Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست ؛ «حسین علی عبدالحی» روز یکشنبه در همایش علمی توسعه پایدار آبزی پروری که با محوریت تولید تیلاپیا، تنوع روش های تولید، مسایل زیست محیطی و تحقیق و توسعه با حضور دو پروفسور انگلیسی تبار در محل سازمان شیلات ایران برگزار شد، افزود: با وجود توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در دنیا، همچنان سازمان حفاظت محیط زیست بر سر تولید این گونه ماهی در محیط های بسته مخالفت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: طبق آمار سال 2017 بیش از 6 میلیون تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می شود که عمده تولید کنندگان کشورهای چین، اندونزی، ویتنام، مصر بنگلادش و مالزی هستند.

وی اظهارداشت: همچنین براساس آمارها کشور هند یکی از مخالفان تولید ماهی تیلاپیا بود اما از سال 2009 با شروع تولید توانسته سالانه 20 هزارتن از این ماهی را تولید کند.

عبدالحی مصرف سالانه فیله ماهی تیلاپیای وارداتی در کشور را بیش از 12 هزارتن دانست و افزود: با وجود ظرفیت تولید این ماهی در کشور ما هنوز مجوزی برای پرورش این ماهی در محیط های بسته نداریم.

معان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ماهی تیلاپیا پس از کپور ماهیان، سریعترین رشد را دارد، گفت: سرعت بالای رشد این ماهی می تواند موجب توسعه آبزی پروری کشور شود.

وی اضافه کرد: طی سالهای اخیر سازمان شیلات ایران، مراکز تحقیقاتی سر تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در محیط های بسته با سازمان حفاظت محیط زیست بحث داشتند به طوری که هنوز کارشناسان محیط زیست متقاعد نشده اند که تیلاپیا یک گونه پرورشی است.

عبدالحی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست بر این باور است که برای حفظ اکوسیستم و ذخایر گونه های بومی ماهیان تیلاپیا نباید به آب های آزاد کشور راه پیدا کند، این درحالیست که تیلاپیا امکان ادامه حیات در هر شرایط را ندارد به طور مثال تیلاپیا در آب های شمال کشور با دمای زیر 10 درجه سانتیگراد نمی تواند زندگی کند.

وی اضافه کرد: همچنین میگوی وانامی و ماهی قزل آلا نیز هیچ یک در سواحل و آب های آزاد تاکنون صید یا دیده نشده اند.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: برای افزایش آگاهی و شفافیت سازی برخی مخالفان تولید ماهی تیلاپیا، سازمان شیلات ایران از دو کارشناس بین المللی دعوت کرده است تا سندی برای توسعه و پرورش ماهی تیلاپیا برای کشور تهیه کنند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر تعدادی مزرعه در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و یک شرکت دانش بنیان بخش خصوصی در بافق یزد در حال پرورش ماهی تیلاپیا به منظور فعالیت های تحقیقاتی هستند ماه هنوز مجوزی از سازمان محیط زیست خارج از بافق یزد نداریم و البته به دنبال توسعه فراتر از این منطقه نیستیم بلکه می خواهیم مجوز تولید از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کنیم.

عبدالحی با اشاره به اینکه سازمان شیلات معتقد است ماهی تیلاپیای تولیدی در داخل می تواند جایگزین واردات آن شود، ادامه داد: سازمان شیلات موافق واردات تیلاپیا نیست حتی با تدوین تعرفه هایی به دنبال کاهش واردات این محصول است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهمترین موضوع در اجرای هر طرح صنعتی و تولیدی حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عباس علی‌آبادی پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در جریان سفر به استان مرکزی و حضور در سی و دومین همایش سالانه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک، اظهار کرد: حفاظت و صیانت از سلامت جامعه و مردم در موضوع آب و خاک و هوا که سه عنصر مهم سلامت انسان و زمین است در گرو فعالیت حفاظت محیط زیست است.

وی با بیان اینکه در صورتی که به این مهم متعهد نباشیم انسان الهی نیستیم، افزود: رفع مخاطرات زیست‌محیطی واحدهای تولیدی و صنعتی در اولویت قرار دارد و مهندسان مکانیک کشور باید دو چالش مهم آب و هوای کشور را رفع کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از بزرگترین چالش‌های شهر اراک است، خاطرنشان کرد: مهندسان مکانیک در یک بازه زمانی اقدام به تأسیس یک نیروگاه برای تأمین برق کردند که این نیروگاه حتی اگر گاز مصرف و از مصرف مازوت خودداری کند، باز هم با پدیده اینورژن و گازهای گلخانه‌ای همراه است؛ بنابراین امروز این مهندسان برای رفع این آلودگی باید راهکار کاربردی و ایده ارائه دهند.

علی‌آبادی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا تمام اتوبوس‌ها و خودروها در اراک باید برقی شود، تصریح کرد: جهش تولید بدون مشارکت مردم و تولید جذاب محقق نمی‌شود، به همین دلیل باید تولید جذاب شود و بسیاری از اقدامات انجام و موانع پیش روی بخش تولید با ارائه راهکار مناسب رفع شود.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی امروز صاحب فناوری در بخش‌های مختلف است و مهندسان مکانیک در بخش‌های مختلف درخشیده‌اند، اما انتقاداتی نیز وجود دارد.

وزیر صمت ادامه داد: مهندسی مکانیک امروز در ترکیب با سایر علوم جلوه‌های تازه‌ای از بیومکانیک، بی و مکاترونیک را خلق کرده‌اند، وقت آن رسیده است که یک گام به جلو حرکت کنیم چراکه دنیا در آستانه تحول تازه و حرکت به سمت هوشمندی است.

علی‌آبادی با بیان اینکه کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی طرحی ارزشمند و ابتکاری منطقی و ریشه‌ای است، تاکید کرد: این کنسرسیوم در راستای فرمایشات رهبری شکل گرفته است و برای تأسیس نهاد مالی و منابع لازم برای اقدامات پیش‌بینی شده لازم است از تمام مردم استان مرکزی دعوت شود تا در آن عضو شوند.

وی گفت: افراد حتی با سرمایه‌های بسیار ناچیز نیز می‌توانند عضو این کنسرسیوم شوند و پروژه‌های بزرگی را انجام دهند.

وزیر صمت با بیان اینکه این وزارتخانه از شرکت‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت دارند همه جانبه حمایت می‌کند، افزود: تمام امکانات مادی و معنوی این وزارتخانه در اختیار صادرکنندگان است تا محصولات خود را بفروشند و صادر کند، البته ارز را باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان با تولید و صادرات خلق کنند.

کد خبر 751478

دیگر خبرها

  • شهرک صنعتی آبندانک نوشهر به نفع مردم از محیط زیست خارج شد
  • خروج شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از مجموعه محیط زیست
  • خروج شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از مجموعه محیط زیست پس از ۳۰ سال
  • شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از محدوده محیط زیست خارج شد
  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • کدام کشورها خواهان محصولات شیلاتی قشم هستند
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول