Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از فیگارو، شاید تاکنون کمتر کسی از وجه نقاشانه طاهر بن جلون باخبر بوده باشد اما او نمایشگاهی از آثار نقاشی‌اش را تا ۷ ژانویه در موسسه جهان عرب پاریس به نمایش گذاشته است.

نقاشی با رنگ‌هایی شاد و زنده از مشخصه تابلوهای اوست که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند و کاملا با وجه تاریک متن‌های ادبی و رمان‌های وی تفاوت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید او از قبل نیز نقاشی کردن را دوست داشته است، اما مردِ کلمات نخستین بار از سال ۲۰۱۰ بود که قلم‌مو به دست گرفت و شروع به نقاشی کرد و از سال ۲۰۱۳ بیش از آن که به نوشتن بپردازد، به نقاشی توجه نشان داد.

 

او می‌گوید هر چه آثار ادبی‌اش دراماتیک هستند، نقاشی‌هایش شاد و بوم‌های نقاشی‌هایش از نور و رنگ‌های درخشان لبریز هستند.

وی می‌گوید: من وقتی می‌نویسم درباره چیزهای جالبی می‌نویسم که دراماتیک هستند مثل تنهایی، تبعید، مهاجرت، فساد و همه چیزهایی که این جهان را ناشاد می‌کند. در همان حال در جهان نقاشی‌هایم همه چیز پر از نور، زیبایی، شادی، لذت، مثبت‌اندیشی و امید است. سعی می‌کنم خودم را با نقاشی‌هایم نشان دهم.

طاهر بن جلون درباره چندین نقاش و مجسمه ساز نیز نوشته است و نقاشی را با نگاه کردن به آثار هنرمندانی -مرده یا زنده- یاد گرفته که کارشان را دوست داشته‌است. در میان این نقاشان آلبرتو جاکومتی و آنری ماتیس جایگاه ویژه‌ای دارند.

او می‌گوید: ماتیس نقاشی بود که به مراکش رفت و بسیار تحت تاثیر نور این کشور واقع شد. من خیلی تحت تاثیر مادرم، محیط و رنگ‌های مراکش هستم و نقاشی خودم را به ماتیس خیلی نزدیک می‌بینم.

طاهر بن جلون خودش را در نقاشی بسیار متاثر از قلابدوزی سنتی کشور زادگاهش می‌داند؛ هنری که مادر و خواهرش در آنها استاد بودند و بسیای از زنان مراکشی حتی از مدرسه این هنر را یاد می‌گیرند و از طریق این کارهای دستی خودشان را بیان می‌کنند.

 

شماری از این قلابدوزی‌ها در میان ۵۰ تابلویی که روی بوم و کاغذ کشیده و در این نمایشگاه ارایه شده‌اند، جای دارند.

طاهر بن جلون شاعر و نویسنده مراکشی که به زبان فرانسه می نویسد، متولد اول دسامبر ۱۹۴۴ در شهر فاس مراکش است.

وی سال ۱۹۷۵ موفق به دریافت مدرک دکتری روانشناسی اجتماعی شد و کتاب «سلول انفرادی» را براساس تجربیاتش به عنوان روان درمانگر به نگارش درآورد. وی سال ۱۹۸۵ کتاب «فرزند خاک» را نوشت که برایش شهرت به همراه داشت و سال ۱۹۸۷ با کتاب «شب مقدس» برنده جایزه گنکور شد که دنباله‌ای بر کتاب «فرزند خاک» بود.

او همراه همسر و فرزندانش ساکن شهر پاریس است و چندین کتاب آموزشی از جمله «توضیح نژادپرستی به دخترم» در سال ۱۹۹۷ از او به چاپ رسیده است.

این چهره برجسته ادبی سال ۲۰۰۸ نشان لژیون دونور را از نیکلاس سارکوزی رییس جمهور وقت فرانسه دریافت کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۱۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!

همشهری آنلاین: این حادثه دردناک اوایل فروردین ماه اتفاق افتاد. روز حادثه ساکنانی ساختمانی در یکی از محله‌های پایتخت صدای دعوا و مشاجره مرد نقاش و همسرش را از خانه آنها شنیدند. دقایقی بعد آنها متوجه آتش سوزی و دود از خانه این زوج شدند و پلیس و آتش نشانی را خبر کردند. وقتی آتش‌نشان به محل حادثه رسیدند، شعله‌های آتش خانه مرد نقاش را در برگرفته بود.

آتش‌نشانان حریق را مهار کردند، اما در جریان این حادثه مرد نقاش، همسر ۴۱ساله و پسربچه ۱۱ساله‌اش دچار سوختگی شده بودند که همگی به بیمارستان انتقال یافتند. شدت سوختگی زن ۴۱ ساله به حدی بود که او همان روز جانش را از دست داد، اما پسر ۱۱ ساله وی و همسرش زنده بودند که در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. دو روز بعد، اما پسر ۱۱ساله هم به دلیل شدت سوختگی جان باخت و به این ترتیب شمار قربانیان این حادثه به دو نفر رسید. از همان زمان و با شروع تحقیقات پلیسی معلوم شد که عامل این آتش افروزی، پدر خانواده بوده است.

وی پس از مرخص شدن از بیمارستان بازداشت شد و در بازجویی‌ها درباره انگیزه‌اش از این جنایت هولناک گفت: من با همسر و پسرم اختلافات زیادی داشتیم و مدام بحثمان می‌شد. کار من نقاشی ساختمان است و روز حادثه می‌خواستم به ساختمانی برای کار بروم. از پسرم خواستم تا همراهم بیاید، اما او مخالفت کرد. من هم به شدت عصبانی شدم و بعد از کمی مشاجره با ریختن بنزین روی خودم، تهدید کردم که خودسوزی می‌کنم. اما پسرم برایش اهمیتی نداشت و با لحن تندی جوابم را داد که خشمم را بیشتر کرد. از شدت ناراحتی روی پسرم هم بنزیم ریختم و فندک را کشیدم.

وی ادامه داد: در این بین همسرم به کمک پسرمان آمد، اما خودش هم در این آتش سوخت. وی ادامه داد: من خیلی پشیمانم و اصلا قصد گرفتن جان همسر و فرزندم را نداشتم. همه چیز در یک لحظه و به دلیل عدم کنترل خشمم رخ داد.

این متهم با قرار قانونی و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار ماموران ادراه دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!
  • دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین