Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- سيل مهاجرت روستائيان در کهگيلويه و بويراحمد به‌سوي شهرها و پيامدهاي ناگوار آن، به يک بحران تبديل شده است، به‌طوري که در يک نمونه بارز در 18 ماه 70 خانوار يک روستا مهاجرت کردند.

به گزارش ايرنا شهرستان کهگيلويه در استان کهگيلويه و بويراحمد 430 روستا دارد که از اين تعداد، ساکنان 60 روستاي آن به دلايل مختلف به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان، مسئولان و روستائيان دلايل مختلفي از جمله کمبود امکانات، سختي زندگي، بيکاري و درآمد پايين را براي گسترش اين پديده عنوان مي‌کنند.
يکي از روستاهاي معروف بخش چاروسا در شهرستان کهگيلويه، روستاي تاريخي «تارب» با بيش از 70 خانوار بوده که در يک سال و نيم خالي از سکنه شد.
اين روستا که بيش از 10 هکتار زمين کشاورزي آبي داشته به گفته اهالي، تنها به دليل نبود راه ارتباطي مناسب خالي از سکنه شده و مردم روستا به شهرهاي دهدشت، ياسوج، شيراز و بوشهر براي زندگي بهتر کوچ کردند.
با بررسي‌هاي انجام شده تعدادي از مردم روستا با راه اندازي شرکت‌هاي پيمانکاري به شهرهاي شيراز، اهواز و بوشهر مهاجرت کردند.
برخي کارشناسان معتقدند که مسئولان بايد با ايجاد اشتغال پايدار در روستاها و گسترش صنايع تبديلي با توجه به استعداد منطقه از روند روبه رشد مهاجرت در کهگيلويه جلوگيري کنند.
علي احمدي کارشناس توسعه روستايي کهگيلويه بويراحمد در اين رابطه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه روند کنوني مهاجرت از روستاهاي کهگيلويه زنگ خطر محسوب مي‌شود، گفت: مهم‌ترين عامل مهاجرت جوانان روستاها به شهرها بيکاري و کمبود زيرساخت‌هاي عمراني و بهداشتي است.
وي اظهار داشت: تا زماني که بيکاري به‌عنوان معضل اصلي در روستاها حل نشود هيچ تضميني براي ماندگاري جمعيت در روستاها وجود ندارد.
احمدي با اشاره به اينکه بي‌توجهي به روستاها موج مهاجرت‌ها را در کهگيلويه شديدتر کرده، گفت: روستا محل توليد محصولات کشاورزي و دامي است اما به دليل درآمد پايين در اين بخش‌ها مردم به شهرها مهاجرت مي‌کنند.
فرماندار کهگيلويه نيز با بيان اينکه تاکنون 60 روستاي اين شهرستان خالي از سکنه شده است، گفت: ايجاد درآمد پايدار، بدست آوردن رفاه بهتر، نبود شغل مناسب و کمبود امکانات از دلايل اصلي مهاجرت روستائيان اين شهرستان است.
علي پوزش تصريح کرد: تعدادي از روستاهاي شهرستان نيز به‌واسطه حوادث طبيعي و رانش زمين به روستاهاي اطراف الحاق و يا خالي از سکنه شدند.
وي عنوان کرد: علاوه بر بيکاري، توسعه و پيشرفت ناگهاني فناوري ارتباطات نيز فرهنگ و اصالت روستائيان همه نقاط کشور به‌خصوص شهرستان کهگيلويه را تحت تأثير خود قرار داده است.
وي ادامه داد: به‌گونه‌اي که جوانان و نوجوانان روستا تمايلي به زندگي روستايي نداشته و علاقه‌مند به رفاه شهرها مي‌شوند و مهاجرت به کانون‌هاي شهري را به هر قيمت در اولويت کار خود قرار مي‌دهند.
** 77 هزار حاشيه نشين در کهگيلويه و بويراحمد
مديرکل دفتر امور فرهنگي و اجتماعي استانداري کهگيلويه و بويراحمد گفت: 77 هزار نفر در حاشيه شهرهاي استان زندگي مي‌کنند که بخش عمده آنان از روستاها به شهر مهاجرت کرده‌اند.
حجت الاسلام سيد علي فتح ميرمحمدي اظهار داشت: در مناطق حاشيه‌اي استان علاوه بر ساخت و سازهاي غيرقانوني، بالا بودن ميزان فقر، بيکاري و انواع جرائم و آسيب‌هاي مختلف اجتماعي نيز روبه افزايش است.
وي بيان کرد: مناطق حاشيه‌اي اين استان امکانات اوليه رفاهي ندارند و زيرساخت‌هاي فرهنگي، آموزشي و بهداشتي نيز چندان در آنها فراهم نيست.
حجت الاسلام ميرمحمدي گفت که انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي اجرايي کهگيلويه و بويراحمد براي جلوگيري از گسترش حاشيه نشيني در اين استان داراي برنامه مدون بوده و راهکارهاي مناسب ارائه دهند.
** تلاش‌ها براي کاهش روند مهاجرت روستائيان
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: 91 روستاي اين استان در شهرستان‌هاي هشت‌گانه و بر اساس مزيت‌هاي موجود در آنها براي توسعه همه جانبه انتخاب شده‌اند.
حسن نوروزي اظهار داشت: شيوه نامه توسعه همه جانبه اين تعداد روستاي کهگيلويه و بويراحمد تدوين شده است.
وي افزود: کار مطالعاتي براي شناسايي قابليت‌هاي اين 91 روستا نيز به‌زودي آغاز مي‌شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کهگيلويه و بويراحمد بيان کرد: بين اين روستاها مناطق داراي ظرفيت گردشگري در اولويت توسعه همه جانبه قرار دارد.
نوروزي عنوان کرد: برهمين اساس تاکنون 10 روستاي داراي مزيت گردشگري در کهگيلويه و بويراحمد شناسايي شده و تعيين 10 روستاي ديگر نيز در حال پيگيري است.
وي ابراز داشت: مهم‌ترين مؤلفه‌هاي انتخاب 91 روستاي کهگيلويه و بويراحمد براي توسعه همه جانبه شامل بالاي 20 خانوار بودن، مهاجر بودن پايين و مهاجرپذيري بالا، اجرا و يا مطالعه طرح هادي و بالا بودن نرخ بيکاري است.
نوروزي گفت: اين اقدام مهم بر اساس برنامه ششم توسعه کشور و با هدف افزايش توليد، درآمدزايي و ايجاد اشتغال در مناطق روستايي کهگيلويه و بويراحمد و کاهش مهاجرت روستائيان به شهرها انجام مي‌شود.
** خدمات رساني به روستاها
ميزان بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم در روستاهاي اين استان در چهار سال اخير با هشت درصد رشد از 54 درصد به حدود 62 درصد رسيد.
بر اساس آمار شرکت توزيع نيروي برق کهگيلويه و بويراحمد، تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار اين استان از نعمت برق برخوردار هستند.
بر اساس آمار، 97 درصد مناطق روستايي کهگيلويه و بويراحمد از نعمت برق بهره‌مند هستند.
٧٥درصد از روستاهاي واجد شرايط اين استان از نعمت گاز برخوردار هستند، اين ميزان در شهرستان گچساران ١٠٠درصد، بويراحمد ٨١درصد، کهگيلويه ٤٦درصد، باشت ٨٥درصد، دنا ٨١درصد، چرام ٨٦درصد، بهمئي ٣٩درصد و لنده ٦٧درصد است.
شهرستان کهگيلويه با 131 هزار و 352 نفر دومين شهرستان استان از لحاظ جمعيت و داراي چهار شهر، چهار بخش و 10 دهستان است.
اين شهرستان داراي 430 روستا که 60 روستا خالي از سکنه و 170 روستا نيز بالاي 20 خانوار جمعيت دارند.
بر اساس آمار، يکهزار و 170 هکتار سکونتگاه غيررسمي، 168 هکتار بافت فرسوده و 38 هکتار بافت تاريخي در کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد.
کهگيلويه و بويراحمد يکهزار و 676 روستاي داراي سکنه دارد و حدود 48 درصد جمعيت 713 هزار نفري آن نيز روستانشين است.
در مجموع به نظر مي‌رسد کمبود امکانات زيربنايي از گذشته مانند راه، بهداشت و آموزش در کنار پديده بيکاري، درآمد پايين مشاغل کشاورزي و دامداري تأثير زيادي در مهاجرت روستائيان داشته است.
گرچه امکانات اوليه زندگي در روستاها مانند آب، برق و گاز در روستاها نسبت به دهه‌هاي گذشته افزايش يافته است اما خانواده هايي که در دهه‌هاي 70 و 80 به شهرها مهاجرت کرده‌اند علاقه‌اي به بازگشت به روستاها ندارند.
علاوه بر اين هنوز بخش زيادي از روستاها امکاناتي مانند آب سالم و گاز ندارند و به امکانات بهداشتي و آموزشي و راه ارتباطي دسترسي ندارند و خطر مهاجرت اين روستاها نيز وجود دارد.
گزارشگر: حسين خدمتي** انتشار دهنده:حسينعلي راشکي
7531/6110/8005
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۶۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد

محمد کریمی گفت: در راستای تحقق شعار دولت سیزدهم که مصمم است با تمام توان برای رفع محرومیت و آبادانی ۱۰ هزار روستا در کشور را در قالب جهاد آبرسانی تامین آب نماید این مهم به سرانجام رسید.

کریمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به این روستا گفت: بهسازی و محوطه سازی یک دهنه چشمه، نصب اتاقک برق، حفر و تجهیز چاهک پمپاژ همچنین نصب و راه اندازی سیستم گندزدایی آب شرب از جمله کار‌هایی است که در محل آبگیر انجام شده است

وی از اقدامات دیگر در جهت بهره‌مندی مردم کهن دژ از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار را اجرای چهار کیلومتر شبکه آبرسانی در روستا، اجرای هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، نصب و مدفون سازی یک عدد مخزن ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز، نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور آب و... عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان گفت: این پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی و با هدف تامین آب شرب اهالی این روستا اجرا شده است.

بیشتر بخوانید

تامین آب شرب ۵۴ روستا و شهر با طرح آبرسانی آتشگاه

کریمی اعتبار هزینه شده برای این طرح آبرسانی روستایی را ۵۰ میلیارد ریال معادل ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

 روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود یکصد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد