Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:11:12 GMT

درمان ضایعات نخاعی با الهام از نوعی مارمولک

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۵۵۴۴

درمان ضایعات نخاعی با الهام از نوعی مارمولک

جکوها مانند بسیاری از مارمولک‌ها توانایی این را دارند تا برای فرار از شکارچی‌ها دم خود را جدا کرده و مجددا با کمک ستون فقرات آن را ایجاد کنند. این موجودات این کار را سریع‌تر از هر مارمولک و در ظرف 30 روز انجام می‌دهند. در حال حاضر یک گروه از محققان از دانشگاه کانادایی "گولف" با الهام از این روش قصد دارند تا این کار را در انسان‌ها تکرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یافته‌های این محققان می‌تواند به بهبود صدمات نخاعی در انسان‌ها منجر شود.

پروفسور "متیو ویکاریوس" با مطالعه جکوها در آزمایشگاه متوجه شدند که نخاع آنها حاوی نوع خاصی از سلول های بنیادی معروف به "گلیا رادیال"(radial glia) است.

به طور معمول، این سلول‌ها نسبتا غیرفعال هستند اما هنگامیکه دم جدا می‌شود، این سلولها وارد عمل می‌شوند.

او می گوید: "این سلول‌ها پروتئین‌های مختلفی را تولید می‌کنند و در پاسخ به آسیب بیشتر تکثیر می‌شوند. "در نهایت، آنها یک ستون فقرات جدید را ایجاد می‌کنند. هنگامی که آسیب بهبود یافته و نخاع بازگردانده می‌شود، سلول‌ها به وضعیت استراحت بازمی‌گردند."

این سلولها روند بهبود زخم را تسریع کرده و نبود آنها در زمان آسیب به ایجاد اسکار منجر می‌شود.

در نهایت محققان این پژوهش اظهار کردند که امیدوارند بتوانند با تکرار این کار در انسانها به درمان تعداد بی‌شماری از افراد که دچار ضایعات نخاعی شده‌اند کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اله پور با بیان اینکه هر ساله تعدادی از جانوران وحشی در اثر فعالیت‌های انسانی و یا حوادث طبیعی آسیب می‌بینند، اظهار کرد: امکان نگهداری، درمان، آماده سازی و بازپروری گونه‌های با ارزش آسیب دیده جهت بازگرداندن به طبیعت یا انتقال به مراکز مجاز نگهداری حیوانات ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در استان تیمار می‌شود، گفت: فاز یک ساخت تیمارگاه چند منظوره جهت تیمار و درمان گونه‌های جانوری از محل تأمین اعتبار طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش و اسناد خزانه در مجموع به میزان یک میلیارد و پانصد میلیون ریال تأمین و اجرا شد.

وی اظهار کرد: تکمیل و تجهیز اجرای این مرکز تیمار و نگهداری با کلیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز از نظر فضاسازی در حال انجام است.

اله پور گفت: خریداری و استقرار یک باب کانکس جهت حضور دامپزشک و معاینات اولیه با توجه به اقدامات موفق سنوات قبل و تأمین برخی اقلام دامپزشکی از قبیل ست جراحی و کالبدگشایی، میز کالبدگشایی، جعبه‌های حمل گونه جانوری، انواع سرنگ بیهوشی و غیره از دیگر امکانات تأمین شده در این پروژه است.

کد خبر 6090170

دیگر خبرها

  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد