Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگو وزارت بهداشت با اشاره به عدم حذف گروه‌های ثروتمند از خدمات دولتی در حوزه بهداشت گفت: برنامه بازگشت ناپذیر طرح تحول سلامت، ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، ایرج حریرچی، سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی خود در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اهمیت سواد سلامت در جامعه گفت: در بیشتر کشورهای دنیا، هنوز کتاب به عنوان اصلی‌ترین مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در کشور ما مردم بیشتر به موبایل و شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند و این اتفاق بدون بررسی صحت مطلب اتفاق می‌افتد؛ امیدواریم که رسانه‌های ما نیز سواد سلامت را جزء اهداف خودشان بدانند و بتوانند در این زمینه به ارتقاء سواد جامعه کمک کنند ؛ رسانه هم عامل تحول، هم محصول و هم شاخص تحول در جامعه است و امیدواریم بتوانیم استفاده لازم را از این سه نقش رسانه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  * مهم‌ترین منبع اعتباری وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر هستند

سخنگو وزارت بهداشت درخصوص وضعیت اعتبارات وزارت بهداشت و آخرین شرایط بدهی این وزارتخانه عنوان کرد: محدودیت عمده در بودجه در بخش درمانی است؛ عمده منابع ما در حوزه آموزشی، پژوهشی و دانشجویی ما از سمت دولت است و تنها بخشی از هزینه‌ها از حق ثبت‌نام و یا بستن قراردادهای پژوهشی انجام می‌گیرد، مشکلات اعتباری خوزه آموزشی، مشابه مشکلات سایر وزارت‌خانه‌هاست و با توجه به محدودیت‌های اعتبارات، ما هم دچار مشکلاتی هستیم؛ قسمت اعظم مشکلات که مربوط به حوزه بهداشت و درمان است از طریق ارائه خدمات این حوزه به‌دست می‌آید؛ در برخی موارد به صورت سزانه بودجه‌ای را دریافت می‌کنیم ودر برخی موارد به ازاء هر خدمتی که ارائه می‌دهیم، تعرفه تعیین شده را می‌گیریم، اما قسمت اعظم بودجه ما از سازمان‌های بیمه‌گر است.

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه در دوره‌های قبل به دلیل نپرداختن اعتبارات توسط بیمه‌ها، ترجیح داده می‌شد بیمارستان‌ها با حداقل اعتبارات به خدمت‌رسانی مشغول باشند تا اصلا خدمت ارائه ندهند و هزینه‌های خدوات از خود مردم گرفته می‌شد؛ در دولت یازدهم، ما یک خط قرمز را برای این کار درنظر گرفتیم و هنوز هم به آن خط قرمز پایبند هستیم که مردم غیر از فرانشیز قانونی مصوب دولت هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند؛ اجرای این تصمیم به منزله افزایش پرداختی از سازمان‌های بیمه‌گر و دولت بود  به طوری‌که سهم 35 درصدی بیمه‌ها و دولت به 53 درصد افزایش پیدا کرد این در حالی است که کل هزینه‌های سلامت در سال اول اجرای طرح نسبت به سال‌های پیشس از آن هیچ تفاوتی نداشت و حتی در برخی موارد کاهش هم پیدا کرده بود.

وی مشکل اصلی در اعتبارات و تامین هزینه‌های حوزه سلامت را نقش دولت و سازمان‌های بیمه‌گر عنوان کرد و ادامه داد: با افزایش نقش بیمه‌ها در تامین هزینه‌های سلامت، نظام سلامت در تامین بودجه دچار مشکل شد، تاخیر جدی بیمه‌ها باعث اختلال جدی در روند درمانی شده است.

  * در دوره جدید به حوزه بهداشت و پیشگیری توجه بیشتری خواهد شد

حریرچی، در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: در دوره دوم اجرای این طرح به حوزه سلامت و پیشگیری بیشتر توجه خواهد شد: البته طبق ارزیابی‌های بین‌المللی، در دوره اول به این حوزه بیشتر از حوزه درمان توجه شده است و شایدبرخورد رسانه‌ها و منتقدین به‌گونه‌ای بوده  که تصور اشتباه کمرنگ بودن حوزه بهداشت را ایجاد کرده است.

سخنگو وزارت بهداشت بحث پرونده الکترونیک را بسیار پیچیده خواند و تصریح کرد: در کشورهایی که این برنامه اجرا شده، پروژه‌های چندین ساله در این حوزه داشتند؛ برای اجرای این کار باید فرآیندها و اقدامات بصورت مکتوب در دسترس باشد؛ در بسیاری از موارد درمانی، ما هیچ اطلاعاتی از شزح حال بیمار نداریم و تنها نوشته مکتوب و ثبت شده ما نسخه دارویی است؛  قدم اول در انجام این برنامه، شناسایی مردم و تکمیل اطلاعات جمعیت شناختی و در گام‌های بعدی برقراری ارتباط بین سطوح یک، دو و سه در این حوزه است و در نهایت ارائه یک فیدبک از سطح سه به سطح یک.

  * به کارکنان حوزه درمان حق می‌دهیم ناراضی باشند

حریرچی در بخش دیگر صحبت‌های خود با تشکر از زحمات و صبوری پرستارارن و کلیه کارکنان حوزه درمانی، اعتراضات برخی از گروه‌ها را روش نادرستی برای بیان خواسته‌هایشان اعلام کرد و افزود: به همکاران حق می‌دهیم که به دلیل تاخیر در پرداخت کارانه‌ها ناراضی باشند اما به تجمعات ایجاد شده می‌گوییم که این روش اطلاع‌رسانی به ما درست نیست، ما از مشکلات همکاران خبر داریم و هم وزیر بهداشت و هم دیگر مسئولان برای رفع این مشکلات وقت زیادی را صرف می‌کنند و پیگیر مشکلات عزیزان هستند.

  * علی رغم مشکلات، طرح تحول سلامت ادامه خواهد داشت

وی بازگشت و توقف طرح تحول سلامت را رد کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد از بیمه‌ها مطالبه داریم که اداره طرح تحول سلامت با این میزان مطالبه، کار دشواری است اما من اعلام می‌کنم راه بازگشت‌ناپذیر طرح تحول سلامت، ادامه خواهد داشت اما در خصوص برخی از هزینه‌ها حتما تجدیدنظرهایی صورت می‌گیرد؛ راه‌های صرفه‌جویی زیادی وجود دارد و در دوره دوم اجرای طرح، استفاده کارآمد از منابع جزء شعارهای اصلی خواهد بود.

سخنگو وزیر بهداشت درخصوص توریسم درمانی دو عامل را موثر دانست و گفت: از نظر ما زمانی این کار مفید است که یا به اقتصاد ملی کمک کند و یا به ارتقاء سلامت مردم کمک کند؛ در این حوزه بیشتر به بخش خصوصی و غیر دولتی متکی هستیم و باید توجه کرد که موفقیت در توریسم درمانی به حوزه‌های مختلف نیاز دارد؛ بخش هتلینگ همراهان، سیستم حمل و نقل شهری و سیستم حمل و نق بین شهری نیز نیاز است؛ سیاست وزارت بهداشت بر گسترش توزیسم درمانی به‌خصوص در شهرهای زیارتی که پتانسیل این کار را دارند، استوار است.

  * هیچ گروهی از دریافت خدمات بیمارستان‌های دولتی حذف نمی‌شود

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ سوال خبرنگار سپیدپوش در خصوص ارائه خدمات ویژه به دهک ضعیف جامعه برای کنترل هزینه‌ها و حذف اقشار توانمد جامعه گفت: اصل در حوزه بهداشت بر این است که هر کسی به اندازه توان خود هزینه درمان پرداخت کند و به اندازه نیاز از خدمات دولتی استفاده کنند؛ طبق بررسی‌های انجام شده تنها چند دزصد از جامعه قادر به پرداخت هزینه‌های درمان در بخش‌های غیر دولتی هستند و 15 درصد با کمک بیمه‌های تکمیلی می‌توانند از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند و 80 درصد افراد جامعه باید از خدمات بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند و استطاعت آن‌ها منحصر به این مراکز است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که افرادی که توانایی بیشتری دارند در پرداخت هزینه‌ها از طریق افزایش حق بیمه،مشارکت بیشتری داشته باشند؛حذف هیچ گروهی از خدمات بیمارستان‌های دولتی مد نظر ما نیست اما در مورد برخی از هزینه‌های گران قیمت در این مراکز، تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص از خدمات بیمه سلامت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص از خدمات بیمه سلامت
  • برطرف شدن اغلب دغدغه‌های حوزه سلامت
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز