Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@23:35:12 GMT

قیمت سهام هر شرکت چگونه تعیین می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۱۲۶۴

قیمت سهام هر شرکت چگونه تعیین می‌شود؟

سؤال‌هایی که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود؛ این است که چرا قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در بورس از قیمت اسمی آنها یعنی 100 تومان بیشتر است. آیا قیمتی که در بورس برای سهام تعیین می‌شود، همواره با ارزش واقعی یک سهم برابر است؟ اگر این طور است، چرا همچنان برخی سرمایه‌گذاران متقاضی خرید سهام حتی با قیمتی بالاتر هستند؟

هر سهم، چهار نوع قیمت دارد:

الف: قیمت اسمی: قیمت اسمـی یک سهم، قیمتی است که عرضه اولیه سهام شرکت براساس آن قیمت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت اسمی هر یک سهم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در ایران، یکصد تومان (1000 ریال) است. مبلغ قیمت اسمی، روی برگه‌های سهام درج می‌شود. همان طور که می‌دانید، کل سرمایه شرکت، تعداد سهام منتشر شده و قیمت اسمی هر سهم، بعلاوه تعداد سهامی که سهامدار در اختیار دارد، روی برگه سهام درج می‌شود.

ب: قیمت دفتری: اگر مجموع بدهی‌های شرکت را از مجموع دارایی‌های شرکت کم کنیم، مبلغ باقیمانده نشان‌دهنده مجموع ارزش سرمایه سهامداران شرکت یا به تعبیر دقیق‌تر، مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت خواهد بود. حال اگر مبلغ حقوق صاحبان سهام شرکت را بر تعداد سهام شرکت تقسیم کنیم، عدد حاصل بیانگر قیمت دفتری هر سهم است.

فرض کنید، مجموع ارزش دارایی‌های شرکت الف در پایان سال اول فعالیت شرکت، 10 میلیارد تومان است. این شرکت در مجموع 7 میلیارد تومان به بانک‌ها و سایر شرکت‌ها بدهی دارد. بنابراین، مجموع حقوق صاحبان سهام این شرکت 3 میلیـارد تومان خواهد بود (3=7-10). حال اگر شرکت مذکور در مجموع تعداد 20 میلیون سهم منتشر کرده باشد، ارزش دفتری هر سهم این شرکت 150 تومان خواهد بود. (150=20000000/3000000000)

شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چطور قیمت اسمی سهام شرکت الف 100 تومان است، در حالی که قیمت دفتری سهام این شرکت 150 تومان؟ پاسخ این است، میزان سودی که شرکت در پایان سال اول فعالیت خود به دست آورده است، به عنوان حقوق سهامداران محسوب و باعث شده است تا ارزش دفتری سهم، از 100 تومان به 150 تومان افزایش یابد.

دلیل ذکر کلمه دفتر در قیمت دفتری سهم این است که اعداد و ارقام مربوط به دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت، براساس ارقام ثبت شده در دفاتر حسابداری شرکت، مدنظر قرار می‌گیرد.

ج: قیمت بازار: قیمت بازار یا قیمت معاملاتی، قیمتی است که سهام بر اساس آن، در بورس معامله می‌شود. اگرچه قیمت اسمی هر سهم در بورس 100 تومان است، اما سهام اغلب شرکت‌ها در بورس بر اساس قیمت اسمی و حتی ارزش دفتری، معامله نمی‌شود. آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا برای یک سهم است. برای مثال، ممکن است به علت عملکرد خوب یک شرکت، سرمایه‌گذاران زیادی متقاضی خرید سهام آن شرکت در بورس باشند. بنابراین، قیمت آن در بورس بر اساس میزان تقاضا، افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است این افزایش، تا چند برابر قیمت اسمی باشد. در نقطه مقابل، عملکرد ضعیف یک شرکت ممکن است باعث بی رغبتی سرمایه‌گذاران به خرید یا نگهداری سهم مذکور و در نتیجه، افزایش عرضه آن در بورس باشد. طبیعتا با افزایش عرضه، قیمت سهم کاهش یافته و اگر این روند ادامه یابد، ممکن است قیمت سهم حتی به زیر قیمت اسمی، یعنی 100 تومان برسد. بنابراین، قیمت بازار یک سهم، قیمتی است که در بورس، برای سهم تعیین می‌شود.

د: قیمت ذاتی: منظور از قیمت ذاتی یک سهم، ارزش واقعی آن سهم است. شاید برای شما این سؤال مطرح شود که چه تفاوتی بین قیمت بازار و قیمت ذاتی یک سهم وجود دارد. اجازه بدهید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید قیمت بازار سهم شرکت الف، هم اکنون 200 تومان است، به بیان دیگر، سهام شرکت الف هم‌اکنون با قیمت 200 تومان در بورس در حال خرید و فروش است، اما سرمایه‌گذاران زیادی همچنان متقاضی خرید این سهم هستند. اگر از این سرمایه‌گذاران سؤال کنید که چرا قصد دارید سهام این شرکت را خریداری کنید، پاسخ همه آنها این خواهد بود که به نظر ما، این سهم بیشتر از 200 تومان ارزش دارد. معنی این جمله این است که ارزش واقعی سهام شرکت الف، بیشتر از قیمت بازار این سهم است.

در یک تعریف ساده، قیمت ذاتی یک سهم، بیانگر ارزشی است که سرمایه‌گذاران برای سهم قائل هستند. طبیعتا اگر از دید سرمایه‌گذاران، ارزش ذاتی یک سهم بالاتر از قیمت بازار آن سهم باشد، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود، اما اگر ارزش ذاتی یک سهم کمتر از ارزش بازار آن باشد، سهم مذکور گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار نمی‌رود. این نکته را هم اضافه کنیم که عوامل سه‌گانه مؤثر بر قیمت سهام، یعنی عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت و عوامل درونی شرکت، در مجموع به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا قیمت واقعی یک سهم را برآورد و با مقایسه قیمت واقعی و قیمت بازار، درخصوص خرید، فروش یا حفظ سهام شرکت مذکور تصمیم گیری کند.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۱۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نهایت با کاهش ۱۲۲۲۶ واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۴۵ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را بخوانید. به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ : خبر‌های مهم برای بورس امروز: ۱- خنور یک قدم دیگر به عرضه اولیه نزدیک شد: اطلاعیه برگزاری جلسات معارفه سهام شرکت نور ایستا پلاستیک/ دوشنبه و سه شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه
۲- محمود گودرزی، مدیر عامل شرکت بورس: به محض اینکه شرایط بازار مهیا و ارزش معاملات معقول باشد، عرضه اولیه‌ها از سر گرفته می‌شود.
۳- حماس: پیشنهاد فعلی مصر بهترین پیشنهاد داده‌شده به ما در ماه‌های اخیر است /امکان دستیابی به توافق طی روز‌های آتی وجود دارد
۴- «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که قرار است در اصفهان برگزار شود، به ایران سفر خواهد کرد.
۵- مرکز مبادله ایران: از روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه عرضه گسترده انواع سکه تمام، نیم و ربع بهار آزادی در مرکز مبادله ایران آغاز می‌شود.
۶- «دتولید» افزایش نرخ گرفت: شرکت داروسازی تولید دارو اعلام نمود که نرخ فروش تعدادی محصول از تولیدات این شرکت به جهت پوشش هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و دارو افزایش یافته است.
۷- وزیر نفت از آغاز تولید بنزین از طریق متانول و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد.
۸- تالار خودرو بورس کالا هفته آینده میزبان عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت فورس متعلق به شرکت بهمن دیزل است. این خودر‌ها قرار است سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در بورس کالا عرضه شود.
۹- در پایان معاملات فردا چهارشنبه نماد‌های وارس، وایران، دبالک، حآسا، کماسه، شتوکا، دبالک، دکپسول، زماهان جهت برگزاری مجمع در روز یکشنبه متوقف خواهند شد.
۱۰- رئیس سازمان توسعۀ تجارت: براساس برنامه‌ریزی‌ها عرضۀ خودروی برقی از یکشنبۀ هفته آینده آغاز می‌شود. فعلا فروش خودرو‌های برقی در همان سامانۀ قبلی خودرو‌های وارداتی انجام خواهد شد صف‌های خرید و فروش در پیش گشایش تعداد نماد‌های در صف خرید: 40 نماد | ارزش صف‌های خرید:  375.5 میلیارد تومان تعداد نماد‌های در صف فروش: 32 نماد | ارزش صف‌های فروش:  345.2 میلیارد تومان گزارش بازار: شاخص کل امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 

شاخص کل: 2 میلیون و 264 هزار و 924 واحد | کاهش 3902 واحدی | معادل منفی 0.17 درصد

شاخص کل قیمت وزنی-ارزشی: 470 هزار و 31 واحد | کاهش 809 واحدی | معادل منفی 0.17 درصد

شاخص کل هم وزن: 750 هزار و 843 واحد | افزایش 42 واحدی | معادل مثبت 0.01 درصد

شاخص قیمت هم وزن: 420 هزار و 269 واحد | افزایش 23 واحدی | معادل مثبت 0.01 درصد 

شاخص آزاد شناور: 2 میلیون و 921 هزار و 747 واحد | کاهش 5303 واحدی | معادل منفی 0.18 درصد

شاخص بازار اول: یک میلیون و 754 هزار و 90 واحد | کاهش 4840 واحدی | معادل منفی 0.28 درصد

شاخص بازار دوم: 4 میلیون و 272 هزار و 511 واحد | کاهش 2056 واحدی | معادل منفی 0.05 درصد

شاخص سهامداران خرد امروز ۱۲ اردیبهشت  ۱۴۰۳ 

(شاخص ارزش دارایی سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان)

شاخص سهامداران خرد:  135 هزار و  541 واحد | کاهش 114 واحدی | معادل منفی 0.08 درصد

ارزش و حجم معاملات

تعداد معاملات: 292 هزار و 760 نوبت معاملاتی

ارزش معاملات: 38 هزار و 641 میلیارد ریال

حجم معاملات: 5 میلیارد و 947 میلیون برگه اوراق بهادار

ارزش دلاری بورس

ارزش دلاری بازار: 155 میلیارد دلار

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس: فملی ، فولاد ، کچاد ، فارس ، وامید ، کگل ، شستا

صف‌های خرید و فروش

تعداد نماد‌های در صف خرید: 57 نماد | ارزش صف‌های خرید: 1222 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف خرید: ثزاگرس ، وتوس ، حتوکا

تعداد نماد‌های در صف فروش: 41 نماد | ارزش صف‌های فروش: 2432 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف فروش: همگام ، فنرژی ، وثنو

سرانه خرید و فروش بازار

سرانه خرید: 23 میلیون تومان

سرانه فروش: 23.6 میلیون تومان

برترین عرضه و تقاضا

۳ نماد با برترین تقاضا در بورس:  ثزاگرس ، وتوس ، حتوکا

۳ نماد با برترین عرضه در بورس:  فنرژی ، وثنو ، خفولا

بیشترین و کمترین قیمت

۳ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس: وتوس ، ملت ، غپینو

۳ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس: بسویچ ، کسرام ، پاسا

ورود و خروج پول حقیقی:

میزان خروج پول حقیقی: 196 میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: سیلام ، کرومیت ، وتجارت

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: شستا ، خودرو ، وبملت

نقشه بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳     

گزارش بازار هر روز راس ساعت ۱۳:۳۰ در نبض بورس منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی