Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «زکريا ياپيجي اوغلو» رئيس حزب مطالبه آزاد (هدي پار) در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم درباره مشکلات مردم مسلمان کُرد ساکن ترکيه و کشورهاي همسايه و راه‌حل آن و تحولات منطقه به سؤالات پاسخ داد و نکات قابل‌تأملي مطرح کرد. «زکريا ياپيجي اوغلو» رئيس حزب مطالبه آزاد (هدي پار) در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم درباره مشکلات مردم مسلمان کُرد ساکن ترکيه و کشورهاي همسايه و راه‌حل آن و تحولات منطقه به سؤالات پاسخ داد و نکات قابل‌ تأملي مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسنيم: در ابتدا مشکلات و بحران‌هايي که مردم مسلمان کُرد در منطقه شرق و جنوب شرقي ترکيه با آن مواجه هستند را مطرح و ارزيابي خودتان در اين خصوص را بيان کنيد.
ياپيجي اوغلو: کُردهاي ترکيه علاوه بر مشکلاتي که قوميت‌هاي ديگر با آن روبه‌رو هستند، به خاطر کُرد بودنشان با مشکلات ديگري هم مواجه هستند. يک سري از اين مشکلات به خاطر سيستم حکومتي به وجود آمده‌ است. سيستم موجود حکومتي بر دو اصل پايه‌گذاري شده است: لائيسم و ترک‌گرايي. لائيسم باعث ظلم به همه مسلمانان و قوميت‌هاي ترکيه از جمله کُردها شده است و ترک‌گرايي و يا سياست تُرک‌سازي باعث شده کُردها مورد ظلم قرار بگيرند. بر اثر اعمال اين سياست‌ها، گروه‌هاي ماترياليسم به اسم دفاع از حقوق کُردها به وجود آمدند که خود آن‌ها مشکلات و ظلم‌هاي ديگري بر سر مردم کُرد به وجود آوردند و مردم مسلمان کُرد در ميان منگنه آن‌ها قرار گرفتند. اساسي‌ترين حقوق آن‌ها به بده بستان در مذاکرات تبديل شد. تلاش کردند تا جوانان کُرد را از اسلام دور کنند و متأسفانه تا حدودي هم موفق شدند.
تسنيم: شما به‌ عنوان رئيس يک حزب سياسي، چه برنامه‌اي براي حل مشکلاتي که مطرح کرديد داريد؟
ياپيجي اوغلو: راه‌حلمشکلات اساسي در قالب برنامه‌هاي حزب مطالبه آزاد نوشته شده است. در ابتدا دولت ترکيه بايستي به نمايندگي از حکومت، به خاطر ظلم‌هايي که تا به امروز به مردم کُرد شده به‌ صورت رسمي عذرخواهي کند. دادن هويت ترکي براي هر کسي که شهروند جمهوري ترکيه محسوب مي‌شود و ترک نيست متوقف شود. سياست به حاشيه راندن قوميت‌هاي غير ترک در قالب پارادايم دولت- ملت متوقف شود. با اساس قرار دادن برادري اسلامي، عدالت برپا شود. برادري با حرف نمي‌شود بلکه با بجا آوردن حق يکديگر ايجاد مي‌شود. زبان کُردي به‌ عنوان زبان رسمي مورد پذيرش قرار بگيرد. براي شهرونداني که زبان مادري آن‌ها ترکي نيست، حق آموزش به زبان مادري داده شود.
تسنيم: سوءاستفاده قدرت‌هاي خارجي از کُردهاي مسلمان عليه ترکيه را تا چه اندازه درست مي‌دانيد؟ در اين خصوص جوامع مدني و رهبران آن‌ها و سياستمداران چه حساسيتي نشان مي‌دهند؟
ياپيجي اوغلو: اين سؤال اشکال دارد. هيچکسي نمي‌تواند از مردم مسلمان کُرد عليه ديگر مسلمانان سوءاستفاده کند. گروهي که خود را آلت دست سياست‌هاي امپرياليسم قرار مي‌دهد دغدغه وحدت امت و برادري مسلمانان را ندارد. اين تيپ گروه‌ها در هر قوميتي پيدا مي‌شوند. عالمان و رهبراني که اسلام را اساس انديشه و عمل خود قرار داده‌اند بر همکاري و همبستگي در چارچوب برادري اسلامي دعوت مي‌کنند. زمينه پويايي و بقا جامعه ناشي از همين تلاش‌ها و دعوت‌هاست.
مشکلات امت اسلامي بدون دخالت دادن دولت‌هاي امپرياليست، توسط خود مسلمانان بايد حل شود. اگر راه‌حل‌هاي ارائه شده نه بر اساس منافع ملي بلکه بر اساس عدالت اسلامي ارائه شود باعث تقويت برادري مي‌شود، مشکلات حل مي‌شود و امپرياليسم مجال دخالت و نفوذ در ميان امت اسلامي را نخواهد داشت. به‌ عنوان حزب مطالبه آزاد (هدي پار) بر اين اصول تأکيد کرديم و از اين به بعد نيز آن را مطالبه خواهيم کرد.
تسنيم: آيا فکر نمي‌کنيد که قدرت‌هاي خارجي از مردم مسلمان کُرد عليه ترکيه استفاده مي‌کنند؟ آيا فکر نمي‌کنيد که اسرائيل، آمريکا و قدرت‌هاي غربي قصد داشتند از طريق کردهاي منطقه و با استفاده از رفراندوم جدايي اقليم کردستان، در عراق، سوريه، ترکيه و حتي ايران گسل‌هاي قوميتي ايجاد کنند؟ در اين خصوص مردم مسلمان کُرد چه هوشياري‌هايي بايد داشته باشند؟
ياپيجي اوغلو: امپرياليسم و صهيونيسم تمام تلاش‌هاي خود را براي دشمن کردن ملت‌ها نسبت به يکديگر انجام مي‌دهند. اين سياست کثيف را به‌ صورت ويژه بين ملت‌هاي مسلمان انجام مي‌دهند. انجام اين اقدامات ناشي از طبيعت آن‌هاست. در اين شرايط اگر کشورهايي که شما نام برديد و ملت‌هاي مسلمان با آگاهي و درايت حرکت کنند و در چارچوب برادري اسلامي و حکميت قرآن کريم مشکلات داخلي خود را حل کنند، بهانه دخالت مستکبران در بين ملت‌هاي اسلامي و هوي و هوس‌هايشان در اين خصوص را از بين مي‌برند.
تسنيم: يکي از مسئولان اسرائيل در مورد عراق گفته است، «چه خوب مي‌شود که در اين کشور يک اسرائيل مسلمان ايجاد شود». شما به‌ عنوان عضوي از جامعه کُرد و رئيس يک حزب سياسي با اين اظهارات چگونه برخورد کرديد و به نظرتان چرا رهبران و بزرگان اين جامعه در اين مورد واکنش نشان ندادند؟
ياپيجي اوغلو: ما تنها حزب سياسي در ميان امت هستيم که موجوديت اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسيم. به همين خاطر سخنان صهيونيست‌ها براي ما هيچ ارزشي ندارد. کساني بايد خود را بازخواست کنند که مردم مسلمان کُرد و مستضعف را به وضعيتي دچار کردند که دست ياري به‌ سوي صهيونيست‌ها دراز کند.
تسنيم: از رفراندوم جدايي اقليم کردستان عراق در درجه اول اسرائيل و در درجه دوم آمريکا، انگليس و غربي‌ها حمايت کردند. نظر شما در اين خصوص چيست؟
ياپيجي اوغلو: ما اظهارات رسمي را اساس قرار مي‌دهيم. فقط صهيونيست‌ها از اين رفراندوم حمايت کردند که اين حمايت را به خاطر اهداف شيطاني و صهيونيستي خود انجام دادند. يعني به خاطر منافع کُردها حمايت نکردند بلکه اين کار را براي سايه انداختن بر حقوق انساني و اسلامي کُردها از روي قصد انجام دادند.
تسنيم: آيا شما مسعود بارزاني را به‌ عنوان نماينده کُردهاي منطقه مي‌دانيد؟ جامعه کُرد چه واکنشي در برابر بارزاني بايد داشته باشد؟ نظر شما در مورد او چيست؟
ياپيجي اوغلو: هيچ کس به تنهايي نمي‌تواند نماينده مردم کُرد باشد، اما مسعود بارزاني متعلق به خانداني است که يک قرن در صحنه سياسي کردستان عراق مجادله کرده‌اند و رهبري است که به واسطه آراي مردم انتخاب شده است. به غير از گروه‌هايي که از نظر ايدئولوژي و رقابت‌هاي سياسي با وي مخالف هستند، بخش مهمي از مردم کُرد وي را قبول دارند. از طرف ديگر علاوه بر کشورهاي منطقه، ديگر کشورها هم بارزاني را به‌ عنوان رئيس اقليم کُردستان عراق به رسميت مي‌شناسند.
تسنيم: چرا مردمان اين جغرافيا به‌ جاي اينکه در يک وحدت و يکپارچگي در کنار يکديگر زندگي کنند، براي حق و حقوق خود از بيگانگان مدد مي‌طلبند؟ اين مسئله را هم از نظر انساني و اسلامي و هم از نظر واقعيت‌هاي منطقه‌اي چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
ياپيجي اوغلو: بين ترکيه به‌ عنوان يک کشور اسلامي و گرجستان به‌ عنوان يک کشور غير اسلامي رفت‌وآمد بدون پاسپورت و با کارت شناسايي امکان‌پذير است، اما در مرزهاي ترکيه با عراق و ترکيه با ايران صدها کيلومتر ديوار حائل ساخته شده است. بين ملت‌هايي که از نظر ديني و فرهنگي وحدت دارند ديوار کشيده مي‌شود. اگر کشورهاي اسلامي، اتحاديه‌اي مثل اتحاديه اروپا تشکيل مي‌دادند، ديگر لازم نبود که در مورد اين مشکلات صحبت کنيم. متأسفانه مرزهاي کشورهاي منطقه توسط انگليس تعيين شده و اين مرزها به‌ عنوان مرزهاي ملي و مقدس قرار داده شده است و حقوق انساني و اسلامي ملت‌ها در اين خصوص ناديده گرفته شد. اين مرزهاي به اصطلاح مقدس توسط امپرياليسم کشيده شده و يک نقشه شيطاني بود تا مسلمانان را از هم جدا کنند و آن‌ها را دائماً در بحران و اختلاف قرار دهند.
تسنيم: آيت‌الله سيستاني به‌ عنوان مرجع بزرگ عراق در مورد رفراندوم جدايي اقليم کردستان بيانيه صادر کرد و از يک طرف بر حفظ تماميت ارضي عراق تأکيد کرد و از طرف ديگر اعلام کرد که حق و حقوق مردم مسلمان کُرد بايستي از طريق مذاکره حل‌وفصل شود. اين اظهارات را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
ياپيجي اوغلو: اظهارات آيت‌الله سيستاني را مثبت و سازنده مي‌دانيم. توصيه ما اين است که بحران کردستان عراق با ميانجيگري آيت‌الله سيستاني و با رعايت چارچوب‌هاي اسلامياز طريق مذاکره حل‌وفصل شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق

منابع خبری از حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از میدل ایست نیوز، میدان گازی کورمور اقلیم کردستان مورد حمله قرار گرفت.

یک مسئول امنیتی در میدان گازی کورمور اعلام کرد که این میدان گازی بدون در پی داشتن تلفات جانی، مورد حمله قرار گرفت.

مسئول امنیتی ضمن تاکید بر تداوم تولید بدون وقفه میدان گازی کورمور، اعلام کرد خسارت وارده در پی این حمله، مادی و جزئی است.

همچنین رمک رمضان فرماندار منطقه چمچمال گفت این حمله با پهپاد صورت گرفته است.

کورمور یکی از روستاهای توابع منطقه «قادر کرم» در استان سلیمانیه اقلیم کردستان است و این میدان گازی یکی از غنی‌ترین مناطق از لحاظ منابع طبیعی به ویژه گاز به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنند
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس