Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، تریلیون ها میکروب در روده پستانداران زندگی می کنند که نقش مهمی را در متابولیسم و ایمنی میزبان بازی می کنند.

ترکیب این میکروبیوم بوسیله پروتئین های ضد میکروبی ترشح شده از سلول های روده حفظ می شود با این حال، تغییرات ناخواسته این میکروبیوم موسوم به دیسبیوزیز (Dysbiosis) در بسیاری از بیماری ها مشاهده می شود که عوارض ناخوشایندی را بر جای می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور احیای میکروبیوم در وضعیت طبیعی، محققان باکتریوتراپی مانند پیوند میکروبیوم مدفوع یا استفاده از پروبیوتیک ها را ایجاد کرده اند اما تاکنون رویکرد فیزیولوژیکی برای این امر ارائه نشده است.

در مطالعه ای جدید با استفاده از موش ها، پروفسور تاشیما و همکارانش در دانشگاه هوکائیدوی ژاپن دریافته اند که مولکول R-اسپوندین۱ سلول های بنیادی روده ای را برای تمایز به سلول های پانت روده ای تحریک می کند.

این سلول ها در ترشح پپتیدهای ضد میکروبی نقش دارند که شامل آلفا- دفنسین ها (α-defensins) است که فعالیت ضد میکروبی قوی و انتخابی بر علیه باکتری های پاتولوژیک دارد.

زمانی که آنها R-اسپوندین۱ را برای موش های سالم تجویز کردند مشاهده کردند که افزایش قابل توجهی در تعداد سلول های پانت و مقدار ترشح آلفا- دفنسین ها صورت گرفت ولی تغییر قابل توجهی در میکروبیوم گوارشی مشاهده نشد. این نشان می دهد که آلفا دفنسین ها میکروب های سیمبوتیک لوله گوارش سالم را نمی کشند.

در ادامه آنها از موش مدل برای GVHD (یک اختلال التهابی بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن) استفاده کردند. پیش از این مشخص شده بود که GVHD‌ منجر به از دست رفتن سلول های پانت می شود و دیسبیوزیز روده ای را القا می کند. اما در این جا تجویز R-اسپوندین ۱ مانع از بین رفتن سلول های پانت به دلیل GVHD شد و ترشح آلفا-دفنسین ها را نیز کاهش داد.

مهم تر این که ترکیب میکروبیوم گوارشی بعد از تجویز R-اسپوندین۱ به میزان زیادی احیا شد. هم چنین شواهد نشان داد که آلفا-دفنسین ها زمانی که به صورت خوراکی استفاده می شوند، اثراتی مشابه ناهنجاری های بواسطه GVHD دارند.

دو مولکول تست شده در این مطالعه یعنی R-اسپوندین۱ و آلفا-دفنسین برای پستانداران از جمله انسان درونی بوده و اثرات اندکی روی میکروبیوم سالم دارند. این نتایج رویکرد فیزیولوژیک جدیدی را برای احیا و هموستازی اکوسیستم گوارشی پیشنهاد می کند و عوارض جانبی نیز ندارد.

true برچسب ها : التهاب روده پروبیوتیک ها سلول بنیادی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۵۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه ساری در انگلیس تلاش کرده اند محتوای چربی (لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند. 

این فناوری نوین با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالج لندن، شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های «یوکوگاوا» «Yokogawa» و «سایکس» «Sciex» توسعه یافته است.

نظارت بر محتوای چربی

لیپید‌ها اجزای مهمی در سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

پژوهشگران از سامانه تک سلولی شرکت یوکوگاوا موسوم به SS۲۰۰۰ استفاده و سلول‌های سرطانی منفرد را از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه برداری کردند. این سامانه‌ی نوآورانه، سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان بررسی دقیق را فراهم می‌آورد.

عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در گام بعدی، محققان با رنگ آمیزی این سلول‌ها با رنگ فلورسنت، توانستند قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند. آنها سپس با سایکس برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف سنجی جرمی همکاری کرده و توانستند لیپید‌ها را شکسته و ساختار واقعی سلول را مشخص کنند.

کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

مجریان این مطالعه از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری می‌گویند مشکل سلول‌های سرطانی این است که «هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند» و همین موضوع طراحی یک درمان مطلوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی از سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می‌کنند.

با این حال، همیشه ثابت شده مطالعه سلول‌های زنده با جزئیات کافی برای درک واقعی ساختارشان پس از خارج کردن آنها از محیط طبیعی، دشوار است.

به همین دلیل نمونه برداری سلول‌های زنده زیر میکروسکوپ و بررسی یک به یک محتوای چربی آنها برای محققان همیشه جذاب و هیجان انگیز بوده است.

دانشمندان همچنین از این رویکرد جدید برای مطالعه مولکول‌های چربی لیپید‌ها در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب است که محققان تفاوت‌هایی را در ویژگی‌های لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

مجریان این پژوهش ادعا می‌کنند روش آنها راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا دیده نشده هموار می‌کند. یک روز، ممکن است بتوان نحوه تعامل تک سلول‌های سرطانی را با سلول‌های اطرافش مشاهده کرد؛ پیشرفتی که به ارائه درمان‌های جدید و هدفمندتر منجر خواهد شد.

این شیوه فناورانه می‌تواند شناخت ارزشمندی از چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه داده و به پزشکان در درک تاثیر پرتو درمانی سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند؛ مقاومتی که می‌تواند منجر به عود سرطان شود.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲