Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@13:48:01 GMT

انسان عامل اصلی خشکیدن تالاب‌ها!

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۸۳۱۰

انسان عامل اصلی خشکیدن تالاب‌ها!

انسان به عنوان اشرف مخلوقات و جانشین خداوند بر روی زمین، حق دارد از نعمتهای الهی استفاده کند؛ اما این استفاده نباید آنچنان باشد که حق دیگران در بهره‏برداری از این نعمت الهی در معرض خطر قرار گیرد؛ به عبارت دیگر، همانگونه که بهره‌مندی از محیط زیست برای هر انسانی انسان به‌عنوان حق در نظر گرفته شده است، استفاده درست از مواهب الهی نیز یک مسئولیت عام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بی‌توجهی به حقوق جامعه‌ی انسانی در بهره‌برداری از طبیعت، یکی از عوامل مهم در بروز مخاطراتی است که امروز گریبان همه را گرفته است.

وضعیت نگران کننده تالاب‌ها اگرچه بارها دست‌مایه گزارش‌ها و اخبار مختلفی شده است، اما علی‌رغم طرح مباحث مختلف پیرامون این موضوع، نگرانی‌ها از تداوم خشکیدگی این منابع ارزشمند حیات در استان فارس ادامه دارد.

کارشناس و مسئول حیات وحش و تالاب‌های استان فارس در گفت و گو با ایسنا می‌گوید: در استان فارس تقریبا 10 تالاب با مساحت 180 هزار هکتار داریم که 5 تالاب ارژن، پریشان، طشک، بختگان و کمجان از تالاب‌های بین المللی قرار گرفته در فهرست کنوانسیون رامسر است.

لیلا جولایی با یادآوری این نکته که تغییراتی در حوزه آبخیز این تالاب‌ها به وجود آمده است، ادامه می‌دهد: تقریبا از ابتدای دهه 80 با افزایش اراضی زیر کشت کشاورزی، بهره برداری بی رویه از آب‌های زیر زمینی، حفر چاه‌های غیر مجاز و کاهش راندمان ابیاری در کشاورزی، وضعیت امروز تالاب‌ها را رقم زده‌ایم.

این کارشناس مسائل زیست محیطی می‌افزاید: تالاب‌های بختگان، کمجان و ارژن امروز کاملا خشک شده است و تالاب طشک تنها حدود10 در صد آب دارد.

جولایی خاطر نشان می‌کند: محیط زیست سعی کرده رویکرد یک سونگر را به یک رویکرد جامع تبدیل کند، رویکردی که در آن همه سازمان‌ها و ذی نفعانی که در حوزه مدیریت تالاب ها دخیل هستند پای کار بیایند و نقش خود را در حفاظت از تالاب‌ها ایفا کنند.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی تنها یکی از دلایل خشک شدن تالاب‌ها است می‌گوید: ما نمی‌توانیم زمان طولانی برای احیا تالاب‌ها در نظر بگیریم؛ باید اقدامات فوری در حوزه‌های آبخیز مد نظر قرار دهیم، عمده‌ترین این اقدامات مدیریت آب و کشاورزی است؛ در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که تغییراتی بسترسازی شود.

جولایی ضمن تصریح بر این نکته که؛ بدون اعمال این تغییرات هیچ راهکار احیایی وجود ندارد که آب را وارد حوزه کنیم، می‌گوید: آب موجود در حوزه را باید به روش‌هایی مدیریت کنیم که ضمن تامین معیشت مردم، نیازهای آبی تالاب‌ها هم تامین شود.

این کارشناس تالاب‌ها می‌گوید: موفقیت در احیای تالاب‌ها مشروط به جلب حمایت مردم، سازمان‌ها و هماهنگ شدن همه سیاست‌های انجام شده در حوزه آبخیز است.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان فارس نیز می‌گوید: بحث حساس سازی اقشار جامعه و آموزش جوامع مردمی در دستور کار این اداره کل بوده است؛ تلاش می‌کنیم همه را به عمق فاجعه آگاه کنیم.

نبی‌الله مرادی با یادآوری این نکته که زیست بوم ارژن هنوز از فهرست یونسکو خارج نشده است، می‌افزاید: اگر وضع با همین منوال پیش برود، نه تنها خطر خارج شدن این زیست بوم از فهرست یونسکو وجود دارد، بلکه امکان دارد 2 تالاب فارس از کنوانسیون رامسر هم خارج شود.

مرادی با اشاره به اقدامات اجرایی شده با هدف احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس، می‌گوید: اکنون به شکل خاص یک ردیف اعتباری در کشور برای احیای تالاب‌ها پیش‌بینی شده که کل اعتبار آن 10 تا 15 میلیارد است و امسال حدود 5 میلیارد تومان به شکل خاص مصوبه داریم.

مرادی با یادآوری اینکه تدوین طرح مدیریت جامع تالاب بختگان در دست تدوین است، لزوم رعایت حق‌آبه از سوی سازمان آب را یک ضرورت برای احیای تالاب‌ها برشمرده و می‌گوید: قول‌هایی گرفته‌ایم که امسال شاهد رهاسازی تمام حق‌آبه تالاب‌ها در ایام بارندگی باشیم.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس می‌گوید: کار اصلی و اساسی تامین حق‌آبه تالاب‌ها خصوصا تالاب بختگان است؛ وزارت نیرو هم در این زمینه تکلیف قانونی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه یکی از عواقب خشک شدن تالاب‌ها تولید ریزگردها است، می‌گوید: بخش عمده‌ای از ریزگردها را نمک تشکیل می‌دهد و پخش شدن نمک، تخریب و مشکلات عدیده‌ای به همراه دارد.

ناصر طالب بی‌دختی می‌افزاید: پخش شدن نمک در محیط زیست باعث از بین رفتن مزارع کشاورزی، تخریب خاک، کاهش راندمان محصولات کشاورزی و حتی افت دید موثر رانندگان در جاده‌ها و بروز اثرات سوء بر سلامت مردم و خصوصا جوامع محلی خواهد شد.

بیدختی می‌افزاید: تالاب تنها حیات بخش جوامع انسانی نیست، زیست تمام جانوران و حفظ چرخه‌ی اکوسیستم بستگی به حیات تالاب‌ها دارد.

|

با نگاهی به وضعیت فعلی منابع آب در نقاط مختلف کشور و خصوصا استان فارس در می‏یابیم که ما انسان ها در بهره‏برداری از این موهبت الهی تنها کسب منافع خود را مد نظر داشته‌ایم؛ روشی که همچنان به آن ادامه می‌دهیم.

اگرچه این تمام علت‌های بروز بحران‌های زیست‌محیطی نظیر خشکیدگی تالاب‌ها، افت سطح آب در منابع زیرسطحی و فرونشست و فروچاله‌ها و .... نیست اما باید باور داشت که انسان سهم اصلی را در آنچه تخریب محیط زیست نامیده می‌شود دارد.

کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند که اگر انسان سهم خود در این تخریب را پذیرفته و به عمق فاجعه‌ای که در انتظار محیط زیست و حیات است پی ببرد، شاید روش‌های خود را اصلاح کرده و در مسیری گام بردارد که منافع عمومی را به‌دنبال دارد.

اندکی تأمل و تفکر در آمارهایی که همه روزه در مورد وضعیت محیط زیست بیان می‏شود، کافی است تا انسان خود را بر لب پرتگاهی احساس کند که ساخته و پرداخته اعمال اوست...


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن پیام علی سلاجقه آمده است: خلیج فارس به لحاظ راهبردی، ملی و زیستی یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود ایران به جهان است و اهمیت این مساله برای تمامی هموطنان، سیاستگذاران و تصمیم سازان در نظام مقدس جمهوری اسلامی واضح و مبرهن است. خلیج همیشه فارس اصلی‌ترین نماد برای تمامیت ارضی کشورمان می‌باشد و همه ایرانیان برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن جان در طبق اخلاص نهاده اند.

دهم اردیبهشت، روز ملی «خلیج همیشه فارس» را در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) در حالی جشن می‌گیریم که این منطقه هم به لحاظ استراتژیک در کانون توجهات و ریل گذاری توسعه مطابق با منویات اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) در خصوص توسعه دریامحور همراه با حفظ و ارتقا زیستگاه‌های بی بدیل قرار گرفته است و دولت مردمی انقلابی هم با تمام توان جهت قرارگیری در این مسیر تلاش می‌کند، و هم به لحاظ زیستی یکی از پرتاب و توانترین زیست بوم‌های دریایی در برابر تغییراتی است که به دست انسان‌ها به آن تحمیل شده است.

به عنوان خادم کوچک ملت در بخش محیط زیست دولت مردمی- انقلابی ضمن تبریک این روز به تمامی دریادلان عزیز و شهیدان پَر کشیده به اوج آسمان زیبایی سرزمین اسلامی مان که در قعر خلیج همیشه فارس با عزت آرمیده اند، میهن دوستان و هموطنان عزیز یادآور می‌شوم که سلامت زیست بوم خلیج فارس ضامن اصلی پایداری اقتصادی، امنیتی، انرژی و ثبات نه در منطقه بلکه در جهان خواهد بود و ما در دیده بانی از محیط زیست این ارزشمندترین و مهمترین خلیج جهان، خلیج همیشه فارس ذره‌ای قصور نخواهیم کرد. نام کهن سرزمین عزیزم ایران اسلامی به پهنه و تارک خلیج همیشه فارس سربلند و پرافتخار باد. به امید ظهور.

کد خبر 6091980

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است