پیامدهای ظلم به دیگران در کلام امیر
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۰۰۰۸
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) در بخشی از نامه 53 خود در نهجالبلاغه در رابطه با «حکومت رحمت و عدالت» فرموده است: «ترحم و مهربانی نسبت به عامه مردم و محبت به آنها و احسان و نیکویی برایشان را به قلب خود تفهیم کن و هرگز نسبت به آنها، همانند حیوان درنده شکاری نباش که خودرنشان را غنیمت بشماری؛ زیرا عامه مردم، دو دستهاند؛ یا در دین برادر تو هستند یا در خلقت همتای تو که لغزشی از آنان بروز میکند و بیماریها و شغلههایی برایشان عارض میشود و خطا، به دستانشان در حالت عمد و سهو واقع میگردد، پس، بخشش و گذشتِ خود را به ایشان عطا کن، همانگونه که دوست داری و خشنود میشوی که خدا از بخشش و گذشت خویش به تو عطا کند؛ زیرا تو بالادست آنهایی و پیشوا و صاحب امر تو، بالادستِ تو است و خدا، بالادستِ کسی است که تو را زمامدار قرار داده و از تو کفایت امر آنها را طلب کرده و تو را بهواسطه آنها امتحان نموده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نسبت به خدا و درباره مردم از سوی خویش و از جانب بستگان خاص خود و هر کس از عامه مردمت که مورد علاقه تو است، انصاف را مراعات کن؛ پس اگر اینکار را نکنی، ظلم میکنی و کسیکه به بندگان خدا ظلم کند، خدا نیز علاوهبر بندگانش دشمن او خواهد بود و کسیکه خدا با او دشمنی کند، حجت و دلیلش را باطل میکند و او همواره در جنگ با خداست تا زمانیکه دست بکشد یا توبه کند و هیچ چیزی در تغییر نعمت خدا و تعجیل در عقوبت و کیفر او، مؤثرتر از ادامه ظلم نیست؛ زیرا خدا، شنونده دعای سرکوبشدگان و در کمین ظالمان است».
در این نامه امام علی(ع) پساز توصیه در مورد پایههای اصلی حکومت اسلامی و ضرورت خودسازی حاکم و خدمترسانی به مردم، به لزوم مهربانی، محبت و احسان به مردم سفارش میکند و میفرماید: «ترحم و مهربانی نسبت به عامه مردم و محبت به آنها و احسان و نیکویی برایشان را به قلب خود تفهیم کن».
دستور امام علی(ع) به این مسئله، عظمت آموزهها و قوانین اسلامی را نشان میدهد کمااینکه زیاد تفکر کردن به همراه دقت و توجه خاص در فهم یک امر، موجب نهادینه شدن آن امر در وجود انسان میشود و امام علی(ع) تاکید دارد که باید مهربانی، محبت و احسان به مردم در قلب حاکم اسلامی نفوذ کند.
باید توجه داشت «رحمت و مهربانی»، مرتبه نخستین دوستی و خوشرفتاری و «محبت»، درجه بالاتر و «لطف» آخرین درجه است و تفاوت این مراتب هم نسبت به موقعیت طبقات مختلف مردم مشخص میشود؛ در حقیقت بعضی از مردم شایسته رحمت دارند، برخی شایسته محبت و برخی سزاوار لطف هستند.
در روایتی از پیامبراکرم(ص) یکیاز خصوصیات پیشوا و زمامدار شایسته، حُسن ولایت و زمامداری بیان شده تا جاییکه باید نسبت به مردم همانند پدری مهربان باشد؛ ایشان میفرماید: حاکم باید نسبت به کسانیکه تحت ولایت او قرار دارند، به نیکی زمامداری کند تا اینکه برای ایشان همچون پدری مهربان باشد.
امام علی(ع) در مقام تاکید بر این سفارش ـ که ثمره مراعات آن، حکومت بر دلهای مردم است ـ نقطه مقابل آنرا بیان کرده، مالکاشتر را از آن برحذر میدارد که مبادا نسبت به مردم همانند حیوان درندهای باشد که به شکار کردن عادت کرده و خوردن حق مردم را غنیمت میشمارد.
براساس فرموده امام علی(ع) عامه مردم در حکومت اسلامی از دو نوع خارج نیستند: یا مسلماناند که در آموزههای اسلام، مسلمانان برادر هم هستند و باید نسبت به هم عطوفت و مهربانی داشته باشند یا غیر مسلماناند که در خلقت، همنوع مسلمانان هستند و انسانها باید نسبت به هم محبت داشته باشند؛ که این گفتار امام علی(ع) در حقیقت خط بطلان بر برخی ادعاهای دشمنان اسلام است که میگویند: مسلمانان برای غیر خود، حق حیات قائل نیستند یا اصرار دارند که دیگران به اجبار، دین آنها را بپذیرند.
امام علی(ع) بهمنظور تبیین وظایف حاکم اسلامی در قبال مردم، پساز بیان ضرورت مهربانی، محبت و احسان از سوی حاکم اسلامی، مالکاشتر را به مراعات انصاف نسبت به خدا و مردم امر میکند و میفرماید: نسبت به خدا و مردم از سوی خویش و از جانب بستگان خاص خود و هر کس از عامه مردم که مورد علاقه تو است انصاف را مراعات کن کمااینکه انصاف از نصف بهمعنای «نیمه هر چیز» گرفته شده و مقصود این است که انسان حق دیگران را بدهد همانطور که حق خود را از دیگران میگیرد.
انصاف نسبت به خداوند متعال، همان اطاعت از اوامر و نواهی الهی در برابر نعمتها و مواهب او است و حداقل مرتبه آن، تقسیم این مواهب و نعمتها بهصورت عادلانه بین خود و خدا است؛ بهنحویکه مقداری از آنها را در راه رضای خدا انفاق کند، همانطور که برای خود نیز نگه میدارد.
آثار و پیامدهای ظلم به دیگران
یکیاز راهکارهای پرهیز از گناهان، شناخت درست و کافی از آنهاست.امام علی(ع) با هشداری کوبنده، آثار ظلم به دیگران را در چند جمله شامل دشمنی با خدا و بیثمر شدن عذر و بهانه، تغییر نعمت و تعجیل در عذاب الهی ذکر کرده است.
از نظر امام علی(ع) کسیکه به بندگان خدا ظلم میکند، به دشمنی با خدا برخاسته است؛ زیرا خداوند عادل و حکیم دشمن ظالمان و یار مظلومان است؛ به همین دلیل خداوند متعال، جای هیچ عذر و بهانهای در توجیه ظلم به دیگران باقی نمیگذارد و تنها راه نجات چنین شخصی، دست برداشتن از ظلم و پرهیز از دشمنی و خصومت با خداوند است؛ یعنی باید کاملاً از گناه خود توبه کند و حقوق از دست رفته مردم را به صاحبان حق برگرداند و جبران نماید.
غفلت از این حقیقت که «عالم محضر خدا است» زمینهساز گرفتار شدن انسان به انواع گناهان است؛ به همین دلیل، امام علی(ع) تاکید میکند که خداوند، شاهد و ناظر اعمال بندگان و بهطور کلی خاص در کمین ظالمان است و کردار آنها را رصد میکند.او هم بر ظلم ظالمان شاهد است و هم از فریاد و دعای ستمدیدگان و مظلومان آگاهی دارد؛ بنابراین ظالمان و ستمکاران نه تنها در قیامت به عقوبت اعمال خود خواهند رسید بلکه در این دنیا هم به کیفراعمال خود گرفتار خواهند شد.
طبق گفتار امام علی(ع) و انچه در دعای کمیل آمده «خدایا بر من ببخش گناهانی را که نعمتها را تغییر میدهند، برخی از گناهان موجب تغییر نعمتهای الهی و تبدیل سریع آنها به عقوبت و کیفر میشود و تداوم ظلم و اصرار بر ستم، بیش از سایر گناهان این اثر را در پی دارد».
در آیه 227 سوره شعرا آمده است: «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ؛ مگر كسانىكه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و خدا را بسيار به ياد آورده و پس از آنكه مورد ستم قرار گرفتهاند يارى خواستهاند و كسانىكه ستم كردهاند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت» همچنین خدای متعال در آیه 14 سوره فجر فرموده است: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ؛ زيرا پروردگار تو سخت در كمين است».
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانواییها در یزد
حجت الاسلام سید ابوالفضل امام رییس اداره اجرایی زکات یزد گفت: به منظور سهولت در پرداخت زکات، گزینهای در دستگاه کارتخوان هوشمند نانواییها تعبیه شده که مردم میتوانند با انتخاب هر یک از گزینه ها، نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر خود اقدام کنند.
وی افزود: مردم از پرداخت پول نقد به نانوایی خودداری و فقط و فقط از طریق کارتخوان اقدام کنند و پس از ثبت تراکنش با برنامه ریزی که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای جامعه هدف انجام شده است، مددجویان میتوانند از طریق کمیته امداد نسبت به تحویل نان از هر یک از واحدهای نانوایی اقدام کنند.
رییس اداره اجرایی زکات یزد از جمع آوری زکات فطریه و کفاره به مبلغ هفت میلیاردتومان در سال جاری خبر دادو بیان داشت:از این مبلغ دو میلیارد تومان را مردم و خیران به طور مستقیم به حساب ایتام واریز کردند.
باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد