Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - نيويورک تايمز نوشت: از شيوه برخورد غلط با `داعش` در نيجر، سوريه و عراق گرفته تا مخالفت توافق هسته اي ايران، نقاطي با خطي اتصال هستند که نشان مي دهد رئيس جمهوري `ترامپ` با قالب فکري کوته بينانه و اميال غريزي خود نتوانسته آنها را بنحوي شايسته مديريت کند.

`توماس فريدمن` نظريه نويس روزنامه آمريکايي سه شنبه (ديروز) به وقت محلي در آغاز تفسيري در اين باره نوشت: چندي پيش چهار سرباز وظيفه آمريکا در `نيجر` کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين داستان براحتي مي تواند به باد فراموشي سپرده شود. چرا؟ چون نيجر کشوري است پهناور در مرکز آفريقا و بشدت دورافتاده و شرايطي بسيار تيره و تار. اما اشتباه نکنيم. ماجراي نيجر يک بار ديگر گوشزدمان کرد که مشکل ما اين نيست. مشکل اصلي ما که بزرگتر هم هست؛ رفتار نابخردانه و احمقانه رئيس جمهوري آمريکاست.
وي پس از اين مقدمه در ادامه تفسير خود افزود: ترامپ اصولا شخصي است که توانايي متصل کردن نقطه هاي گوناگون و درست کردن يک خط را ندارد. فرقي نمي کند اين نقطه ها کوچک باشند يا بزرگ. به هر حال نقاطي هستند که براحتي نمي توان چشمان را به روي آنها بست.
ترامپ اصولا شخصي است که فقط درون همين ظرف کوچک ساده انگاري هايش، اميال غريزي و خود شيفتگي هايش فکر مي کند. همين قالب فکري کوته بينانه اوست که ما را در بيرون از مرزها به ورطه طيفي وسيع از تقابلات سوق داده است.
نيجر روشن ترين مصداق اين فرض است.
من کشور نيجر را بخوبي مي شناسم. پارسال براي تهيه يک فيلم مستند در مورد آب و هوا با نام ` سالها زندگي در کنار خطر` براي شبکه ` نشنال جيوگرافيک` در نيجر به سر بردم و تا حال مطالب زيادي در `نيويورک تايمز` راجع به کشور نيجر نوشته ام.
براي درک بهتر اوضاع و دريافت پاسخ اين سوال که چرا گروههاي وفادار به `داعش ` و `القاعده` اينقدر در اين ناحيه از غرب آفريقا حضور و فعاليت قوي دارند، بايد مجموعه اي از نقاط را جمع کنيم و آنها را به هم متصل کنيم و يک خط واحد درست کنيم و قلبا قبول داشته باشيم که تمام اين نقاط گوناگون به نحوي از انحا به هم مربوط مي شوند.
بله ما هم قبول داريم، آدم هايي بد در نيجر وجود دارند، اما به زعم مردم نيجر آنها القاعده و داعش نيستند، آنها ` ژنرال هاي ما` هستند و کشته مي شوند. من به اين مردم حق مي دهم.
* مشکل نيجر و ديگر نقاط آفريقا تغييرات و اقليمي است/ با اعزام نيرو حل نمي شود
`لين ولز` کارشناس مسائل نظامي مي گويد `براي کاستن از مشکلات در کشوري مانند نيجر، شما مطلقا نبايد درون يک قالب فکري مشخص فکر کنيد. خارج از اين ظرف هم نبايد فکر کنيد. اصلا فکر کردن شما نبايد هيچ ظرفي داشته باشد`.
چرا؟
براي اينکه عامل بي ثباتي اين کشورهاي ناحيه `ساحل آفريقا` و عامل توليد مثل قارچ گونه گروههاي تروريستي در اين منطقه، ملقمه اي از يک سري موضوعات ريز و درشت، از تغييرات آب و هوايي گرفته تا بيابان زايي حاد، آنقدر که `صحراي آفريقا` در حال گسترش يافتت به سمت جنوب است، انفجار جمعيت و سوء حکمراني است.
يکي از اصليترين مشکلات کشور نيجر، انفجار جمعيت آن است. کشوري با اين فقر شديد و عاري از امکانات کافي براي جلوگيري از بارداري، بالاترين نرخ رشد جمعيت را در جهان دارد با ميانگين 7.6 کودک براي هر زن. در اين کشور خانواده هايي هستند که 17 فرزند دارند.
رشد جمعيت کشور `نيجريه` در همسايگي نيجر هم آنقدر بالاست که بزودي جمعيتش از جمعيت آمريکا هم بالاتر خواهد رفت و تا سال 2050 سومين کشور پرجمعيت جهان خواهد شد. مساحت نيجريه فقط يک سوم برابر بزرگتر از ايالت `تگزاس` است.
همزمان مشکل تغييرات جوي و گرم شدن زمين هم مزيد بر علت شده است.
اثرات تغييرات اقليمي در اين خطه از کره زمين بسيار شديد است. کشور `سنگال` در همسايگي نيجر مي گويد که از سال 1950 تا 2015 درجه هوا در اين ناحيه دو درجه سانتيگراد بالا رفته است و به تبع آن ميزان نزولات جوي هم دو اينچ کاسته شده است.
برنامه توافق آب و هوايي `پاريس` اين است که اجازه ندهد تا سال 2100 ميانگين دماي کره زمين بيش از 2 درجه گرمتر نشود و فقط دو درجه بالاتر از دماي ميانگين دوران قبل از صنعتي شدن جهان بالاتر نرود.
به عبارتي ديگر، دماي بخشهايي از آفريقاي زير صحرا همين حالا هم آنقدر بالا رفته که بالاتر از پيش بيني هاي سنجيده شده در توافق پاريس براي پايان قرن است. اين منطقه به نقطه اي مي رسد که دماي آن تا پايان قرن چها درجه گرمتر خواهد شد. اين يعني اوج بحران. اين يعني نابود شدن سطح بيشتري از کشتزارهاي کوچک، به راه افتادن طوفاني از مهاجرتها به سمت اروپا، رقابت براي به دست آوردن غذا، حادتر شدن معضل بيکاري و به تبع آن جذب شدن هرچه بيشتر مردان به `داعش` که ماهانه به آنها 50 دلار حقوق مي دهد.
نواحي اي در مرکز آفريقا در سال 2008 شاهد بيابان زايي، شاهد قطع جنگهاو منازعات بر سر غذا در سالهاي 2007 و 2008 و نقاطي هم در سال 2012 شاهد حملات تروريستي بودند. تمام اين نقاط حول وحوش کشور نيجر و همسايگانش هستند.
و اما پاسخ ترامپ به اين واقعيت چه بوده است؟ استفاده از نيروي نظامي آمريکا براي کشتن تروريستها در آفريقا، تخصيص بودجه براي جايي که بوضوح جلوي حمايت آمريکا از برنامه هاي کنترل جمعيت در کشورهاي جهان را مي گيرد، انتصاب مسئولان منکر تغييرات اقليمي در رأس پستهاي کليدي کشور و سرانجام جلوگيري از انجام تحقيقات دولت در زمينه تغييرات جوي.
مخلص کلام آنکه، ترامپ سرباز مي فرستد تا مشکلي را در کشوري حل کنند که عامل اصلي ايجاد مشکل در آن، تغييرات آب و هوايي و انفجار جمعيت بوده است. اين در حاليست که ما مي توانستيم با استخدام ساير ابزارها و لوازم کار، بنحوي شايسته و ملموس جلوي هرچه بزرگتر شدن مشکل را بگيريم.
اين نوع مديريت کار، واقعا احمقانه، بي دقتي و غير مسئولانه است و نشان مي دهد که فرد توانايي اتصال نقاط مختلف را با هم و يا توانايي فکر کردن در خارج از يک قالب فکري را ندارد.
اين ناتواني ها فقط در حيطه آفريقا نيست.
* بدون کمک ايران نمي توان ثبات را در افغانستان حاکم کرد
در سوريه و عراق هم ترامپ خود را غرق در شکست دادن داعش کرده است، منتها اينجا ديگر به تعدادي خيلي کم و فقط در حد نياز از سربازان آمريکايي استفاده شده است.
ما از کردها فاصله گرفتيم. توافق هسته اي رابا ايران هم نزديک است که پاره کنيم. شمار نيروهايمان را در افغانستان هم اضافه کرديم. ما در افغانستان هم هرگز نمي توانيم بدون کمک ضمني ايران در همسايگي اين کشور ثبات را حاکم سازيم.
اگر شما مي دانيد چطور مي توان اين نقطه هاي گوناگون را به هم متصل کرد و با آن يک خط ساخت، به ما هم بگوييد.
در داخل هم ما چگونه مي توانيم مرزهايمان را با مکزيک ايمن و با ثبات سازيم و از آن طريق بتوانيم همکاري همسايه مان را براي جلوگيري از سيل مهاجرت غيرقانوني که آمريکاي مرکزي منبع اصلي توليد آن است را جلب کنيم؟.
ما با سياستهاي غلط کاري کرديم که جلب اين همکاري ناممکن باشد. ترامپ با اتخاذ يک سري سياستهاي تجاري نادرست باعث شد تا ارزش `پزو`ي مکزيک تنزل کند و اقتصاد مکزيک تضعيف شود. عواقب همه اين سياستها اين خواهد شد که در انتخابات آينده مکزيک يک عوام فريب ملي گراي ضد آمريکايي از صندوقهاي راي بيرون خواهد آمد.
ترامپ در اين زمينه از همان بدو امر تا به حال فقط بر يک چيز اصرار ورزيده است: کشيدن ديوار با مکزيک، پاره کردن توافق ايران، پاره کردن توافق تجاري `پيمان مشارکت تجاري ترانس پاسيفيک`، شکست دادن داعش، اعزام نيرو به نيجر و افغانستان براي کشتن تروريستها؛ کشتن سياستهاي آب و هوايي؛ کشتن برنامه هاي تنظيم خانواده؛ کاهش مالياتها و افزايش بودجه نظامي.
تک تک اين قالبهاي فکري فقط با هدف جلب نظر راي دهندگان ساخته و پرداخته شده است و بس.
مطلقا يک خط فکري معقول ميان همه اين نقطه ها وجود ندارد و اين ماييم که بايد تاوان آن را بپردازيم.
* رهبري انگليس هم دچار تک محوري است/ شاهدش تصميم به خروج از اتحاديه اروپا
اگر مشتاقيد کشوري را ببينيد که رهبري دارد که حرفش يکي است و مطلقا تغيير عقيده نمي دهد و اصلا هم توانايي آن را ندارد که اين نقاط گوناگون و مختلف را به نحوي با هم وصل کند، يک سفري به لندن داشته باشيد.
سيستم سياسي انگليس گرفتار يک آشوب جدي است. اقتصادش هم همين طور. رشد اقتصادي انگليس شاهد رکود بوده است. خوب معلوم است در چنين کشوري اکثريت مطلق هم که دستش از همه جا کوتاه است، رهبري را براي خود برگزيده است که حرفش دو تا نيست و فقط يکي است و منحصرا تاکيدش بر اين است: ما بايد از اتحاديه اروپا خارج شويم و همه چيز هم خوب و رو به راه است.
خوب، اين هم نتيجه آن.
محافظه کاران در رأس قدرت، مي خواهند از اتحاديه اروپا خارج شوند، اما کليد خارج شدن از در را ندارند. وانگهي اگر هم اين کليد دستشان باشد؛ نمي توانند بنحوي از اين در خارج شوند که هيچ آسيبي به کشور در آينده وارد نشود.
حالا ديديد نتيجه راي دادن به ` اخلالگران` چيست؟ اخلالگراني که هرگز لحظه اي هم به اين فکر نکرده اند که همه اين اخلالگري ها و شلوغ کاري هايشان تنها چيزي را که به هم وصل مي کند؛ صبح امروز با صبح فردايشان است.
اروپام**1591**1479
مترجم:اقدس السادات حسيني **ناشر:حسن سالک رضائي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه منعمی گفت: هرگاه طرح سوال از شهردار کرج مطرح می‌شود، شاهد تغییرات مدیریتی در مدیریت شهری هستیم که بیشتر به یارکشی شهردار از طریق اختلاف افکنی در اعضا در راستای تثبیت جایگاهش شبیه است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: جابجایی مدیران در شهرداری کرج بلافاصله پس از طرح سوال اعضای شورای اسلامی شهر از شهردار در حالی رقم می‌خورد که شاید بتوان گفت وجه سیاسی اینگونه انتصابات بر وجه خدمت رسانی غالب است.

وی با اشاره به پروژه‌های متعدد بر زمین مانده، تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ و ضرورت اجرای پروژه‌ها بر اساس برنامه‌ها، مصوبات و سیاست‌های پارلمان شهری افزود: انتظار داریم اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر منطبق با برنامه زمان بندی پیش رود.

منعمی افزود: اینگونه انتصابات سیاسی منجر به تأخیر در اجرای پروژه‌ها یا کیفیت نامتعارف آنها می‌شود لذا تاکید دارم شهردار به جای یارکشی، نسبت به رفع نقاط ضعف مدیریتی خود که مورد تذکر اعضای شوراست و نیز اهداف مدیریت شهری که خدمت رسانی بهتر به شهروندان است، اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که ارتباط طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران شهرداری چیست؟ و آیا این تغییرات با هدف تفرقه افکنی بین اعضاست؟ جابجایی مدیران شهرداری از حقوق شهردار است و اعضای شورا نیز قصد دخالت در جابجایی‌های مدیران ندارند.

وی افزود: اما نباید هدف اولیه تغییرات مدیریتی با انگیزه اختلاف افکنی بین اعضا و شاید یارکشی سیاسی باشد. رضایتمندی شهروندان خط قرمز اعضای شوراست و از هیچ کوششی در جهت آرامش شهروندان که اخلاقی و قانونی نسبت به آن تعهد داریم، کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر 6088075

دیگر خبرها

  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب