Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رییس سازمان پزشکی قانونی کشور بر ضرورت تدوین یک راهنما یا دستورالعمل برای بررسی موضوع رشد و کمال عقل در مجرمین کمتر از ۱۸ سال و استفاده از آن در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، دکتر احمد شجاعی در جلسه‌ای که صبح روز گذشته، شنبه ۱۳ آبان ماه با حضور کارشناسان پزشکی قانونی، اعضای ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و صاحب‌نظران حقوقی و قضایی در سازمان پزشکی قانونی و به منظور هماهنگی در اجرای ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی برگزار شد، گفت: رشد و کمال عقل در مجرمین زیر ۱۸ سال که موضوعی مهم و پیچیده است، از محور‌های ششمین همایش سراسری طب و قضا بود که اخیرا در شهر قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: کمیته‌های تخصصی همایش طب و قضا، در جلسات کارشناسی موضوع رشد و کمال عقل را بررسی و نتایج حاصله را در همایش ارائه کردند، اما لازم است با توجه به اهمیت موضوع در گروه‌های کارشناسی مرتبط نیز دنبال شود.

در این جلسه، غریب آبادی معاون امور بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی قضایی ستاد حقوق بشرنیز  با تأکید بر لزوم اجرای صحیح ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی که در خصوص رسیدگی به جرایم موجب حد و قصاص اطفال است، گفت: با توجه به آسیب‌پذیر بودن کودکان، ماده ۹۱ قانون فرصتی را فراهم کرده است که افراد زیر ۱۸ سال کمتر با مجازات‌های سلب حیات مواجه شوند و در احکام صادره، مصلحت آنان رعایت شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری جلسه در خصوص ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی پرهیز از نظرات ناهمگون و ایجاد وحدت رویه در اجرای این ماده قانونی است، اظهار داشت: هرچند تعریف واحد از رشد و کمال عقل و احراز آن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، اما ضرورت تدوین معیار‌های بومی و یکسان برای احراز آن احساس می‌شود.

به گفته غریب‌آبادی، نظرات پزشکی قانونی تأثیری کلیدی در صدور رأی پرونده‌ها دارد، بنابراین تدوین رویه پزشکی یکسان برای اظهار نظر در خصوص این ماده قانونی ضروری به نظر می‌رسد.

معاون امور بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی قضایی ستاد حقوق بشر در پایان پیشنهاد داد: کمیته‌ای مرکب از کارشناسان پزشکی قانونی، همکاران ذیربط قضایی و کارشناسان حوزوی تشکیل و اصول راهنما در خصوص معیار‌های ماده ۹۱ قانون را تدوین کنند.

گفتنی است در این جلسه هر یک از قضات و صاحب‌نظران، نظرات و پیشنهادات خود را در مورد نحوه اجرای ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، کارشناسی‌های پزشکی قانونی، برخی مشکلات و چالش‌های موجود و راهکار‌های رفع آن مطرح کردند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۴۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

کد خبر 6090513 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید