Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ميزگرد « 13آبان و مطالبات عدالت‌خواهانه دانشجويي» با حضور نمايندگان اتحاديه دانشجويي به مناسبت سالروز تسخير لانه جاسوسي برگزار شد و حاضران در اين ميزگرد بر لزوم توجه به استکبارستيزي و عدالتخواهي در جنبش دانشجويي تاکيد کردند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، با حضور مسئولان و نمايندگان اتحاديه بزرگ دانشجويي کشور ميزگرد « 13آبان و مطالبات عدالت‌خواهانه دانشجويي» به مناسبت سالروز تسخير لانه جاسوسي آمريکا در 13 آبان 58 و روز ملي مبارزه با استکبار در خبرگزاري فارس برگزار شد و حاضران در اين ميزگرد در ضمن تاکيد بر لزوم توجه به استکبارستيزي و عدالتخواهي در جنبش دانشجويي در خصوص دلايل افول جنبش دانشجويي در سال‌هاي اخير به گفت‌وگو نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مشروح اين ميزگرد در ادامه آمده است:
* معتمدي‌نژاد: مطالبات جنبش دانشجويي از خواسته‌هاي حقيقي مردم نيست/دچار شدن به سياسي‌ بازي‌ها از دلايل اصلي افول جنبش دانشجويي است
محمدجواد معتمدي‌نژاد دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي در اين ميزگرد گفت: جنبش دانشجويي يکسري مولفه‌ها دارد که اگر اينها نباشد بود و نبود جنبش دانشجويي فرقي ندارد. يعني جنبش دانشجويي با رعايت اين شاخص‌ها است که مي‌تواند جايگاه اصلي خودش را داشته باشد.
اين فعال دانشجويي ادامه داد: يکي از اصلي‌ترين شاخصه‌هاي جنبش دانشجويي آرمانخواهي است. يعني دائم آرمانها را بدون در نظر گرفتن مصلحت‌ها و برخي ملاحظات متذکر شود.
معتمدي‌نژاد تاکيد کرد: همانطور که گفته شد جنبش دانشجويي اگر ظلم ستيزي و عدالتخواهي خودش را از دست بدهد ديگر جايگاه حقيقي خودش را ندارد.
وي افزود: امروز يکي از مسائل اصلي افول جنبش دانشجويي دچار شدن به سياسي‌بازي هاست. البته جنبش دانشجويي سياسي است به اين معنا که آنچه مربوط به حکومت و نظام مي‌شود را بايد متذکر شود.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي تاکيد کرد: وقتي جنبش دانشجويي خودش را درچارچوب قدرت تعريف کند و به جنبش دانشجويي به عنوان يک سکوي پرتاب نگاه شود ديگر آن موقع است که از آن آرمانخواهي و مبارزه و ظلم ستيزي بيرون نمي‌آيد.
معتمدي‌نژاد افزود: متاسفانه امروز جنبش دانشجويي با مردم يک فاصله جدي گرفته و مطالبات جنبش دانشجويي از خواسته‌هاي حقيقي مردم نيست.
وي تصريح کرد: اينکه مردم مي‌گويند وضعيت معشيتي ما با مشکل روبرو شده بايد به سراغ سرمنشاءهاي آن برويم که در مرحله اول ساختارها به معني قوانين است. يک پله عقب تر هم که بيائيم ساختار به معني رويه‌هاي ايدئولوژيک حاکم بر نهادها و سيستم.
وي در ادامه با اشاره برخي مشکلات که در دادگاه‌ها وجود دارد، گفت: چنانچه جنبش دانشجويي روي اين سرمنشاءها دست نگذارد اين جنبش معنايي ندارد. به طور مثال اگر قوه قضائيه خودش را به عنوان ارکان اصلي نظام پاسخگو نبيند و نگاه پاسخگويي را نداشته باشد مردم هزاران مشکل پيدا خواهند کرد.
معتمدي‌نژاد گفت: ما نمي‌توانيم از مبارزه با استکبار جهاني حرف بزنيم ولي نسبت به استکبار داخلي بي توجه باشيم. اگر ما مبارزه با استکبار را به مبارزه با استکبار جهاني محدود کنيم و نسبت به استکبار داخلي بي تفاوت باشيم آنجاست که شعارهاي ما يکسري شعار پوچ خواهد بود.
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي افزود: بايد يک تعريفي از استکبار داشته باشيم وقتي خوي استکباري در داخل نظام خودمان رواج دارد نمي توانيم با استکبار خارجي مبارزه کنيم.
وي گفت: امروز ما از ابعاد مختلف تحت فشاريم و تمام کارهاي ما ديده مي‌شود. وقتي ما در داخل بگوييم مرگ بر آمريکا و يک عده از مستضعفان جهان نگاهشان با نشست و برخواست‌هاي جمهوري اسلامي ما باشد و نسبت به اين مسئله هم نگاه خاصي نداشته باشيم جمهوري اسلامي دچار آسيب خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: مثلا در بحث مذاکرات، بحث دست دادن آقاي ظريف با جان کري، باعث شد يک عده که جمهوري اسلامي را الگوي خودشان کرده بودند احساس کردند همه چيز تمام شده و پيوند جمهوري اسلامي با آمريکا باعث ما يک فروپاشي در داخل اذهان و افکار مستضعفان جهان داشته باشيم. پس ما بايد به آثار اين مسائل توجه کنيم.
معتمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنانش گفت: امروز نمي‌شود به اقتصاد، فرهنگ و از اين دست موارد به عنوان اولويت کشور نگاه کرد، اينها هيچکدام اولويت امروز کشور نيست. الان وضعيت کشور در رابطه با فساد را ببنيد، ما با يک فساد انبوه و ساختاري مواجهيم و اين تنها از يک راه حل خواهد شد و از دست سيستم هم خارج است.
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي ادامه داد: الان اصلي‌ترين کاري که بايد انجام شود اين است که شرايط و بستري براي ابراز اراده و تاثيرگذاري مردم بوجود آيد. وقتي مي‌گوئيم جنبش دانشجويي وقتي که خودش را درچارچوب قدرت تعريف کند ديگر مطالبتش ارزش و رنگ و بويي ندارد از اين جهت است.
وي تصريح کرد: جنبش دانشجويي نبايد در مقام توجيه وضعيت کنوني برآيد ما بايد روي نقاطي دست بگذاريم که مي توانيم در آنجا جهت دهي کنيم.
معتمدي نژاد تصريح کرد: مثلا ما از دو سال پيش با فردي به نام سيدمحمد صفاريان روبرو شديم که نسبت به فساد در يک بخش‌هاي اقتصادي اعتراض کرد ولي بجاي برخورد با فساد دستگير و البته بعد از مدتي هم تبرئه شد ولي امروز همان فسادها پابرجا هستند.
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي اظهار داشت: از طرفي ما با فردي به نام منصور نظري برخورد کرديم که يکسري پرونده هاي فساد در بخش ديگري را به قوه قضائيه داد ولي متاسفانه به نتيجه نرسيد. به اعتقاد ما اگر قرار باشد اتفاقي در اين رابطه رخ دهد ابتدا بايد بستر عدالتخواهي مردم بوجود آيد ما نيز براي همين کميته عدالت قضائي در جنبش عدالتخواه تشکيل داديم.
وي در ادامه با اشاره به موانعي که در راه تحقق اقتصاد مقاومتي وجود دارد، گفت: مردم بايد در عرصه‌هاي مختلف پاي کار بيايند. تا نگاه مسئولان درست نشود مشکلات اقتصادي و فساد هم حل نخواهد داشت.
معتمدي‌نژاد افزود: وقتي در فکر مسئولان شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي هيچ فرقي با قبل انقلاب ندارد و هيچ تفاوتي ايدولژيکي در اين رابطه ديده نمي‌شود نمي‌توانيم اقتصاد مقاومتي درستي را محقق کنيم.
اين فعال دانشجويي يادآور شد: هر فکري بخواهد پياده شود در مرحله اول به وسيله يکسري از نهادها بوجود مي‌آيد. ما اگر بخواهيم آرمانهاي انقلاب را پياده کنيم بايد از نهادهاي انقلابي شروع کنيم.
وي افزود: جمهوريت و دخيل کردن مردم بايد مورد توجه قرار گيرد ولي متاسفانه گاهي مي بينيم خلاف آن عمل مي‌شود، بايد ببينيم چقدر توانسته ايم مردمي بودن را در عرصه حکومت جاري و ساري کنيم.
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي بايد ابتدا روي نقاطي دست بگذارد که مبدا اصلي و اساسي تغييرات مي‌شوند، مثلا روي شعارها. جنبش دانشجويي اصلا در پي توجيه وضعيت فعلي نيست، ما بايد از به سمت اين رويه‌اي که گفته شد جهت دهي داشته باشيم.
وي اضافه کرد: جنبش دانشجويي بايد روي مسائل اصلي دست بگذارد و آرمانهاي اصلي را متذکر شود و بيايد ببنيد جمهوريت و استقلال کشور در کجا خدشه‌دار شده و چه کاري در اين رابطه بايد انجام شود.
* گلرو مفرد: شعار «مرگ بر آمريکا» بايد به يک گفتمان قالب تبديل شود/ 3 آسيب مهم آسيب‌ مهم جنبش دانشجويي
محمدرضا گلرو مفرد دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل در اين ميزگرد گفت: در ايام سيزده آبان و روز تسخير لانه جاسوسي هستيم اتفاقي که دانشجويان سال 58 آن را رقم زدند و وارد سفارت آمريکا شدند ابتدا براي همه اين اقدام عجيب بود اما امام(ره) بدرستي اين حرکت دانشجويان را انقلاب دوم ناميد.
وي اظهار داشت: براي اين اقدام دانشجويان چند دليل وجود دارد، به عقيده عده‌اي ديدار رئيس دولت موقت با «برژينسکي» در الجزاير و از آن طرف پذيرفتن شاه براي درمان توسط آمريکا و پيام امام(ره) ضد آمريکا چند روز قبل از تسخير لانه جاسوسي باعث شد تا يک اجماع ضد امريکايي و ضد استعماري بوجود آيد و دانشجويان تصميم بگيرند منتظر سياسيون نمانند و وارد سفارت آمريکا شوند.
اين فعال دانشجويي خاطرنشان کرد: اخيرا برخي براي القاي شبهه اين بحث را مطرح مي‌کنند که ورود دانشجويان به سفارت آمريکا به معني وارد شدن به خاک کشور ديگري است و چرا دانشجويان اين کار را کردند! ولي واقعيت اين است که اين اقدام يک حرکت متقابل بود.
دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل افزود: چند روز قبل از اين ماجرا سخنگوي دولت موقت اعلام مي‌کند که سفراي اسبق آمريکا در ايران مشغول خرابکاري هستند و يکي از آنها هم اکنون در کردستان مشغول تحريک کردهاي منطقه عليه انقلاب است.
وي گفت: اين يک گواه متقني است که نشان مي‌دهد ابتدا آمريکايي‌ها بودند که وارد خاک ايران شدند و دشمني عليه جمهوري اسلامي را شروع کردند.

گلرو با بيان اينکه اقدام دانشجويان در سال 1358 پاسخي به اقدامات خرابکارانه ايالت متحده آمريکا بود، يادآور شد: دانشجويان آن زمان با بصيرت خود اين کار را انجام دادند و امام (ره) نيز آن را انقلاب دوم ناميد.
وي افزود: استکبارستيزي يکي از عناصر گفتمان انقلاب اسلامي است و يکي از دلايل موفقيت انقلاب اسلامي نسبت به ساير انقلاب‌ها است. حتي انقلاب‌هايي که در بهار عربي شکل گرفت. وجه تمايزي که انقلاب اسلامي را نسبت به ساير انقلاب‌ها متمايز کرده است همين استکبارستيزي است.
وي افزود: در مصر انقلابي شکل گرفت و اخوان‌المسلمين روي کار آمدند اما اعتماد آنها به آمريکا و بي‌توجهي آنها به استکبار باعث شد که انقلاب آنها شکست بخورد و کساني که به آمريکا اعتماد کرده بودند نتيجه اعتماد خود را ديدند.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: گفتمان استکبارستيزي دوباره بايد زنده شود و شعار «مرگ بر آمريکا» آنقدر بايد چه در گفتار و چه در عمل تکرار شود که به يک گفتمان قالب تبديل شود.
گلرو افزود: اگر مسئله استکبارستيزي در سياست‌هاي داخلي و خارجي ما کمرنگ شود متحمل هزينه‌هاي بسياري خواهيم شد. مثال بارز آن همين عملکرد دولت يازدهم در ماجراي برجام است که مي‌بينيم دولت با ايده مذاکره و تعامل و بستن با کدخدا مي‌آيد و خيلي خوشبينانه به مذاکره نگاه مي‌کند و در نهايت نتيجه آن را هم مي‌بيند.
اين فعال دانشجويي اضافه کرد: دولتي که ابتدا مي‌گفت ما نمي‌خواهيم به کره شمالي تبديل شويم به جايي مي رسد که خود آقاي روحاني مي گويد کشورهاي شرق آسيا مگر ديوانه‌اند که با آمريکا مذاکره کنند. حالا ما عبرتي شده‌ايم براي ساير کشورها در تعامل و مذاکره با آمريکا.
گلرو گفت: جنبش دانشجويي امروز با سه آسيب مواجه است. يکي بحث توجيه‌گرايي است، در تاريخ جنبش دانشجويي مي بينيم که در دوره اي دچار اين آسيب شده بود و از آرمانخواهي فاصله گرفته بود. اوج ماجرا هم ابتداي دهه 70 است که شعار قالب آن دوره هم اين بود که « مخالف هاشمي، مخالف رهبريست، مخالف رهبري دشمن پيغمبر است.» و جنبش دانشجويي سياست غلط دولت وقت را توجيه مي‌کرد.
وي تاکيد کرد: اما به نظر من بايد هوشياري خودمان را حفظ کنيم. شايد ما به يک نهاد حاکميتي انتقادي هم داشته باشيم ولي وقتي شرايط را نگاه کنيم مي بينيم داريم در پازل دشمن بازي مي‌کنيم.
اين فعال دانشجويي گفت: براي مثال ما انتقاداتي به قوه قضائيه داريم ولي بايد مراقب باشيم ضدانقلاب و دشمن از اين ماجرا سوءاستفاده نکند.
دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل افزود: اخيرا هم ديديم جنبش عدالتخواه دانشجويي انتقاداتي را از قوه قضائيه مطرح کرد ولي وقتي پاي ضدانقلاب به اين موضوع کشيده شد، اين اتحاديه دانشجويي با بصيرت کامل و به درستي اعلام برائت کردند و گفتند که ما اگر انتقادي هم داريم در چارچوب نظام است و حتي اگر محکوم هم شويم دست از نظام نمي کشيم.
گلرو تبديل شدن به پياده نظام احزاب سياسي را هم يکي از آسيب‌هايي دانست که جنبش دانشجويي با آن مواجه است و گفت: در تاريخ جنبش دانشجويي ما اين ماجرا را هم مي‌بينيم و به خصوص در انتهاي دهه هفتاد زماني که دفتر تحکيم وحدت در آن وقت به پياده نظام جريان اصلاحات در دانشگاه تبديل شده بود و اوج ماجرا هم فتنه18تير 78 بود و البته اصلاح طلبان بعد از اينکه استفاده خود را از جنبش دانشجويي کردند آنها را کنار زدند.
وي گفت: در دولت يازدهم مشابه چنين عملکردي را مي بينيم و وزارت علوم مي‌خواست فضا را به همان اواخر دهه هفتاد بازگرداند.
گلرو ادامه داد: از اوايل دولت يازدهم مخصوصا دوران وزارت آقاي فرجي دانا ما شاهد آن بوديم که سياست دولت و وزارت علوم اين است که دوباره در دانشگاه براي خودش پياده نظامي داشته باشد و اين کار را با تاسيس تشکل‌هاي يکبار مصرف انجام داد و در انتخاباتهاي مجلس و رياست جمهوري بهره برداري خودش را هم کرد و بعد در زمان معرفي وزير علوم در دولت دوازدهم هيچ توجهي به مخالفت طرفداران خود در دانشگاه نکردند.
دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل تاکيد کرد: اين مسائل نشان مي‌دهد جنبش دانشجويي نبايد پياده نظام احزاب سياسي شوند و بايد آنچه مي بينيد در فضاي آزاد بيان کند.
وي نداشتن اولويت در کارها را سومين آسيب جنبش دانشجويي دانست و افزود: ما الان در آستانه 13 آبان قرار داريم و مهمترين موضوع بحث مبارزه با استکبار است. ما هزينه هاي بسياري در دولت يازدهم و دولت‌هاي گذشته از بي‌توجهي به اين مسئله داشته‌ايم و امروز بايد جنبش دانشجويي استکبارستيزي را در اولويت خود قرار دهد و مسائل ديگر را در حاشيه قرار بدهد.
* کوهي‌مقدم: ظالمي آمريکا بايد براي مردم تبيين شود/ جنبش دانشجويي بايد محلي براي تقويت نيروهاي در تراز انقلاب باشد
اسماعيل کوهي‌مقدم دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان ( دفتر تحکيم وحدت) هم در ادامه اين ميزگرد، گفت: قشر دانشجو يکسري ويژگي‌ها دارد مانند اينکه جنبش دانشجويي جوان است، به جايي وابستگي ندارد و در مسائل سياسي و اقتصادي پاک‌تر‌ است و اين ويژگي‌ها باعث مي‌شود خوي ظلم‌ستيزي و عدالتخواهي در دانشجو زياد شود که در بعد داخلي آن استبداد ستيزي و در بعد خارجي آن استکبارستيزي مي‌شود.
وي ادامه داد: ما هم قبل و هم بعد از انقلاب در جنبش دانشجويي اين ويژگي‌ها را ديده‌ايم و ممکن است تطور قالب داشته باشد ولي محتوا تقريبا ثابت است ولي يک نکته جدي که وجود دارد اين است که، هر کسي توانست ظلم را به درستي تبيين کند، مي‌تواند بخش خوبي از بدنه دانشجويي را با خودش همراه کند چون خود به خود با تبيين ظلم و مظلوم، خوي ظالم‌ستيزي هم در بين دانشجويان بوجود مي‌آيد.
اين فعال دانشجويي اظهار داشت: از اين مساله که به آن اشاره شد به شدت هم استفاده مي‌شود، به طور مثال در بحث مظلوم‌نمايي رئيس دولت اصلاحات و همين مساله ممنوع‌التصويري وي، که باعث شد يک مظلوم‌نمايي اتفاق افتد و توانست يک بدنه دانشجويي را همراه کند و اين خوي ظلم‌ستيزي باعث محبوبيت افرادي مانند او شد.
کوهي‌مقدم خاطرنشان کرد: آنها توانستند به ادله خودشان ظلم را به خوبي تبيين کنند، البته ما فکر مي‌کنيم اين دليل منطقي نبوده و اين ضعف کار رسانه‌اي ما بوده است.
وي گفت: در بعد استکبارستيزي هم اين مساله وجود دارد و اگر ما توانستيم ظلم امريکا را به ملت تبيين کنيم اين خوي ظلم‌ستيزي در مردم به وجود مي‌آيد ولي اگر نتوانستيم اين کار را انجام دهيم با بنر «آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند» و با راهپيمايي سيزده آبان و بيست و دوم بهمن اين استکبارستيزي به درستي شکل نخواهد گرفت.

دبير دفتر تحکيم وحدت خاطرنشان کرد: حل اين مساله به تقويت رسانه باز مي‌گردد، يعني بعد رسانه‌اي جريان انقلابي امروز بايد خيلي قوي عمل کنيد. يعني رسانه‌اي که قبل از اين در رابطه با شکستن هيمنه استکبار ستيزي کشور فقط در خارج از کشور فعال بود الان در داخل نيز فعال شده است.
وي ادامه داد: اگر احساس مي‌کنيم امروز استکبار ستيزي در بين مردم کمرنگ شده شايد يک دليلش اين باشد که مردم الان آمريکا را ظالم نمي‌بينند و آن را يک طرف معامله و مذاکره مي‌بينند به همين دليل اگر بدعهدي هم مي کند شايد اين حس پيش بياد که ما کار اشتباهي کرده ايم، مثلا اينکه در ذهن مردم اين متبادر مي شود که شايد اشتباه از ما بوده که الان صنعت هسته اي و موشکي داريم.
کوهي‌مقدم در قسمت ديگري از سخنانش در رابطه با اينکه چرا جنبش دانشجويي افول داشته است، هم گفت: اگر منظور از افول حجم فعاليت است که بايد بگويم جنبش دانشجويي اصلا افول نداشته است و حتي حجم برنامه‌هاي جنبش دانشجويي بيشتر هم شده است ولي اگر در بعد تاثيرگذاري و فکري بخواهيم اين مسئله را بررسي کنيم جاي بحث وجود دارد.
وي تصريح کرد: امروز حوزه اثر جنبش دانشجويي در حوزه سياسي کمتر شده است، در بعد فکري هم تنها جنبش دانشجويي نبوده که افول داشته است، برخي نهادها مانند مجلس هم همين طور بوده است به طور مثال در بحث راي اعتماد به وزير علوم ما هرچه اين جلسه را دنبال کرديم متاسفانه نتوانستيم حتي يک نکته کارشناسي هم از مجلس برداشت کنيم.
اين فعال دانشجويي گفت: اينکه جنبش دانشجويي امروز تاثيرگذاري کمتري نسبت به گذشته دارد براي اين است که الگوي ما جنبش دانشجويي دهه هفتاد نيست. مانند آن دوراني که مثلا دفتر تحکيم وحدت در جلسه اش تصميم بگيرد فلان شخص رئيس جمهور شود و همينطور هم مي‌شود.
وي افزود: وقتي مي‌خواهند بگويند عامل فتنه 78 چه بود مي‌گويند يک مثلث وجود داشت که يک ضلع آن دفتر تحکيم است، يعني وابستگي کامل به احزاب سياسي و اين يعني هم خط فکري و تاثير مي‌گيرد و هم اينکه دست و پايش بسته است.
دبير دفتر تحکيم وحدت ادامه داد: امروز جنبش دانشجويي به دنبال اين نيست که به هر قيمتي تاثيرگذار باشد و خودش را به يک حزب سياسي وصل کند تا اثرگذاريش بيشتر شود با اينکه بارها هم به اتحاديه‌ها پيشنهاداتي براي اين موضوع شده است.
وي تاکيد کرد: اينکه الان جنبش دانشجويي نتواند نيرو تربيت کند دهه آينده ما با کمبود نيروي زبده و آموزش ديده مواجه خواهيم شد، يعني يکي از کارکردهاي جنبش دانشجويي بايد اين باشد که محلي براي تقويت نيروهاي در تراز انقلاب باشد.
اين فعال دانشجويي خاطرنشان کرد: ضعفي که الان در مجلس وجود دارد و اينکه نيروهاي غيرمتخصص به مجلس وارد شده اند به نظر من بخشي از آن به دليل عملکرد جنبش دانشجويي در دهه اخير است.
کوهي‌مقدم اظهار داشت: جنبش دانشجويي مطالبات خود را همواره داشته است ولي متاسفانه برخي مواقع عدم شناخت از مسائل و بيان مطالبات غيرکارشناسي مشکلاتي را ايجاد کرده است. از طرفي مي‌شود گفت تريبون جنبش دانشجويي ضعيف است که به همين دليل هم مي‌بينيم رهبري بحث سخنراني دانشجويان در نماز جمعه را مطرح مي‌کنند.
* کارگر: جنبش دانشجويي با فعاليت در حوزه‌هاي مورد مطالبه رهبري انقلاب سوم را شکل بدهد/ امروز در جنبش دانشجويي رکود تفکراتي داريم
رضا کارگر نماينده اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در ادامه اين ميزگرد در خصوص حرکت دانشجويان در تسخير لانه جاسوسي گفت: ابتدا بايد ببينيم چه شد که امام خميني(ره) تسخير لانه جاسوسي را انقلاب دوم ناميد، خيلي اتفاقات مهم در ابتداي انقلاب افتاد ولي امام(ره) در رابطه با آنها اين چنين برخورد نکرد.
دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان افزود: يک زمان امام(ره) در رابطه با برخورد غيرديپلماتيک شهيد رجايي با رئيس‌جمهور فرانسه بسيار ناراحت شد. اين در زماني بود که هسته اصلي منافقين در فرانسه بود و فرانسه آن زمان يکي از دشمنان واقعي ما بود.
وي افزود: ولي وقتي رئيس جمهور کشور ما برخورد غيرديپلماتيکي با رئيس جمهور فرانسه داشت امام(ره) با اين مساله برخورد کردند و فرمودند شما موظف‌ايد مودبانه پاسخ آنها را بدهيد، با اين حال بايد ببينيم چه شد که وقتي سفارت آمريکا تسخير شد امام(ره) به آن به عنوان انقلاب دوم نگاه کرد.
کارگر اضافه کرد: جنبش دانشجويي در آن زمان دو ويژگي داشت اول اينکه خودش به اين نتيجه رسيد که بايد سفارت آمريکا را تسخير کند و اگر سازمان يا نهادي غير از دانشجويان و مردم بودند و اين کار را انجام مي‌دادند قطعا امام(ره) مخالفت مي‌کرد ولي ايشان در مقابل ليبرال‌ها از دانشجويان حمايت کرد.
وي ادامه داد: دوم اينکه جنبش دانشجويي در آن زمان پايه فکري خيلي قوي‌اي داشت. آن زمان امثال شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري و خيلي‌هاي ديگر در بطن جنبش دانشجويي بودند. اما متاسفانه امروز در جنبش دانشجويي رکود تفکراتي داريم و اين فاصله با اوايل انقلاب خيلي زياد است که نمي‌توانيم آن را ناديده بگيريم.

اين فعال دانشجويي خاطرنشان کرد: از زمان تاسيس آمريکا تاکنون هر زمان قرار بود اين کشور با ايران ارتباط برقرار کند چه قبل و چه بعد از انقلاب براي ايران با باخت همراه بوده است. حتي در رژيم پهلوي با اينکه سطح روابط خيلي خوب بود اتفاقات به نفع ايران رقم نمي‌خورد.
وي تصريح کرد: برخي از کساني که در تسخير لانه جاسوسي حضور داشتند امروز از مواضع خود برگشتند و بايد ببينيم اين موضوع به چه دلايلي است؟ امروز هم خيلي‌ها از اينکه امريکا دشمن ما و غير قابل اعتماد است، برگشتند. آنها سابقه مذاکرات سعدآباد را به طور ملموس داشتند ولي امروز مي‌گويند اگر کشورهاي شرق آسيا با آمريکا مذاکره کنند ديوانه‌اند، چون آمريکا زير قول خود مي‌زند.
وي افزود: اينها پنج سال سرنوشت کشور را به يک مساله تخيلي گره زدند و الان بعد از اين همه سال به موضعي که قبلا داشتند برگشتند و اين چرخش مواضع دولت جاي بحث دارد.
دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان اظهار داشت: اينکه چرا ديدگاه دولت تغيير پيدا کرده و يا اينکه آيا اصلا دولت ديدگاهي داشت که بخواهد تغيير کند و اصلا هدفش از اين کار چه بود، جاي بحث دارد. دولت از ابتدا مي‌دانست چه اتفاقي رخ مي‌دهد ولي اينکه چطور به خودشان اجازه دادند که چنين کاري انجام دهند مشخص نيست.
کارگر در بخش ديگري از سخنانش اضافه کرد: اينکه بيان شود ما بايد در بحث علمي تماماً از شرق و غرب فاصله بگيريم درست نيست، مقام معظم رهبري نيز بارها در خصوص تحصيل علومي که در کشور ما وجود ندارد از شرق و غرب تاکيد کرده اند، زمان پيامبر هم ما با دول کفر بحث‌هاي علمي داشتيم اما اينکه شرق و غرب بخواهند بر ما تاثيرگذاري داشته باشند را طبق قاعده نفي سبيل نمي‌پذيريم.
وي در خصوص بحث افول جنبش دانشجويي هم افزود: ما ابتدا بايد ببينيم چه چيزي در جنبش دانشجويي داشتيم و اکنون در چه چيزي به افول رسيده ايم. ما بايد سطحي را تعريف کنيم که اگر جنبش دانشجويي به آن نزديک بود مي‌گوئيم خوب عمل کرده و اگر با آن فاصله دارد مي گوئيم افول کرده است.
اين فعال دانشجويي تاکيد کرد: جنبش دانشجويي در قبل و زمان انقلاب تاثيرگذاري زيادي داشت و الان مي‌بينيم اين تاثيرگذاري را ندارد و اين مسئله بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي گفت: مسئله اول در خصوص تاثيرگذاري جنبش دانشجويي در آن زمان اين است که اقتضاي زمان اين بود يعني در هر انقلابي نگاه کنيم مي بينيم حداکثر همکاري‌ها را جوانان دارند در ايران هم دانشجويان و جوانان اينگونه بودند و خيلي هم مفيد واقع شدند.
کارگر ادامه داد: مسئله دوم نوع عملکرد و اقدام صورت گرفته است، يک زمان نياز بود ما اقدامات سياسي انجام بدهيم، ولي وقتي اين انقلاب شکل گرفت ما مي توانيم اينجا به جنبش دانشجويي نقد وارد کنيم که الان با توجه به مقتضيات امروز ما کارکرد جنبش دانشجويي چيست؟ ما از اين حيث مي‌توانيم بگوئيم افول کرده است.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري تجمع ميانمار توسط دانشجويان، گفت: اينگونه فعاليت‌ها بايد يک بخش کمرنگ از فعاليت جنبش دانشجويي باشد ولي ما مي‌بينيم مهمترين فعاليت جنبش دانشجويي اين موضوع مي‌شود.
کارگر ادامه داد: اين حکومت امروز نياز به علم اداره و حکومت داري، اقتصاد مقاومتي، دانش و علم دارد، جنبش دانشجويي بايد در اين حوزه‌ها وارد شود. دغدغه‌هاي سياسي از مسائل هميشگي است ولي بايد ديد نياز امروز کشور چيست و امروز بايد در عرصه اقتصاد، دانش و علم در سطح جهان حرفي براي گفتن داشته باشد.
اين فعال دانشجويي گفت: يک روز پيروزي مردم بر نظام شاهنشاهي و استبداد، انقلاب اول مي‌شود و تسخير لانه جاسوسي انقلاب دوم، امروز جنبش دانشجويي بايد بتواند انقلاب سوم را شکل بدهد و بيايد در آن حوزه‌هايي که مقام معظم رهبري مطالبه دارند کار کنند.
وي گفت: رهبري بارها بر اقتصاد مقاومتي تاکيد کرده‌اند ولي اجراي اين موضوع برنامه مي‌خواهد. آيا نمي‌شود برنامه اقتصاد مقاومتي را جنبش دانشجويي رقم بزند؟ و بيايد در دانشگاه‌ها و سطح جامعه اين مسئله را تبيين کند و ان‌شاءالله طوري عمل کند که انقلاب سوم را هم جنبش دانشجويي رقم بزند.
دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان اضافه کرد: نمي‌توان گفت جنبش دانشجويي فقط همين چند اتحاديه دانشجويي است شايد اينها سهم مهمي داشته باشند در جريان دانشجويي، ولي تمام جنبش دانشجويي را شامل نمي‌شوند.
کارگر ادامه داد: وقتي دانشجويان پيرو خط امام (ره) لانه جاسوسي را تسخير کردند مگر چند نفر بودند؟ خيلي از دانشجويان انقلابي آن زمان که الان هم مسئول هستند با تسخير لانه جاسوسي مخالف بودند، ولي آيا مي‌توانيم بگوئيم آن حرکت کار جنبش دانشجويي نبود؟
وي با بيان اينکه عملکرد جنبش دانشجويي در بيان مطالبات خوب بوده افزود: ما بايد خيلي جزئي، دقيق و آرماني نگاه کنيم. مطالبات جنبش دانشجويي همواره مطرح شده حتي در ديدار با رهبري مي‌بينيم که مطالبات و انتقادات به صورت شفاف مطرح مي‌شود و در بسياري از موارد جامه عمل به آن پوشانده مي شود.
* نجيبي: جنبش دانشجويي در تبيين معناي استکبارستيزي کوتاهي کرده است/ پيش‌زمينه مبارزه با استکبار خارجي مبارزه با استکبار داخلي است
سيد سعيد نجيبي عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه دانشجويي در اين ميزگرد گفت: مشروطه و صنعت نفت به ما ياد داد که اگر حرکت انقلابي آغاز شود و دستاوردي داشته باشد و ما براي بعد آن اهداف کلاني ترسيم نکنيم باعث مي‌شود ضد انقلاب بهترين استفاده را از اين موضع کند.
عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه دانشجويي افزود: امام(ره) به ما آموخت که اگر مردم در صحنه نباشند چه در مبارزه با استبداد و چه در مبارزه با استکبار حرکتها به جايي نمي‌رسد.
وي با اشاره به بيانات امام(ره) در خصوص مستکبر و مستضعف ادامه داد: اگر سيره امام(ره) چه در سالهاي جنگ و چه در بعد از پذيرش قطعنامه را نگاه کنيم، دو، سه کليدواژه در سخنان امام (ره) خيلي به چشم مي‌خورد يکي جنگ فقر و غنا و يکي رو در رو قرار گرفتن مستضعفين و مستکبرين و مبارزه کاخ نشين و کوخ نشين.
نجيبي در ادامه ضمن اشاره به واکنش امام خميني(ره) به حمله ناو آمريکايي به هواپيماي مسافربري ايران، اظهارداشت: امام (ره) در اين زمان مي‌فرمايند: « جنگ ما جنگ مکتب ماست عليه تمامي جور و جور، جنگ ما جنگ اسلام است عليه تمامي نابرابري‌هاي دنياي سرمايه‌داري و کمونيزم. جنگ ما جنگ پابرهنگي عليه خوشگذراني‌هاي مرفهين و حاکمان بي‌درد کشورهاي اسلامي است....» و جنبش دانشجويي وظيفه دارد اين آرمانها را سر دست بگيرد ولي شما ببنيد مفاهيمي که امام مي‌گويند در مفاهيم جنبش دانشجويي جايي دارد؟
اين فعال دانشجويي خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز ما درگير بحث‌هايي شديم که اصلا براي مردم جايگاهي ندارد، بحث‌هاي فرعي مانند اصولگرا و اصلاح طلب و مانند آنها.

نجيبي تصريح کرد: ما بجاي اينکه بيائيم کشور را با مفاهيم امام(ره) آشنا و آماده کنيم درگير مسائل فرعي شديم، ما حتي نتوانستيم معناي درست استکبارستيزي را به درستي براي مردم تبيين کنيم.
اين فعال دانشجويي تاکيد کرد: مسلما اگر اين تبيين انجام مي‌شد امروز بيش از 70 درصد مردم موافق برجام و مذاکره با آمريکا نبودند. پس اينجا کوتاهي از جنبش دانشجويي بوده است.
وي گفت: ما امروز در جهان به يک دسته بندي قائليم آن هم دوقطبي مستضعف و مستکبر است و اصلا اصولگرا و اصلاح طلب براي ما هيچ مفهومي ندارد. حال اين مستکبر هم مي‌تواند داخلي و هم خارجي باشد و پيش زمينه مبارزه با استکبار خارجي مبارزه با استکبار داخلي است.
عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه دانشجويي ادامه داد: ما امروز با عده‌اي طرف هستيم که مرگ بر آمريکا و اسرائيل را بر سر زبان دارند و در روزهاي 13 آبان و 22 بهمن و روز قدس خيلي بهتر از ما با مشت‌هاي گره کرده فرياد مي‌زنند ولي اما اگر برويم دفتر کار و نحوه مديريت و برخورد آنها با مردم را ببينيم تجسم عيني آمريکا هستند براي ما.
وي گفت: در واقع ما با مديراني طرف هستيم که سالي دو سه بار استکبارستيزي مي‌کنند آن هم از 8 صبح تا 12 ظهر. متاسفانه مشکل امروز مملکت افتادن سايه استکبار داخلي بر روي مديريت منابع کشور است.
اين فعال دانشجويي تصريح کرد: اين مستکبرين داخلي هستند که باعث به وجود آمدن وضعيت الان ما شده‌اند. اين خطر استکبار داخلي حتي به مراتب بيشتر از استکبار خارجي است، چون مستکبرين داخلي ظاهر خوبي هم دارند ولي در باطن فرقي با مستکبرين خارجي ندارند و ما ضربات آن را هم ديده ايم.
نجيبي ادامه داد: الان ببنيد فساد، رفاه طلبي، تبيعض و شکاف طبقاتي به کجا رسيده است، ما اگر با استبداد داخلي مبارزه و يا به قولي عدالتخواهي کرده بوديم و از اين مبارزه با استکبار داخلي پديد آمده بود امروز وضعيت کشور اين چنين نبود.
وي افزود: ما در زبان با استکبار خارجي مبارزه کرديم اما همانطور که امام(ره) فرمودند ما از آمريکا و انگليس خلاص شديم ولي الان گرفتار فارغ‌التحصيلان آنها در داخل شديم. امروز غرب در کشور ما نيست اما تربيت شدگان آنها وجود دارند و جالب است که ما از تربيت شدگان غرب انتظار داريم اقتصاد مقاومتي را پياده کند و اين مشخص است که اين به جايي نمي‌رسد.
عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه دانشجويي افزود: ما يک زمان از استکبار فاصله گرفتيم ولي درگير شرق شديم، البته من نمي‌گويم شرق در تصميم گيري‌هاي ما دخيل است ولي آيا امروز اقتصاد ما دست شرق نيست؟
عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه دانشجويي گفت: بطور کلي پس از انقلاب جريان دانشجويي از بدنه مردم فاصله گرفت؛ به عنوان مثال دغدغه مردم مسائل اقتصادي، معيشت فساد و از اين دست مسائل است اما جريان دانشجويي پيگير مسائل فرعي است.
وي با بيان اينکه امروزه برخلاف اوايل انقلاب جريان دانشجويي تاثيرگذار نيست، اظهار داشت: اگر بخواهيم آسيب شناسي از جنبش دانشجويي داشته باشيم اول بايد ببينيم جنبش دانشجويي قرار بود چه مسيري را طي کند و الان به کجا رسيده است.
مدير مرکز رسانه قسط جنبش عدالتخواه دانشجويي اضافه کرد: مهمترين خطر براي جنبش دانشجويي بحث استقلال آن است ولي متاسفانه در حال حاضر جريان دانشجويي به شاخه دانشجويي احزاب تبديل شده است.
وي ادامه داد: اين مسئله ناشي از آن است که در دهه هفتاد جنبش دانشجويي چون سالها از قدرت فاصله گرفته بود، ميل به قدرت طلبي پيدا کرد که حتي منجر به تذکر رهبري نيز شد که فرمودند تشکل‌ها نبايد سکوي پرتاب براي رسيدن به قدرت باشد.
وي در ادامه سخنانش گفت: يکي ديگر از دلايل افول جنبش دانشجويي تعريف شدن آن در چارچوب قدرت است که باعث شده جنبش دانشجويي در بطن مردم تعريف نشود و اين کار منجر به فاصله گيري از مردم نيز شده است.
عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي اگر مي‌خواهد همانند سال‌هاي اول انقلاب تاثيرگذار باشد بايد به مردم بازگردد و مطالبات روي زمين مانده مردم را پيگيري کند.
وي اظهار داشت: امروز مشکلات معيشتي و اقتصادي به مردم فشار آورده است. کارگران کارخانه روز به روز از کار بيکار مي‌شوند. جنبش دانشجويي بايد در اين حوزه‌ها ورود کند و داد مردم بي تريبون را به گوش مسئولان کشور برساند تا از اين طريق بتواند اعتماد مردم را جلب کند و از طرف ديگر باري از دوش آنها نيز بردارد.
* سليم‌پور: مشکل جدي ما در دانشگاه کاهش سطح مطالبات جنبش دانشجويي است/ بايد به بازشناخت 13 آبان بپردازيم
عليرضا سليم‌پور نماينده بسيج دانشجويي در ادامه اين ميزگرد گفت: در حرکت انقلاب اسلامي، روح حرکت خودجوش ولي همراه با بصيرت دانشجويان در 13 آبان، که حضرت امام(ره) آن را انقلاب دوم ناميدند، روح استکبار ستيزي بود و امروز هم اين حرکت تاريخي به سوي اهداف انقلاب ادامه دارد.
وي افزود: در پي اين حرکت ساختارهايي شکل گرفت و با نگاه انقلابي و اجتماعي مردم که تجلي آن در سيزده آبان بود، روح استکبارستيزي ايجاد شد.
اين فعال دانشجويي تاکيد کرد: در حقيقت جنبش دانشجويي پيش‌تر از هر جرياني به اين جمع‌بندي رسيد که آرمان‌ها و اهداف بنيادين همين حرکت اجتماعي شکل گرفته در بستر انقلاب، بايد استکبارستيزي باشد که از سال 42 شروع و مجدد بازتعريف شده بود.
نماينده بسيج دانشجويي با طرح اين سوال که نسبت اين اقدام دانشجويان در 13 آبان با حرکت انقلابي و جامعه آن زمان چيست؟، گفت: اين حرکت ميداني يک بروز و ظهوري داشت که تسخير لانه جاسوسي، سمبلي براي نفي استقلال در ايران بود که در نهايت ماهيت اصلي استکبارستيزي در ايران هويدا شد.
نماينده بسيج دانشجويي ادامه داد: بعد از رخداد سيزده آبان گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف مبارزاتي، که از قبل هم بستر و نمايندگاني در دانشگاه‌ها داشتند، هر کدام از مواضع خاصي در قبال اين رخداد ورود کردند و با همين موضع‌گيري‌ها، نگاه آنها به انقلاب روشن شد و با تفکيک سره از ناسره، ريل‌گذاري حرکت‌هاي پيش رو به نوعي شفاف‌تر شد.
سليم‌پور اضافه کرد: خط قرمز تسخير ميداني لانه استکبار مي‌توانست خيلي از مرزبندي‌هاي فکري و جناحي را شفاف کند. اينکه در آن زمان دولت موقت چه موضعي داشت هم مهم است و اينها همه موج‌هايي بود که بعد از اين برخورد شکل گرفتند و در اين مدت توانست يکسري حرکت‌ها از نگاه اجتماعي-سياسي را شکل دهند.

وي يادآور شد: يکي از عميق‌ترين کارهاي امروز اين است که بياييم به بازشناخت رخداد سيزدهم آبان بپردازيم تا همين خط فکرها هم، به بهانه شناخت اين مقطع تاريخي، براي اصحاب رسانه و براي دانشجويان و مردم شفاف‌تر شود.
نماينده بسيج دانشجويي با بيان اينکه چهل سالگي فصل پختگي انسان است، افزود: انقلاب ما نيز در آستانه چهل سالگي، در نگاه دوستان و دشمنان، به يک بلوغ و بالندگي رسيده است ليکن تراز دانشگاه ما با تراز دانشگاه در نگاه شهيد بهشتي فاصله بسيار دارد.
وي گفت: امروز مشکل جدي ما در دانشگاه، کاهش سطح مطالبات در بدنه دانشجويي و به طريق اولي در جنبش‌هاي دانشجويي است.
سليم‌پور اضافه کرد: از آنجا که شناخت مسئله، خود نيمي از راه حل است اکنون شناخت عوامل افول و رخوت جنبش دانشجويي، خود بخشي از راه حل است.
اين فعال دانشجويي گفت: يکي از بزرگترين عوامل اين عدم تحرک قابل انتظار در جنبش دانشجويي، تغيير سبک زندگي انسان معاصر و روزمرگي و سطحي نگري است.
وي ادامه داد: اين موضوع حتي در بدنه دانشجويي و در ادامه در جنبش دانشجويي نيز، نفوذ يافته و موجب عدم شفافيت در مطالبات گشته است. چنانکه بسياري نهادها و جناح‌ها براي دستيابي به اغراض خويش، مطالبات غير واقع را بر فضاي جنبش دانشجويي عارض مي‌کنند.
سليم‌پور گفت: راه برون رفت از اين مشکل، شناخت فلسفه حرکت جنبش و نگاه حداکثري به مسير پيشبرد اهداف جنبش دانشجويي ذيل راه تعالي انقلاب اسلامي است.
وي اظهار داشت: بايد مطالبات جنبش دانشجويي به صورت شفاف مشخص شود و تا وقتي اين مسئله صورت نگيرد معلوم است که مطالباتي از بيرون اين بدنه وارد مي‌شود.
نماينده بسيج دانشجويي افزود: امروز در امنيتي‌ترين دانشگاه‌ها شما مي‌بينيد که تصوير پروفايل استاد دانشگاه در فضاي مجازي از تصاوير سران فتنه است. ما بايد ببينيم اين مسئله رفع حصر از کجا مي‌آيد؟ مسلما وقتي سبک زندگي تغيير مي کند و مسائل اقتصادي به توده مردم فشار مي‌آورد عملا يکسري نظام هاي ارزشي تغيير مي‌کند.
وي تصريح کرد: وقتي يک سري تنش‌ها در يک بازي کوتاه به مردم وارد مي‌شود عملا آنها را سست مي‌کند و اين سستي که در جنبش دانشجويي ايجاد شده عملا به خاطر همين مسئله است.
سليم‌پور در ادامه گفت: دولتهاي مختلف به خاطر اهدافي که داشته‌اند يکسري شوک‌ها را به مردم وارد کردند و اين باعث شده دغدغه‌هاي مردم به صورت شفاف مشخص نباشد و اولويت بندي درستي در خصوص دغدغه‌ها وجود ندارد.
وي با بيان اينکه امروز محوريت دشمني با ما از جانب آمريکاست، اظهار داشت: اين شيطان بزرگ است که با انواع دسيسه‌ها، سعي در اغواي جوانان پر شور، که موتور تحرک کشور هستند، دارد.
اين فعال دانشجويي افزود: آمريکاي جهان خوار از هيچ کوششي براي ضربه زدن به اصل ملت ايران دريغ نکرده است. حتي تظاهر آن هم در سخنان گستاخانه رئيس جمهور آمريکا که ملت ايران را تروريست خواند، نمايان است.
وي اضافه کرد: امروز آمريکا، نه فقط با رهبري و يا دولت، که با کل ملت دشمني دارد ولي با فضل الهي و دعاي امام عصر و هدايت رهبري و کوشش جوانان پر شور انقلابي، باز هم از ملت ما سيلي خواهند خورد و به فضل الهي، اين کشور به نقطه مطلوب خود مي‌رسد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که سرکوب معترضان آمریکایی طرفدار فلسطین، نادرستی ادعای آن‌ها در آزادی بیان را نشان می‌دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان آمریکایی طرفدار غزه در دانشگاه‌های این کشور توسط مقامات آمریکایی را محکوم کرد.

این جنبش قدرتمند مردمی یمن از مواضع اخلاقی معترضان آمریکایی که نشانگر افزایش آگاهی اجتماعی آن‌ها است، تشکر و قدردانی کرد.

دفتر سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که سرکوب بدون دلیل معترضان، دروغ بودن ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر دفاع از آزادی، حمایت از حقوق بشر و گسترش دموکراسی را آشکار می کند.

شبکه سی ان ان امروز خبر داد که پلیس آمریکا حدود 100 دانشجو را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ده‌ها تن دیگر را در دانشگاه تگزاس در آستین بازداشت کرده است. در دانشگاه اموری در ایالت جورجیا نیز دو استاد دانشگاه بازداشت شدند.

 دانشگاه‌های آمریکا همچنان صحنه اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است؛ صحنه‌هایی که یادآور جنبش دانشجویی در مخالفت با جنگ ویتنام در دهه هفتاد قرن بیستم است.

همزمان دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا در حمایت از مردم غزه در محیط دانشگاه اقدام به برپایی چادر و تحصن کردند. نشریه دانشجویی «دیلی پنسیلوانیا» نوشت که دانشجویان تحصن کننده خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌های این دانشگاه از فلسطین اشغالی هستند.

در این میان دادستان ایالت جورجیا دانشجویان را همچون دیگر مقامات آمریکایی به «یهودستیزی» متهم کرد و مدعی شد: «هیچ کس از نظر قانونی حق تعطیلی دانشگاهها از طریق چادر زدن و تحصن و تهدیدات ضد یهودی را ندارد».

او با حمایت از سرکوب دانشجویان و بازداشت آن‌ها افزود: «با افتخار در کنار هر دانشگاهی که اقدامات لازم برای حفظ امنیت دانشجویان ایالت را انجام می‌دهد، خواهیم ایستاد».

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • جنبش‌های دانشجویی در آمریکا از جنگ ویتنام تا غزه/اهمیت جنبش کنونی
  • خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا
  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • شورا‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم نظام اسلامی
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • فیلم| سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا