Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان-رئیس اداره مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ۷ هزار پهنه فرسایش توده‌ای و زمین لغزش در استان زنجان شناسایی شد.

به گزارش  خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جعفر بیات، گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰۰ پهنه فرسایش توده‌ای که برخی از آن‌ها از نوع زمین لغزش (رانش زمین)  می‌باشد در استان زنجان شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  به زمین لغزش‌های مناطق "حلب" ، "قره ناز" و "قزلاربلاغی" در شهرستان ماهنشان ، منطقه "قل قاطی" در شهرستان ایجرود ، زمین لغزشهای واقع در دامنه کوه قیدار در شهرستان خدابنده و زمین لغزشهای موجود در دامنه جنوبی کوههای ماسوله بخصوص در دره‌های "نوکیان" ، "باکلور" و "شاه نشین" در شهرستان طارم اشاره کرد و گفت: متاسفانه خطر بعضی از این زمین لغزش‌ها در حدی است که تثبیت آنها فاقد توجیه اقتصادی یا اجتماعی بوده و به ناچار چندین آبادی توسط بنیاد مسکن استان جابجا شده است.

رئیس اداره مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: یکی از مهم ‌ترین پیامدهای سوئی که به واسطه تغییر شرایط طبیعی زمین در اثر عملکرد انسان ایجاد می شود افزایش وقوع بلایای طبیعی از قبیل سیل و زمین لغزش و خسارات جانی و مالی ناشی از آنهاست، آمارهای جهانی حاکی از آن است که بطور متوسط هر ساله در اثر بلایای طبیعی در جهان ۲۲۵ هزار نفر کشته و ۳۶ میلیارد دلار خسارت اقتصادی وارد می‌شود و ۹۵درصداز کشته شده‌گان مربوط به کشورهای در حال توسعه و ۷۵ درصد  از خسارات اقتصادی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار مربوط به کشورهای پیشرفته است.

بیات تاکید کرد: زمین لغزش با زمین لرزه و زلزله متفاوت است و به عنوان مثال وقوع زمین‌لرزه آنی و سریع است و پیشگیـری از رخ دادن آن غیرممکن می‌باشد و حال آنکه زمین لغزش غالباً با سرعت کم به وقوع می‌پیوندد و تا حدودی قابل پیش بینی و پیشگیری است. 

وی گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی کارشناسان، زنجان نیز از آن دست استان‌های کشور است که در صورت عدم برنامه‌ریزی اصولی و جدی در برابر تغییر شرایط طبیعی زمین که عامل انسانی و طبیعی در آن دخیل می‌باشد باید منتظر بلعیده شدن تدریجی مناطق در معرض خطر جدی که تعداد آن کم هم نیست باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۴۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد

غلامرضا اسمعیلی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای حفاظت از منابع آب شهرستان و رساندن امانت به دست نسل آینده یک حلقه چاه که به صورت غیر مجاز در منطقه گردشگری روستای خاییز شهرستان تنگستان حفاری شده بود با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان و ضابطین قضائی پلمب و مسلوب المنفعه شد.

دادستان شهرستان تنگستان تصریح کرد: با افراد سود جو و منفعت طلبی که به دنبال تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال هستند برخورد جدی و نسبت به رفع تصرف از آنها اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 6099575

دیگر خبرها

  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • ۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • کاندیداهای موردحمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی درزنجان و خدابنده
  • جلوگیری از هدر رفت آب با مسدود کردن یکی از دهنه های خروجی در تالاب بامدژ
  • ۱۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • تأمین هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای طرح‌های نهضت ملی مسکن در زنجان
  • واگذاری قابل توجه زمین در زنجان برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن