Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دنياي نوجواني کوتاه است؛ به اندازه زماني که از آغوش‌ و نوازش‌هاي والدين دل مي‌کنيم و به استقلال فردي و اجتماعي مي‌رسيم. بنابراين طبيعي است سهم سريال‌هاي تلويزيوني از قصه‌ها و قهرمان‌هاي نوجوانانه خيلي زياد نباشد، اما در عوض سريال‌هاي لطيفي درباره اين دوره و براي اين مخاطب ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين سريال‌ها که بيشترشان واقعگرايانه هستند، چالش‌هاي شيرين دوران نوجواني به تصوير کشيده شده است و تقريبا از تنوع ژانر خبري نيست. سهم سريال‌هايي که به فانتزي و تخيل توجه دارند و به عبارتي در ژانر علمي ـ تخيلي ساخته مي‌شوند و همين‌طور انيميشن‌هاي مناسب براي نوجوانان در بين آثار موفق تلويزيون رضايت‌بخش نيست، اما تاسيس شبکه اميد مي‌تواند اميدآفرين باشد و از توليد آثار ارزشمند در آينده نه‌چندان دور براي نوجوانان نويد بدهد.
امروز به بهانه روز نوجوان نگاهي داريم به تعدادي از سريال‌هايي که به اين دوره کوتاه زندگي توجه کرده‌اند.
معمولي خوش‌ساخت
نوجوان‌هايي که در سريال «زير لب بشمار» به نويسندگي و کارگرداني بهمن شهروان از شبکه دو به تماشاگران معرفي شدند با بيشتر نوجوان‌هايي که در سريال‌هاي تلويزيوني ديديم متفاوت بودند؛ آنها نوجواني خود را در دهه 90 پشت سر مي‌گذارند و به طور طبيعي به جاي صفا و معرفت و لطافت دنيايي پرشور و هيجان دارند با امکانات بيشتر و شرايط زيستي بهتر.
سه نوجوان در اين سريال سعي دارند فيلمي درباره انقلاب بسازند؛ مربي آنها حاج آقا حائري با بازي اميرحسين صديق نقشي تعيين‌کننده‌ در هدايت بچه‌ها به سمت مسيرهاي درست و درک انقلاب اسلامي ايران دارد.
اين سريال که دهه فجر سال 93 از شبکه دو به نمايش درآمد، علاوه بر معرفي چند نوجوان کاملا امروزي، در شيوه نمابندي، تصويربرداري، تدوين و حتي جنس بازي‌ها نيز به سلايق نسل امروز توجه دارد و از ساختار تکنيکي متفاوتي در مقايسه با ساير سريال‌هاي مربوط به نوجوانان برخوردار است.
هر مخاطب، يک مجيد
وقتي هوشنگ مرادي کرماني قصه‌اي نوشته و کيومرث پوراحمد آن را کارگرداني کرده باشد، محصول نهايي حتما پر از جزئيات و بسيار جذاب و ديدني خواهد بود. «قصه‌هاي مجيد» که خاطره‌اش به سال‌ 1371 برمي‌گردد با بازي مهدي باقربيگي در نقش مجيد و پروين‌دخت يزدانيان در نقش بي‌‌بي، خاطرات زيادي براي کودکان و نوجوانان ايراني ساخته و البته به مدد فضاسازي درست و ساختار سينمايي که بخوبي احساسات مجيد و بار احساسي صحنه‌ها را به مخاطب انتقال مي‌دهد، فرصتي فوق‌العاده‌ بود براي همراهي و همدردي با يک نوجوان فقير که از داشتن پدر و مادر محروم است و روزگار بسختي مي‌گذراند.
مجيد به قدري واقعگرايانه تصوير شده بود، طاق، هشتي، حوض و باغچه خانه‌اش آنقدر آشنا بود و رابطه او و بي‌بي به اندازه‌اي باورپذير بود که هر مخاطب در هر جايگاهي مي‌توانست، خودش را مانند مجيد تصور کند. پوراحمد قصه‌هاي مجيد را که داستان کودکي‌هاي هوشنگ مرادي‌کرماني است، به جاي کرمان در اصفهان ساخت و از لهجه و فضاي آشناي اين شهر به نفع اثر بهره برد و در عين حال امضاي خودش را پاي اثر گذاشت تا «قصه‌هاي مجيد» هم در سايه نام نويسنده و هم کارگردانش ماندگار شود.
تئاتر در خرابه
اواسط دهه 60 برنامه‌اي از شبکه دو پخش مي‌شد به نام «تئاتر نوجوان» که نويسنده‌اش محمد چرمشير نمايشنامه‌نويس مطرح کشورمان بود و کارگردانش کريم اکبري مبارکه.
يک خرابه بود و چند نوجوان و يک دو چرخه. انگار اين خرابه پاتوق بچه‌ها بود که هر روز بعد از مدرسه دور هم جمع مي‌شدند و درباره مسائل مختلف باهم حرف مي‌زدند. در ادامه حرف‌ها و گفت‌وگوها هر کدام نقشي به‌عهده مي‌گرفتند و تئاتري اجرا مي‌کردند که درباره مسائل و مشکلات روز جامعه بود و متاثر از فضاي دهه 60.
اگرچه نه ستاره‌اي در اين سريال بود نه حتي لوکيشن‌هاي متنوع اما قصه‌ها و ماجراهايي که بچه‌ها تعريف و اجرا مي‌کردند، از کشش دراماتيک قابل توجهي برخوردار بود. مي‌شد دغدغه‌هاي نوجوانان آن روزها را در اين برنامه احساس کرد.
«تئاتر نوجوان» را شايد بتوان براساس ساختارش در زمره تله‌تئاترها به حساب آورد؛ گونه‌اي از برنامه‌هاي تلويزيوني که بعدها نمونه‌اش براي نوجوانان ساخته نشد، اما ياد و خاطره اين برنامه در ذهن نوجوانان دهه 60 ماندگار شد.
کمدي در خط مقدم
حضور علي صادقي به عنوان نقش اصلي در يک سريال کافي است که حدس بزنيم اين سريال کمدي است.
صادقي وقتي در «بهترين تابستان من» به کارگرداني علي بهادر بازي کرد، يک نوجوان 16 ساله بود و داستان سريال هم درباره نوجواني بود که مي‌خواست به جبهه برود اما در يک قرارگاه پشت جبهه متوقف شده و نتوانسته بود جلوتر برود.
اين نوجوان که سعيد نام داشت، اهل يزد بود و لهجه شيرين يزدي‌ بعلاوه چهره نمکين صادقي و راحتي و بداهه‌گويي‌هايش جذابيت‌هاي ويژه‌اي به سريال «بهترين تابستان من» داده بود. ضمن اين‌که فضاي متفاوت و موقعيت‌هاي پشت صحنه جنگ نيز مزيد علت شد که اين سريال در ميان سريال‌هاي مخصوص نوجوانان اثري منحصر به فرد تلقي شود. «بهترين تابستان من» سال 1375 از شبکه يک به نمايش درآمد و جزو سريال‌هاي شبانه بود. به عبارتي نگاه‌ شبکه يک به اين سريال اثري صرفا براي نوجوانان نبود و از برنامه‌هاي کودک و نوجوان پخش نشد.
دنيايي که ديگر شيرين نيست
بهروز بقايي از «دنياي شيرين» به دريا رسيد؛ دختر نوجواني که همچنان کنجکاو بود، اميدوار و مهربان اما در يک آپارتمان زندگي نمي‌کرد. داستان‌هاي زندگي دريا در شمال کشور روايت مي‌شد؛ در يک روستا و در جمع بزرگي از دوستان و همسايه‌ها.
دريا با بازي شادروان پوپک گلدره خيلي بيشتر از شيرين به دل تماشاگران تلويزيون و بخصوص نوجوانان نشست. او مانند شيرين مهربان بود، نگاه و برداشتش از ماجراها را مانند شيرين روايت مي‌کرد و همان شور و اميد را مي‌شد در نگاه دريا هم ديد، اما دريا روستايي بود، در مقايسه با شيرين دوستان و همسايه‌هاي بيشتري داشت و ماجراها و تجربه‌هاي متنوعي را از سر مي‌گذراند و البته با لهجه زيباي شمالي حرف مي‌زد.
در «دنياي شيرين دريا» هم مي‌شود مثل کارهاي ديگر بهروز بقايي، مسعود رسام و بيژن بيرنگ نوعي صفا و صميمت و همدلي ديد؛ در اين دسته آثار از اتفاقات تلخ و تکان‌دهنده خبري نيست و آدم‌ها دچار بحران‌هاي بزرگ و پيچيده نمي‌شوند، اما در عوض هم آدم‌ها و هم اتفاقات يک دريا شيريني دارند. سريال «دنياي شيرين دريا» با همه اين ويژگي‌ها از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت، اما مرگ زودهنگام و تلخ پوپک گلدره اين اثر را به‌يادماندني کرد.
کمپ قهرمانان
«بچه‌هاي مدرسه همت» داستان چند نوجوان دانش‌آموز بسيار معمولي است که در مدرسه راهنمايي شبانه‌روزي با هم زندگي مي‌کنند. هر کدام از اين بچه‌ها ويژگي‌ها و البته مشکلاتي دارند و حضورشان در اين مدرسه دليلي دارد. اين مجموعه قهرمان مشخصي نداشت؛ تک‌تک بچه‌هاي مدرسه و حتي ناظم جدي و مهربانش با بازي مهران رجبي دلنشين بود و باورپذير. رضا ميرکريمي از همين داشته‌هاي محدود و البته قصه‌ها و ماجراهاي پرکشش بهره گرفت و سريالي روح‌نواز ساخت. داستان‌هايي لطيف و انساني در قاب دوربين ميرکريمي چنان هنرمندانه جان گرفتند که دست‌کم براي نوجواناني که در نيمه دهه 70 تماشاگرش بودند، با خيلي از سريال‌هاي نوجوانانه قابل قياس نبود. «بچه‌هاي مدرسه همت» از شبکه دو به نمايش درآمد و از همين سريال بود که مهران رجبي به شهرت رسيد و برخي از بازيگران نوجوان به فيلم‌ها و سريال‌هاي ديگري دعوت شدند.
سير در زمين سوالات
در بين سريال‌هايي که براي نوجوانان ساخته شده، «بزرگمرد کوچک» تا حدي از فانتزي و تخيل بهره گرفته است. در اين سريال عليرضاي پرجنب و جوش و کنجکاو که در مقطع راهنمايي تحصيل مي‌کند، دست به کارهاي عجيب مي‌زند و گاهي در خيالاتش به سفرهاي تاريخي و افسانه‌اي مي‌رود. عليرضا با بازي محمد شاراني، در سرزمين سوالات ريز و درشت سير مي‌کند و از هوشش براي يافتن پاسخ‌ها بهره مي‌گيرد، اما ضمن موفقيت، خيلي وقت‌ها براي ديگران دردسر درست مي‌کند. کمي نااميدکننده است، ولي تمام سهم نوجوانان ما از آثار علمي ـ تخيلي همين بزرگمرد کوچک به کارگرداني مسعود رسام است که دستش از دنيا کوتاه شده و ديگر نيست که به ساختن يک اثر فانتزي يا علمي‌ـ تخيلي از او براي نوجوانان اميد داشته باشيم.
نوجوان‌هاي بهشتي
در بين سريال‌هاي مربوط به نوجوانان، دو اثر با يک نام وجود دارد؛ «بچه‌هاي بهشت» به کارگرداني خسرو معصومي و «بچه‌هاي بهشت» به کارگرداني حسين قاسمي جامي.
سريالي که معصومي کارگرداني کرده به نقش و حضور نوجوانان در مبارزات مردمي عليه نظام ستمشاهي و پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‌پردازد. اين سريال سال 1389 در 13 قسمت از شبکه دو به نمايش درآمد. در اين سريال هم به ويژگي‌هاي خاص نوجوانان مانند ماجراجويي و کنجکاوي توجه شده و مانند بسياري از سريال‌هاي مربوط به نوجوانان بستر اصلي اين سريال هم مدرسه است. سريالي که حسين قاسمي جامي ساخته درباره شهيد حسين فهميده است و داستان يک فيلمساز جوان به نام رحمتي را روايت مي‌کند که در جبهه با همرزم حسين فهميده و بهنام محمدي آشنا بود. پس از جنگ، رحمتي تصميم گرفت زندگي شهيد فهميده را بازسازي کند، اما بسختي مي‌تواند يک نوجوان با شباهت ظاهري به شهيد فهميده، پيدا کند. درنهايت او پسري 13 ساله در کرج پيدا مي‌کند که بازي در اين نقش را قبول نمي‌کند!
شيريني‌ بي‌پايان
قصه سريال «دنياي شيرين» قصه زندگي روزمره بچه‌‌هاي قشر متوسط جامعه است با همه تلخي‌ها و شيريني‌هايش. شيرين با بازي زهرا جواهري در يک خانواده پنج نفره زندگي مي‌کند؛ پدرش گلفروش‌ و مادرش پرستار است و دو برادر کوچک‌تراز خودش دارد.
هيچ چيز پيچيده‌اي در اين قصه و آدم‌هايش وجود ندارد؛ همه چيز معمولي است جز اين‌که سعيد پسردايي شيرين با بازي سپهر آزادي، مادرش را از دست داده و کنار آمدن با اين مسأله گاهي برايش دشوار است. بجز اين، بقيه اتفاقات در خانواده شيرين، کامل معمولي است، ولي همه اين اتفاقات معمولي به قدري زيبا و دلنشين روايت شده و به تصوير کشيده شده که هنوز مي‌تواند مخاطباني را پاي اين سريال بنشاند.
آنچه به سريال «دنياي شيرين» جذابيت بخشيده، نگاه نوجوانانه، پراميد و کنجکاو شيرين و و روايت‌هاي متفاوت او از اتفاقات و ماجراهاست. اين نگاه بيشتر از هر چيز در نريشن‌هايي با صداي زهرا جواهري به تماشاگر انتقال پيدا مي‌کند و فضاي لطيفي در سريال به وجود مي‌آورد که خاص بهروز بقايي و نگاه متفاوت او به زندگي است. بقايي در سريال «دنياي شيرين» يک شيريني بي‌پايان و اميدبخش را خلق کرد که از دل آن سريال «دنياي شيرين دريا» متولد شد.
مثل هيچ‌کس
سريال «مدرسه ما» بر مولفه‌هايي استوار شده که در بيشتر سريال‌هاي مربوط به نوجوانان مشهود است؛ يکي فضاي مدرسه و ديگري روحيه نوجوانان. اين سريال را داريوش ياري کارگرداني کرده و درباره دانش‌آموزان سوم راهنمايي است که دردسرها و مشکلاتي براي مدرسه ايجاد کرده‌اند، اما در «مدرسه ما» اتفاق ويژه‌اي رخ مي‌دهد؛ از ميانه سال معلم ادبيات جديدي جايگزين معلم قبلي مي‌شود که مثل همه نيست. سريال «مدرسه ما» بيشتر از هر چيز بر روايت قصه‌ها و ماجراها متمرکز است و تاثيرگذاري بر مخاطب را هدف قرار نداده است.
آذر مهاجر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۸۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • خدمتی سخت اما دوست‌داشتنی
  • سختی دوست‌داشتنی
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود