Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پاکستان در ایران اعلام کرد: آمریکا خواهان انجام عملیات نظامی در پاکستان به بهانه مبارزه با تروریسم است اما ما هرگز به واشنگتن اجازه انجام عملیات درخاک خود را نخواهیم داد.

  خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- بنفشه اسماعیلی: پاکستان در سال ۲۰۱۶، شاهد افت و خیزهای زیادی در روابط با کشورهای مختلف بود؛ تشدید تنش ها در روابط این کشور با افغانستان، هند و آمریکا و از سوی دیگر نزدیک تر شدن آن به چین و روسیه، از جمله اتفاق های مهم در روابط پاکستان با کشورهای مختلف جهان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در  این میان اما سفر دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد در اوایل سال ۲۱۰۶ را باید نقطه عطف روابط تهران-اسلام آباد در این سال دانست که منجر به افزایش روابط تجاری طرفین و  همچنین تلاش برای رفع بسیاری از موانع بانکی بین دو کشور شد.

افزون بر این چندی پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا  استراتژی جدید خود برای افغانستان و کشورهای جنوب آسیا را اعلام کرد و با متهم کردن پاکستان به حمایت از تروریسم و افزایش فشارها بر اسلام آباد خواهان نابودی پایگاه های تروریست ها در این کشور شد که این موضوع خود منجر به تشدید تنش ها در روابط اسلام آباد- واشنگتن شد. در این خصوص خبرنگار مهر گفتگویی با «آصف علی خان درانی» سفیر پاکستان در ایران انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرد.

*در سفر سال گذشته دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به پاکستان سران دو کشور بر ضرورت افزایش مبادلات تجاری دو کشور به ۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ میلادی تاکید کردند، اکنون حجم مبادلات تجاری ایران-پاکستان در چه سطحی است؟

حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در طول یکسال گذشته ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است که تقریبا به یک میلیارد دلار می رسد و در شرایط خوبی قرار دارد. تصمیم برای افزایش حجم مبادلات تجاری طرفین به ۵ میلیارد دلار در ظرف مدت ۵ سال بوده که اکنون یکسال آن گذشته است و ۴ سال از آن باقی مانده است. دستیابی ایران و پاکستان به رقم ۵ میلیارد دلار در تجارت دوجانبه که سران دو کشور بر تحقق آن تاکید کرده اند، کاملا در دسترس است. امید است که ان شالله در سال های باقی مانده این مهم محقق شود.

*روابط بانکی دو کشور در چه سطحی است و چه اقداماتی برای توسعه روابط بانکی طرفین صورت گرفته است؟

توافقات بانکی بین طرفین به امضا رسیده و شرایطی که برای برقراری پیشرفت در مناسبات بانکی دو کشور لازم  است نیز در وضعیت مساعدی قرار دارد و رو به پیشرفت است.

*وضعیت خط لوله صلح ایران و پاکستان به چه صورت است و این پروژه تا حد پیشرفت کرده است؟

باید گفت که این خط لوله دیگر نام خط لوله «صلح» ندارد چرا که هند از این  پروژه انصرف داد و در واقع یکی از اهداف این طرح نیز برقراری صلح و دوستی بین هند و پاکستان به وسیله این پروژه بود که اکنون به دلیل عدم مشارکت هند دیگر نمی توان نام خط لوله صلح را بر این پروژه گذاشت.

اما در مورد میزان پیشرفت در این پروژه باید بگویم که تمام معاهداتی که بین ایران و پاکستان به امضا رسیده است همه در حال انجام است. شاید کمی تاخیر در آن صورت بگیرد اما پاکستان قطعا به همه آنها عمل خواهد کرد و شکی در این موضوع نیست که ما به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

*سفر اخیر «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا به پاکستان پس از اعلام استراتژی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال افغانستان و کشورهای جنوب آسیا تا چه میزان منجر به کاهش تنش های اخیر اسلام آباد- واشنگتن شد؟

ما با آمریکا روابط دو جانبه داریم و ورابط اسلام آباد- واشنگتن بر پایه منافع مشترک بین دو کشور است؛ این روابط بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک دو کشور پیش می رود.
روابط پاکستان با امریکا مثل سابق است شاید که در این بین کمشکش هایی وجود داشته باشد اما باید گفت که این پستی بلندی ها همیشه در روابط بین کشورها پیش می آید که گذرا هستند. آمریکا از اهمیت پاکستان بر ای این کشور مطلع است و ما نیز از اهمیت آمریکا برای  کشورخود مطلع هستیم.

بنابراین باید گفت که در روابط بین الملل بهترین اصول این است که وقتی مشکلی در روابط طرفین پیش می آید این مشکل از طریق مذاکرات حل شود؛ در مورد روابط اسلام آباد- واشنگتن نیز به همین شکل است و گفتگو ها در خصوص مسائل اخیر پیش آمده در حال انجام است.

*«آلیس ولز» سرپرست معاون  وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای آسیای جنوبی، اخیرا اعلام کرد که اگر پاکستان برای مبارزه با تروریسم صادقانه اقدام نکند ماخود دست به کار می شویم، ایا اسلام آباد اجازه عملیات نظامی به آمریکا در خاک خود را می دهد؟

آمریکا خواهان انجام عملیات نظامی در پاکستان به بهانه مبارزه با تروریسم است اما پاکستان هرگز به آمریکا و هیچ کشور دیگری اجازه انجام عملیات درخاک خود را نخواهد داد و در واقع همه از خط قرمزهای پاکستان مطلع اند و می دانند که اسلام آباد هرگز به هیچ کشوری اجازه شکستن این خط قرمز ها را نخواهد داد.

در مورد فشار آمریکا بر اسلام آباد برای نابودی پایگاه های گروه های تروریستی حقانی و طالبان در پاکستان باید گفت که اکنون شبکه حقانی و همچنین طالبان بیشتر در افغانستان فعالیت دارند و میتوان گفت که در حدود ۵۰ در صد براین کشور احاطه و نفوذ دارند.

*حصار کشی مرزهای پاکستان و افغانستان توسط ارتش پاکستان در چه مرحله ای است؟

اقدامات برای حصار کشی مرز بین افغانستان و پاکستان آغاز شده و این برنامه هم اکنون در حال نجام است و پاکستان خواهان حصار کشی  ۲۶۰۰ کیلومتر از این مرزها ست.

*مقامات دولت افغانستان به شدت با این اقدام ارتش پاکستان مخالفت کردند، دلیل این اعتراض چیست؟

 اعتراضات مقامات دولت افغانستان کاملا نابه جاست چرا که در واقع این حصار کشی در مرزهای پاکستان و در منطقه تحت کنترلما صورت می گیرد و هدف از آن نیز کنترل بهتر عبور و مرور و همچنین کنترل تروریسم در مرزهای مشترک است. بنابراین باید به طرف افغانستانی گفت که جای هیچ گونه نگرانی برای رفت و آمد بین دو کشور نخواهد بود چرا که طبیعتا رفت و امد از همه قسمت های مرز امکان پذیر نیست و شهروندان این کشور می توانند از مناطقی که حصار کشی شده اند به راحتی رفت و آمد کنند.

*برخی معتقدند که حصار کشی مرزها توسط ارتش پاکستان برای فشار به افغانستان درخصوص به رسمیت شناختن خط مرزی «دیورند» است، نظر شما در این خصوص چیست؟

افغانستان این مرز را بپذیرد یا نپذیرد باید گفت که این یک مرز بین المللی است و دولت کابل نیز باید به قوانین مشتمل برآن پایبند باشد لذا افغانستان اگر با این موضوع مشکلی دارد می تواند طی مذاکرات دوجانبه با اسلام آباد این مسئله را مطرح کند.

*آیا استراتژی جدید ترمپ برای افغانستان و تغییر موضع آمریکا در قبال پاکستان به دلیل این است که پاکستان اهمیت استراتژیک خود را برای آمریکا از دست داده یا اینکه آمریکا به این بهانه و با فشار به اسلام آباد خواستار امتیازگیری از این کشور است؟

 باید گفت که افغانستان کشور همسایه پاکستان است و اگر بی ثباتی و ناامنی در افغانستان باشد قطعا به ضرر پاکستان نیز خواهد بود. اما ما باید این را به طور واضح اعلام کنیم که ما هرگز اجازه نخواهیم داد که جنگ افغانستان به سرزمین ما کشیده شود و کسی بخواهد جنگ افغانستان را از طریق خاک پاکستان کنترل کند. پاکستان در حال مبارزه با تروریسم در کشور خود است و همه می دانند که ما بیشترین قربانی ها را در راه مبارزه با تروریسم داده ایم؛ بعد از حمله ۱۱ سپتامبر پاکستان بیشترین قربانیان  در دنیا را در راه مبارزه با تروریسم داده است. تقریبا ۱۷ هزار نفر از مردم ما در این راه جان خود را از دست دادند و حدود ۶ هزار نظامی که شامل فرماندهان نظامی پاکستان نیز می شوند در این راه جان باختند. بنابراین آنچه برای ما اهمیت دارد این است که چگونه میتوان امنیت و صلح را به افغانستان آورد. لذا نیازی به فشار آمریکا به پاکستان در این خصوص نیست.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که آمریکا باید بداند که افغانستان در حال تبدیل شدن به یک کشور بزرگ تولید و قاچاق مواد مخدر است و سوال این است که آیا آمریکا برای جلوگیری از این امر و مبارزه با آن چه اقداماتی انجام داده است؟ چرا که در واقع همین تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان عاملی بزرگ است بر فساد در این کشور و در نتیجه شدت گرفتن ناامنی در افغانستان و نکته مهم اینجاست که سود تولید و قاچاق مواد مخدر همه عاید طالبان می شود.

بنابراین خواست ما از آمریکا این است که برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدردر افغانستان هر چه سریع تر اقدامات عملی انجام دهد و تروریسمی که از این طریق سود می برد و حمایت مالی می شود نیز هر چه سریع تر پاکسازی شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۲۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

وزارت امور خارجه آمریکا نگران از تصمیم اسلام‌آباد برای افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی با تهران، بار دیگر به تهدید ناکارآمد اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوسل شد.

به گزارش مشرق، تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ودانت پاتل سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در نشست خبری دیشب (چهارم اردیبهشت) در پاسخ به سوالی در مورد ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان گفت که واشنگتن به همه کشورها اطلاع می دهد که خطر تحریم را در مراودات تجاری با تهران مد نظر داشته باشند.

در جریان نشست خبری دیشب، خبرنگاری از پاتل پرسید: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، ۲ کشور هشت تفاهمنامه امضا و توافق کردند که تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. یکی از سخنگویان دولت پاکستان نیز گفت که اسلام‌آباد نیازی به معافیت تحریمی آمریکا برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ندارد. ایالات متحده چه نظری در مورد این توافق ها و اظهارات دارد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ، ضمن اشاره به استقلال پاکستان در سیاست خارجی خود، گفت: ما به طور کلی خطر احتمالی تحریم ها را به هر طرفی که مراودات تجاری با ایران را مد نظر دارد، اطلاع می دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از هدف ‌گذاری افزایش حجم تجارت رسمی ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار و امضای هشت سند همکاری مشترک بین دو کشور خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ بررسی موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و ‌زیارت، همکاری‌ های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی و قضایی، میان هیات ‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان و پس از دیدار با مقام‌ های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، ساعاتی پیش عازم سریلانکا شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • تونل‌های تا ۱۵طبقه زیرزمین به حماس اجازه می‌دهد پابرجا بماند | رهبران ارشد حماس کجا هستند؟
  • رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • «تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد