Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کریمی- فرزند یکی از مسئولان ارشد دفتر رهبری توسط نجفی شهردار اصلاح‌طلب تهران به سمتی منصوب می‌شود. این انتصاب در فضای رسانه‌ای بازتاب یافته و موجی از نقد و انتقاد و البته تخریب درباره‌ی تصدی مسئولیت‌های گوناگون قبلی و فعلی این فرد و همچنین شایستگی یا عدم شایستگی‌شان برای حضور در این مسئولیت‌های دولتی به راه می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشخصا ۳ جریان و رویکرد را در مواجهه با این مسئله می‌توان مورد شناسایی قرار داد:

ضدانقلاب:

مانند همیشه هر موضوعی را به اصل جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نسبت داده و از این موضوع نهایت سوء‌استفاده را برای پیشبرد رویکرد تخریبی خود کرده و می‌کنند.

عدالت‌خواهانِ انحرافی:

این جریان که طیف متنوعی هم دارد در ادامه‌ی رویکرد انحرافی خوده به این ماجرا نگریسته و آن را به عنوان دلیلی برای اثبات ادعاهای خود مطرح کردند.

انقلابی‌ها:

سکوت یا دفاع کردند.

در اینجا به دنبال نقد رویکرد جریان‌های ۱ و ۲ نیستم اما درباره‌ی عملکرد جریان انقلابی در این موضوع حرف‌هایی هست. به نظر می‌رسد از زاویه‌ی مبانی فکری و اعتقادی نظام اسلامی هر دو رویکرد سکوت و دفاع، غلط و موجب خسارت است. توجه به چند نکته برای اصلاح رفتار جریان انقلابی در اینگونه مسائل ضروری به نظر می‌رسد:

1- جایگاه بی‌بدیل اصلِ «امر به معروف و نهی از منکر»

رهبر انقلاب درباره‌ی این موضوع فرموده‌اند: «امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که باز مهمترینش حوزه مسؤولان است؛ یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید. مردم باید از مسؤولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا؛ بلکه باید از آنها بخواهند. این مهمترین حوزه است.» (۱۳۷۹/۰۹/۲۵) اگر سخن دیگر رهبری درباره‌ی امر به معروف و نهی از منکر را هم دقیق بخوانیم که فرمودند: «بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی.» (۱۳۹۴/۰۱/۰۱) آنگاه می‌توانیم فهم صحیحی از مسئله پیدا کنیم.

قطعا نهی از منکر برای رفع نابسامانی‌ها و اشکالات، اقدامی ضروری و اساسی برای حفظ و تقویت نظام اسلامی است. حتی در فرض حکومت معصوم (علیه السلام) نیز احتمال بُروز اشکال و نابسامانی از سوی افراد وجود دارد. نقد اسلامی و ضابطه‌مندِ رویه‌های نادرست و رفتارهای غلط کمک به نظام اسلامی است. هیچگاه در بیانات و سیره‌ی امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای سراغ نداریم نقد و نهی از منکر را «مذموم» و «ممنوع» دانسته باشند بلکه تقویت این روحیه را برای صیانت از هویت، جهت‌گیریِ اسلامی و سلامت و کارآمدی نظام اسلامی ضروری دانسته‌اند. اگر موضوعات اینچنینی را ذیل اصل امر به معروف و نهی از منکر و در جهتِ رفع اشکالات و تقویت نظام ببینیم آنگاه از سردرگمی، انفعال و توجیه‌تراشی نجات می‌یابیم.

2- قطعا عملکرد درست در این زمینه نیازمند رعایتِ الزامات و قیود و شروطی است:

اولا باید نگاه کلان و جبهه‌ای داشت و ولو با چند واسطه در «پازل دشمن» بازی نکرد. به تعبیر مرحوم علی صفایی حائری: «باید مواظب بود که حق طعمه باطل نشود؛ که باید حق به گونه ای مطرح شود که باطل بهره نگیرد و باطل آن گونه کوبیده شود که حق بهره‌مند گردد.»

ثانیا نباید بین نهی از منکر و نقد منصفانه با افشاگری‌های غیرشرعی و تهمت و بازی با آبروی افراد و... خلط کرد.

ثالثا (و در اینجا در آسیب‌شناسی رویکرد نامناسب جریان انقلابی) نباید به بهانه‌ی تضعیفِ جریان حق و نگرانی از رعایت حدود شرعی و اخلاقی نقد و مطالبه‌گری را «تعطیل و بایکوت» نکرد.

3- اساسا «سکوت» در چنین فضایی که رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی اینچنین گسترده و اثرگذار هستند تقریبا بی‌معنا است. بدتر اینکه سکوت در اینجا حداقل از زاویه‌ی افکار عمومی به معنای «رضایت» و «تأیید» محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه برخی‌ انقلابی‌ها رویکرد دفاع از این موضوع را در پیش گرفته و در توجیه، کل نکات و نقدهای مطرح شده را ذیل افشاگری غیرشرعی دسته‌بندی کردند. این در حالی است که اصل این انتصاب (و همچنین سایر موارد مطرح شده) در فضای رسمی صورت پذیرفته و طبیعتا نقد آن نیز باید در فضای عمومی مطرح شود.

4- از نگاهی دیگر نیز تعطیلی نقد و نهی از منکر و سکوت به ضرر اسلام و انقلاب است. اولا همه‌ی نابسامانی‌ها متوجه اصل نظام و رهبری خواهد شد و ثانیا اینکه جریانات ناصالح پرچم‌دار نقد و عدالت‌خواهی می‌شوند. اتفاقی که این روزها و در خلاء جریان منسجمِ معتقدِ انقلابی در این حوزه به روشنی نمایان شده است.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد

به گزارش خبرنگار مهر، موسی الرضا حاجی بگلو ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته شوراها اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ در حاشیه شهر ده خط اتوبوسرانی را رایگان کردیم اما نتوانستم این امر را به تمام خطوط شهر افزایش دهیم چرا که کمیته انطباق فرمانداری مشهد این موضوع را رد کردند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تخلف در تفریغ بودجه شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ وجود دارد اما به هر حال بودجه در سه ساعت توسط اعضای شورای اسلامی شهر مصوب شد و برخی پرداختی‌ها به افراد نامعلوم بود اما آنچه که قانون تصمیم بگیرد را می‌پذیریم.

وی با اشاره به خروج سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان از شهر مشهد مقدس بیان کرد: براساس مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان به شهر زابل جهت رفع محرومیت اختصاص یابد.

حاجی بگلو در خصوص طرح سوال از شهردار مشهد تصریح کرد: در جلسه آینده شورای اسلامی شهر مشهد طرح سوال از شهردار مشهد مطرح است اما فکر نمی‌کنم منجر به استیضاح شود و موضوع بازنشستگی و بازداشت شهردار مشهد مطرح نیست.

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی با اشاره به طلب‌های پیمانکاران شهرداری مشهد ابراز کرد: پیمانکاران قلب تپنده شهرداری مشهد هستند و قطعاً در پرداخت صورت‌های مالی پیمانکاران مشکل وجود دارد و سعی می‌کنیم تا نیمه ابتدای سال جاری طلب تمام افراد پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً اگر طرح تفصیلی شهر مشهد به شکل کنونی باشد، شاهد کسری بودجه سال ۱۴۰۳ خواهیم بود و قانون‌های درآمدهای پایدار باید اصلاح شود و در تلاش هستیم تا کمیسیون ماده ۵ مانند شهرداری تهران در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد.

حاجی بگلو بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های زود بازده شهری پیش بینی کردیم و هدف ما از این طرح‌ها مشارکت مردم در این زمینه هستیم و تخصیص بودجه به پروژه‌های زودبازده را نیز در سال ۱۴۰۴ نیز دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به انتقال مدیریت باشگاه ورزشی و فرهنگی پرسپولیس به بانک شهر گفت: به دلیل آنکه شهرداری مشهد سهامدار بانک شهر است آمادگی مدیریت باشگاه پرسپولیس هستیم و از این رو رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

کد خبر 6089993

دیگر خبرها

  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • توصیفات مجمع روحانیون مبارز از عروس ارشد امام (ره) /تسلیت به سیدحسین خمینی و خواهرش
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز