Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر خانه کتاب که مدتی است کمپینی را باهمراهی ناشران، نویسندگان وخبرنگاران باهدف جلوگیری ازانتشار غیرقانونی کتاب‌ها آغاز کرده، ازتوقف فعالیت دست کم ۱۰ سایت وکانال متخلف در این رابطه خبر داد.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب که مدتی است کمپینی با هدف جلوگیری از انتشار غیرقانونی کتاب‌ها و ترویج فرهنگ کپی رایت آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خروجی مشخص این تلاش‌ها، تجربه کمپین‌های مشابهی را که برای جلوگیری از دانلود فیلم‌ها و آثار سینمایی صورت گرفته است، الگویی مناسب برای به کارگیری در حوزه کتاب دانست و گفت: مهمترین هدفی که در این قبیل فعالیت‌ها در فضای مجازی دنبال می‌کنم، فرهنگسازی است چون بخش قابل توجهی از مردم نادانسته کتاب قاچاق می‌خرند یا دانلود می‌کنند و اینگونه نیست که اطلاعی از قُبح این کار داشته باشند یا بدانند این کار، اساساً کار اشتباهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این کمپین برای ارائه راهکارهای علمی و عملی جهت جلوگیری از انتشار غیرقانونی کتاب در فضای مجازی و معرفی کانال‌های مجازی که اقدام به انتشار غیرقانونی کتاب‌های ناشران را می‌کنند و ریپورت کردن آنها برای جلوگیری از بسط و گسترش کتاب‌های غیرقانونی در این فضا ایجاد شده است، افزود: در حدود یک ماهی که از تشکیل این کمپین می‌گذرد، من حداقل ۱۰ سایت یا کانال در فضای مجازی سراغ دارم که مبادرت به انتشار غیرقانونی نسخه‌های پی دی اف کتاب‌ها می‌کردند اما وقتی متوجه شدند رویه‌ای که طی می‌کنند، اشتباه است، خودشان داوطلبانه این فایل‌ها را از روی سایت‌ها و کانال‌هایشان برداشتند. این را در نظر داشته باشید که بعضی از این سایت‌ها و کانال‌ها تا ۲۰۰، ۳۰۰ هزار بازدیدکننده داشتند و در واقع این یعنی اینکه در مدت یک ماه، به همین میزان و بلکه بیشتر یعنی چیزی در حدود ۴۰۰، ۵۰۰ هزار بار دانلود غیرقانونی کتاب، کمتر شده است.

این فعال حوزه نشر و کتاب با اشاره به همراهی و همکاری مثبت نویسندگان، ناشران و همچنین خبرنگاران متعدد با این کمپین، اضافه کرد: این تلاش‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در عقب نشینی سودجویانه از این حوزه داشته است. ما باید یک هم صدایی ملی در جامعه ایجاد کنیم که مردم به صورت خودجوش از این کارِ اشتباه (دانلود غیرقانونی کتاب‌ها) اجتناب کنند؛ چون واقعیت این است به رغم همه این تلاش‌ها و حتی اگر سایت یا کانالی متخلف در این حوزه، فیلتر و مسدود شود یا دستفروش‌های کتاب دستگیر شوند، مدتی بعد از جایی دیگر فعالیت غیرقانونی خود را ازسرمی‌گیرند.

مدیرعامل خانه کتاب و در ادامه در پاسخ به این سوال که علیرغم این تلاش‌ها ما شاهد نوعی بی‌توجهی از سوی دستگاه‌های صادرکننده مجوز کتاب از جمله اداره کتاب وزارت ارشاد هستیم و می‌بینیم که برخورد قانونی لازم با ناشرانی که کتاب‌های دیگر همکارانِ ناشر خود را منتشر می‌کنند، وجود ندارد و اینکه فکر نمی‌کنید این، پاشنه آشیل کمپین‌هایی از این دست است؟، گفت: این انتقاد وارد است و قطعاً یکی از دلایلی که عده‌ای سودجو توانسته‌اند و می‌توانند دست به این قبیل اقدامات بزنند، خلاء قانونی است.

جلیسه ادامه داد: من به دوستانمان در وزارت ارشاد هم متذکر شده‌ام که ما از این فرآیندها عقب هستیم. البته خوشبختانه آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگروهی را در این وزارتخانه ایجاد کرده که این کارگروه، مقوله یادشده را دنبال می‌کند و در واقع نوعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیِ مجازی هم در این زمینه فعالیت می‌کند. اما من فکر می‌کنم ما برای جلوگییری از انتشار غیرقانونی و برخورد با این مسئله، باید هر چه زودتر خلاءهای قانونی این مسئله را شناسایی کنیم تا فعالیت‌هایی که در راستای فرهنگسازی در این زمینه انجام می‌شود، تاثیرات لازم را داشته باشد وگرنه ما در کوتاه مدت و یا میان مدت، شاهد این خواهیم بود که از یک طرف تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌شود و از طرف دیگر، این تلاش‌ها خنثی می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست قیمت کتاب‌های درسی سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ + سایت و مدارک ثبت نام

قیمت کتاب‌های درسی میان‌پایه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم و پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی (استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالی است که دانش‌آموزان و اولیا آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، رمز عبور ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، شش رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمام دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

قیمت کتاب‌های پایه‌های هفتم و دهم متعاقباً اعلام می‌شود.

کد خبر 747544

دیگر خبرها

  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • فهرست قیمت کتاب‌های درسی سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ + سایت و مدارک ثبت نام
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • فوتبال از دریچه فان؛ تلاش چلسی برای متوقف کردن آرسنال
  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی