Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین از مرمت و استحکام بخشی گنبد مسجد تاریخی بابا عبدالله و فضاهای پیرامون آن توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان نایین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ محمود مدنیان با اعلام این خبر افزود: با توجه به تخریب و آسیب های بسیار زیاد در چند سال گذشته به بافت پیرامونی گنبد مسجد تاریخی بابا عبدالله و نیاز اضطراری به مرمت این بخش و استحکام بخشی گنبد، با پیگیری های انجام شده مبلغ یک میلیارد ریال تأمین اعتبار و مرمت آن آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدنیان گفت: با توجه به گذشت زمان و فرسایش شدید و متروکه شدن بناهای مجاور این بنای تاریخی و نیاز به ساماندهی، مرمت و استحکام بخشی پی ها و بدنه های نگهدارنده گنبد و اطراف آن، این بخش از بنای تاریخی نیز توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین مورد مرمت و استحکام بخشی قرار گرفت.

در این پروژه قسمت ضلع شمالی گنبد تاریخی مسجد باباعبدالله که متعلق به دوره ایلخانان یعنی حدوداً هفتصد سال قبل است با شرح عملیات پی بندی ها، استحکام بخشی ها، ‌آواربرداری ها و بازسازی طاق ها و دیوار های فروریخته در حال انجام است.

مسجد تاریخی باباعبدالله یکی از مهمترین بناهای تاریخی شهرستان نائین به عنوان گنبد مقبره ای و با وجود قبور متعدد که متعلق به عرفای آن زمان بوده، گنبد به صورت آجری با استفاده از فیلپوش ها و به صورت دو پوسته ساخته شده است، مسجد نیز در کنار این گنبد و چسبیده به آن در ضلع شرقی شامل صحن در مرکز و به صورت دو ایوانه با دو شبستان ستون دار و سرداب و سر در ورودی ایجاد شده و مجوعا مسجد تاریخی بابا عبدالله است.

این بنای قدیمی در دوره های مختلف مرمت، استحکام بخشی و ایزوله شده است.

این بنای تاریخی به شماره ۲۰۴ مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟