Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@04:27:42 GMT

کاهش ثبت ازدواج و طلاق در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۱۹۰۱

کاهش ثبت ازدواج و طلاق در خراسان رضوی

سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی زنان و خانواده خراسان رضوی افزود: میزان طلاق نیز در همن مدت 13.1 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.
وی همچنین گفت: پارسال 75 هزار فقره وام ازدواج با کارمزد چهار درصد در خراسان رضوی پرداخت و نیمه نخست امسال نیز 67 هزار و 396 فقره وام ازدواج اعطا شد.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین پارسال شش هزار و 759 مورد ازدواج بین افراد 10 تا 14 سال در استان ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 هزار و 257 مورد واقعه طلاق نیز طی همین مدت در بازه سنی 15 تا 19 سال صورت گرفت.
وی ادامه داد: کودک همسری یک آسیب بسیار جدی است اما روند رو به رشد در استان ندارد. از سال 1392 تا پارسال میانگین کودک همسری و ازدواج زیر 15 سال در کشور پنج و چهار دهم درصد ازدواجها را شامل می شود. این رقم در 9 ماه پارسال 5.5 درصد بود.
حسینی گفت: کودک همسری معمولا جبریت در ازدواج و با نوعی اجبار همراه است که آثار منفی دارد. فروپاشی نهاد خانواده و طلاق، بازماندگی از تحصیل، تهدید سلامت، خطرات زایمان و ورود پسران در سن کودکی به بازار کار سیاه از پیامدهای منفی کودک همسری هستند.
وی افزود: سنتها و آداب رسوم طایفه ای که بیشتردر بخشهای فقیرنشین شدت دارد از عوامل دخیل در کودک همسری است که باید با ایجاد فرهنگ و ارائه آموزشهای لازم حساسیت این طایفه ها را نسبت به ازدواج دختران در سنین کودکی کاهش داد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی فقر مالی را از دیگر عوامل دخیل در این دغدغه ذکر و بیان کرد: با رونق اقتصادی آمار کودک همسری نیز کاهش می یابد.
وی بر لزوم تمرکز بر مساله کودک همسری تاکید و بیان کرد: اداره کل زنان و خانواده استانداری و کارگروههای مربوط به اجرای سیاسیتهای 16 گانه ابلاغی رهبری با موضوع خانواده باید روی این مساله تمرکز و راهکارهای عملیاتی برای کاهش این پدیده را ارائه کند.
حسینی افزود: به دانشگاهها نیز توصیه می شود در پایان نامه های فوق لیسانس و دکترا نیز کار پژوهشی روی پدیده کودک همسری انجام شود. دستگاهها و کارگروههای مرتبط با این موضوع تا یک و نیم ماه آینده باید جمع بندی و فعالیتهای خود در این خصوص را به کارگروه زنان و خانواده استان ارائه دهند.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۱۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری استان مازندران گفت: مرکز مهر خانواده دراستان‌ها راه اندازی شد تا ملاقات والدین با فرزندان در محیط امن و آرام انجام شود و کودکان با احساس راحتی و امنیت بتوانند با آزادی بیشتری با والدین خود ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام موسوی افزود:هم اکنون ۲۲ مرکز مهرخانواده دراستان درحال فعالیت هستند و ۴۲۲ فقره پرونده به این مرکز درسال گذشته وارد شد وتعداد ملاقات‌های انجام شده والدین با فرزندان در سال گذشته ۲ هزارو ۳۴۳ مورد بوده است.

او همچنین به فعالیت مراکز مشاوره خانواده قوه قضاییه دراستان اشاره کرد و گفت: ارجاع پرونده‌ها به این مراکز راه مفیدی در کاهش ورودی پرونده‌های طلاق به دادگستری استان مازندران است وبی شک مراکز مشاوره خانواده می‌توانند در کنار نهاد‌های مردمی در کاهش آمار طلاق مفید و موثر باشند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه ۱۴ هزارو ۴۱۴ فقره پرونده پارسال از محاکم دادگستری استان به مراکز مشاوره خانواده ارجاع شده است، گفت: ۱۲۳ هزارو ۴۵۹ فقره مورد بررسی قرارگرفت واز این تعداد ۲ هزارو ۸۹۵ فقره پرونده منجر به سازش شده که ۲۳ درصد آنها ازپرونده‌های طلاق بوده است.

دیگر خبرها

  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری، گردوغبار و کاهش دما در خراسان رضوی
  • زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده