Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@10:03:16 GMT

افزایش همزمان قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۸۲۴۸

افزایش همزمان قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - قیمت ارزهای جهان‌روا نظیر دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد ایران روندی افزایشی را تجربه می‌کند به‌نحوی که یک روز پس از افزایش ۳۰ تومانی قیمت دلار مبادله‌ای، قیمت دلار در بازار آزاد تا ۴۰۷۰ تومان پیش رفت و هر یورو هم ۴۸۰۵ تومان قیمت خورد.

به گزارش همشهري، قيمت فروش نقدي دلار آمريكا در بازار آزاد در حالي به بالاي 4070تومان تا ساعت 16رسيد كه بالاترين قيمت از هفتم دي‌ماه سال گذشته به شمار مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قيمت دلار آمريكا به‌عنوان شاخص تعيين‌كننده و اثرگذار روي ساير ارزها از 17مهرماه امسال به بيش از 4هزار تومان رسيده است. هر چند ديروز بانك مركزي به‌دليل تعطيل بودن بازارهاي جهاني، نرخ ارزهاي مبادله‌اي را به روزرساني نكرد، اما اين نهاد ناظر بر بازار پول و ارز روز يكشنبه قيمت هر دلار مبادله‌اي را با 30تومان افزايش نسبت به روز قبل آن 34هزار و 789ريال اعلام كرد.

اختلاف قيمت 590توماني ارزش فروش دلار در بازار آزاد و رسمي و شكاف 17درصدي نرخ دلار در حالي ادامه دارد كه بسياري از كارشناسان بر اين باور هستند كه بانك مركزي بايد جنبه احتياط را كنار گذاشته و سياست يكسان‌سازي نرخ ارز را اجرايي كند. در يك‌ماه اخير پس از حذف ارز مسافرتي از چرخه عرضه ارز خدماتي بانك مركزي و محدود شدن سفره توزيع ارز مبادله‌اي با كوتاه‌شدن كالاها و خدمات مشمول ارز رسمي، بانك مركزي عملا به تعيين قيمت ارز براساس عرضه و تقاضا چراغ سبز نشان داد.

افزايش نرخ ارز در هفته‌هاي اخير با نزديك شدن به روزهاي پاياني تصميم دولت درباره بودجه سال آينده اين سؤال را به همراه خواهد داشت كه دولت بودجه سال آينده را براساس چه نرخ ارزي محاسبه خواهد كرد؟ هرچند بانك مركزي از چندماه پيش مبناي گزارشگري ارز را از دلار به يورو تغيير داد اما اجرايي شدن اين تدبير بستگي به اين دارد كه آيا دولت استدلال بانك مركزي مبني بر مبنا قرار دادن قيمت يورو در بودجه سال آينده به جاي دلار را مي‌پذيرد يا نه؟

مهدي كسرايي‌پور، مديركل سياست‌ها و مقررات ارزي بانك مركزي مردادماه امسال گفته بود: با توجه به اينكه بخش عمده درآمد ارزي كشور به يورو وصول شده است و براي مصارف و واردات كالاهاي مورد نياز كشور تخصيص مي‌يابد، ارز مبنا در گزارش‌هاي اقتصادي اين بانك نيز در آينده يورو خواهد بود. به گفته وي، مادامي كه در قوانين حاكم ازجمله قوانين بودجه سنواتي، تكاليفي به دلار تصويب و ابلاغ شود اين بانك ناگزير از ارائه گزارش عملكرد به دلار خواهد بود. افزايش نرخ دلار و يورو در بازار آزاد طي روزهاي اخير نه‌تنها باعث تقويت ارزش اكثر ارزهاي خارجي در برابر ريال شد كه باعث رشد قيمت سكه و البته تقويت شاخص بورس هم شده هرچند قيمت طلا در راسته زرگر‌ها افت اندكي را تجربه كرده است.

در همین زمینه: یکشنبه ۷ آبان | افزایش نرخ‌ها در بازار سکه و ارز ادامه دارد یکشنبه ۷ آبان | قیمت دلار دولتی ۳۴۷۸ تومان شنبه ۶ آبان | قیمت‌ها در بازار دلار و سکه افزایشی شد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت