Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-04@05:55:57 GMT

قیصر امین‌پور مانند سعدی فردی جامع بود

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۷۵۹۱

به گزارش امتداد نیوز، برنامه صورت ماه با حضور تعدادی از شاعران و دوستان قیصر امین پور از آنتن رادیو گفتگو پخش شد. 

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ابتدای این برنامه گفت: شاید حتی بتوان او را بعنوان شاخص ترین چهره شعر انقلاب به حساب آورد.

وی ادامه داد: ضمن بررسی پایان نامه هایی که دانشجویان در باب شعر انقلاب نوشته اند، رساله های خوبی درباره شعر قیصر با فاصله بسیار زیاد از سایر چهره ها نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قزوه با دفاع از شکل گیری سبک ادبیات انقلاب اسلامی، گفت: یکی از تاثیر گذار ترین چهره ها در تثبیت سبک ادبی انقلاب اسلامی، قیصر امین پور است. هر ادیبی دارای دو چهره است؛ چهره اصلی وی در آثار او و برخی ویژگی ها از جمله سیر و سلوک در زندگی شخصی اش نهفته است. قیصر شاعری بی حاشیه و آئینه بود. شعر او در برابر زندگی اش قرار داشت و چهره شعر و زندگی او، یکی شده بودند و در یک آئینه، زندگی و شعر قیصر را می توان دید.

این شاعر به وجوه سخنوری و ادبی قیصر اشاره کرد و گفت: قیصر را همچون سعدی، فردی جامع می دانم. وی در حوزه نوشتار، کلیه قالب های شعری و ترانه و نیز ادبیات کودک و… حرف های بسیار و نویی برای گفتن داشت.

در ادامه حامد صلاحی، از شاگردان قیصر امین پور با اشاره به دو حوزه فعالیت قیصر در سطح بزرگسال و کودک گفت: قیصر دارای منظر دیگری نیز هست که شامل منظر تئوریک و آکادمیک شخصیت ایشان است [که شاید در سایه قرار گرفته باشد].

این نویسنده در عین حال تاکید کرد که شعر کودک قیصر نیز چندان شناخته شده نیست و ادامه داد: قیصر ضمن اینکه از شعر کودک خود سخن می گوید، نقاشی کتاب وی نیز توسط دختر خردسالش، آیه ترسیم شده است و این یک نکته تربیتی است که از کودکی شخصیت و وجاهت را به فرزند می دهد.

صلاحی با بیان اینکه سلمان نیز هم نسل و هم تراز قیصر بود، گفت: سلمان هراتی نیز دارای سه مجموعه شعری است که در مجموعه از این ستاره تا آن ستاره که درباره پدری است که همواره برسر کار است، چندین شعر کودک دارد و هم زبانی او، قیصر و سیدحسن حسینی اتفاقی نیست.

بهمن بنی هاشمی شاعر، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ادبیات با اشاره به سردبیری قیصر امین پور در مجله سروش نوجوان گفت: از میانه دهه ۶۰ که فعالیت قیصر در دانشگاه الزهرا-س- آغاز شد، شاگردانی مستقیم در دانشگاه و شاگردانی در محافل داشتند و نیز افرادی غیر مستقیم در نشریات بعنوان شاگردان ایشان محسوب می شوند.

وی با اشاره به کتاب گزیده شعر جنگ سیدحسین حسینی گفت: وی اشاره دارد که قیصر آنطور که باید و شاید عمر، دقت و توان خود را صرف اشعار بزرگسال نکرده است و می توانست موفق تر از این ها ظاهر شود.

بنی هاشمی افزود: سیدحسن حسینی معتقد است شعر کودک باعث شد که قصیر امین پور نتوانست آنطور که باید و شاید خود را نشان دهد و البته این مسئله جای بحث دارد.

همچنین محمد نوروزی فرسنگی دبیر ادبیات و از شاگردان امین پور با اشاره به مغفول ماندن ساختار ادبیات کودک در آثار قیصر امین پور گفت: قصیر امین پور جزو معدود شعرایی است که نام وی از کلاس دوم و سوم دبستان تا پیش دانشگاهی در کتب درسی آمده است [و دانش آموزان با وی آشنایی دارند].

وی رسیدن به صور خیال در شعر قیصر را از ویژگی های شعری این شاعر برشمرد و افزود: صور خیال در شعر کودک قیصر دیده می شود؛ بدون اینکه دانش آموزان از آن اطلاعی داشته باشند و این خود نشان دهنده ی بلوغ قلم یک نویسنده یا شاعر است.

true برچسب ها : ادبیات فارسی رادیو گفتگو علیرضا قزوه قیصر امین پور true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه

آفتاب‌‌نیوز :

دیدار تیم‌های آلومینیوم و فولاد در هفته بیست‌وپنجم از بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز از ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه با قضاوت یاسر همرنگ در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک در شرایطی آغاز شد.

شاگردان مجتبی حسینی در آلومینیوم که در بازی گذشته در جام حذفی برابر پرسپولیس در ضربات پنالتی به پیروزی رسیده و جواز حضور در جمع ۸ تیم برتر را به دست آورده بودند، با انگیزه مضاعفی پا به زمین گذاشتند.

در دقیقه ۱۱ این دیدار ساسان انصاری نخستین گل بازی را برای فولاد به ثمر رساند اما در دقیقه ۶۰ امین کاظمی کار را به تساوی کشاند.

این نتیجه در پایان ۹۰ دقیقه تلاش تیم‌ها دست‌نخورده باقی ماند. با این نتیجه آلومینیوم اراک با ۳۱ امتیاز در رده دهم ایستاد و فولاد این هفته را با ۲۲ امتیاز در رده چهاردهم به پایان برد.

ترکیب آلومینیوم اراک:

محمد خلیفه، احسان قهاری، مهدی لیموچی، امین جهان کهن، مهران موسوی، یونس اکبرپور، بهروز نوروزی فرد، عارف حاجی عیدی، محمد امین کاظمیان، میلاد بدرقه و محمد مهدی لطفی
سرمربی: مجتبی حسینی

ترکیب فولاد:

کریستوفر کنت، موسی کولیبالی، جفرسون باهیا، شاهین توکلی، مجتبی نجاریان، احسان پهلوان، وحید حیدریه، لوسیانو پریرا، ساسان انصاری، سینا مریدی و محمد علی نژاد
سرمربی: عبدالله ویسی

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فعالیت گروه جهادی منجی در امین شهر
  • استفاده از ظرفیت ۵۰ نفر امین برای مدیریت موقوفات متصرفی سمنان
  • عکس | چهره متفاوت بهنوش بختیاری و امین حیایی در اتاق گریم
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • از معلمان امین شهر، قدردانی شد
  • تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه
  • هوادار، صنعت نفت را به سقوط نزدیک کرد
  • بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است
  • ترکیب هوادار در بازی حساس با صنعت نفت
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان