف گذشته را به پدر يک کودک بيمار فروخته و موجب وخيم‌تر شدن حالش شده است. او در دادگاه اعلام مي‌کند که از فاسد بودن دارو اطلاع نداشته و قاضي حکم به مجازات جايگزين حبس براي او مي‌دهد.
بهانه‌اي براي فرهنگ‌سازي
سيدحاتمي که پيش از اين در تلويزيون در نقش دستيار کارگردان فعاليت و کارگرداني سينما را هم تجربه کرده است، اهل آسان‌گيري نيست. بارها و بارها متن را با بازيگرانش چک مي‌کند و از آنها مي‌خواهد طبق ديالوگ‌هاي فيلمنامه پيش بروند. حواسش به لحن‌ها و حرکات مختلف هست و بارها دستور تکرار يک برداشت را مي‌دهد. او درخصوص چگونگي رسيدن به ايده ساخت اين اثر به جام‌جم مي‌گويد: تک‌تک آثارم تاکنون با درون‌مايه اجتماعي بوده‌اند و هنگامي که آقاي مفيد (تهيه‌کننده کار) ايده اين مجموعه را با من در ميان گذاشت، ديدم که اين ايده هم مضموني اجتماعي دارد. سريال محکومين به بهانه پرداختن به موضوع حکم جايگزين، به بيان يک‌سري آسيب‌هاي اجتماعي هم مي‌پردازد و لذا از اين ايده استقبال کردم.
مجازات حکم جايگزين، بتازگي جاي خود را در فضاي حقوقي و قضايي کشور باز کرده و فرهنگ تازه‌اي است که مي‌تواند به اصلاح اجتماعي هم کمک کند. سيدحاتمي در خصوص اين‌که چقدر در اثرش به اطلاع‌رساني نسبت به اين قانون پرداخته است، توضيح مي‌دهد: تلاش مي‌کنيم به مردم اطلاع بدهيم که اين حق را دارند درخواست مجازات جايگزين حبس کنند. از طرفي مايليم قضات هم تشويق شوند که از احکام جايگزين بيشتر استفاده کنند و اين حکم را براي مجرمان صادر کنند.
مجموعه اپيزوديک محکومين قرار است از دي‌ماه به روي آنتن برود. بر همين اساس و براي سريع‌تر آماده شدن کار، گروه به دو بخش تقسيم شده و در قالب دو گروه جداگانه فيلمبرداري کار را پيش مي‌برند که در اين تصميم، سيدحاتمي کارگرداني 20اپيزود و حسين قناعت کارگرداني ده اپيزود از مجموعه را عهده‌دار است. اين کارگردان خاطرنشان مي‌کند: ما دو گروه جدا از هم هستيم و به لحاظ تيم بازيگران و متن کاملا تفاوت داريم؛ تنها نقطه اشتراک ما همان موضوع مجازات جايگزين است و اين نگاه را دنبال مي‌کنيم.
تاثيرگذار و دغدغه‌مند
با توجه به اپيزوديک بودن ساختار اين مجموعه تلويزيوني، شخصيت «هستي ستوده» تنها بازيگر ثابت است که در داستان‌هاي مختلف حضور دارد. او همان کسي است که به حکم قانون و قاضي دادگاه، مجازات‌هايي را جايگزين حبس براي محکومين مختلف در نظر مي‌گيرد و با قبول و اعلام رضايت قاضي، آن حکم جايگزين حبس فرد گناهکار مي‌شود. نقش شخصيت ستوده را در اين مجموعه تلويزيوني ليلا زارع ايفا مي‌کند؛ بازيگري که مخاطبان تلويزيوني نخستين بار او را با بازي در سريال «ارمغان تاريکي» شناختند.
زارع به خبرنگار ما مي‌گويد: از آنجا که کار به دو گروه تقسيم شده و هر دو گروه همزمان مشغول فيلمبرداري هستند، نمي‌توانم در هر دو بازي کنم و لذا فقط در 20 قسمتي که آقاي سيدحاتمي کارگرداني مي‌کند، ايفاگر نقش اين مددکار قضايي هستم.
اين بازيگر تاکيد مي‌کند: در اين مجموعه به رويکرد حکم جايگزين حبس مي‌پردازيم و در خصوص اين قانون به مخاطبان آگاهي مي‌دهيم. اتفاقي که در جامعه‌مان کمتر پرداخته شده و بسياري از افراد اطلاعي نسبت به آن ندارند.
بازيگر نقش مددکار قضايي سريال محکومين معتقد است: شخصيت هستي بدرستي نوشته شده است و ما در طول مجموعه، وارد زندگي شخصي‌اش هم مي‌شويم. کاراکتر بيروني او، آدمي است که در مواقعي درگير احساسات هم مي‌شود. او دغدغه‌مند است و نمود رفتارها و تاثيرگذاري‌اش را در مجموعه مي‌توانيم ببينيم.
داستان‌هايي به‌روز و اجتماعي
محکومين از حضور بازيگران متعددي بهره جسته است. بازيگران شناخته شده تلويزيون و سينما که به صورت مهمان، در اپيزودهاي مختلف مجموعه حضور يافته و مقابل دوربين رفته‌اند. سيدمهرداد ضيايي يکي از اين بازيگران است که در قالب يک فروشنده دارو که به مجازات جايگزين حبس محکوم شده، در اين مجموعه ايفاي نقش مي‌کند. ضيايي مي‌گويد: مهم‌ترين دليل بازي‌ام در محکومين، حضور سيدجمال سيدحاتمي است. او کارگرداني بشدت محترم، عزيز و کاربلد است. ضمنا فيلمنامه محکومين را هم بسيار پسنديدم. نقشم در عين کوتاه بودنش بسيار دل‌پسند است و مي‌دانم که ساير اپيزودهاي مجموعه هم همين ويژگي خوب و اجتماعي را دارند.
ضيايي معتقد است: فيلمنامه محکومين در وهله اول به روز است. از اجتماع کنوني جامعه‌مان دور نيست و حرف دل جامعه را مي‌زند. اين نکته مهمي است.
کيفيت قابل توجه «محکومين»
حسين محجوب از جمله بازيگران محترم و شناخته شده تلويزيوني است که مخاطبان بازي‌اش در نقش خليل مجموعه «صاحبدلان» را هيچ‌گاه از خاطر نمي‌برند. اين هنرمند بعد از مدتي دوري دوباره به عرصه بازيگري بازگشته و ايفاگر نقش قاضي در يکي از اپيزودهاي اين مجموعه تلويزيوني شده است. محجوب درخصوص ويژگي‌هاي نقشي که بازي‌اش مي‌کند، به جام‌جم توضيح مي‌دهد: خصوصيات خاص و ويژه‌اي را در نقش نمي‌بينيم. ما شاهد تنها يک روز از زندگي کاري اين قاضي هستيم و به همين خاطر خيلي نتوانسته‌ايم به ابعاد مختلف زندگي شخصي‌اش بپردازيم. اين بازيگر گزيده‌کار از دليل انتخاب نقشش اين‌طور مي‌گويد: اين مجموعه با دقت نوشته شده است و فيلمنامه خوبي دارد و در ميان آثار نمايشي ديگر، به نظرم کيفيت قابل توجهي دارد. البته همان‌طور که به آقاي سيدحاتمي گفته‌ام، مي‌توانست بهتر هم باشد.
مجازات جايگزين حبس چيست؟
براساس ماده 66 قانون مجازات اسلامي، مرتکبان جرايم عمدي که حداکثر مجازات قانوني آنها‌ 91 روز تا شش ماه حبس است، به جاي حبس به مجازات جايگزين حبس محکوم مي‌شوند؛ مگر اين‌که به دليل ارتکاب جرم عمدي، داراي سابقه محکوميت کيفري باشند و از اجراي آن پنج سال نگذشته باشد.
زهرا غفاري

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: مهدی رضایی گفت: با توجه به احتمال قطعی سامانه در زمان دریافت خدماتی که به صورت الکترونیک تجویز شده‌اند، از پزشکان درخواست شود تا اطلاع ثانوی، در صورت تجویز الکترونیک، نسخه کاغذی و یا پرینت نسخه الکترونیک را با درج مهر و امضا در اختیار بیمه شدگان قرار دهند.
رضایی تاکید کرد:همچنین در صورت عدم امکان نسخه نویسی الکترونیک یا قطعی سامانه با تشخیص مدیرکل استان، صدور نسخه کاغذی به عنوان روش جایگزین استفاده شود.
وی افزود:هموطنان می‌توانند از طریق سامانه شهروندی اقدام به چاپ نسخه الکترونیک خود نماید، همچنین در صورت ممهور نشدن چاپ نسخه توسط پزشک، مهر و امضای کارشناس ادارات کل بر روی پرینت نسخ، به منزله تایید وجود و صحت نسخه الکترونیک می‌باشد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه داروخانه‌ها می‌توانند اقدام به ثبت تمامی اقلام داروئی نسخ کاغذی در سامانه تایید خدمات نمایند، تاکید کرد: در صورتی که تنظیمات نرم افزار داروخانه منطبق بر سامانه اعلام نرخ دارو (mdp.ihio.gov.ir) انجام شده باشد، ثبت اقلام غیر پرونده‌ای در نرم افزار داروخانه جهت محاسبه قیمت کفایت می‌نماید. رضایی ن گفت: پرداخت سهم صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج، برای بیمه شدگان مشمول در قالب خسارت متفرقه قابل انجام است. وی بیان کرد: تا زمان پایداری سامانه، منعی بابت پذیرش نسخه کاغذی دارو‌هایی که دارای شرط اجباری تجویز الکترونیک بوده اند، وجود ندارد.

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • وست هم آماده برای انتقال خولین لوپتگی؛ هانسی فلیک گزینه جایگزین
  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!