Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@02:10:13 GMT

تازه‌ترین نشانه خروج صنعت از رکود

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۴۲۱۷

تازه‌ترین نشانه خروج صنعت از رکود

اقتصاد > تجاری - مالی - آمارهای تازه با نمایان شدن نشانه‌های واقعی رشد و خروج صنایع از رکود نشان می‌دهد امسال شرکت‌های بورس در مجموع نسبت به سال قبل ۱۱هزار میلیارد تومان بیشتر سود خواهند کرد.

به گزارش همشهري، نخستين نشانه‌هاي رونق در اقتصاد ايران در پايان فصل تابستان، در اعداد مربوط به پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس نمايان شد؛ حال اين اعداد در نخستين‌ماه فصل پاييز تثبيت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار مي‌رود تحت‌تأثير اين رشد، بازار سهام هم در روز‌هاي آينده با صعود مواجه شود؛ به‌ويژه آنكه در مبادلات ديروز قيمت نفت هم توانست خط مقاومت 59دلار را بشكند، پيش‌بيني مي‌شود منحني قيمت نفت به سمت 71دلار حركت كند.

در شهريورماه، پس از 32‌ماه انتظار، مجموع پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس بالاخره رشد كرد تا نخستين نشانه‌هاي رشد، هم در اقتصاد ايران و هم در بازار سرمايه نمايان شود. اين رشد از آن جهت اهميت داشت كه 32‌ماه بود جمع كل سود شركت‌هاي بورس روند نزولي را طي كرده بود اما در شهريور‌ماه با 1200ميليارد تومان رشد به 43هزارو 409ميليارد تومان معادل 11.5ميليارد دلار رسيد.

آخرين بار در آذر‌ماه سال 1393مقدار پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس به 59هزارو 243ميليارد تومان معادل 15.5ميليارد دلار رسيده بود اما از آن زمان تا اوايل امسال مقدار پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس 20هزار ميليارد تومان كاهش يافته بود. به‌طوري كه در خرداد‌ماه امسال جمع پيش‌بيني سود 365شركت بورس به 39هزارو 700ميليارد تومان رسيد.

رشد ‌ماه قبل ادامه يافت

پس از رشد پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس در شهريور‌ماه، درباره اينكه روند افزايشي، ادامه پيدا كند، ترديدهايي وجود داشت اما تازه‌ترين آمارها نشان مي‌دهد روند رشد سود شركت‌هاي بورس براي دومين‌ماه متوالي ادامه يافته است كه مي‌تواند نويدبخش رشد واقعي اقتصادي و همينطور رشد پايدار شاخص بورس باشد.

آمارهاي رسمي بورس تهران نشان مي‌دهد مقدار پيش‌بيني سود شركت‌هاي فعال در بازارسهام براي سال مالي 1396در مقايسه با سود تحقق يافتهسال 1395نزديك به 11هزار ميليارد تومان رشد خواهد كرد كه بخش زيادي از آن مربوط به رشد قيمت‌ها در بازار‌هاي جهاني است اما فقط به آنها ختم نمي‌شود زيرا به غيراز صنعت بانكداري كه با 561ميليارد تومان زيان مواجه است بقيه صنايع بورس پيش‌بيني سودشان در‌ماه‌هاي قبل مدام افزايش يافته است و از يك خط سير صعودي دنباله روي كرده است. در واقع صنعت بانكداري به تنها صنعت زيان ده بورس تبديل شده است.

در عين حال اثر انتظاري رشد سود سهام شركت‌هاي حاضر در گروه رايانه، قندوشكر و محصولات كاغذي منجر به رشد شاخص قيمت سهام اين شركت از 40تا 67درصد شده است.با اين حال با توجه به وزن كمتر اين شركت‌ها در اقتصاد پيش‌بيني مي‌شود بخش عمده رشد سودآوري در‌ماه‌هاي آينده بر محور شركت‌هايي اتفاق بيفتد كه قيمت محصولاتشان در ارتباط با نوسان قيمت‌ها در بازار‌هاي جهاني نفت و فلزات است.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي بورس سال قبل با فروش محصولات و خدماتشان جمعا 35هزار ميليارد تومان سود به‌دست آورده‌اند اما امسال پيش‌بيني كرده‌اند كه جمع كل سود اين شركت‌ها به 45هزارو 700ميليارد تومان برسد. اين به‌معناي اين است كه درآمد شركت‌هاي بورس امسال دست‌كم 30درصد بيشتر خواهد شد.

درآمدكدام بخش بيشتر بوده است

آمار‌هاي موجود از وضعيت سود و زيان شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد بخش عمده رشد سود در 2بخش فلزات و فروش محصولات شيميايي اتفاق افتاده است و در عين حال شاخص قيمت سهام اين شركت‌ها هم در همين مدت با بيشترين رشد در بورس مواجه شده است.

اين اعداد نشان مي‌دهد كه بورس هم در اين مدت تحت‌تأثير رشد قيمت سهام اين شركت‌ها با رشد مواجه شده است و اكنون با كاهش نسبت قيمت به درآمد بورس تهران از 7مرتبه به 6.6مرتبه فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري پيش پاي سرمايه‌گذاران ايجاد شده است.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد شاخص قيمت گروه فلزات اساسي در 7ماهه امسال 40درصد و فرآورده‌هاي نفتي 35درصد رشد كرده است و چون وزن شركت‌هاي اين گروه در بورس سنگين‌تر از ساير صنايع است در نتيجه شاخص كل بورس تهران هم با رشد مواجه شده است.

در همين مدت شاخص قيمت 3گروه قندوشكر، محصولات كاغذي و رايانه هم به‌ترتيب 67، 35و40درصد رشد كرده است اما چون وزن اين شركت‌ها در بورس كمتر از صنايع فلزي، شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات نفتي و پتروشيمي است در نتيجه اثر كمتري در رشد شاخص بورس داشته‌اند.

تحليلگران بر اين باورند با رشد قيمت نفت سود سهام پالايشگاه‌ها هم افزايش خواهد يافت. مهدي طحاني دراين باره به همشهري گفته بود كه پيش‌بيني مي‌شود سود پالايشگاه‌ها در‌ماه‌هاي آينده دست‌كم 2برابر شود.پيش از اين بهزاد صمدي يك تحليلگر تكنيكال پيش‌بيني كرده بود با عبور قيمت نفت از مرز 59دلار قيمت نفت تا سطح 71دلار حركت خواهد كرد و اين رشد منجر به رشد بورس خواهد شد زيرا با رشد قيمت نفت درآمد تعداد زيادي از شركت‌هاي بورس هم افزايش خواهد يافت.
در نتيجه بسيار محتمل است كه درصورت رشد قيمت نفت، پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس به‌مراتب با رشد بيشتري مواجه شود.

با وجود آنكه با پرچمداري بخش نفت اقتصاد ايران با رونق دوچندان مواجه شده، اما برخي ديگر از بخش‌هاي اقتصادي شامل كشاورزي، صنعت و خدمات از رشد آهسته تري برخوردار بودند ولي آمار‌هاي به‌دست آمده از روند پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد كه پس از صنعت نفت رشد اقتصادي در ساير بخش‌ها نيز شتاب بيشتري گرفته است و پيش‌بيني مي‌شود درصورت تداوم اين روند اثر ملموس رشد اقتصادي بر زندگي مردم در سال‌هاي بعد نمايان‌تر شود.

كارشناسان در عين حال انتظار دارند مقدار پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس در فصل‌هاي بعد تحت‌تأثير افزايش رونق در بخش صنعت و خدمات به‌مراتب بيشتر شود حتي پيش‌بيني‌ها بر اين است كه در كنار بهبود ارزش توليدات در بخش كشاورزي و رونق نسبي بخش خدمات در مجموع اقتصاد ايران به رشدي در حدود 12درصد دست يابد.

 

در همین زمینه: رشد ۱۸۳ واحدی شاخص بورس ۶۰ درصد سهامداران بورس در ۷‌ ماه امسال سود کردند نزول ۱۳۴ واحدی شاخص بورس

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد (که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آنها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منابع: upi ، neurosciencenews

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901098

دیگر خبرها

  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • پیش‌بینی تازه بورل از زمان پایان جنگ اوکراین
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی