Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز، اوایل سال 94یک کشتی ایرانی با 21ملوان بندر کنارک در استان سیستان و بلوچستان را به قصد ماهیگیری ترک کرد. مقصد این کشتی آب‌های آزاد حوالی سومالی بود. قرار بود این کشتی در سفری چند هفته‌ای ماهی صید کند اما هنوز چند روز بیشتر از رسیدن کشتی به حوالی سومالی نمی‌گذشت که دزدان دریایی سومالی کشتی را محاصره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دزدان دریایی با تسخیر کشتی ایرانی ملوانان را به اسارت گرفتند.

دزدان دریایی در وضعیت سختی از ملوانان نگهداری و آنان را شکنجه می‌کردند. آنها مدتی بعد در تماس با خانواده‌های ملوانان برای آزادی آنها باج خواهی کردند. در این میان 4ملوان توانستند آزاد شوند اما 17ملوان دیگر همچنان در اختیار دزدان دریایی قرار داشتند و آنها را در 2گروه 13و 4نفره نگهداری می‌کردند. آنها اعلام کرده بودند که برای آزادی ملوانان 800هزار دلار می‌خواهند اما وقتی مذاکرات با آنان ادامه یافت آنها به دریافت 300هزار دلار رضایت دادند و قرار شد ملوانان دربند به‌زودی آزاد شوند.

در شرایطی که تلاش‌ها برای مبادله پول با ملوانان در بند ادامه داشت یکی از ملوانان به طرز عجیبی توانست از اسارتگاه دزدان دریایی فرار کند و همین موضوع باعث بهم خوردن توافق برای آزادی ملوانان شد. در این شرایط اسارت ملوانان طولانی شد و در این مدت 2نفر از آنها به‌دلیل شرایط سخت و بیماری جان خود را از دست دادند. با اینکه زنده بودن 11نفر از ملوانان محرز بود اما مدت‌ها بود که هیچ‌کس از 4نفر از آنان اطلاعی نداشت و سرنوشت‌شان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

ربودن دومین کشتی
مدتی از این ماجرا می‌گذشت و تلاش‌ها برای آزادی ملوانان در بند به جایی نرسیده بود تا اینکه دزدان دریایی این بار یک لنج ماهیگیری را به اسارت خود درآوردند. این لنج با 17ملوان ساحل بندرکنارک را ترک کرد تا برای صید ماهی راهی آب‌های آزاد شود اما دزدان دریایی آنها را به اسارت درآوردند. مردان مسلح که همگی اهل سومالی بودند با تهدید اسلحه وارد لنج ایرانی شدند و این شناور را به همراه ملوانان آن ربودند. آنها سپس لنج ایرانی را به محلی در نزدیکی سواحل این کشور منتقل کردند و در آنجا گروگان گرفتند.

فرار به سوی آزادی
اسارت ملوانان لنج جابر چند‌ماه طول کشید. آنها در همان لنج و در سواحل سومالی نگهداری می‌شدند و چند دزد دریایی مأمور نگهداری آنها بودند اما ملوانان ایرانی که از قبل نقشه فرار کشیده بودند 4دزد دریایی را که از آنان مراقبت می‌کردند غافلگیر کردند. طبق نقشه هر یک از ملوانان با یکی از دزدان دریایی درگیر شدند و درحالی‌که به‌دلیل شرایط آب و هوایی سلاح‌های دزدان مثل کلاشینکف و آرپی جی هم از کار افتاده بود ملوانان توانستند دست و پای دزدان دریایی را بسته و دوباره کنترل کشتی را به‌دست گیرند.

آنها از همان لحظه به سوی آب‌های کشورمان حرکت کردند. هرچند ساعتی بعد از این ماجرا سایر دزدان دریایی با استفاده از قایق‌های تندرو تلاش کردند به تعقیب لنج ایرانی بپردازند اما یک کشتی اروپایی به کمک سرنشینان لنج آمد و مانع حمله دوباره دزدان دریایی شد. در این شرایط لنج ربوده شده بعد از چند‌ماه اسارت به آب‌های کشورمان بازگشت.

دزدان دریایی در دادگاه
حالا با گذشت قریب به 2سال از این ماجرا دادگستری استان سیستان و بلوچستان پرونده 4دزد دریایی را به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده و قرار است دزدان دریایی به‌زودی در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده و با حضور قاضی توکلی محاکمه شوند. در همین حال قاضی اصغرزاده به همشهری گفت: عنوان اتهام 4دزد دریایی در کیفرخواست مشارکت در آدم ربایی مسلحانه و سرقت مسلحانه عنوان شده و قرار است به‌زودی وقت رسیدگی به این پرونده تعیین شود. وی ادامه داد: طبق مقررات باید برای متهمان وکیل و برای تحقیق از آنها مترجم رسمی تعیین شود.

 

همشهری آنلاین

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۰۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن

رویترز به نقل از آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که گزارشی را مبنی بر وقوع یک حادثه امنیتی در ۵۴ مایل دریایی در شمال غرب المخای یمن دریافت کرده است.

این آژانس اعلام کرد که گزارش‌های اولیه حاکی از حمله موشکی به یک کشتی است.

آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس همچنین گزارش داد که این کشتی دچار آسیب شده اما خدمه آن در سلامت کامل هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • حادثه دریایی جدید در غرب یمن
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • دستگیری عاملان توهین به وینیسیوس در ال‌کلاسیکو
  • آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع حادثه در شرق یمن خبر داد