Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@13:12:28 GMT

لزوم ادامه عرضه‌های اولیه در بورس

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۷۰۱۸

لزوم ادامه عرضه‌های اولیه در بورس

ایران اکونومیست - به همین دلیل چند ماهی است در بازار سرمایه کشور از روش ثبت سفارش دفتری(Book Building) برای کشف قیمت در عرضه‌های اولیه استفاده می‌شود. روشی که برخی معتقدند مهم‌ترین مزیت آن امکان ثبت سفارش به قیمت‌های متفاوت است؛ چرا که در این روش، هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می‌کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد و در تخصیص سهام بی‌عدالتی ایجاد نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعلاوه این که در روش بوک بیلدینگ هر خریدار با توجه به تحلیل و بررسی‌های خود، درخواست خرید سهام را در ساعتی مشخص که از قبل ناظر بازار اعلام می‌کند، در سیستم معاملاتی ثبت می‌کند.

از این رو از تیرماه امسال که توقف عرضه‌های اولیه در بازار سهام پایان یافته است تا امروز، ده عرضه اولیه در بورس و فرابورس صورت گرفته است. در خصوص دلایل افزایش عرضه‌های اولیه در تابستان امسال باید گفت شرایط مثبت و رو به رشد بازار سرمایه و شاخص بورس از یک سو و نیز ادامه رکود حاکم بر سایر بازارها از سوی دیگر، موجب شده تا دوباره نقدینگی برای حضور و ورود به تالار شیشه‌ای از انگیزه نصفه‌نیمه‌ای برخوردار شود.

در این میان اما تداوم و افزایش عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس انتقادات و مخالفت‌هایی را نیز در پی داشته است؛ به طوری که برخی می‌گویند هر چند عرضه‌های اولیه برای خریداران و سرمایه‌گذاران سودآور است، اما منجر به خروج منابع از بازار سرمایه می‌شود؛ چرا که در آستانه ورود شرکت‌های جدید به بازار، حجم عرضه در سایر شرکت‌ها به منظور تامین نقدینگی افزایش می‌یابد که این موضوع منافع کوتاه‌مدت شرکت‌ها را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود برخی معامله‌گران برای بهره‌مندی از سود به نسبت تضمین شده عرضه‌های اولیه اقدام به فروش سهام خود در نمادهای دیگر کنند و از این جنبه بازار سهام به این رخداد واکنش منفی نشان می‌دهد.

بعلاوه این‌که هرچند عرضه اولیه سهام حجم چندانی از معاملات بازار سهام را دربرنمی‌گیرد، اما در شرایطی که سهام شرکت‌های بزرگ و حتی متوسط با اقبال چندانی مواجه نیستند، عرضه‌های اولیه نسبت به حجم روزانه معاملات و میزان سهام شناوری اندک خود، بخشی از ارزش کل معاملات روزانه بورس را به خود اختصاص می‌دهند.

به همین دلیل عمده معامله‌گران برای نوسان‌گیری کوتاه‌مدت از عرضه‌های اولیه، اقدام به فروش سهام شرکت‌های بزرگ و تاثیر‌گذار در پرتفوی خود به هر قیمتی می‌کنند. بنابراین با توجه به شرایط بازار سرمایه، تصمیم بر توقف عرضه‌های اولیه دست‌کم به صورت مقطعی می‌تواند کمک حال بازار باشد.

در دیگر سو عده‌ای موافق تداوم عرضه‌های اولیه هستند و می‌گویند این عرضه‌ها نه تنها موجب خروج پول و نقدینگی از بازار و سهام دیگر شرکت‌ها نمی‌شود، بلکه عرضه‌های اولیه همواره با ورود نقدینگی جدید (گاهی هر چند ناچیز و اندک) به بازار سهام همراه بوده است و تجربه و تحقیقات صورت گرفته در بورس‌های دنیا نیز این نکته را تائید و بر آن تاکید می‌کند. ضمن این که شرکت‌های عرضه شده در چند ماه گذشته از حجم و ارزش بالای سهام برخوردار نبوده‌اند و این موضوع اثری بر کلیت بازار سهام نداشته است.

بر این اساس باید گفت هر چند این روزها حال و احوال رکودی اقتصاد بر بازار سرمایه نیز سایه انداخته است، اما عرضه‌های اولیه می‌تواند برای برخی از سهامداران و معامله‌گران کماکان جذاب و رضایت‌بخش باشد و موجب حفظ و حتی ورود اندک نقدینگی جدیدی به تالار شیشه‌ای شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱‌.۷۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۶۸ درصدی در پله ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۴.۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت استخراج نفت به جز کشف هم با افت ۱۰.۷۷ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

فراهم شدن مجالی برای رشد سهام بازار محور در کوتاه مدت 

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود