Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد قارچ گونه دکه های فلافلی در خیابان های بندرعباس حکایت از حجم بالای جوانان جویای کار با دستان خالی دارد که در همهمه باید و نباید های صاحب نظران بر بهداشتی بودن و نظارت های اماکن ها پنهان مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛افزایش آمار بیکاری در هرمزگان حکایت از بحرانی بزرگ در این استان دارد که با وجود صنایع بزرگ و فعالیت های گسترده اقتصادی روزانه بر جمعیت جامعه بیکاران افزوده می شود و خانواده های بسیاری را با رنجش خاطر و نگرانی از آینده نامعلوم جوانانشان مواجه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالغ بر 58 هزار نفر از جمعیت هرمزگان بیکار هستند که این عدد در ماههای اخیر افزایش یافته و روزانه نیز تعداد بیشتری را زیر چتر خود پوشش می دهد.

اخراج دسته جمعی کارگران از غرب تا شرق هرمزگان این استان را به یکی از مراکز بحران بیکاری تبدیل کرده که تاکنون تنها سکوت مسئولان را بهمراه داشته است.

صدها واحد صنعتی که با وعده اشتغال بومیان وارد مدار فعالیت شدند به واسطه جذب نیروهای غیربومی فرصت کار را از جوانان این دیار گرفته و تنها سهم مردم هرمزگان از رونق های اقتصادی مشکلات ناشی از فعالیت های تولیدی است.

هزاران جوانان تحصیل کرده جویای کار با دست خالی با درهای بسته سازمان ها و ادرات مواجه می شوند در کمال ناباوری باید خود را با کارگری مشغول کنند.

بسیاری از پاکبانان و کارگران فضای سبز بندرعباس را جوانانی با مدارک تخصصی تشکیل می دهند که تنها برای داشتن جوی باریکه و حقوق حداقلی تخصص خود را پنهان کرده اند و به عنوان کارگر صفر مشغول به کار شده اند.

در شرایط کنونی وضعیت اشتغال در هرمزگان جذب شهرداری شدن و پاکبانی از خوش اقبالی جوان حکایت دارد چرا که بسیاری در حسرت این شغل رشک می برند و سالها تلاش و تحصیل خود را لب کوزه گذاشته اند.

 اخیرا رشد قارچ گونه دکه های فلافلی در خیابان های بندرعباس، طنزی مزحک  و جلوه ویژه از واقعیتی پنهان در پایتخت اقتصادی کشور است، حکایتی که در همهمه باید و نباید های صاحب نظران بر بهداشتی بودن و نظارت های اماکن ها پنهان مانده حجم بالای جوانان جویای کار با دستان خالی است که برای کسب درآمدی ناچیز وارد این عرصه شدند.

حرفه ای که سرتاپای سرمایه آن دومیلیون هم نمی شود و دکه هایی که با چهارتکه آهن و ایرانیت بر روی هم سوار شده اند تنها دارایی فلافل فروش ها را شامل می شود.

رقابت داغ فلافل فروشی در شب های بندر فرصتی است که نصیب هر کسی نمی شود چرا که دست های پشت پرده نیز اجازه هر فردی را در این زمینه نمی دهند.

اگر در سطح شهر گشتی بزنیم دکه‌های فروش فلافل زیادی را در کوچه و خیابان خواهیم دید و حتی در بعضی محلات شاهد هستیم که اشخاصی حیاط خانه خود را به محل فروش فلافل تبدیل کردند  که در این بین خیابان های محدوده 22بهمن در منطقه دو بندرعباس مهم ترین پاتوق فلافل فروشی بندرعباس است.

فلافل فروشی خارج از محدوده سنی و جنسی جمعیت زیادی از زنان و مردان جوان را به خود مشغول داشته که در گرماگرم تابستان دوشادوش یکدیگر به کاری دسته جمعی فعالیت دارند تا در نهایت زندگی خود را در یکی از گرانترین شهرهای کشور بگذرانند.

در بسیاری از دکه های فلافلی افراد به صورت خانوادگی و با خواهر و بردارشان مشغول به کار هستند که این معضل ارمغان وعده ای است که قرار بود با توافق هسته ای گلابی باغ برجام در سبد مردم قرار گیرد که اکنون به جای گلابی شاهد فعالیت چشم گیر فلافل فروشی ها و استقبال بی نظیر از این فست فود سنتی هستیم.

نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، بندرخمیر، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی افزود: هرمزگان با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار خوب از جمله در زمینه صنعت، کشاورزی، شیلات و گردشگری اما فاقد یک نقشه راه در زمینه اشتغال است که باید نقشه راه اشتغال استان هرمزگان با در نظر گرفتن تمامی این ظرفیت‌ها تدوین شود.

هاشمی‌تختی با تاکید بر اینکه کار برای سرمایه‌گذاران باید تسهیل شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بسیاری متقاضی مشارکت در امر ایجاد اشتغال در هرمزگان هستند اما باید روند انجام امور برای آنها تسهیل شود.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس به قانون به‌کارگیری نیروهای بومی توسط پیمانکاران پروژه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که این قانون توسط پیمانکاران در هرمزگان رعایت نمی‌شود و براساس قانون برنامه ششم آنها مکلف به تامین حداقل 50 درصد نیروی کار خود از نیروهای بومی هر استان هستند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۳۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس قوه قضائیه وارد بندرعباس شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دادگستری هرمزگان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در سی‌اُمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضائی، بدون پروتکل‌های مرسوم تشریفاتی، دقایقی پیش وارد «بندرعباس» مرکز استان هرمزگان شد.

رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضائی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد.

در جریان این سفر، رئیس عدلیه در راستای صیانت از بیت‌المال و احیای‏ حقوق‏ عامه‏ از یکی از مراکز مهم تجاری صنعتی کشور در استان هرمزگان بازدید خواهد کرد.

همچنین در جریان این سفر، نسبت به رفع مشکلِ مُزمن اهالی یکی از مناطق استان هرمزگان که بیش از نیم قرن استمرار داشته است، اقداماتی با حضور رئیس قوه قضائیه صورت خواهد گرفت.

برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دست‌اندرکاران مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان است.

نقطه اشتراک تمام سفرهای استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفرهای رسمی همراه با هیئت عالی قضائی و سفرهای غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدارهای مستقیم و بی واسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آن‌ها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

کد خبر 6094689

دیگر خبرها

  • رئیس قوه قضائیه وارد بندرعباس شد
  • تجلیل از ۴۴ مربی عقیدتی و هادیان سیاسی بسیج در بندرعباس
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس هرمزگان
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • معرفی فرصت‌های شغلی برای کارجویان در نمایشگاه کار دانشگاه امیرکبیر
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی