Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:12:20 GMT

در صادرات برندسازی نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۳۵۶۸

در صادرات برندسازی نمی‌کنیم

تهران- ایرنا- روزنامه ستاره صبح در گفت‌ وگویی با محمد سبزعلی‌پور رییس مرکز تجارت جهانی ایران، نوشت: مطمئناً کسی نمی‌تواند برجام را پاره کند یا بلایی سر آن بیاورد. ترامپ باوجود صحبت‌های تندی که می‌کند جرئت چنین کاری را نخواهد داشت. آمریکا را شخص اداره نمی‌کند، سیستم اداره می‌کند.

در گزیده ای از این گفت ‌وگو آمده است: توسعه صادرات و گسترش تعامل با کشورهای دنیا یکی از موضوعات مهم اقتصاد دنیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز بعد از اجرای برجام تأکید زیادی بر این موضوع شد و همچنان یکی از موضوعات مهم محافل اقتصادی است.

با این‌حال ما در این مدت نتوانسته‌ایم به عضویت سازمان مهم تجاری درآییم و به نظر می‌رسد هنوز آمادگی لازم برای پیوستن به سازمان‌هایی نظیر WTO را نداریم. حتی در پسابرجام ما نتوانسته‌ایم از فرصت‌های منطقه‌ای استفاده کنیم. در این زمینه ستاره صبح گفت‌وگویی با محمدرضا سبزعلی‌پور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران انجام داده که در پی می‌خوانید.

**وظیفه مرکز تجارت جهانی ایران چیست و چه تأثیری بر روند تجاری ایران داشته است؟
مرکز تجارت جهانی سازمان بین‌المللی اقتصادی است و مقر آن در نیویورک قرار دارد. کار این مرکز ارائه خدمات بازرگانی به تجار و فعالان اقتصادی است و حدود 350 مرکز در 110 کشور دنیا دارد و در حال ارائه خدمات به بیش از 750 هزار عضو در دنیاست. مرکز تجارت جهانی اختصاراً WTC نامیده می‌شود و با سازمان تجارت جهانی که WTO است، تفاوت دارد. WTO سازمانی دولتی است که مقر آن در ژنو است و ما عضو آن نیستیم.

ولی مرکز تجارت جهانی سازمانی غیردولتی است و مقر آن در نیویورک است و ایران از 25 سال پیش در این سازمان عضویت دارد. در پاسخ به بخش دوم سؤال باید بگویم که عضویت در هر سازمان بین‌المللی طبیعتاً باعث بهبود روابط تجاری می‌شود، اما باید یادآور شد که حدود یک دهه اقتصاد ایران دچار تحریم‌ همه‌جانبه غرب شد و نتوانست به‌طور نامحدود به مراوده تجاری بپردازد. در آن سال‌ها همه‌چیز محدود بود و ما آن‌گونه که باید و شاید فعالیت‌های اقتصادی قابل قبولی نداشتیم. بعد از این هم باوجود امضای برجام همچنان موانعی، ازجمله تحریم بانکی وجود دارد.

**ادعاهای ترامپ تا چه حد می‌تواند بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد؟
مطمئناً کسی نمی‌تواند برجام را پاره کند یا بلایی سر آن بیاورد. ترامپ باوجود صحبت‌های تندی که می‌کند جرئت چنین کاری را نخواهد داشت. آمریکا را شخص اداره نمی‌کند، سیستم اداره می‌کند و آن سیستم به آقای ترامپ اجازه نمی‌دهد که پای خود را فراتر بگذارد و با چنین کاری به حیثیت آمریکا لطمه بزند. در اروپا نیز چنین کاری را انجام نخواهند داد و آمریکا به دنبال ایجاد تنش‌هایی است که توپ را به زمین ایران بیندازد. آن‌ها می‌خواهند ایران را وادار به اقدامی هیجانی کنند، اما مسئولان ما آگاه هستند و تا امروز صبورانه و معقولانه با ماجرا برخورد کرده‌اند. به‌این‌ترتیب درست است که برجام بر جای باقی خواهد ماند، ولی ما باید اقدامات دیگری نیز انجام دهیم.

**امروزه ما در صادرات محصول به کشورهایی نظیر سوریه و عراق عقب مانده‌ایم. چرا در پسابرجام ما نتوانسته‌ایم از فرصت‌های منطقه‌ای در حوزه تجارت استفاده کنیم؟
به نظر می‌رسد پس‌ازاین هم موفق نمی‌شویم. دو دلیل عمده برای این موضوع می‌توان ذکر کرد، یکی اینکه کشور ما عاشق واردات است و پایه و اساس تجارتی ما با واردات ریخته شده است. به واردکنندگان یارانه می‌دهند، اما صادرکنندگان سودی نمی‌برند. درواقع واردات شیرین است و زحمتی ندارد و برای واردکننده‌های ما فرش قرمز پهن می‌کنند و حساب بانکی آن‌ها را می‌گیرند و پول را به حسابشان واریز می‌کنند، ولی در صادرات باید مالیات بپردازند. ما به صورتی اصولی و با برندسازی کار نمی‌کنیم و به دنبال این هستیم که یک‌شبه ره 100ساله برویم. بخش دیگر این است که دولت از صادرات استقبال نمی‌کند و هرکسی که بخواهد وارد کار صادرات شود با پیچ‌وخم فراوان مواجهش می‌کنند. من کسی هستم که 44 مرکز صادراتی ایران را از زمان دولت اصلاحات در کشورهای هدف آماده کرده‌ام. بارها گفته‌ام که منتظر چراغ سبز دولت هستیم و پولی نمی‌خواهیم و پول هم می‌دهیم. ولی اجازه نمی‌دهند و دست من را قطع می‌کنند. وقتی دیدگاه این است که با صادرات مخالفت کنند به همین دلیل ما راه به‌جایی نخواهیم برد و بازارها از آن کشورهایی نظیر ترکیه و روسیه است.

*منبع: روزنامه ستاره صبح؛ 1396،8،14
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۳۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات

تدابیر تحریمی جدید مجلس آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و روسیه می‌تواند با افزایش قیمت نفت خام، به شانس پیروزی مجدد بایدن در انتخابات امسال آسیب بزند.

به گزارش اکوایران، دولت بایدن از به کار گرفتن تحریم‌های نفتی برای تسلیم‌کردن کشورهای متخاصم بیزار بوده و از بالارفتن قیمت نفت در سال انتخاباتی آمریکا هراس دارد. اما ممکن است جو بایدن مجبور به این کار شود؛ چرا که قانون‌گذاران کنگره دور تحریم‌های جدیدی را علیه کشورهایی مانند ایران اعمال کرده‌اند که می‌تواند بخش بزرگی از نفت موجود در بازارهای جهانی را خارج ساخته و تعادل را به هم بزند.

به نوشته کیث جانسون برای وبگاه فارن پالیسی، سؤال این است که آیا تحریم‌های جدید بر تولیدکنندگان بزرگ نفت، منجر به افزایش قیمت نفت در اواخر سال جاری می‌شود یا اینکه جریان نفت از قاره آمریکا به واشنگتن این امکان را می‌دهد که قیمت نفت و رفتار کشورهای متخاصم را کنترل کند؟

وسواس کنگره به تحریم ایران

آخرین تلاش‌های کنگره شامل لایحه تحریمی جدیدی بود که صادرات نفت ایران (و خریداران چینی آن‌ها) را به عنوان بخشی از یک برنامه جامع هدف قرار می‌داد. این لایحه بخشی از بسته‌ای بزرگ‌تر است که شامل کمک‌های دفاعی به اوکراین، اسرائیل و آسیا-اقیانوسیه نیز می‌شود. در صورت تصویب، تأیید رئیس‌جمهور و اجرای کامل، این تحریم‌ها می‌توانند بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را از بازار حذف کند که تقریباً نیمی از صادرات فعلی ایران را تشکیل می‌دهد.

اما این همه ماجرا نیست. لایحه تحریم‌ها تنها چند روز پس از آن ارائه شد که دولت بایدن، تحت فشار دوحزبی کنگره، به دلیل نقض مکرر وعده‌های کاراکاس در مورد برگزاری انتخابات آزاد، امتیاز لغو تحریم‌ها علیه ونزوئلا را پس گرفت. این موضوع می‌تواند در آینده برای نفت خام سنگین که پالایشگاه‌های نفتی ساحل خلیج آمریکا به آن علاقه‌مند هستند، به مشکل تبدیل شود. در همین حال، برخلاف میل واشنگتن، کی‌یف به استفاده از پهپادهای دوربرد برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های ضعیف صنعت نفت روسیه و آسیب‌زدن به توانایی صادرات محصولات نفتی این کشور ادامه می‌دهد.

مهار ناموفق اوپک

در مجموع، این اقدامات جدید بازار نفت که در حال حاضر با کمبود مواجه بوده را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد. شاخص نفت خام در لندن همچنان در حدود ۸۶ دلار در هر بشکه باقی مانده و اوپک و شرکای آن اعلام کرده‌اند که به طور داوطلبانه تا ژوئن برای حفظ قیمت‌ها، تولید نفت خود را محدود نگه می‌دارند و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نیز بازارهای نفت را نگران نگه داشته است.

روری جانستون، بنیانگذار شرکت مشاوره تحقیقات بازار نفت «کامودیتی کانتکست» گفت: «اوپک مقدار زیادی نفت را نگه داشته و ما در ابتدای امسال با رشد تقاضای قوی مواجه بودیم». او ادامه داد: «میزان افزایش تقاضا در سال جاری یا تسریع رشد نفت شِیل ایالات متحده دو عاملی هستند که تعادل بازارهای نفت را تعیین خواهند کرد».

از نظر عرضه جهانی نفت، در حالی که اوپک و شرکای آن همچنان به کاهش تولید خود (به جز برای عراق و ایران) ادامه می‌دهند، ایالات متحده، کانادا، برزیل وگویان در حال جبران این کمبود هستند.

ایالات متحده با تولید بیش از ۱۳.۱ میلیون بشکه در روز، دوباره به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده، اما بعید است در سال جاری، شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه باشد. کانادا می‌تواند در سال جاری نیم میلیون بشکه در روز به تولید جدید خود اضافه کند که آخرین تلاش برای بهره‌برداری از شن‌های نفتی جنجالی آن خواهد بود. گویان به عنوان بازیگری غیرمنتظره در قاره آمریکا، حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز به تولید خود نسبت به سال گذشته افزوده است. همه این‌ها با هم برای جبران هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک کافی خواهد بود، مگر اینکه تقاضای جهانی برای نفت بسیار بیشتر از حد انتظار باشد.

در گذشته، اغلب می‌شد روی عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک برای بازکردن افزایش تولید و صادرات به منظور حفظ قیمت‌ها در محدوده معقول حساب کرد و به طور تئوری می‌توان انتظار داشت که در صورت لزوم، برای ضربه‌زدن به ایران این کار را انجام دهد. مشکل اینجاست که هدف‌گذاری عربستان سعودی و اوپک تغییر کرده است.

آن‌ها قبلاً بر حفظ قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه تمرکز داشتند. با این حال، جانستون می‌گوید: «در حال حاضر، آن‌ها کف و سقف بسیار بالاتری دارند». او افزود که قیمت نفت باید به نزدیکی یا بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد تا تأمین‌کننده اصلی بازار جهانی نفت، رویکرد خود را به طور کلی تغییر دهد.

به همین دلیل است که هرگونه نفتی که به دلیل تحریم‌های جدید از بازار خارج گردد، می‌تواند برای عرضه و تقاضای جهانی، قیمت نفت و از نظر سیاسی برای دولت بایدن، به مشکلی تبدیل شود.

چالش تحریم‌های جدید

با وجود افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸، چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد قوانین جدید علیه این صادرات، دولت بایدن را فلج نخواهد کرد.

اول، به گفته بن کاهیل، کارشناس انرژی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، تحریم‌ها تا اکتبر اجرایی نمی‌شوند. دوم، آن‌ها آمریکا را ملزم می‌کنند تا بخش بسیار پیچیده‌ای از بازار صادرات نفت را هدف قرار دهد؛ یعنی پالایشگاه‌های مستقل چین که ارتباط کمی با مؤسسات مالی آمریکا دارند. این مؤسسات همان‌هایی هستند که معمولاً ابزار اصلی اعمال تحریم‌هایند.

کاهیل خاطرنشان کرد: «متوقف‌ساختن تجارت نفت ایران کار سختی است. این تجارت با پالایشگاه‌های کوچک چینی (معروف به «قوری») انجام می‌شود که اصلاً با سیستم مالی آمریکا در ارتباط نیستند. اگر می‌خواهید با این پالایشگاه‌ها مقابله کنید، باید با دولت چین تعامل برقرار داشته و من فکر نمی‌کنم بحث واردات نفت ایران مهم‌ترین مسئله در روابط دوجانبه پکن-واشنگتن باشد».

دلیل اینکه دولت بایدن نسبت به اعمال تحریم‌های جهانی بر صادرات نفت چه ایران، چه ونزوئلا و چه روسیه محتاط بوده، قابل درک است. در شرایطی که اقتصاد آمریکا رونق دارد، تورم همچنان بالاست و قیمت بنزین هم بیشتر از همه به چشم می‌آید. مشاور اقتصادی بایدن در هفته گذشته قول داد که هر کاری برای پایین نگه داشتن قیمت بنزین در طول تابستان انجام دهد و حتی به آزادسازی احتمالی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا اشاره کرد.

کاهیل گفت: «هزینه‌های انرژی برای این دولت، از ابتدا، یک دغدغه جدی بوده است. بنابراین، آن‌ها در اعمال شدید تحریم‌هایی که می‌تواند بازار جهانی نفت را بر هم بزند، انگار روی لبه تیغ راه می‌روند».

سلاح مخفی آمریکا

شاید برای کنگره فعلی بیش از کاخ سفید، تحریم‌های نفتی همچنان آوازی خوش برای گوش مقامات است. طی یک دهه گذشته، ایالات متحده به لطف انفجار تولید نفت شیل، به تولیدکننده‌ای بزرگ، سپس صادرکننده و در نهایت به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد.

در طول این مسیر، از نفوذ تازه به دست آمده خود برای اعمال تحریم بر کشورهایی مانند ایران، ونزوئلا و روسیه استفاده کرد، با این اطمینان که چاه‌های فوران‌کننده نفت آمریکا، هر کمبودی را از سوی تحریم‌شدگان جبران کند. قانون‌گذاران فکر می‌کنند اگر آمریکا یک سلاح نفتی دارد، پس چرا از آن استفاده نکند؟

کاهیل گفت: «این واقعیت که ایالات متحده در دهه گذشته چنین منبعی برای رشد تولید بوده است، به آن امکان داده تا بر تعداد بیشتری از کشورها تحریم اعمال کند. و واشنگتن عاشق تحریم‌های انرژی شده است. وقتی می‌خواهید فشار وارد کنید، این همیشه راه‌حل ساده‌ای است؛ هرچند همیشه هم مؤثر نیست».

از دیدگاه کاخ سفید بایدن، صرف اینکه آمریکا بزرگترین بازیگر عرصه نفت است، به این معنا نیست که درست چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌تواند از پویایی بازار جهانی نفت که بر قیمت‌ها در همه‌جا، حتی در شهرهای کوچک آمریکا تأثیر می‌گذارد، چشم‌پوشی کند.

کاهیل گفت: «نفت شیل به آمریکا آزادی عمل برای اعمال تحریم بر کشورهای بیشتری می‌دهد، اما این مجوزی بی‌قیدوشرط نیست».

دیگر خبرها

  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه