Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@09:26:14 GMT

تصویر انتزاعی کتابخوانی در فضاهای شهری

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۲۹۹۸

تصویر انتزاعی کتابخوانی در فضاهای شهری

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - مجید مظفری:
وقتی وارد پارک می‌شویم، چقدر احتمال دارد فردی را ببینیم که روی نیمکت نشسته و در حال مطالعه است؟

مشاهدات من مي‌گويد چنين احتمالي بسيار پايين است. در همين شهر خاكستري و پرهياهو ما پارك‌هاي زيادي داريم كه به شهروندان، خلوت و آرامش را هديه مي‌دهند. در چنين خلوت دلپذيري، كتاب خواندن مي‌تواند بسيار لذتبخش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌خصوص اينكه در برخي پارك‌هاي بزرگ تهران كتابخانه هم وجود دارد. در سفرهايي كه به خارج از ايران داشته‌ام بارها شهروندان را در حال مطالعه در پارك مشاهده كرده‌ام.

شهرونداني كه بسياري‌شان پس از به پايان رساندن كتاب، آن را روي نيمكت مي‌گذارند تا شهروندي ديگر از آن استفاده كند. در ايستگاه‌هاي مترو هم تصوير شهروندان در حال مطالعه جزو نشانه‌هاي تكرارشونده محسوب مي‌شود. در اينجا اما به‌ندرت چنين مناظري مي‌بينيم. شايد نشود انتظار داشت در متروي اغلب شلوغ تهران، مردم بتوانند با آسودگي كتاب بخوانند.در ساعات شلوغ، همين كه بتواني به سختي خودت را وارد مترو كني هنر كرده‌اي و در آن فشردگي و ازدحام نمي‌شود انتظار داشت شهروندان خسته و به هم فشرده بتوانند مجالي براي مطالعه بيابند.

اما اين انتظار از كساني كه داخل يك كافه يا پارك حضور دارند بيراه به نظر نمي‌رسد. به‌شكل غريبي بالارفتن سطح سواد عمومي در جامعه به پايين آمدن ميزان مطالعه انجاميده است. مي‌شود از روي شمارگان درج شده در كتاب‌هاي ديروز و امروز استدلال كرد كه افراد باسواد در گذشته بسيار بيشتر از امروز كتاب مي‌خواندند. در حال حاضر آنچه در فضاهاي شهري جلب نظر مي‌كند، خيره‌شدن افراد به صفحه تلفن همراهشان است.

با پذيرش اين نكته كه در فضاي مجازي كنار اخبار و مطالب سطحي، نوشته‌هايي مفيد هم به چشم مي‌خورد، باز هم نمي‌توان پذيرفت اين جمعيت خيره به موبايل در حال مطالعه جدي هستند. تصوير غالب اين است كه كسي كتاب به دست ندارد، مگر اينكه دانش‌آموز يا دانشجو باشد و اين اقشار هم به‌ندرت حاضر مي‌شوند چيزي جز كتاب درسي بخوانند. بحث گراني كتاب را هم به شرطي مي‌توان پذيرفت كه بقيه كالاها و خدمات در جامعه ارزان باشد ولي همين مردم كه به سادگي با قيمت بسيار بالاي تلفن همراه، ساعت و... كنار مي‌آيند به كتاب كه مي‌رسند، از بهاي بالايش مي‌نالند.

اگر بپذيريم كمبود مطالعه آسيبي جدي براي جامعه است، به گمانم بايد ريشه‌هايش را هم بيشتر از اقتصاد، در فرهنگ و سبك زندگي جست‌وجو كنيم. در جامعه‌اي كه كمتر كسي كتاب مي‌خواند، كتابخواني در فضاهاي شهري به تصويري انتزاعي تبديل مي‌شود؛ دقيقا مشابه آنچه در تهران مشاهده مي‌كنيم.

بالارفتن تب كتاب در ايامي خاص مثل روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب را هم همه مي‌دانيم كه نبايد جدي بگيريم. نكته ديگر اينكه كتاب خواندن در سطح كلان و گسترده‌اش مدنظر است؛ مطالعه به قصد سرگرم‌شدن و نه الزاما پاسخ‌دادن به نيازهاي نخبه‌گرايانه و روشنفكرانه. در كشورهايي هم كه سرانه مطالعه بالاست، مردم به صورت گسترده در حال خواندن متن‌هاي سنگين و فلسفي نيستند. بسياري از آنها رمان مي‌خوانند تا سرگرم شوند و البته كنارش ممكن است نكاتي هم بياموزند و ما سال‌هاست وجه سرگرم‌كنندگي مطالعه را هم به فراموشي سپرده‌ايم.

بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون در همین زمینه: پیاده‌روی در تهران خانواده فرهنگ استقبال از تغییرات مثبت بار سنگین مسئولیت شهروندی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانمایی محل جدید آراد کوه در جاده تهران-قم در دست مطالعه است

استاندار تهران با بیان اینکه مطالعات و جانمایی مرکز جدید دفن زباله پایتخت در حال انجام است، گفت: مکان جدید در محدوده سرزمینی شهرستان ری و در مسیر جاده تهران-قم قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا فخاری در رابطه با معضلات آراد کوه اظهار کرد: شهرداری تهران برای جابجایی آراد کوه برنامه‌ریزی دارد و یک زمینی در موقعیت جغرافیایی جدید در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اکنون بحث مطالعات و جانمایی در حال انجام است، افزود: پس از طی مراحل و انجام مطالعات و طراحی‌ها، در برنامه زمان‌بندی، آراد کوه به مکان جدید جابجا خواهد شد.

استاندار تهران در خصوص مکان مرکز جدید دفن زباله پایتخت تصریح کرد: مکان جدید در محدوده سرزمینی شهرستان ری و در مسیر جاده تهران-قم قرار دارد.

به گزارش ایمنا، انتقال روزانه بیش از ۷ هزار تن زباله پایتخت‌نشینان به مجتمع پردازش و بازیافت زباله آراد کوه، مشکلات زیست‌محیطی زیادی از جمله تولید شیرابه، سموم، آلوده کردن آب‌های زیرسطحی و بوی بد برای مردم شهرستان ری و به ویژه کهریزک ایجاد کرده است.

از طی سالیان دراز بحث انتقال و جابجایی آراد کوه مطرح بوده که این موضوع در برهه‌ای شدت گرفته و در برهه‌ای کُند می‌شود و هنوز به نتیجه نرسیده و ۵۰ سال است که معضلات این مرکز پسماند، مردم جنوب پایتخت را آزار می‌دهد و بیشتر اراضی کشاورزی ری را به مراکز بازیافت زباله تبدیل کرده است.

منبع: فارس

کد خبر 751263

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • جانمایی محل جدید آراد کوه در جاده تهران-قم در دست مطالعه است
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه