Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-07@02:53:57 GMT

حساسيت‌هاي وزارت علوم

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۷۷۵۰

خرداد: نجفقلی حبیبی فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی به در یادداشتی که در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است به حساسيت‌هاي وزارت علوم پرداخته است

به گزارش خرداد متن کامل این یادداشت را در ادامه می خوانید:

اهميت دانشگاه‌ها در رشد و توسعه كشور به قدري زياد است كه بهتر بود وزير علوم نه تنها ديرتر از موعد انتخاب نشود بلكه حتي نخستين وزير معرفي شده نيز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين حال اصلاح‌طلبان به مشكلات و محدوديت‌هاي رييس‌جمهور واقف هستند. آنچه اتفاق افتاد اين بود كه نام حدود بيست نفر براي معرفي به عنوان وزير علوم طرح شد و بالاخره از اين تعداد كثير قرعه به نام آقاي غلامي افتاد. اميد است كه آقاي غلامي نيز بر‌مبناي برنامه‌اي كه اعلام كرده، عمل كند.   اينكه شاهد بوديم دانشجويان در مقابل معرفي آقاي غلامي به عنوان وزير علوم جبهه گرفتند، در اثر شبهاتي بود كه پيش آمد. از آنجا كه برخي چهره‌هاي شاخص اصولگرا از آقاي غلامي اعلام حمايت كرده بودند، دانشجويان نگراني پيدا كرده بودند كه محدوديت‌هايي در دانشگاه‌ها به وجود بيايد و آنها براي اجتماعات، سخنراني‌ها و برگزاري مراسم‌هاي مختلف‌شان دچار مشكل شوند. اين مطالبات بحق دانشجويان بايد پاسخ داده شود. دانشجويان تصور مي‌كنند وزير معرفي‌شده فعاليت‌هاي دانشجويي را با محدوديت مواجه مي‌كند و اعتراض‌شان هم به همين دليل بود. آقاي غلامي نيز علاقه‌مند است كه جريان‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي بر‌اساس موازين فعاليت كنند. اگر موازين به صورت مساوي براي دانشجويان با تفكرات مختلف رعايت شود، مشكلي پيش نمي‌آيد. اميد داريم كه عملكرد وزير علوم جديد اثبات كند كه تصورات دانشجويان نسبت به او اشتباه بوده است. دانشجويان نيز اميد دارند كه آقاي غلامي به وعده‌هايي كه رييس‌جمهور در ايام انتخابات با مردم كرده، عمل كند. آقاي غلامي سال‌ها رييس دانشگاه بوده است و در اين زمينه تجربيات زيادي دارد. نبايد از اين موضوع غفلت كرد كه وزارت علوم يكي از وزارتخانه‌هاي حياتي و مهم نظام جمهوري اسلامي است و مسوول ترويج علم و دانش و سازماندهي نيروي انساني متخصص و كارآمد در كشور است. در دنياي امروز يك كشور بدون پيشرفت علم و دانش نمي‌تواند پيشرفت كند. دانشگاه‌ها نقشي اساسي در پرورش نيروهايي دارند كه در آينده اداره جامعه را بر عهده خواهند گرفت. به لحاظ اينكه وزارت علوم جايي است كه در آنها نيروي كارآمد انساني تربيت مي‌شوند، اين وزارتخانه اهميت ويژه پيدا مي‌كند. توليد علم و دانش و ارتباطش با صنعت به عنوان مبنا و پايه از وظايف اين وزارتخانه است. در سال‌هاي اخير موسسه‌هاي دانش‌بنيان بيشتري به وجود آمده است. متخصصين دانشگاه‌ها در كارخانه‌ها، صنايع و كشاورزي مشغول به كار مي‌شوند و اقتصاد كشور در گروي دانشگاه‌هاست. به هر حال نظام جمهوري اسلامي نظامي ديني است و دانشگاه مسوول تربيت نيروهاي انساني‌اي است كه ضمن داشتن تخصص، تعهد براي انقلاب و جامعه دارند. دانشجويان به لحاظ علمي و صلاحيت اجتماعي در دانشگاه‌ها قوام پيدا مي‌كنند. درست به اين لحاظ كه دانشجويان سرمايه‌هاي آتي كشور هستند، بايد از لحاظ رفاهي و علمي امكانات كافي داشته باشند. وزير علوم آتي نمي‌تواند به مسائل صنفي و كيفيت علمي دانشگاه‌ها بي‌تفاوت باشد. آزمايشگاه‌ها و امكانات تحقيقات مدرن بايد در اختيار دانشجويان قرار بگيرد. به هر حال در ايران احزاب قدرتمند و قوي وجود ندارد و دانشجويان به لحاظ صلاحيت سياسي و اجتماعي در دانشگاه‌ها پرورش پيدا مي‌كنند. از اين رو عملكرد وزير علوم، هم براي دانشجويان و هم براي آينده كشور اهميت پيدا مي‌كند. برچسب ها: حساسيت‌ ، وزارت علوم ، نجفقلی حبیبی

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد

سعید آزادیان در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته در راستای پیاده سازی نظام حکمرانی آموزش عالی ماموریت گرا سیاست های توسعه ای را مبتنی بر حل مسائل و نزاعات منطقه ای، ملی و در برخی اوقات بین المللی گذاشته است.

وی ادامه داد: هرگونه گسترش در خصوص واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر نگاه ماموریت گرای آمایش محور است که در چند سال قبل اتفاق افتاده و امسال هم در مقطع ارشد و دکتری با همین رویکرد ۲۴۰ رشته محل را در کل کشور، درون استان ها و بر اساس نگاه ماموریت گرا با هماهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مصوبه شورای گسترش در واحد های مرکز استان ها و واحد های بزرگ تر ادغام کرده ایم.

رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یک استاندارد برای پذیرش در مقطع ارشد و دکتری از طرف وزارت علوم وجود دارد که ما مبتنی بر همان استاندارد هایی که وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرده است دانشجویان را پذیرش خواهیم کرد، در واقع هر اتفاقی که در سازمان سنجش وزارت علوم رخ بدهد، در دانشگاه آزاد اسلامی هم بر اساس ظرفیت هایی که وجود دارد اجرایی خواهد شد.

آزادیان با بیان اینکه قاعدتا مجوز همه رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم صادر شده و مورد تایید وزارت علوم است، گفت: در خصوص مقاطع ارشد و دکتری با توجه به تقاضایی که هر سال وجود دارد تعداد پذیرش یک مقدار متغیر است مثلا در مقطع دکتری ۱۴ هزار نفر ظرفیت اسمی در سطح کشور وجود دارد اما اینکه این تعداد چقدر محقق بشود به انتخاب متقاضیان وابسته است که تا الان درگیر فرایند آن هستیم.

وی در پایان گفت: تعداد افرادی که به مصاحبه دعوت می شوند معمولا به این بستگی دارد که چه تعداد افراد چه رشته محل را انتخاب می کنند و ما بر اساس یک تناسب بین رشته و ظرفیت و متقاضی افراد را به مصاحبه دعوت خواهیم کرد.

کد خبر 6097362

دیگر خبرها

  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • اعلام همبستگی جمعی از دانشجویان ایرانی با دانشجویان آمریکایی
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن