Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج،  5 ماه از زمانی که 4 کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین به طور همزمان روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند، می‌گذرد. پس از چند روز چند کشور دیگر نیز دست به تحریم قطر زدند و عملاً عربستان نیز هر گونه مبادله با قطر و تأمین نیازهای این کشور را متوقف کرد.

تاکنون تمام تلاش‌ها از سوی کشورهای میانجی به خصوص کویت برای حل و فصل این موضوع با شکست مواجه شده و تداوم آن می‌تواند آسیب اقتصادی جدی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها پیش‌شرط‌هایی را برای قطر تعیین کرده‌اند تا پس از اجرای آنها روابط خود را با قطر عادی کند که قطر همه آنها را رد کرده است.

کشورهایی نظیر عربستان و متحدان وی تداوم روابط سیاسی قطر با ایران و ادامه فعالیت شبکه الجزیره را از جمله موانع موجود بر سر راه عادی‌سازی روابط با قطر عنوان کردند. آنها در این مدت بارها به قطر اولتیماتوم داده و اعلام کردند که در صورت اتمام اولتیماتوم با قطر به صورت جدی‌تری برخورد خواهند کرد اما تمام این اقدامات تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

با توجه به اینکه تاکنون پیشرفتی در مذاکرات با قطر صورت نگرفته به نظر می‌رسد تداوم این روند در صورتی که به زودی حل نشود به رکود اقتصادی در منطقه منجر خواهد شد.

در سال 1982 بورس کویت سقوط کرد و نشان داد که چگونه بحران اقتصادی در یک کشور حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند دیگر کشورهای این منطقه را تحت‌تأثیر قرار دهد.

در این سال بورس کویت در نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت این کشور فرو ریخت و 94 میلیارد دلار بدهی برای کویت به بار آورد که 4 برابر تولید ناخالص این کشور در آن زمان بود. 

بحرین و کویت نیز کمیته خاصی را برای بررسی تأثیرات بحران، سقوط بورس کویت در این دو کشور تشکیل دادند که مشخص شد در نتیجه سقوط بورس کویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس کاهش یافت و تا چند سال جریان ورود سرمایه به کشورهای عربی مختل شد.

با توجه به اینکه طی سال جاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس در تلاش هستند تا اصلاحات اقتصادی عمده‌ای را صورت دهند تداوم بحران سیاسی با قطر و بسته بودن مسیرهای سیاسی و اقتصادی بین این کشورها می‌تواند برنامه کشورهای عربی در اصلاحات اقتصادی را مختل کند.

کویت قصد دارد به زودی بورس خود را راه‌اندازی کرده و عربستان نیز در حال برداشتن قدم‌های عمده برای اصلاح ساختار اقتصادی خود است. سعودی‌ها می‌خواهند بخشی از سهام شرکت نفت دولتی این کشور موسوم به آرامکو را عرضه کنند و ولیعهد عربستان نیز در تلاش است تا با اجرای سیاست‌های اصلاحاتی بیشتر اوضاع اقتصادی را در این کشور عربی سامان بخشد.

این در حالی است که سیاست‌های ضدایرانی وی کار را برای دولت سعودی در اجرای این سیاست‌ها سخت کرده است.

برای قطر رابطه با ایران بسیار ضروری است چرا که در کنار هم‌مرز بودن دو کشور در میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است با هم شریک هستند.

دوحه تلاش کرده است تا از طریق بنادر عمان صادرات گاز خود را تداوم بخشد و از سوی دیگر نیازهای خود را نیز از دیگر کشورها نظیر ایران،‌ ترکیه، امارات و هند تأمین کند اما ادامه جدا ماندن قطر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دور ماندن ثروت این کشور از توسعه اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به زودی اثرگذاری خود را بر اقتصاد خاورمیانه نشان خواهد داد.

از سوی دیگر عربستان در تلاش است تا نقش اتباع خود در اقتصاد این کشور را افزایش داده و در نتیجه عملاً خروج اتباع قطری از اقتصاد عربستان نیز سرعت گرفتند.

از سوی دیگر اجرای سیاست‌هایی نظیر اولتیماتوم 14 روزه به شرکت‌های حاضر در عربستان برای جایگزین کردن کارگران قطری خود نمی‌تواند تأثیرات مثبت اقتصادی برای عربستان به همراه داشته باشد، در آخرین اظهارات امیر کویت نسبت به آینده شورای همکاری خلیج‌فارس در سایه این بحران سیاسی ابراز نگرانی کرده است.

وی معتقد است عواقب اقتصادی این بحران برای منطقه جبران‌ناپذیر خواهد بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۳۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند.

به گزارش آرمان ملی، اقدامات تهران علیه اسرائیل اگر چه از منظر رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، اما به این علت که موافقان اسرائیل و مخالفان تهران در چهار سوی جهان درصدد هستند که خطر موشکی و پهپادی ایران را زنده نگاه دارند، همواره این تحلیل وجود دارد که بعد از اقدام اخیر تهران؛ غربی‌ها و حتی کشور‌های همسایه در ارتباط با تهران به این سمت حرکت خواهند کرد که فشار اقتصادی بیشتری به ایران وارد شود؛ اما این مورد ظاهر قضیه است، چرا که داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند. در گزارش زیر تلاش خواهد شد داده‌های مختلف در این ارتباط بررسی شود.

پالس مذاکرات هسته‌ای

هر چند در خبر‌ها آمد که مذاکرات هسته‌ای که با پا درمیانی کشور‌های عربی آغاز شده بود بعد از عملیات ۷ اکتبر متوقف شده است، اما بعد‌ها مشخص شد که شاید مذاکرات در حد و وسعت گذشته نبوده است، اما همواره پالس‌هایی دو طرفه برمبنای همان مذاکرات قبلی بین طرفین وجود داشته است اخیرا هم که اعلام شده گروسی مدیرکل آژانس به تهران خواهد آمد.

همچنین آژانس در این مدت قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نکرده و دورنمای همکاری بین ایران و این نهاد نیز اگر چه روشن نیست، اما به تاریکی هم نگراییده است. تمامی این موارد نشان می‌دهد غربی‌ها قصد توافق با ایران را دارند و حوادث اخیر در خاورمیانه نیز تردیدی در آن‌ها برای توافق در زمینه هسته‌ای ایجاد نکرده است. ضمن اینکه آنها، چون قدرت موشکی ایران را دیده‌اند تمایل دارند که ایران، هسته‌ای نشود چرا که در این صورت شرایط برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. از این رو تمایل به توافق با ایران را بیش از گذشته می‌توان در غربی‌ها شاهد بود.

پالس‌های ارزی

از سوی دیگر به علت اینکه تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بالا گرفته بود این تنش‌ها به بازار ارز منتقل شد، اما با فروکش کردن زمینه‌های تنش موجب شد به یکباره شاهد کاهش قیمت دلار باشیم. در این معنا که حتی این امکان وجود داردکه قیمت دلار به پایین‌تر از قیمت تنش بین ایران و اسرائیل هم برسد. چرا که ایران به اثبات رساند که آمادگی هرگونه مقابله با دشمن را دارد و خاک تهران نیز قابل دسترس برای دشمنان نیست. از این منظر نوعی امنیت روانی در اقتصاد ایران ایجاد شده است و به همین علت دلار تمایل به کاهندگی بیشتر را فریاد می‌زند.

توافقات ایران و عربستان

البته از سوی کشور‌های منطقه نیز نگاه جدیدی نسبت به ایران ایجاد شده است. در این معنا که آن‌ها تمایلات خود را برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی با ایران افزایش داده‌اند. اخیر اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز به آن دعوت شده‌اند.

خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمد رضا فرزین، مدیر کل بانک مرکزی ایران برای شرکت در این اجلاس به عربستان سفر کرده‌اند.

احسان خاندوزی روز گذشته با انتشار تصویری از جلسه با همتای عربستانی اعلام کرد: گفت‌وگوی بسیار سازنده‌ای انجام شد و فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت کرد و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.

براساس این گزارش، محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی هم اعلام کرد: در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفت که درآینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری بانک مرکزی، ارز حج سال جاری از محل منابع مسدود‌ شده ارزی ایران، پرداخت و منتقل شد. همچنین روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت البته این مورد تنها یکی از مواردی است که تهران و ریاض در مورد آن توافق کردند. قطعا ۴ توافق قبلی هم می‌تواند به اندازه این توافق که نیاز ارزی ایران را کم می‌کند بر وضعیت بازار ارز در ایران اثر‌گذار باشد.

کورسوی امید

تمامی نشانه‌های فوق بیانگر آن است که کورسویی از امید برای کاهش فشار‌های اقتصادی و ارزی در حال نمایان شده است و به رغم برخی بدبینی‌ها که بر اساس آن حتی پیش بینی می‌شد بعد از وقایع اخیر به تهران فشار خواهند آورد، ظاهرا اینگونه نشده چرا که اگر حتی آمریکا می‌خواست فشار‌ها را بر ایران افزایش دهد حداقل مانع توافقات ایران با عربستان می‌شد؛ لذا می‌توان پیش بینی کرده آینده بهتری در پرتوی تعاملات منطقه‌ای در انتظار تهران است.

عربستان به دنبال منافع خود

البته بهبود رابطه ایران و عربستان و کاهش تحریم‌های تهران نفع زیادی برای ریاض دارد. عربستان قصد دارد با اسرائیل رابطه برقرار کند و در پس این تلاش هم به دنبال نفع اقتصادی خود است. ریاض در موضوع فلسطین به دنبال پیاده‌سازی دکترین ملک عبدا... است و اخیرا هم صراحتا اعلام کرده که تا زمانی که طرح دو کشور به نتیجه نرسد در ارتباط با رابطه با اسرائیل تصمیم نخواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود.

بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش یک جزء اساسی از آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد. در اینجا به نظر می‌رسد عربستان با نیت‌هایی که در سر دارد از واکنش تهران در ارتباط با طرح دو کشور و ارتباطش با اسرائیل نگران است لذا هیچ بعید نیست برای اینکه ارتباطش با تهران تحت شعاع ارتباط با اسرائیل قرار نگیرد بخواهد به تهران در ارتباط با شرایط نگاه مثبت اقتصادی پالس‌های مثبت بفرستد.

دیگر خبرها

  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا