Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@14:49:09 GMT

هنرمندان افغانستان در «نیمروز» گردهم آمدند

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۶۳۸۸

هنرمندان افغانستان در «نیمروز» گردهم آمدند

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی هنرمندان افغانستان با حضور نمایندگان سازمان ملل، یونسکو، مدیریت‌هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و هنرمندان مطرح افغانستان، در تهران، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای نخستین بار، به کوشش مریم کوهستانی، هنرمندان افغانستانی از سراسر دنیا در «نیمروز» گرد هم آمده‌اند و هنر معاصر افغانستان را به نمایش گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در افتتاحیه این نمایشگاه، دکتر بهنام معاون اجتماعی یونسکو، گفت: یکی از وظایف یونسکو در ایران و جهان این است که از این‌گونه برنامه‌های زیبا و تاثیرگذار در دنیای وحشت، حمایت کند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین وظیفه سازمان جهانی یونسکو، حمایت و هم‌دلی و توانمندکردن این‌ فعالیت‌ها و نیز فرصت‌سازی برای هنرمندانی همچون خانم کوهستانی، تا بتوانند این‌گونه فضاها را به‌وجود آورند.

دکتر بهنام، گفت که پس از این نمایشگاه، برنامه‌ای برای تقدیر از زحمات برگزارکنندگان این نمایشگاه، در یونسکو، برگزار خواهد شد.

«رهنورد زریاب» نویسنده مطرح افغانستانی که از کابل جهت حضور در نمایشگاه، به تهران آمده، می‌گوید: امروز در تهران، شاهد رویداد بزرگ هنری هستیم. به این معنی که هنرآفرینان کشور ما، از سراسر دنیا در این‌جا، آفریده‌های‌شان را به نمایش گذاشته‌اند.

زریاب، ادامه داد: من این آفریده‌ها را دیدم و شگفت‌زده شدم. برای این‌که اصالت و عمق این کارها و شیوه‌هایی که این هنرآفرینان، استفاده کردند، مرا به شگفتی وا داشت.

همچنان مجید مولا نوروزی، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ایران، گفت: بی تردید یکی از مهم‌ترین پیکره‌های فرهنگی ایران، افغانستان است که دارای مشترکات فرهنگی بی‌شماری هست. ما ادبیات و شعر افغانستان را بیش‌تر میشناسیم، ولی متاسفانه با هنر معاصر افغانستان، آشنایی نداشتیم.

علی‌بابا اورنگ، یکی از هنرمندان افغانستانی، می‌گوید: افغانستان و ایران، روح واحدی بر دو پیکرند. با این وجود ما خیلی از آفرینش‌های هم‌دیگر، بی‌خبر بودیم. ما برای شناخت واقعی و حقیقی هم‌دیگر، به هم نیاز داریم.

بر اساس این گزارش، در این نمایشگاه «نیمروز»، ۱۴۰ اثر در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله: نقاشی، نقاشی خط، مجسمه، عکس و اینستالیشن از ۵۲ هنرمند مطرح افغانستانی از کشورهای آمریکا، استرالیا، افغانستان، ایران، سوئد، نوروژ و هلند، به نمایش در آمده است.

مریم کوهستانی، در باره اهداف خود از برگزاری این نمایشگاه، می‌گوید: نزدیک‌کردن هنرمندان دو کشور با تاریخ و فرهنگ مشترک، شناساندن هنرهای تجسمی کم‌تر شناخته‌شده افغانستان، احیای هویت و نمایش توان‌مندی به نسل‌های جوان‌ افغانستان، جزو اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه محسوب می‌شود.

کوهستانی، می‌افزاید: تعداد هنرمندان و آثار این نمایشگاه، نیمروز را به یک پدیده و اتفاق هنری تبدیل خواهد کرد، چون‌که از یک‌سو چنین نمایشگاهی از هنرهای تجسمی معاصر افغانستان در تمام جهان تا به امروز بی‌سابقه بوده و نقطه عطفی در هنر معاصر افغانستان خواهد شد. از سوی دیگر در ایران مشابه آن برای هنرمندان تجسمی کشور دیگری نظیر نداشته است و فتح بابی است برای نمایشگاه‌های مشابه.

گفتنی‌ست که نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» از جمعه ۱۲ آبان تا تاریخ ۲۶ آبان، از ساعت ۱۰ صبح الی ۸ شب، به‌روی بازدیدکنندگان، باز است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران شهرضا گفت: این نمایشگاه با منتخبی از آثار تجسمی هنرجویان گرافیک و انیمیشن هنرستان هنرهای زیبا در نگارخانه حکیم الهی شهرضا بر پا شده است.


ولی الله توکلی بیان داشت: بیش از ۵۰ اثر در زمینه های عکاسی، عروسک سازی، طراحی دیجیتال، چاپ دستی، پوستر و طراحی به نمایش در آمده که نتیجه تلاش های یک ساله هنرجویان در شناخت جهان هنر و مهارت آموزی در شیوه های مختلف هنری است.
این نمایشگاه تا ۲۰ اردیبهشت ماه صبح ها از ساعت ۸ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

دیگر خبرها

  • قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور
  • بازدید بیش از ۳۷ هزار نفر از نمایشگاه «بر فراز دشت»
  • هنرمندان اردکان در فرهنگسرای خاتمی گردهم آمدند
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم