Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@10:50:52 GMT

6 صادرکننده خراسانی در جمع نمونه های کشوری

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۱۱۰۹

6 صادرکننده خراسانی در جمع نمونه های کشوری

راضیه علیرضایی روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: این واحدها در رسته های نساجی، صنایع معدنی، زعفران، مصالح ساختمانی فعالیت می کردند.
وی به رشد صادرات کالا در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان ظرف 6 ماه نخست امسال یک میلیون و 36 هزار تن به ارزش 844 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال در وزن پنج دهم درصد کاهش اما در ارزش 10 درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در 6 ماه نخست امسال ترانزیت خارجی استان در مبدا و مقصد یک میلیون و 529 هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد بیشتر شده است.
وی گفت: جهت گیری امسال خراسان رضوی در بخش صادرات در تغییر اهداف صادراتی در میان کشورهای آسیای میانه، قزاقستان بود زیرا این کشور از توان مالی مناسبی برخوردار است. جمهوری تاتارستان نیز به عنوان یک هدف صادراتی برای ورود به بازار روسیه انتخاب شد و هنگ کنگ هم به جمع خریداران محصولات خراسان رضوی اضافه شد. صادرات به این کشور به سرعت در حال افزایش است.
علیرضایی به کاهش صادرات کالا به ترکمنستان و تاجیکستان اشاره و بیان کرد: هدف اصلی استان در برنامه های صادراتی خود، این نبود که بازار این دو کشور را از دست بدهد بلکه هدف حفظ این بازارها و گسترش روابط تجاری از طریق آنها با دیگر کشورهای آسیای میانه بوده است. مشکل اساسی در بخش توسعه صادرات استان مدیریت بازارهای صادراتی اولویتدار در آسیای میانه شامل ارمنستان، تاتارستان و گرجستان است.
وی افزود: از سوی دیگر سهم افغانستان در بازار صادرات خراسان رضوی در حال افزایش است و باید بازنگری در رویه صادرات به آن کشور بویژه در روشها و دیدگاهها انجام گیرد. بر اساس رشد 10 درصدی در ارزش صادرات کالا از استان در 6 ماه امسال می توان اهداف صادراتی را تا پایان سال و دستیابی به یک میلیارد و 805 میلیون دلار صادرات کالا را محقق کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اعزام 9 هیات تجاری در سال جاری به کشورهای هند، تایلند، ماداگاسکار، تاتارستان، هنگ کنگ، روسیه، ویتنام، ارمنستان و تاجیکستان ؛ برگزاری میزهای کشورهای در عراق، ترکیه و ارمنستان؛ برگزاری میزهای کالایی برای زعفران، تخم مرغ و صنایع غذایی؛ برگزاری همایش و دوره های آموزشی برای صادرات به کشورهای تایلند، ویتنام و اندونزی از برنامه توسعه صادرات در سال جاری است.
وی افزود: سه نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی با محوریت استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری در کابل در تاریخ 24 تا 27 بهمن ماه، در هرات در آذرماه، در کازان تاتارستان در تاریخ 29 آذرماه تا اول دی ماه برپا می شود.
وی بیان کرد: با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری نمایندگان مردم در خراسان رضوی، مقرر شد به شرکت کنندگان در نمایشگاه تاتارستان یارانه ای از سوی دولت اختصاص یابد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد نیز در این نشست گفت: شرایط در صادرات استان به افغانستان رو به بهبودی است اما در برخی موارد بویژه حوزه های مسئولیتی برخی سازمان ها ضعیف عمل می شود که باید یک بازنگری در روشها و دیدگاه ها نسبت به تجارت با این کشور ایجاد شود.
محمود سیادت افزود: تغییراتی در روابط اقتصادی کشور افغانستان با پاکستان ایجاد شده که می توان از این فرصت به نفع توسعه روابط تجاری خراسان رضوی با افغانستان بهره گرفت.
وی بیان کرد: ترانزیت کالا از طریق گمرک دوغارون و همرز با افغانستان دچار مشکل است و باید در بخش ترانزیت نگاه جدیدی اتخاذ و شرایط به نفع طرف افغانستانی تسهیل شود.
وی اظهار کرد: هیچ مکانیزمی برای صدور خدمات از خراسان رضوی به کشور افغانستان وجود ندارد و باید یک نقشه راه مشخص و معینی در ابعاد مختلف برای صدور خدمات به ان کشور تدوین شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال میزان صادرات کالا از این استان به کشور تاجیکستان بسیار مطلوب بود اما امروز از حجم صادرات کالا به این کشور کاسته شده که نیازمند بررسی است.
محمد حسین روشنک با اشاره به برنامه عملیاتی و سیاست های تدوین شده پیشنهادی برای توسعه صادرات در سال 96 از سوی بخش خصوصی گفت: اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی و کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد به منظور دستیابی استان به اهداف کمی تعیین شده در برنامه توسعه صادرات غیرنفتی در سالهای برنامه ششم توسعه، الزامات توسعه صادرات استان را را در قالب یک بسته پیشنهادی 24 بندی در کارگروه توسعه صادرات استان مصوب کردند.
وی بیان کرد: اهمیت و جایگاه تجارت کشور، معافیت های مالیاتی، بهبود فرآیندهای گمرکی و رویه های صادراتی، پرداخت یارانه های صادراتی، ایجاد فضای رقابتی مناسب، ارائه موضوعات آموزشی، ایجاد محیط امن برای صادرات، ایجاد مناطق آزاد تجاری، حمایت از تشکلها، جذب سرمایه گذاری خارجی در این بسته پیشنهادی دیده شده است.
وی گفت: هم اینک مشکل صادرکنندگان خراسان رضوی در بخش گمرک، راه آهن و استانداردها رفع شده است و فقط از دولت اختصاص جوایز صادراتی را خواستار هستند.
به گزارش ایرنا، خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • انتخاب معلم دزفولی به عنوان معلم نمونه کشوری
  • عکس| اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی
  • اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی